Näinhän se on. Neljällä eri kennokoolla (kino, APS-C, m43 ja Nikon 1) olevia järjestelmiä omistaneena tiedän hyvin mitä etuja ja haittoja m43 omaan kuvaamiseen tuo. Jokaisessa omistamassani järjestelmässä on ollut omat hyvät ja huonot puolensa.jmjh kirjoitti:Tuohon tuo esimerkki on kyllä ihan hyvä, kohta ilmeisesti vaan oli vähän väärä.kribe kirjoitti: Minusta Adams on oikein hyvä esimerkki kun doffikikkailukommentti tulee saman kaverin suusta kuin tämä kommentti:
Minusta tämä kennokoko keskustelu alkaa olemaan jo aika väsynyttä. Useastihan tuota tulee nähtyä ja voimissaan näyttää olevan sama vanha oman formaatin ylikehuminen ja toisen formaatin ongelmien reilu liiottelu, puolin ja toisin. Ja tämä sitten repeatillä niin kauan kun kun joku vaan jaksaa olla leikissä mukana. Eiköhän nuo formaattien edut ja haitat pitäisi alkaa olla kaikille selvillä.
Oly & Pana: Micro 4/3
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 2419
- Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
- Viesti:
Silmälaput... Filmiaikana kino ei todellakaan ollut yleisin formaatti. Esimerkiksi omassa työssäni se oli poikkeus, yleensä silloin tarvittiin kuvia diasarjaan. Muuten kuvattiin aina isommilla formaateilla. Instamatic-tyyliset (126 ja 110) olivat yleisimmät skaalan toisessa päässä. Jonkinlaista suosiota kinofilmi sai vasta elämänsä viimeisellä vuosikymmenellä ajalla ennen digiä. Tämä onkin ainoa syy miksi siitä tuli myös digiformaatti. Canonilla ja Nikonilla oli valmis systeemi, ja heille oli parempi tehdä kennokoko olemassa olevan systeemin ehdoilla kuin miettiä koko asia uuden teknologian pohjalta.temama kirjoitti:
Filmiaikana kino oli yleisin formaatti. Wanhaan hyvään aikaan...
pekkapotka.com
-
- Viestit: 1421
- Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50
Formaattien plussat ja miinukset lienevät tosiaan kaikille selvät. Jokaista formaattia voi ajatella kompromissina - ja se taas, miten suuriin kompromisseihin kukin on valmis, on suoraan suhteessa siihen miten paljon ja monipuolisesti kukin kuvaa.
Mä tykkään Potkan ajatuksesta m4/3:sta "kultaisena kompromissina", mikä tekee siitä näkökulmasta riippuen joko monipuolisesti hyvän tai sitten kaikkeenkelpaamattoman.
Nikon V1 oli mulle objektiivien koon takia ihastus, mutta käytännön kuvaamisessa m4/3 on kuitenkin mun juttuni, kun kuvaan usein irtosalamoilla, mikä vaatii kameralta vähän enemmän ominaisuuksia.
Aika harvoin törmään tilanteeseen, jossa kameran ominaisuudet loppuvat kesken. Sen sijaan ilahdun aina siitä, että kuvauskaluston mukana raahaaminen ei ole vaivalloista. Isompaan formaattiin siirtymistä en mieti siksi ollenkaan. Kuljen tässäkin asiassa mieluiten kultaista keskitietä.
Mä tykkään Potkan ajatuksesta m4/3:sta "kultaisena kompromissina", mikä tekee siitä näkökulmasta riippuen joko monipuolisesti hyvän tai sitten kaikkeenkelpaamattoman.
Nikon V1 oli mulle objektiivien koon takia ihastus, mutta käytännön kuvaamisessa m4/3 on kuitenkin mun juttuni, kun kuvaan usein irtosalamoilla, mikä vaatii kameralta vähän enemmän ominaisuuksia.
Aika harvoin törmään tilanteeseen, jossa kameran ominaisuudet loppuvat kesken. Sen sijaan ilahdun aina siitä, että kuvauskaluston mukana raahaaminen ei ole vaivalloista. Isompaan formaattiin siirtymistä en mieti siksi ollenkaan. Kuljen tässäkin asiassa mieluiten kultaista keskitietä.
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
joopajoo. Ai, että "jonkinlaista" suosiota?! Minä ainakin aloitin valokuvaustouhut aikakaudella jolloin kinoa oli vähän joka kamera, pokkareista lähtien. Olympuksen µ[mju:] oli muuten suosikkipokkarini! Ihmeen hyvä optiikka niin pienessä kamerassa, ja vielä hei kinoruudulle!!!ppotka kirjoitti:Silmälaput... Filmiaikana kino ei todellakaan ollut yleisin formaatti. Esimerkiksi omassa työssäni se oli poikkeus, yleensä silloin tarvittiin kuvia diasarjaan. Muuten kuvattiin aina isommilla formaateilla. Instamatic-tyyliset (126 ja 110) olivat yleisimmät skaalan toisessa päässä. Jonkinlaista suosiota kinofilmi sai vasta elämänsä viimeisellä vuosikymmenellä ajalla ennen digiä. Tämä onkin ainoa syy miksi siitä tuli myös digiformaatti. Canonilla ja Nikonilla oli valmis systeemi, ja heille oli parempi tehdä kennokoko olemassa olevan systeemin ehdoilla kuin miettiä koko asia uuden teknologian pohjalta.temama kirjoitti:
Filmiaikana kino oli yleisin formaatti. Wanhaan hyvään aikaan...
Ette sattumoisin esimerkiksi muista enää miten hallitsevaa kinofilmin ja kinofilmirullien myynti oli kaupoissa?
60-luvun kinojärkkereillä olen aloitellut, ja kinoa aina siihen asti kunnes APS-C digirungot tulivat.
Toki tiedostan muidenkin isojen ja merkittävien formaattien olemassaolon, mutta mielestäni aika huuhaata vähätellä kinon merkittävää roolia aina 60-luvun lopulta lähtien.
Se oli hyvä kompromissi, ja miksi ei olisi sitä edelleen?
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
m43 on vain yksi kompromissi, ei muuta. Pelkkää mielikuvaa ajatella sen olevan jonkinlainen "kultainen" keskitie. Mitä se ei todellakaan ole kaikille, ei edes perusnäpsijöille. APS-C on ihan yhtä kultainen kompromissi toisille jne. 4/3 kuvasuhde ei tee siitä ainakaan yhtään parempaa vaikka se käyttää tehokkaammin hyväkseen objektiivin piirtoympyrää...Yhtä hyvin voi sanoa, että esim. apsc on aivan loistava kun siitä objektiivin piirtoympyrän keskeltä (yleensä paras piirto) voi rajata nätisti vaikka neliön. Ja nykyisten katselutottumusten mukaisesti 4/3 kuvasuhde on kaukana ihanteellisesta. Vai katsotteko himassa vieläkin kuvaputkitoosia?alsalus kirjoitti:
Mä tykkään Potkan ajatuksesta m4/3:sta "kultaisena kompromissina", mikä tekee siitä näkökulmasta riippuen joko monipuolisesti hyvän tai sitten kaikkeenkelpaamattoman...
...Aika harvoin törmään tilanteeseen, jossa kameran ominaisuudet loppuvat kesken. Sen sijaan ilahdun aina siitä, että kuvauskaluston mukana raahaaminen ei ole vaivalloista. Isompaan formaattiin siirtymistä en mieti siksi ollenkaan. Kuljen tässäkin asiassa mieluiten kultaista keskitietä.
Nykyiset apsc valokuvauslaitteiden ei tarvitse olla juurikaan m43 vehkeitä isompia, kuten olette varmasti todenneet.
-
- Viestit: 1312
- Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08
Vai että "maisemien taltiointia". Suosittelen lämpimästi tutustumaan herran tuotantoon hieman lähemmin; vaikka niihin potretteihin.jmjh kirjoitti:Ansel Adams on nyt ehkä aika huonoesimerkki, kun Adams taisi kuvata suurimmaksi osaksi maisemaa ja maisemakuvissa harvemmin leikitään dofilla. Valokuvaus on kuitenkin muutakin kuin maisemien taltiontia?moonshine kirjoitti: Suosittelen lainaamaan Ansel Adamsin tai vastaavan valokuvauskirjan ja tsekkaamaan, kuinka moni kuvista toimii pienen doffin takia ja kuinka moni niistä paranisi tällä dof-taiteella. Voi olla, että taikasana on ihan joku muu.
Edelleenkin muuten puuttuu dof-taitelijoiden esimerkit niistä huikeista valokuvista, joita pienen pieni syväterävyys tuottaa.
PS. Ootko temama ikinä kokeillut pystykuvaa ottaa?
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00
Anteeksi, minulle Adams on jäänyt mielees Yosemiten ja muiden vastaavien paikkojen maisema kuvista (saattee minun puolesta *sensuroitu* pilkkua "virallisesti" hyväksyttävästä termista keskenänne ihan miten paljon haluatte), mutta ilmeisesti olisi sitten pitänyt tuntea herran koko tuotanto että ymmärtää teidän esimerkit. Minua ei kiinnosta nämä väännöt.moonshine kirjoitti: Vai että "maisemien taltiointia". Suosittelen lämpimästi tutustumaan herran tuotantoon hieman lähemmin; vaikka niihin potretteihin.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Kaikki formaatit ovat kompromisseja, toisille kultainen keskitie on m43, toisille se on keskari tai isommat formaatit.temama kirjoitti:m43 on vain yksi kompromissi, ei muuta. Pelkkää mielikuvaa ajatella sen olevan jonkinlainen "kultainen" keskitie. Mitä se ei todellakaan ole kaikille, ei edes perusnäpsijöille.
Ja mitä kuvasuhteeseen tulee, niin mitään yhtä oikeeta ei olekaan. Pystykuvat eivät kuitenkaan juuri koskaan ole muuta kuin 4:3 tai 5:4, 3:2 on siihen typerä.
Vaakakuvissa taas kuvasuhteet on kaikkea neliön ja 1:10 väliltä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 2419
- Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
- Viesti:
Sinä et ole koko maailma, eikä ole Suomikaan. 70- ja 80-luvuilla Kodak oli maailmassa filmin ykkönen ja Kodakin Instamatic ja Pocket Instamatic -kamerat maailman myydyimpiä kameroita. USA:ssa, joka oli maailman ylivoimainen valokuvausmarkkina, niiden markkinaosuus oli luokkaa 85%! Kino nousi niiden ohi vasta 80-luvun puolivälin jälkeen. Suomessa aiemmin kuin USA:ssa. Perspektiivisi lyhyyttä kuvaa Olympuksen Mjuu (Stylus). Se tuli vuonna 1991. Silloin kino oli ykkönen ja hallitsi tämän viimeisen vuosikymmenen ennen digiä.temama kirjoitti:Minä ainakin aloitin valokuvaustouhut aikakaudella jolloin kinoa oli vähän joka kamera, pokkareista lähtien. Olympuksen µ[mju:] oli muuten suosikkipokkarini! Ihmeen hyvä optiikka niin pienessä kamerassa, ja vielä hei kinoruudulle!!!
Ette sattumoisin esimerkiksi muista enää miten hallitsevaa kinofilmin ja kinofilmirullien myynti oli kaupoissa?
pekkapotka.com
-
- Viestit: 3155
- Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
- Paikkakunta: Hanko
Juuri näin, USA oli päämarkkina-alue filmikuvauksen kannalta, ja amerikkalaisten käsitys tilanteiden ikuistamisesta oli ehkä hieman vaatimattomampi kuin eurooppalaisten, jotka omaksuivat laadun tarpeet aikaisemmin. USA:ssa taidettiin mm myydä suurin osa ns. kertakäyttökameroista, joiden laaduttomuus ymmärrettiin Euroopassa aika hyvin.ppotka kirjoitti:Sinä et ole koko maailma, eikä ole Suomikaan. 70- ja 80-luvuilla Kodak oli maailmassa filmin ykkönen ja Kodakin Instamatic ja Pocket Instamatic -kamerat maailman myydyimpiä kameroita. USA:ssa, joka oli maailman ylivoimainen valokuvausmarkkina, niiden markkinaosuus oli luokkaa 85%! Kino nousi niiden ohi vasta 80-luvun puolivälin jälkeen. Suomessa aiemmin kuin USA:ssa. Perspektiivisi lyhyyttä kuvaa Olympuksen Mjuu (Stylus). Se tuli vuonna 1991. Silloin kino oli ykkönen ja hallitsi tämän viimeisen vuosikymmenen ennen digiä.temama kirjoitti:Minä ainakin aloitin valokuvaustouhut aikakaudella jolloin kinoa oli vähän joka kamera, pokkareista lähtien. Olympuksen µ[mju:] oli muuten suosikkipokkarini! Ihmeen hyvä optiikka niin pienessä kamerassa, ja vielä hei kinoruudulle!!!
Ette sattumoisin esimerkiksi muista enää miten hallitsevaa kinofilmin ja kinofilmirullien myynti oli kaupoissa?
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Kuulehan PP, minä puhun vain omasta kokemuksestani ja kirjoitan omia mielipiteitäni. En ole missään vaiheessa kailottanut tietäväni asioita paremmin kuin kukaan muu (se taitaakin olla enemmän sun heiniä).ppotka kirjoitti:Sinä et ole koko maailma, eikä ole Suomikaan. 70- ja 80-luvuilla Kodak oli maailmassa filmin ykkönen ja Kodakin Instamatic ja Pocket Instamatic -kamerat maailman myydyimpiä kameroita. USA:ssa, joka oli maailman ylivoimainen valokuvausmarkkina, niiden markkinaosuus oli luokkaa 85%! Kino nousi niiden ohi vasta 80-luvun puolivälin jälkeen. Suomessa aiemmin kuin USA:ssa. Perspektiivisi lyhyyttä kuvaa Olympuksen Mjuu (Stylus). Se tuli vuonna 1991. Silloin kino oli ykkönen ja hallitsi tämän viimeisen vuosikymmenen ennen digiä.temama kirjoitti:Minä ainakin aloitin valokuvaustouhut aikakaudella jolloin kinoa oli vähän joka kamera, pokkareista lähtien. Olympuksen µ[mju:] oli muuten suosikkipokkarini! Ihmeen hyvä optiikka niin pienessä kamerassa, ja vielä hei kinoruudulle!!!
Ette sattumoisin esimerkiksi muista enää miten hallitsevaa kinofilmin ja kinofilmirullien myynti oli kaupoissa?
Kerroin että olympus mjuu oli suosikki kinofilmipokkarini, ei suinkaan ensimmäiseni, kylläkin viimeinen.
Enkä tosiaan puhun jenkkien vouhotuksista, vaan enemmänkin eurooppalaisesta näkövinkkelistä. Jenkkien hommista en muutenkaan erityisesti perusta.
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Mulle tuo on aikalailla se ja sama. En ole naimisissa minkään järjestelmän kanssa. Kun tulee hyvä syy vaihtaa, niin vaihdan. Aika pikkujuttu kuitenkin.Ohiampuja kirjoitti:Onhan se jännä seurata kuinka m4/3 pärjää kun peilittömät markkinat kehittyy.kribe kirjoitti:En tiedä miten fuji ja Sony liittyy m43 järjestelmään...
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 2419
- Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
- Viesti:
Aha, päädymme jälleen samaan kuin niiden optiikan lakiesi kanssa?temama kirjoitti:
Kuulehan PP, minä puhun vain omasta kokemuksestani ja kirjoitan omia mielipiteitäni. En ole missään vaiheessa kailottanut tietäväni asioita paremmin kuin kukaan muu (se taitaakin olla enemmän sun heiniä).
Kerroin että olympus mjuu oli suosikki kinofilmipokkarini, ei suinkaan ensimmäiseni, kylläkin viimeinen.
Enkä tosiaan puhun jenkkien vouhotuksista, vaan enemmänkin eurooppalaisesta näkövinkkelistä. Jenkkien hommista en muutenkaan erityisesti perusta.
Tämä "keskustelu" lähti kuitenkin liikkeelle omista väitteistäsi siitä mitä formaatteja ihmisille on tuputettu ja miten kino oli filmiaikana yleisin käytetty formaatti. Jenkkien vouhotukset olivat kuitenkin ehkä hiukan olennaisia, jos Kodak valmisti silloin (ennen 90-lukua ja Fujin nousua) 80-90% koko maailman käyttämistä filmeistä. USA:n markkinat olivat myös varsin oleellisia määräämässä mihin suuntaan digikamerat lähtivät kehittymään ja millaisia kameroita me Suomessakin saamme edelleenkin ostaa.
Mainitsethan seuraavan "totuuden" kailotuksesi kohdalla, että optiikan lait koskevat vain sinua, tuputettu on vain sinulle ja kyseessä onkin vain sinun eniten käyttämä, kiitos.
pekkapotka.com
-
- Viestit: 2419
- Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
- Viesti:
+1. Järjestelmät tulevat ja menevät. Samoin isotkin firmat, kuten esillä ollut Kodak kaikkine Instamaticeineen. Polaroid oli samanlainen ikoni. Suomessa Eiri hallitsi aikanaan niin kuvamarkkinoita kuin ammattilaisten laitemyyntiäkin. Keskikoon kameran kuolema ammattikäytössä oli käsittämättömän nopea. Toisaalta nyt niitä saa yhtä käsittämättömän halvalla käytettyinä. Seuraavaksi tekee lähtöä DSLR... Muutos ei lopu koskaan.kribe kirjoitti:Mulle tuo on aikalailla se ja sama. En ole naimisissa minkään järjestelmän kanssa. Kun tulee hyvä syy vaihtaa, niin vaihdan. Aika pikkujuttu kuitenkin.Ohiampuja kirjoitti:Onhan se jännä seurata kuinka m4/3 pärjää kun peilittömät markkinat kehittyy.kribe kirjoitti:En tiedä miten fuji ja Sony liittyy m43 järjestelmään...
pekkapotka.com
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
- Paikkakunta: Tampere
No eihän M4/3 pärjääminen mikään elämän ja kuoleman kysymys ole.
Mutta jos yrittää pysyä tässä alkuperäisessä otsikossa, niin minusta se on kuitenkin aika mielenkiintoinen asia. Jos eri valmistajien teknologiat olisivat paremmin yhteensopivia, niin se kannustasi Sigman ja Tamronin kaltaisia valmistajia tulemaan mukaan, ja se tekisi hyvää peilittömien laitetarjoomalle ja myös kuluttajahinnoille. Toivottavasti :)
Mutta jos joka merkkii häärää omiaan, niin silloin tietysti saadaan paljon erilaisia vaihtoehtoja, mutta kuinka pitkäikäisiä tai kilpailukykyisiä niistä silloin saadaan?
Tällä hetkellä M4/3 ja Sonyn NEX taitaa olla ainoat järjestelmät, mihin tehdään myös kolmannen osapuolen objektiiveja? Vai mikä mahtaa olla tilanne?
Mutta jos yrittää pysyä tässä alkuperäisessä otsikossa, niin minusta se on kuitenkin aika mielenkiintoinen asia. Jos eri valmistajien teknologiat olisivat paremmin yhteensopivia, niin se kannustasi Sigman ja Tamronin kaltaisia valmistajia tulemaan mukaan, ja se tekisi hyvää peilittömien laitetarjoomalle ja myös kuluttajahinnoille. Toivottavasti :)
Mutta jos joka merkkii häärää omiaan, niin silloin tietysti saadaan paljon erilaisia vaihtoehtoja, mutta kuinka pitkäikäisiä tai kilpailukykyisiä niistä silloin saadaan?
Tällä hetkellä M4/3 ja Sonyn NEX taitaa olla ainoat järjestelmät, mihin tehdään myös kolmannen osapuolen objektiiveja? Vai mikä mahtaa olla tilanne?
Viimeksi muokannut Ohiampuja, Kesä 02, 2014 10 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 12229
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
Sen paremmin tiiä, mutta kun täällä väännetään peistä siitä, mikä formaatti on paras, niin paras mihin?
-katukuvaukseen
-maisemakuvaukseen
-studiokuvaukseen
-luontokuvaukseen
*lintu
*nisäkäs
*makro
*koju
-tuotekuvaukseen
-urheilukuvaukseen
-mustan koiran kuvaamiseen lumihangella
-hääkuvaamiseen
-keikkakuvaukseen
-arkikuvaukseen
....
?
-katukuvaukseen
-maisemakuvaukseen
-studiokuvaukseen
-luontokuvaukseen
*lintu
*nisäkäs
*makro
*koju
-tuotekuvaukseen
-urheilukuvaukseen
-mustan koiran kuvaamiseen lumihangella
-hääkuvaamiseen
-keikkakuvaukseen
-arkikuvaukseen
....
?
-
- Viestit: 9589
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Joo, Canon ja Nikonhan jo lopetti, kun ei peilikamerat myy. Ei niille kukaan mitään valmista. Paitti arkkuja.Ohiampuja kirjoitti:Tällähetkellä M4/3 ja Sonyn NEX taitaa olla ainoat järjestelmät, mihin tehdään myös kolmannen osapuolen objektiiveja? Vai mikä mahtaa olla tilanne?
Mutta ilmeisesti näiden peilittömien kohdalla homma on näin. Ei taida EOS-M:ään eikä Nikonin 1-sarjaa saada kuin valmistajien omia kikkuloita.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 1312
- Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08
Sanoisin, että noin keskimäärin asiaan vihkiytynyt harrastaja tietää hyvin m4/3-kalustonsa rajat ja hyödyt ja osaa myös ottaa kalustostaan potentiaalin irti.
Sillan alta tulee aina muutama trolli huutelemaan, joiden ilmaisu eittämättä rakentuu yhden mahtikortin varaan, että lälläs lää, dof-taiteilu ei onnistukaan (niin hyvin) tällä järjestelmällä.
Sillan alta tulee aina muutama trolli huutelemaan, joiden ilmaisu eittämättä rakentuu yhden mahtikortin varaan, että lälläs lää, dof-taiteilu ei onnistukaan (niin hyvin) tällä järjestelmällä.
-
- Viestit: 9589
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Jaa, korjaanpa itseäni. Onhan tuo halpisvalmistaja tseissi, joka jaksaa yrittää, ja niitä saa vieläpä alennushintaan:mremonen kirjoitti:Mutta ilmeisesti näiden peilittömien kohdalla homma on näin. Ei taida EOS-M:ään eikä Nikonin 1-sarjaa saada kuin valmistajien omia kikkuloita.
http://petapixel.com/2014/06/01/deal-al ... -together/
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi