Mikä sai sinut vaihtamaan täyskennosta,takaisin croppiin?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Shuko kirjoitti:Aletaan olemaan asian ytimessä; tapellaan viidestäkymmenestä grammasta.

Jatkakaa.
juu, taitaa painaa ne "suojasuotimet" enemmän....
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

Shuko kirjoitti:Aletaan olemaan asian ytimessä; tapellaan viidestäkymmenestä grammasta.

Jatkakaa.
50g? Aikas tarkalleen...

Panasonic DMC GM1 204g
Panasonic 12-32mm 70g
Yht 274g

326g - 274g = 52g....:D)
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Lexar kirjoitti:
Shuko kirjoitti:Aletaan olemaan asian ytimessä; tapellaan viidestäkymmenestä grammasta.

Jatkakaa.
50g? Aikas tarkalleen...

Panasonic DMC GM1 204g
Panasonic 12-32mm 70g
Yht 274g

326g - 274g = 52g....:D)
Jäi pitkästä päästä 9mm kinovastaavuutta uupumaan, sekä kunnollista APS-C kennoa, muuten hyvä.

:-D
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

temama kirjoitti:
Lexar kirjoitti:
Shuko kirjoitti:Aletaan olemaan asian ytimessä; tapellaan viidestäkymmenestä grammasta.

Jatkakaa.
50g? Aikas tarkalleen...

Panasonic DMC GM1 204g
Panasonic 12-32mm 70g
Yht 274g

326g - 274g = 52g....:D)
Jäi pitkästä päästä 9mm kinovastaavuutta uupumaan, sekä kunnollista APS-C kennoa, muuten hyvä.

:-D

Aikuisten oikeasti...noita voisi olla jopa ihan mielenkiintoista verrata (uskon yhä että tuo Panan zoomi on taasen optisesti parempi kuin Sonyn, vaikka Panan rungon kenno on toki hieman pienempi).
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Lexar kirjoitti:
temama kirjoitti: Jäi pitkästä päästä 9mm kinovastaavuutta uupumaan, sekä kunnollista APS-C kennoa, muuten hyvä.

:-D

Aikuisten oikeasti...noita voisi olla jopa ihan mielenkiintoista verrata (uskon yhä että tuo Panan zoomi on taasen optisesti parempi kuin Sonyn, vaikka Panan rungon kenno on toki hieman pienempi).
Sorry, laskuvirhe. 11 kinovastaavaa milliähän tuon m43 setin pitkä pää jää uupumaan Sonyn 75millistä ;)

No, joo - aikuisten oikeesti. Tää alkaa olla jo hullun hommaa. Eiköhän palata ketjun aiheeseen, miksi kinosta on siirrytty croppiin jne. Tämä ei oikeastaan ole m43 vs. apsc taisteluketju. Enemmänkin kino vs. croppi.

Aika sama onko tuo panan zuumi vähän parempi vai vähän huonompi. Oikeasti järjestelmäkamerat valitaan vähän eri syiden takia kun peruspimeän kittizuumin perusteella.
Alex
Viestit: 971
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Alex »

Mielenkiintoista lukea, millaisia asioita eri ihmiset painottavat.

Minulle syy pysyä kinokennossa on
1) riittävän iso runko jossa on tilaa nappuloille ja niitä pystyy käyttämään vaikka hanskat kädessä
2) Riittävästi painoa vakauttamaan kuvaamista, alle kilo optiikan kanssa on huteraa.
3) Loistava kuvan laatu. Varaa tarvittaessa (ei yleensä tarvitse) croppailla.
4) Loistavat laajakulmat, yli 80% kuvista tulee kuvattua alle 50mm polttovälillä.

En löydä mitään sellaista syytä, joka saisi minut vaihtamaan pienempään kennokokoon, hinta estää vaihdon isompaan. Kinokenno on sopiva kompromissi harrastajalle joka ei kaipaa yli 100mm polttovälejä.
Primet rulaa!
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Alex kirjoitti:Mielenkiintoista lukea, millaisia asioita eri ihmiset painottavat.

Minulle syy pysyä kinokennossa on
1) riittävän iso runko jossa on tilaa nappuloille ja niitä pystyy käyttämään vaikka hanskat kädessä
2) Riittävästi painoa vakauttamaan kuvaamista, alle kilo optiikan kanssa on huteraa.
3) Loistava kuvan laatu. Varaa tarvittaessa (ei yleensä tarvitse) croppailla.
4) Loistavat laajakulmat, yli 80% kuvista tulee kuvattua alle 50mm polttovälillä.

En löydä mitään sellaista syytä, joka saisi minut vaihtamaan pienempään kennokokoon, hinta estää vaihdon isompaan. Kinokenno on sopiva kompromissi harrastajalle joka ei kaipaa yli 100mm polttovälejä.
Olen samoilla linjoilla kanssasi. Sillä erotuksella, että haluan kinon pienemmässä koossa kuin nykyiset peilikinojärkkärit. Eli vaihtoehdoiksi tällä hetkellä jää vain Sonyn A7 mallit tai Leica. Leica tippuu heti pois poskettoman hintansa ja vaatimattoman suorituskyvyn takia (en puhu kuvanlaadusta). Eli toistaiseksi ei hirveästi vaihtoehtoja. Pysyn vielä cropissa.
mappe
Viestit: 1106
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

Tässä kokemuksia hääkuvaajalta, joka on kulkenut tien FF-m43-kroppi
http://www.danielkcheung.com/review/omd ... hotography
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

temama kirjoitti:Eli vaihtoehdoiksi tällä hetkellä jää vain Sonyn A7 mallit tai Leica. Leica tippuu heti pois poskettoman hintansa ja vaatimattoman suorituskyvyn takia (en puhu kuvanlaadusta). Eli toistaiseksi ei hirveästi vaihtoehtoja. Pysyn vielä cropissa.
Miksei A7/A7r?
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Shuko kirjoitti:
temama kirjoitti:Eli vaihtoehdoiksi tällä hetkellä jää vain Sonyn A7 mallit tai Leica. Leica tippuu heti pois poskettoman hintansa ja vaatimattoman suorituskyvyn takia (en puhu kuvanlaadusta). Eli toistaiseksi ei hirveästi vaihtoehtoja. Pysyn vielä cropissa.
Miksei A7/A7r?
A7 mallit ovatkin melkein hyviä.

Mutta kun upotan 3000€ valokuvausharrastukseen, niin haluan monipuolisen laitteen jolla suoriutuu kuvaukset niin staattisista kohteista, mutta myös liikkuvat kohteet. Eli AF pitää olla tarpeeksi hyvä ja nopea. Lisäksi kuvanvakautus täytyy löytyä myös pidemmille putkille.

Olin jo lähestulkoon hankkimassa A7 kameraa, mutta sitten Sony julkaisi Sonyn APS-C A6000 peilittömän jonka AF nopeus on peilijärkkäreiden luokkaa. A7 malleissa näin ei ole. Joten odotan.

Odotan Sonylta (tai joltakin muuta) kinokennoista peilitöntä jonka AF nopeus olisi samaa luokkaa kuin uudessa A6000 rungossa (eiköhän sieltä tule aika nopeasti sellainen), ja sen lisäksi siinä pitäisi olla mahdolisuus myös hankkia pidempi tele kuvanvakautuksella. Nykyinen FE 70-200/4 OSS on hyvä, mutta pidempikin vaihtoehto pitäisi olla.

Ei ole kiirettä, nykyisillä cropeilla pärjäilee toistaiseksi. Ellei nyt sitten A7 mallin hinta tpahda jossain vaiheessa alle tonnin niin voishan sellaisen hankkia hidastempoiseen kinotaiteiluun.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Ahh, siis yksi ainaisia odottajia.
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Shuko kirjoitti:Ahh, siis yksi ainaisia odottajia.
Oletko sinä yksi meistä, vai onko sinulla jo kaikki tarvitsemasi?
Miksi olet kiinnostunut hankintastrategiastani?

Minulla on kaikki tarvitsemani, mutta taatusti hankin tulevaisuudessakin jotakin. Kinorunko houkuttaa ja varmasti jossakin vaiheessa hankin sellaisen. Odotukseni on maltillista, ei ole kynsiä purtu pois, eikä tenoxeja tarvittu.
Rockford
Viestit: 7329
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

mappe kirjoitti:Tässä kokemuksia hääkuvaajalta, joka on kulkenut tien FF-m43-kroppi
http://www.danielkcheung.com/review/omd ... hotography
Tässä oli joitain ihan kiinnostaviakin huomioita. Kaikenkaikkiaan vahvisti aika paljon omaa käsitystä siitä mikä on mulle oikea formaatti ja systeemi tällä hetkellä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Kyllä FF, High-iso ja DOF pitäisi todella olla ykkösprioriteetti pitkäaikaista järjestelmäkamerajärjestelmää hankkivalle. Parin vuoden kuluttua kännykät syrjäyttävät m43:set, EF-S, STM, jne. muovirimpulat, kun nyt jo pokkarit ja erilliset videokamerat ovat tarpeettomia.

http://www.digikuvaus.fi/2014/05/04/can ... i-voittaa/
j.montonen
Viestit: 182
Liittynyt: Tammi 31, 2004 23 : 06
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja j.montonen »

murmelt kirjoitti:Kyllä FF, High-iso ja DOF pitäisi todella olla ykkösprioriteetti pitkäaikaista järjestelmäkamerajärjestelmää hankkivalle.
Nuo eivät todellakaan ole kaikille järkkärin omistajille ne tärkeimmät ominaisuudet kamerassa, kysy vaikka jokaiselta FF:stä croppiin siirtyneeltä...
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Joskus saattaa näihin hankinta-asioihin vaikuttaa myyjäkin.

Rajalassa poikkesin tänään ja satuin kysymään myyjän omaa kameraa: oli porukan poikkeava, kuvasi NEXillä. Muilla myyjillä kuulemma paljolti Olympuksen kalustoa joten kaipa suosituksetkin vähän siihen suuntaan ohjautuvat.

Voisin olettaa, että aika monella myyjällä on omakohtaista kokemusta siirtymästä FF ==> jotain helpommin kannettavaa.

RX10 on muuten Rahalassa tarjouksessa 999 ja yksi erittäin siisti käytetty näytti olevan tarjolla hintaan 750 egeä: siinä lienee monelle kameraa sen verran kuin tarvetta on. Ihan vain vihjeeksi, jos joku ketjun lukija on aivan vakavasti siirtymässä kevyempään kalustoon!
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
aikaarska
Viestit: 13424
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

pvalila kirjoitti:Joskus saattaa näihin hankinta-asioihin vaikuttaa myyjäkin.

Rajalassa poikkesin tänään ja satuin kysymään myyjän omaa kameraa: oli kuulemma porukan poikkeava, kuvasi NEXillä. Muilla myyjillä kuulemma paljolti Olympuksen kalustoa joten kaipa suosituksetkin vähän siihen suuntaan ohjautuvat.

Voisin olettaa, että aika monella myyjällä on omakohtaista kokemusta siirtymästä FF ==> jotain helpommin kannettavaa.

RX10 on muuten Rahalassa tarjouksessa 999 ja yksi erittäin siisti käytetty näytti olevan tarjolla hintaan 750 egeä: siinä lienee monelle kameraa sen verran kuin tarvetta on. Ihan vain vihjeeksi, jos joku ketjun lukija on aivan vakavasti siirtymässä kevyempään kalustoon!
Meillä oli tänään samat hommat, mutta eri liike.

Kävin hypistelemässä Jätkäsaaren verkkokauppa.comissa järkkäreitä. Siellä olikin hyvin esillä runkoja ja palvelemaan sattui vielä suht. tietävä ja palveluhenkinen myyjä.

Tämä myyjä sattui olemaan vieläpä hyvin Sony myönteinen siinä mielessä, että osasi kertoa tärkeät asiat myös Sonyn vehkeistä, eikä vain suoraan yrittänyt kammeta Canikon vaihtoehtoihin. Osasi myös kertoa Sonynb objektiiveista yllättävän paljon. Sain testailla eri kombinaatioita myymälässä ja käyttää Alpha adapteria A7, A7r ja A6000 malleissa Sonyn A-mountin laseilla.
Kerrassaan positiivinen kokemus.

A7 runko olisi lähtenyt sieltä 1399€ hintaan. Ei paha...Laittoi miettimään tosissaan pientä kalustopäivitystä. Sais kerralla mukavan kokoisen kinorungon, jolla voisi kuvailla tarvittaessa myös croppimoodissa APS-C laseilla. Kätevää silloin kun ei tarvitse kinon hyviä puolia. Alpha adapterilla taas A-mountin lasit toimivat todella hyvin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Gamma
Viestit: 1820
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Ajatusrönsyilyä valokuvausharrastuksestani. Dikiaikana ensin oli monta peilikroppia. Sitten tuli kropin rinnalle kinokennoinen, kalustovehtaus oli alkanut. Perustelin kinokennoisen hankintaa paremmilla kohinaominaisuuksilla, vaikka ennenkin olin toimeen tullut. Kroppi vaihtui parempaan pariinkin kertaan, jopa toiseen merkkiin mutta kinokennoisesta en luopunut. Sitten tuli hankittua lisäksi peilitön kroppi ja sillä hoituu kaikki mitä ennen kuvasin kinolla. Lintupönöt peilikropilla ja kaikki muu peilittömällä. Viimeksi olen kuvannut kinokennoisella joskus talvella, ettei se aivan jäykisty käyttämättömyyttään mutta pitäähän kalustorunk* vitriinissä kinokennoinen olla ja ainakin pari laatulasia siihen. Tältä viikolta Lightroomissa odottaa parituhatta kuvaa läpikäyntiä. Vähintään 90 prosenttia niistä saisi laittaa suoraan roskiin. Parempia kuvista ei olisi tullut vaikka kinokoossa olisin kuvannut, olisi vain pitänyt jättää laukaisunappia painamatta. Kummankaan kennokoon ominaisuudet eivät rajoita lopputulosta, vain omat taidot.
Tosikuvaajilla ja ammattilaisilla tilanne lienee toisenlainen.
aikaarska
Viestit: 13424
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kuulosta tutulta, Gamma ;)

Oli mullakin jossakin vaiheessa ollut Canon 5D kinojuttuja varten. Eipä ole enää. Nykyisin luontokuvaukset pitkillä teleillä teen Sonyn A65 peilijärkkärillä (APS-C, 24mp) ja NEX6 peilitön on kyllä ollut normaalikuvauksissa ahkerammin käytössä (siinä myös speedbooster tyydyttämässä ajoittaista kinokaipuuta).
Nyt vaan tuo Sonyn A7 on niin croppimaisen kokoinen kamera, että siinä ei olisi kino "haittojakaan" oikeastaan enää (koko)...
Teleluontokuvaukset kylläkin täytyisi suorittaa vielä APS-C cropilla, ja mikäs siinä - hyvinhän se telejutuissa toimii! Ja A7:ssa ei ole kuvanvakaajaa, joten A65 puolustaa siinäkin mielessä paikkaansa (kennovakaaja).
Viimeksi muokannut aikaarska, Touko 23, 2014 22 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

aikaarska kirjoitti:Kuulosta tutulta, Gamma ;)

Oli mullakin jossakin vaiheessa Canon 5D kinojuttuja varten. Eipä ole enää. Nykyisin luontokuvaukset pitkillä teleillä teen Sonyn A65 peilijärkkärillä (APS-C, 24mp) ja NEX6 peilitön on kyllä ollut normaalikuvauksissa ahkerammin käytössä (siinä myös speedbooster tyydyttämässä ajoittaista kinokaipuuta).
Nyt vaan tuo Sonyn A7 on niin croppimaisen kokoinen kamera, että siinä ei olisi kino "haittojakaan" oikeastaan enää (koko)...
Teleluontokuvaukset kylläkin täytyisi suorittaa vielä APS-C cropilla, ja mikäs siinä - hyvinhän se telejutuissa toimii! Ja A7:ssa ei ole kuvanvakaajaa, joten A65 puolustaa siinäkin mielessä paikkaansa (kennovakaaja).
Yksi pointti on sekin, että nuo erilaiset aaseiskan A-adapterit eivät ole ilmaisia vaikka hyvin toimivia ovatkin. Ja kuten aikaarska totesi, vähän oudolta se tuntuu, kun Sony-merkkisessä kamerassa on nokalla A-mountin putki mutta vakaaja puuttuu...

Suunnilleen vartissa kai Sony tuosta aaseiskasta tekisi aakasin, jossa olisi suurempi rekisterietäisyys, vakain ja A-mount: suurempi rekisterietäisyys poistaisi myös sen punaisten pilkkujen ongelman.

Sanomattakin on selvä, ettei Sony tuollaista kameraa aio tehdä, sehän olisi evoluutiota, ei revoluutiota.
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
Vastaa Viestiin