Sony SLT-A77 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Munt kirjoitti:Ei mulla ole vessan seinästä kuvia laajakulmalla.

..
Eikö edes puuceen tyhjennysluukusta otettua "äctiön" kuvaa, missä olis mikrokontrastit ja systeemit kohdillaan?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:

..
Eikö edes puuceen tyhjennysluukusta otettua "äctiön" kuvaa, missä olis mikrokontrastit ja systeemit kohdillaan?
Ei Munt voi sellaisia kuvia ottaa, Canoneissa on mikrokontrastia SLT-peiliäkin enemmän syövä AA-suodin kennojen edessä..
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
pvalila

Viesti Kirjoittaja pvalila »

kribe kirjoitti:
temama kirjoitti:

..
Ei Munt voi sellaisia kuvia ottaa, Canoneissa on mikrokontrastia SLT-peiliäkin enemmän syövä AA-suodin kennojen edessä..
Ei hätää, ehkä me kuitenkin pärjäämme ilman superskarppia läjäkuvaa?

Munt tuntuu tosi perfektionistiltä ja siksi hänen kuviaan ihan yleensä olisi kiva nähdä.

Minä en tykkää oikein siitä, kun kuvista etsitään vikoja: oppimistarkoituksessa se on tietenkin ihan ok mutta yleensä on paljon parempi katsoa niitä hyviä puolia.

Mun elämäni tärkeimmät kuvat eivät ole mitään ihmeellisiä kenellekään muulle kuin minulle ja ehkä parille muulle.
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
kribe
Viesti:

Toisten on hankala ymmärtää että joku toinen haluaa teknisesti mahdollisimman virheetöntä jälkeä vaikka sisältö olisi mitä. Toiset taas hehkuttaa omien laitteiden teknistä hienoutta kunnes joku todistaa ne huonoiksi, silloin vedotaan siihen että vain kuvan sisällöllä on väliä ;-)
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

kribe kirjoitti:Toisten on hankala ymmärtää että joku toinen haluaa teknisesti mahdollisimman virheetöntä jälkeä vaikka sisältö olisi mitä. Toiset taas hehkuttaa omien laitteiden teknistä hienoutta kunnes joku todistaa ne huonoiksi, silloin vedotaan siihen että vain kuvan sisällöllä on väliä ;-)
Mutta kun vaikkapa tässä ketjussa sitä huonoksi todistelua on vaikea omin silmin todeta.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
kribe
Viesti:

määvaan kirjoitti:
kribe kirjoitti:Toisten on hankala ymmärtää että joku toinen haluaa teknisesti mahdollisimman virheetöntä jälkeä vaikka sisältö olisi mitä. Toiset taas hehkuttaa omien laitteiden teknistä hienoutta kunnes joku todistaa ne huonoiksi, silloin vedotaan siihen että vain kuvan sisällöllä on väliä ;-)
Mutta kun vaikkapa tässä ketjussa sitä huonoksi todistelua on vaikea omin silmin todeta.
Sama toisinpäin, eli vaikea on hyväksi todisteluakaan tässä ketjussa silmin todeta.

Mulla ei ole mitään SLT-tekniikkaa vastaan, mielummin mä A99 ottaisin kun A7:n. Mun pointti oli vain se, että Sony-faniboyt hyökkää heti kimppuun jos joku tuo esille jotain heikkouksia.

A77 II, jossa saa sekä 12fps sarjakuvauksen, AF:n ja live-etsinkuvan samaan aikaan käyttöön ja vielä ilman AA-suodinta kuulostaa hyvältä, etenkin jos hinta on alle 1500€, joka alkaa jo olemaan kova hinta pikkukennoisesta kamerasta jossa ei ole optista etsintä.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minä kyllä tiedän ja ymmärrän mitä Munt ajaa takaa kirjoituksillaan hyvän optiikan hiuksenhienosta mikrokontrastista jne.
Olen itsekin yrittänyt saavuttaa edes joillakin objektiivihankinnoillani tämän kaltaista piirtoa, joskus olen jopa (ehkä) päässyt tavoitteeseen. Monta on mutkaa ja muuttujaa matkassa kuitenkin, ihan täydellisestä tarkennuksesta lähtien ;-D

En ole kuitenkaan niin epäileväinen siitä, että Sonyn SLT peili onnistuisi tuhoamaan edellä mainittuja loistavan optiikan ominaisuuksia. Saattaa kyllä olla, että tosiaan jossakin tapauksessa/olosuhteissa/valaistuksessa SLT peili aiheuttaa kuvaan ylimääräistä heijastumista ja kontrastin heikentymistä. Tälläistä on raportoitu Sonyn ensimmäisen sukupolven SLT -kameroissa (Sony A55)...Sony kuitenkin paransi puoliläpäisevää peiliään toisen sukupolven SLT runkoihin (A65, A77, A99) ja "pahemmista" haitoista päästiin eroon.
Palatakseni ketjun aiheeseen, niin ilmeisesti (muistan lukeneeni jostakin), että tähän A77markII runkkon peiliä olisi kehitetty hieman edelleen...

Jokatapauksessa kun Sonyn SLT kameroiden hyvät ja huonot puolet laskee yhteen, ja miettii sitäkin, että valokuvaus on muutakin kuin vain jatkuvaa pikselin nysväystä ja teknistä hifistelyä - niin väittäisin tosiaan SLT kameroiden teknisen tason riittävän niille 99% kaikista kuvaajista vallan mainiosti. Sen yhden prosentin kannattaa ehkä katsoa systeemiä muilta merkeiltä tai hommata toiseksi rungoksi aidon SLR kameran (A900, A800) tai irroittaa se SLT peili rungosta ja kuvata manuaalitarkennuksella todellatodella vaativat kuvat!

EDIT. Sen verran vielä, että henk.koht. olen ollut pitkään myös Pentax-miehiä, ja nythän Pentaxilla on erittäin kovatasoinen K-3 malli 24mp APS-C runko (ilman AA suodinta) - suora kilpailja esim. tälle A77II kameralle.
Minulla oli pitkään omat fobiani nimenomaan Sonyn SLT peiliä kohtaan, mutta kerran kun Rajalla oli supertarjouksessa halpa A37 malli, niin päätin kokeilla Sonya kuitenkin (lähinnä kääntyvän näytön/focus peakingin takia manuaalisiin makrokuvauksiin)...Pidin kamerasta niin paljon, että huomasin kuvaavani sillä melkein mielummin kuin silloisella Pentax K-5 rungolla. Niinpä päätin hommata vielä 24mp A65 mallin pysyäkseni mukana pikselikilpailussa - ja niitä todella erottelukykyisiä kuvia varten. En ole katunut edes tätä ostosta.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä tarkoittaa että Sony paransi peiliä? Onko se nyt 3% vai 15,7% parempi kuin 1. sukupolven SLT-kameroissa?
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

"A77 II, jossa saa sekä 12fps sarjakuvauksen, AF:n ja live-etsinkuvan samaan aikaan käyttöön ja vielä ilman AA-suodinta kuulostaa hyvältä, etenkin jos hinta on alle 1500€, joka alkaa jo olemaan kova hinta pikkukennoisesta kamerasta jossa ei ole optista etsintä."

Markkinoille tullessaankaan ei yli 1200€ tartteis mennä jos meinaavat kaupaksi saada, kilpailu kovaa.
pvalila

Maffer kirjoitti:Mitä tarkoittaa että Sony paransi peiliä? Onko se nyt 3% vai 15,7% parempi kuin 1. sukupolven SLT-kameroissa?
Muistathan varmasti iltaisin laittaa kasvoihisi sitä yövoidetta, joka vähentää ryppyjä 46,07%?

Ekassa vaiheessa eli tuon A55:n jälkeen itse peiliä ehkä todella parannettiin, sen materiaalia tai valmistustekniikkaa (tms.) muutettiin, tästä minulla ei ole tietoa.

- Peilihän ei ole lasia, minkä ansiosta se ei esim. huurru.

Mutta tuo aikaarskan mainitsema uusi parannus tarkoittanee vain sitä, että jonkin Sonyn uuden systeemin ansiosta tarkennukselle tarvitsee ohjata enää 20% valosta entisen kolmasosan sijasta. Joko tämä uusi vähävaloisempi tarkennussysteemi on käytössä uudessa A77markkukakkosessa sitä en tiedä (jos olisi, niin kai sitä olisi hehkutettu vähän enemmän eikä vain puhuttu kasvaneesta herkkyydestä?)

Hämmentäväähän tässä Sonyn tarkennuksessa on kaiken aikaa ollut se, että tarkennus ei ole juurikaan kärsinyt siitä, että se on saanut vähemmän valoa kuin mitä sille perinteisessä peilikamerassa lankeaa.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Sahaaja kirjoitti: Markkinoille tullessaankaan ei yli 1200€ tartteis mennä jos meinaavat kaupaksi saada, kilpailu kovaa.
Tuo Sony store ei kyllä koskaan ole ihan niitä halvimpia ostopaikkoja ollut ja siellä A77 II:n hinta on 1249 €.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
kribe
Viesti:

Sahaaja kirjoitti:"A77 II, jossa saa sekä 12fps sarjakuvauksen, AF:n ja live-etsinkuvan samaan aikaan käyttöön ja vielä ilman AA-suodinta kuulostaa hyvältä, etenkin jos hinta on alle 1500€, joka alkaa jo olemaan kova hinta pikkukennoisesta kamerasta jossa ei ole optista etsintä."

Markkinoille tullessaankaan ei yli 1200€ tartteis mennä jos meinaavat kaupaksi saada, kilpailu kovaa.
Jos lasketaan pois ne, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat hirmusarjakuvausta, hinnan pitäisi olla alle 1000€ jotta olisi kilpailukykyinen hinnaltaan. Eipä tuo paperilla kummoisempi ole kuin esimerkiksi D7100. EVF:n pitäisi kaiken lisäksi olla edullisempi valmistaa kuin OVF.
määvaan

Maffer kirjoitti:Mitä tarkoittaa että Sony paransi peiliä? Onko se nyt 3% vai 15,7% parempi kuin 1. sukupolven SLT-kameroissa?
Minä en kyllä ole vielä mistään löytänyt mitään virallista mainintaa että A77 II:n peiliä olisi todella parannettu A77:aan verrattuna. Joitain RAW-samplejä tuolla, toki vaan ISO 1000:een saakka ja ne aukeavat ainakin uusitulla Sony Image Data Converter v4.2.03:lla.
Viimeksi muokannut määvaan, Touko 06, 2014 17 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska

pvalila kirjoitti: Mutta tuo aikaarskan mainitsema uusi parannus tarkoittanee vain sitä, että jonkin Sonyn uuden systeemin ansiosta tarkennukselle tarvitsee ohjata enää 20% valosta entisen kolmasosan sijasta. Joko tämä uusi vähävaloisempi tarkennussysteemi on käytössä uudessa A77markkukakkosessa sitä en tiedä (jos olisi, niin kai sitä olisi hehkutettu vähän enemmän eikä vain puhuttu kasvaneesta herkkyydestä?)

Hämmentäväähän tässä Sonyn tarkennuksessa on kaiken aikaa ollut se, että tarkennus ei ole juurikaan kärsinyt siitä, että se on saanut vähemmän valoa kuin mitä sille perinteisessä peilikamerassa lankeaa.
Joo, tätä olen itsekin ihmetellyt. Olen kokeillut A65 todella hämärässä, ja AF tuntuu löytävän kohdetta vähintään yhtä hyvin kuin esim. Pentax K-5 hämärässä.

Sony paransi peiliään aikaisempaan A77 (A65 jne) malliin. Siitä löytyy tietoa sieltä täältä, esim. tästä jutusta kun scrollaa vähän alaspäin:
http://www.photoclubalpha.com/2011/10/1 ... row-today/

’ve tested the Alpha 77 in the most demanding lighting conditions. Sony says the SLT mirror (a very thin film of plastic stretched on a frame) has new mirror and antireflection coatings. They have also paid extra attention to the design of the AF module and the interior of the darkchamber, to avoid reflections.

En tiedä onko jo tähän uuteen A77markII malliin saatu tuo vain 20% valoa syövä peili, mutta samasta aiheesta olen lukenut minäkin uutista. Että ainakin tulevaisuuden SLT malleihin on varmaankin tulossa jos ei ole jo A77II:ssa.

pvalila

Olisi kiva, jos tuo vähemmän valoa vievä peili olisi mahdollista vaihtaa vanhoihinkin kameroihin.

Mutta eipä onnistu, sillä rajoittava tekijä on tietenkin AF:n tarvitsema valomäärä: ei se peilin läpäisevyyden vähentäminen varmaankaan rajoittava tekijä ole koskaan ollut.
aikaarska

pvalila kirjoitti:Olisi kiva, jos tuo vähemmän valoa vievä peili olisi mahdollista vaihtaa vanhoihinkin kameroihin.

Mutta eipä onnistu, sillä rajoittava tekijä on tietenkin AF:n tarvitsema valomäärä: ei se peilin läpäisevyyden vähentäminen varmaankaan rajoittava tekijä ole koskaan ollut.
Totta. Itse peilihän on helppo vaihtaa. Olen lukenut foorumeilta miten porukka on vaihtanut itse rikkomansa peilin. Saanut ostettua peilin tarvikeosana. En tiedä olisiko kiinnityskehys sama näissä uusissa peileissä.
Jos se kävisi, niin eihän siinä sitten kärsisi kuin AF valoherkkyys hieman: 20% vs. 30% valoa....
Viimeksi muokannut aikaarska, Touko 06, 2014 19 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Drinkkeri

Viesti Kirjoittaja Drinkkeri »

kribe kirjoitti:
A77 II, jossa saa sekä 12fps sarjakuvauksen, AF:n ja live-etsinkuvan samaan aikaan käyttöön ja vielä ilman AA-suodinta kuulostaa hyvältä, etenkin jos hinta on alle 1500€, joka alkaa jo olemaan kova hinta pikkukennoisesta kamerasta jossa ei ole optista etsintä.
Mutta onko se etsinkuva sarjatulella live vai edelleen samanlainen edellistä ruutua näyttävä?
Miltä musiikki näyttää, kuvat kuulostaa?
määvaan

pvalila kirjoitti:Olisi kiva, jos tuo vähemmän valoa vievä peili olisi mahdollista vaihtaa vanhoihinkin kameroihin.

No, PopPhoto on mitannut AF:n nopeutta eri valaistusolosuhteissa, jolloin A33/A35/A55 tarkensivat vielä -2 EV:n valossa mutta A77 tarkensi ainoastaan -1 EV:n valoon saakka, joten tuskin tuo A33/A35/A55 peilin vaihto ainakaan tarkennuksen toimivuutta sen enemmän syö.
aikaarska

määvaan kirjoitti:

No, PopPhoto on mitannut AF:n nopeutta eri valaistusolosuhteissa, jolloin A33/A35/A55 tarkensivat vielä -2 EV:n valossa mutta A77 tarkensi ainoastaan -1 EV:n valoon saakka, joten tuskin tuo A33/A35/A55 peilin vaihto ainakaan tarkennuksen toimivuutta sen enemmän syö.
Niin tai näin, mutta taitaa popPhotolla mittaussysteemit pikkusen heittää. A77 nimittäin tuskin tarkentaa heikommin vähässä valossa kuin vanhemmat A33/A35/A55 karvahattumallit.

määvaan

aikaarska kirjoitti:
määvaan kirjoitti:

Niin tai näin, mutta taitaa popPhotolla mittaussysteemit pikkusen heittää. A77 nimittäin tuskin tarkentaa heikommin vähässä valossa kuin vanhemmat A33/A35/A55 karvahattumallit.
Toki käytetty lasi A77:lla ei nyt ollut noissa kyllä tiedossa. Yleensä siellä oli käytetty kameravalmistajan omaa 50mm f/1.4 lasia, mutta joissain tapauksissa tilanne oli toinen.
Viimeksi muokannut määvaan, Touko 07, 2014 8 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin