Mihin kuviontunnistus perustuu?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Mihin kuviontunnistus perustuu?

Viesti Kirjoittaja sepim »

Tuo tietenkin perustuu äärimmäiisen nopeaan bittikuvioiden keskinäiseen vertailuun.

Onhan se uskomaton työmäärä, minkä esim. liikkeessä olevan auton tunnistusjärjestelmä tekee joka ainut hetki. Ajatellaan esim poliisiautoa, jonka kamera kuvaa koko ajan ympäröivää maailmaa ja etsii sieltä rekisterikilven(omaisia) kuvioita. Kun löytää niin äärimmäisen nopeasti tekee vertailun tietokannassaan oleviin tuhansiin numeroihin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7329
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Konenäköönhän nuo perustuu, mutta kyllä siinä paljon muutakin tarvitaan kuin bittikuvioiden vertailua. Olin vuosituhannen alussa jonkin aikaa töissä firmassa, jossa koodailtiin asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjä konenäkösovelluksia lähinnä teollisuuden laatuntarkastukseen ja erilaisiin mittauksiin. Hankala nyt selittää muutamalla lauseella miten noi hommat silloin toimi, koska en reilun puolentoista vuoden aikana kerennyt kovin syvälle tässä päästä, mutta melko monta vaihetta siinä on kun lähdetään softalla valokuvasta tunnistamaan asioita. Varmasti tekniikka on noista päivistä kehittynyt, mutta uskoisin että edelleen ne perusvaiheet on samankaltaiset.

Ensin valokuvalle tehdään sopivalla algoritmilla binärisöinti, jolla pyritään löytämään tietyn sävy- tai värikontrastin taustaan muodostavia kohteita, joihin myöhempi tarkastelu rajoitetaan. Sen jälkeen kun nämä kiinnostavat kohteet on löydetty ja esimerkiksi sijaintinsa perusteella samaan suurempaan kokoinaisuuden liittyvät kohteet linkitetty toisiinsa lasketaan näille valikoima erilaisia ominaisuuksia eli piirteitä. Lopuksi sopivalla algoritmilla verrataan näitä kohteista laskettuja piirteitä valmiisiin malleihin, jotka voi olla esimerkiksi oikean kuvadatan perusteella "opetettuja". Kyseinen firma käytti tässä ainakin itseorganisoituvia karttoja: http://fi.wikipedia.org/wiki/Itseorganisoituva_kartta

Tässä viimeisessä vaiheessa on varmasti suurimmat periaatteelliset variaatiot eri tarpeisiin tehtyjen toteutusten välillä ja tämä puoli jäi itsellä kaikkein etäisimmäksi koska hommaa teki silloin kokonaan tähän puoleen erikoistunut henkilö.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

Rockford kirjoitti: Ensin valokuvalle tehdään sopivalla algoritmilla binärisöinti, jolla pyritään löytämään tietyn sävy- tai värikontrastin taustaan muodostavia kohteita, joihin myöhempi tarkastelu rajoitetaan. Sen jälkeen kun nämä kiinnostavat kohteet on löydetty ja esimerkiksi sijaintinsa perusteella samaan suurempaan kokoinaisuuden liittyvät kohteet linkitetty toisiinsa lasketaan näille valikoima erilaisia ominaisuuksia eli piirteitä. Lopuksi sopivalla algoritmilla verrataan näitä kohteista laskettuja piirteitä valmiisiin malleihin, jotka voi olla esimerkiksi oikean kuvadatan perusteella "opetettuja".
Nykyisin alkaa poliisiautoihin tulla sellaisia kamerajärjestelmiä, että ne lukevat koko ajan vastaantulevien autojen kilpiä, vertaavat näitä tietokantaan, minne on kerätty esim katsastamattomien, vakuttamattomien, varastettujen autojen rekisterinumeroita.
Siinä se järjestelmä vasta työn tekee, kun koko ajan live-kuvasta tekee tuota vertailua tietoknantaan.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

No ei siinä montaa bittiä siirry. Konenäkö lukee rekkarin ja näillä muutamalla rekisterikilven merkillä suoritetaan haku. Paluupostissa tulee tieto onko jotain mihin pitää puuttua. Saa nähdä paljonko alkaa lisääntymään sakot likaisista kilvistä.
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

jiihaa2 kirjoitti:No ei siinä montaa bittiä siirry. Konenäkö lukee rekkarin ja näillä muutamalla rekisterikilven merkillä suoritetaan haku.
No miten se konenäkö osaa kiinnittää huomionsa vaan siihen rekkariin? Onhan siinä ympäristöäkin vaikka kuinka paljon.. Hakeeko se ensin rekkarinmuotoista kohdetta ja sitä sitten alkaa lukemaan..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Monet valvontakamerasoftatkin tuon osaavat, joten ei liene kovin vaikeaa. Rekisterikilven taustan ja kirjainten/numeroiden välillä voimakas sävyero. Kyllä sen logiikan saa ohjelmoitua.
Rockford
Viestit: 7329
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

sepim kirjoitti:Siinä se järjestelmä vasta työn tekee, kun koko ajan live-kuvasta tekee tuota vertailua tietoknantaan.
Ihan samanlaista live-kuvaa ne teollisuuden järjestelmätkin käsittelee. Jos vaikka tavaraa menee koko ajan viivakameran alta hihnalla niin ei siinä ole aikaa ihmetellä.
sepim kirjoitti:No miten se konenäkö osaa kiinnittää huomionsa vaan siihen rekkariin? Onhan siinä ympäristöäkin vaikka kuinka paljon.. Hakeeko se ensin rekkarinmuotoista kohdetta ja sitä sitten alkaa lukemaan..
Kyllähän se koko kuva-ala joudutaan alkuun käsittelemään, eihän sitä tiedä montako rekkaria siellä on kerrallaan. Mutta kuten tuossa ylempänä yritin selittää niin sitä mukaan kun kuvan prosessointi etenee saadaan vaiheittain suodatettua epäoleellisia asioita pois. Eikä tuossa poliisien järjestelmässä ole mitenkään fataalia vaikka se hakisikin jonkun lapsen polkupyörään teippaaman kohtuullisen oikean näköisen pahvikilven tiedot tietokannasta. Tai jättäisi jonkun lumen peittämän kilven lukematta. Ihminenhän kuitenkin tekee siinä sen viimeisen suodatuksen silmillään.

Esim. http://electronicimaging.spiedigitallib ... id=1557793 on juttu tästä.
carrier kirjoitti:Rekisterikilven taustan ja kirjainten/numeroiden välillä voimakas sävyero. Kyllä sen logiikan saa ohjelmoitua.
Googlesta joku sopiva auton kuva fotariin ja sitten vain virittelemään Threshold-säädöllä niin näkee miten se binärisöinti alkeellisimmalla tasolla voi toimia.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin