Nikonin julkistukset

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

temama kirjoitti:Koko kamerassa akkujen lataaminen on ihan persiistä. Typerä pisnesidea Sonylta jättää erillinen laturi setistä pois ja korvata akun lataamisella USB liitännän kautta.
Niinpä. Vaikka USB on eri asia kuin firewire, niin olen yhden kameran käräyttänyt fw-liitynnän kautta. Sen jälkeen en ole kameroissa noita liitäntöjä juurikaan käyttänyt. Akut ladataan laturissa ja muistikortit luetaan muistikortinlukijalla. Jälkimmäisessä on tosin se ongelma, että sitten se muistikortin liityntä on kovilla.

Akku ja laturi (johon saa sitten virtaa seinästä, USB:stä, autosta, jne) maksoi vajaat 25 EUR Saksasta. Eikä ollut edes halvin mahdollinen.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

temama kirjoitti:Ei se kuvanlaatua paranna, eikä tarvitsekaan, koska kuvanlaatu OK muutenkin. Vääristymän se korjaa.
Tarkoitin sitä, ettei se vääristymän oikaiseminen niitä pikseleitä mistään taikahatusta kaiva. Kyllä niitä siinä kohtaa joudutaan ekstrapoloimaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Melkein jo olin Zeissia ostamassa, mutta taidan oottaa vielä hetken.
http://nikonrumors.com/2013/12/16/new-n ... nuary.aspx
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Avokid

http://nikonrumors.com/2013/12/19/nikon ... nths.aspx/

Nikon D4s/D4x
Nikon D3300
Nikon 1 V3
35mm f/1.8 FX
18-55 DX
Nikkor AF-S 300mm f/4G VR

No Nikon D400 for now.
mremonen
Viesti:

Avokid kirjoitti:No Nikon D400 for now.
Alkaisko aika ajamaan tuon ohi? Ja hinnoittelu voisi olla vaikeaa.
---
blogi
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

mremonen kirjoitti:
Avokid kirjoitti:No Nikon D400 for now.
Alkaisko aika ajamaan tuon ohi? Ja hinnoittelu voisi olla vaikeaa.
Vaikea sanoa.. dpreviewin vuoden DSLR-äänestyksessä kansa on tykännyt Pentax K-3:sta. En tiedä miten ovat lompakollaan äänestäneet.
mremonen
Viesti:

Holden kirjoitti:Vaikea sanoa.. dpreviewin vuoden DSLR-äänestyksessä kansa on tykännyt Pentax K-3:sta. En tiedä miten ovat lompakollaan äänestäneet.
Jotenkin vaan tuntuu, että jos olisivat halunneet tuollaisen tehdä, niin se olisi jo täällä. Kroppikennoista pukkaa koko ajan noissa "alemmissa" sarjoissa, joten mikä tästä nyt sen vaikeamman tekisi? Kenno 7100:sesta ja softa D4:sesta. Se on siinä. En tiedä miten tuo 7100:n suljin, pitäisikö se vaihtaa, mutta muuten palikat pitäisi olla koossa.

Jos meinaan on aikaa näperrellä jonkun Df:n kanssa.
---
blogi
Avokid

Kun kuvailin lintuja, niin olisin kaivannut D3:n rungossa olevaa D7000:n kennoista kameraa. Se olis ollut se juttu mistä olisin maksanut vaikkapa enemmän kuin D800:sta.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Avokid kirjoitti:Kun kuvailin lintuja, niin olisin kaivannut D3:n rungossa olevaa D7000:n kennoista kameraa. Se olis ollut se juttu mistä olisin maksanut vaikkapa enemmän kuin D800:sta.
D7100 etsin, kenno ja AF D800:n runkoon. Siihen kunnon suljin (esim. D300:sta tuttu) ja 8-10 fps sarjakuvaus kunnon bufferilla.

Maksaisin mielelläni 500€ lisää (D7100 nähden) jos runko olisi D800:n kanssa samaa kaliiperia. Ja jos kaikki em. toteutuisi, niin maksaisin mielellään saman tai enemmän kun mitä maksoin D300:sta silloin kun sen aikanaan ennakkotilasin (~1700€).
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
mremonen
Viesti:

kribe kirjoitti:Ja jos kaikki em. toteutuisi, niin maksaisin mielellään saman tai enemmän kun mitä maksoin D300:sta silloin kun sen aikanaan ennakkotilasin (~1700€).
Mut sä oletkin early adopter...

99.7% maailman lintukuvaajista kuvaa pönöt jossain eläintarhassa. Eikös siitä ole aiemminkin ollut juttua, että Suomessa (Pohjoismaissa?) lintukuvaus on ihan oma genre, jota ei oikein muualla tajuta.

Itse olen vaan melko skeptinen siihen, että tuo enää näkisi päivänvalon.
---
blogi
kribe
Viesti:

mremonen kirjoitti:Itse olen vaan melko skeptinen siihen, että tuo enää näkisi päivänvalon.
Niin minäkin. Ja onhan D7100 loistava kamera, mutta kun tottui D300/D700 käteen istuvuuteen, niin lelultahan tuo nykyinen muovihimmeli tuntuu. Suljinäänestä/peilin kolahduksesta puhumattakaan.. Tosin tuommonen halpiskameran suljinääni ja peilin kolahdus on kyllä luontokuvauksessa parempi kun parempien kameroiden todella äänekäs kolahdus.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

mremonen kirjoitti:Tarkoitin sitä, ettei se vääristymän oikaiseminen niitä pikseleitä mistään taikahatusta kaiva. Kyllä niitä siinä kohtaa joudutaan ekstrapoloimaan.
Ennen kuin olet koko kuvaa nähnytkään on ne kaikki pikkelsit siihen interpoloitu, en ymmärrä tätä vääristymien oikomisen pelkoa.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
mremonen
Viesti:

janne. kirjoitti:Ennen kuin olet koko kuvaa nähnytkään on ne kaikki pikkelsit siihen interpoloitu, en ymmärrä tätä vääristymien oikomisen pelkoa.
Ok, no mitäs tässä sitten 36-megapikkelsisellä kennolla tekee. Ottaa vaan sen kymppimegasen ja adobe interpoloi loput.

Ja tosiaan se on interpoloida, eikä tietenkään extra... sheesh...
---
blogi
Ohiampuja

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

mremonen kirjoitti:Alkaisko aika ajamaan tuon ohi? Ja hinnoittelu voisi olla vaikeaa.
Olen hiukan samoilla linjoilla. Minun mielestä D7100 ja D610 väliin jäävä segmentti voi olla kaupallisesti hankala. Jos vertaa vaikkapa D200 tai D300 mallien julkistuksiin.
Avokid

Ohiampuja kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Alkaisko aika ajamaan tuon ohi? Ja hinnoittelu voisi olla vaikeaa.
Olen hiukan samoilla linjoilla. Minun mielestä D7100 ja D610 väliin jäävä segmentti voi olla kaupallisesti hankala. Jos vertaa vaikkapa D200 tai D300 mallien julkistuksiin.
No ei tuo kyllä D610n alapuolelle tulis vaan sen pitäisi olla D800n rinnalla. Rakenteeltaan parempi kuin D800.
mremonen
Viesti:

Avokid kirjoitti:No ei tuo kyllä D610n alapuolelle tulis vaan sen pitäisi olla D800n rinnalla. Rakenteeltaan parempi kuin D800.
Never gonna happen. Tuolle ei vaan ole markkinaa. Vaikka Nikonin uusi strategia onkin siirtyä korkeamman katteen tuotteisiin, vain Leica pystyy tekemään kannattavasti runkoja pienillä sarjoilla.

Autopuolella Saab yritti samaa: Porschen valmistusmäärillä Saabia ei vaan voinut tehdä kannattavasti, koska porukka ei jostain syystä halunnut maksaa Saabista Porschen hintaa.

Jo D800E:n julkistushinta 3300 EUR oli aika lailla kipurajoilla. Ostiko niitä tuohon hintaan muut tyhmät kuin minä... Mutta mä olenkin trendsetter.
---
blogi
Avokid

Joo, en minäkään usko, että D400sta tulee. Se on niin marginaalilaite.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
Avokid kirjoitti:No ei tuo kyllä D610n alapuolelle tulis vaan sen pitäisi olla D800n rinnalla. Rakenteeltaan parempi kuin D800.
Never gonna happen. Tuolle ei vaan ole markkinaa. Vaikka Nikonin uusi strategia onkin siirtyä korkeamman katteen tuotteisiin, vain Leica pystyy tekemään kannattavasti runkoja pienillä sarjoilla.

Autopuolella Saab yritti samaa: Porschen valmistusmäärillä Saabia ei vaan voinut tehdä kannattavasti, koska porukka ei jostain syystä halunnut maksaa Saabista Porschen hintaa.

Jo D800E:n julkistushinta 3300 EUR oli aika lailla kipurajoilla. Ostiko niitä tuohon hintaan muut tyhmät kuin minä... Mutta mä olenkin trendsetter.
Uskoisin, että D400:n ongelma ei ole itse runko vaan se mitä Nikon aikoo tehdä dx-formaatilla. Ja tietysti myös se, miten Nikon haluaa profiloida fx-formaatin.

Eiköhän dx:ää olla ajamassa yhä selvemmin rooliin jossa se on harrastajakuvaajien budjettivaihtoehto. Kaiken kunnianhimoisemman kuvaamisen Nikon olettaa tapahtuvan fx-formaatilla. Katsokaa objektiivitilannetta - kun 12-24mm ja 17-55/2.8 ovat jo antiikkia, niin dx:lle ei edes saa juuri muuta kuin edullista kuluttajahintaista optiikkaa.
kribe
Viesti:

nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti:

Uskoisin, että D400:n ongelma ei ole itse runko vaan se mitä Nikon aikoo tehdä dx-formaatilla. Ja tietysti myös se, miten Nikon haluaa profiloida fx-formaatin.

Eiköhän dx:ää olla ajamassa yhä selvemmin rooliin jossa se on harrastajakuvaajien budjettivaihtoehto. Kaiken kunnianhimoisemman kuvaamisen Nikon olettaa tapahtuvan fx-formaatilla. Katsokaa objektiivitilannetta - kun 12-24mm ja 17-55/2.8 ovat jo antiikkia, niin dx:lle ei edes saa juuri muuta kuin edullista kuluttajahintaista optiikkaa.
Kyllä näin, mutta Nikon kyllä hieman hölmöilee kun harrastelija-sporttikuvaajalle ei ole mitään tarjolla. Halvin tuohon tarkoitukseen suunnattu runko on D4.

Ja sitten jos haluaa yhdistää DX:n "teleulottuvuuden" kohtuulliseen sarjakuvausnopeuteen ja isoon bufferiin, niin vaihtoehtoja on tasan nolla.

m43 järjestelmään kun saisivat kunnon AF:n ja järkevän telen aikaiseksi (yhtälailla toiveajattelua kun alle 2000€ maksava 300/4VR ja D400?), niin menisi Nikon-romut vaihtoon. Alkaa pikkuhiljaa kyrpimään Nikonin tarjonnan puutteellisuus omaan käyttööni. Eipä tosin muillakaan ole asiat sen paremmin..
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Nikon voisi laittaa D7200:n selkeästi isomman puskurimuistin niin 80% D400:n puuttumiseen liittyvästä kritiikistä olisi hoidettu.
Vastaa Viestiin