nomad kirjoitti:Nyt huomaan, että tämä on kallellaan! Tämmöinen kuva pitäisi olla suorassa.
Mistä päättelet kuvan olevan kallellaan?
Veden valumisesta ;-)
No kun minä en en saa vettä valumaan oikealle tai vasemmalle :) Kuvastahan ei näy varsinaista horisonttia. Laitureiden ja veden pinnan välisestä rajasta ei voi päätellä onko horisontti vinossa koska niiden sijainti ja pakopiste voivat saada aikaan harhan että kuva on vinossa vaikka horisonti olisikn suorassa.
puuhapete kirjoitti:
Mistä päättelet kuvan olevan kallellaan?
Veden valumisesta ;-)
No kun minä en en saa vettä valumaan oikealle tai vasemmalle :) Kuvastahan ei näy varsinaista horisonttia. Laitureiden ja veden pinnan välisestä rajasta ei voi päätellä onko horisontti vinossa koska niiden sijainti ja pakopiste voivat saada aikaan harhan että kuva on vinossa vaikka horisonti olisikn suorassa.
Vesi oli lähinnä huono vitsi. Mutta tässä on aika monta vaaka- ja pystylinjaa jotka vihjaavat kuvan olevan kallellaan oikealle. Katso vaikka nostureita tai vaakalinjoista laituria.
Tähän pätee kekkoslainen sanonta: "niin on jos siltä näyttää".
Joo kuvahan on vähän kallellaan. En meinannu millään saada kuvaa vaakatasoon, niin jätin sen sitten nolosti vähän sinnepäin... :P Nosturista en ole yhtään varma onko se todellisuudessa suora ja kuvaajaan päin kallellaan siten että sen kääntyessä se onkin kallellaan hieman oikealle.
E: Ei. Onse oikealle kallellaan ;)
Vasemmanpuoleista laituria jos katsoo niin kuva olisi oikealle kallellaan, mutta oikenpuoleista taaempana olevaa laituria kun katsoo niin kuva on vasemmalle kallellaan. Nosturien pystylinjoista ei taas voi päätellä mitään koska ne voi kenottaa ihan miten sattuu.
Kekkosesta en osaa sanoa mitään, koska olen syntynyt vasta 70-luvun loppupuolella, joten hänen tekemisensä ja vaikutusvaltansa sijoittuvat aikaan jolloin oma maailmankuva ulottui hädintuskin postilaatikkoa kuemmas :D
Totta mitä sanot oikeanpuoleisesta laiturista. Mutta vasemman laidan laituri hallitsee kuvaa ja antaa siksi vinousvaikutelman.
Itse en yleensä edes pyri jäljittämään missä asennossa kuva olisi absoluuttisen suorassa. Siihenhän vaikuttavat laajemmilla kuvakulmilla myös objektiivin vääristymät. Sen sijaan tuumiskelen asiaa siltä kannalta mikä näyttää luontevalta. Ja tässä ehkä olisi luontevaa kääntää kuvaa hieman vasemmalle.
Aina ei ole toki edes tärkeää, että kuva on suorassa. Tämän tyypin kuvissa vinous kuitenkin yleensä ottaa silmään.
heppu kirjoitti:Tää kuva on niin vähän oikealle kallellaan että ei tästä nyt tämmöstä haloota kannata nostaa.
Kuva on jo arvioitu ja melkoisen hyväksi todettu - oli sitten vinossa taikka ei. Tässä kai puhutaankin nyt enemmänkin asian periaatteellisesta puolesta. Oppimistarkoituksessa.
Oppimistarkoituksessa nimenomaan. Mukava oppia kokeneilta tällä tavalla. Minä kun en valokuvauksesta mitään ymmärrä niin mukava tuota teoria puoltakin välillä miettiä :)