nikon d300s kohina
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Kesä 23, 2004 9 : 59
nikon d300s kohina
Olen menossa kuvaamaan sisätiloihin voimistelua.
Runkona nikon D300s optiikka sigma 70-200 2.8 os
Jos haluaisin oikeasti pysäyttää kuvattavan liikkeen, niin minkälaisia asetuksia tulisi käyttää?
Entä jos haluaa suuria paperikuvia, miten kuvan kohina?
Runkona nikon D300s optiikka sigma 70-200 2.8 os
Jos haluaisin oikeasti pysäyttää kuvattavan liikkeen, niin minkälaisia asetuksia tulisi käyttää?
Entä jos haluaa suuria paperikuvia, miten kuvan kohina?
Elä ja ihastu, ei elämä siitä pahastu.
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Paha sanoa liikkeen pysäyttämisestä, voimistelua kun on niin monenlaista. Ja valaistukin vaihetlee. Lisäksi joskus sopiva liike-epäterävyys on suorastaan hyvä asia, tekee kuvan.
Mutta tuskinpa D300s juuri yli ISO3200 herkkyyksiä kestää. Täydellä aukolla siis yrittäisin ellei ole erityistä syytä himmentää.
Mutta tuskinpa D300s juuri yli ISO3200 herkkyyksiä kestää. Täydellä aukolla siis yrittäisin ellei ole erityistä syytä himmentää.
-
- Viestit: 7329
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Lähtisin testailemaan 1/200s - 1/320s välisillä ajoilla ja siitä sitten säätää suuntaan tai toiseen riippuen miten on valoa ja mitä haluaa. Ei noillakaan nopea liike pysähdy, mutta jos pidennät valotusajan sinne 1/100s luokkaan niin tulee jo melko paljon liike-epäterävyyttä, joka sitten voi toimia hyvin tai ei kuvasta riippuen. Kuvanvakaaja kun tuossa on niin kannattaa varmasti kokeilla myös reilusti pidempiä aikoja.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 6010
- Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Toki noissa varjopaikoissa olevia yksityiskohtia on vaikea saada D300s:llä ja ISO 6400:lla tarkasti esille, mutta mitenkä on, onko kokolailla suttua ja yksityiskohdat poissa noissa D300s:n ISO 6400 kuvissa?nomad kirjoitti:Mutta tuskinpa D300s juuri yli ISO3200 herkkyyksiä kestää. Täydellä aukolla siis yrittäisin ellei ole erityistä syytä himmentää.
D300s - imaging-resource.com ISO 6400
D300s - focus-numerique.com ISO 6400
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
En katsonut linkin takaa kuvia, mutta yli 50 000 kuvaa D300/D300s rungolla kuvanneena voin sanoa, että ISO3200 on aivan maksimi. Sekin vaatii jo nappiin osunutta valotusta ja osaamista kuvankäsittelypuolella.määvaan kirjoitti:Toki noissa varjopaikoissa olevia yksityiskohtia on vaikea saada D300s:llä ja ISO 6400:lla tarkasti esille, mutta mitenkä on, onko kokolailla suttua ja yksityiskohdat poissa noissa D300s:n ISO 6400 kuvissa?nomad kirjoitti:Mutta tuskinpa D300s juuri yli ISO3200 herkkyyksiä kestää. Täydellä aukolla siis yrittäisin ellei ole erityistä syytä himmentää.
D300s - imaging-resource.com ISO 6400
D300s - focus-numerique.com ISO 6400
Jos täysin haluaa liikkeen pysäyttää, niin lähtisin 1/500s liikkeelle ja säätäisin suuntaan tai toiseen tarpeen mukaan. Mutta kuten edellä mainittiin, niin täydellinen liikkeen pysäytys ei valokuvan mielenkiinnon kannalta välttämättä ole se paras vaihtoehto.
Edit: vaikka ISO6400 onkin totaalista kuraa, niin kannattaa tarpeen tullen puntaroida vaihtoehtoja: kohinainen kuva, vai muuten epäonnistunut kuva. Suljinta ei kannata säästellä..
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 6010
- Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Kun olet noin paljon kuvia noilla D300/D300s:illä ottanut, olen varma ettei RAW-konvertterisi olleet nähneet tätä päivää. Uusimman tekniikan RAW-konvertteri suo taatusti sen 1 EV:n edun kuvankäsittelyssä mitä kohinaan tulee ja tuon suuruiseen parannukseen kennotekniikassa menee kameroilta n. 5 vuotta ja Canonilta 10 vuotta. :-)kribe kirjoitti:En katsonut linkin takaa kuvia, mutta yli 50 000 kuvaa D300/D300s rungolla kuvanneena voin sanoa, että ISO3200 on aivan maksimi. Sekin vaatii jo nappiin osunutta valotusta ja osaamista kuvankäsittelypuolella.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
Määvaanin ei edelleenkään kannattaisi ottaa todesta noita dxo testejä kohinan suhteen. Jos kuvataan kirkkaassa valossa, niin jokainen uudempi kenno kykenee tuottamaan kohinatonta kuvaa.
Jos taas on niin hämärää että isoja tarvitaan oikeasti, niin ISO3200 on tosiaankin liikaa d300n kennolle. Voin postata d700n kuvan, jossa iso800 arvolla ei näy lainkaan kohinaa tai sellaisen, jossa iso3200 on jo surkea.
Jos taas on niin hämärää että isoja tarvitaan oikeasti, niin ISO3200 on tosiaankin liikaa d300n kennolle. Voin postata d700n kuvan, jossa iso800 arvolla ei näy lainkaan kohinaa tai sellaisen, jossa iso3200 on jo surkea.
-
- Viestit: 6010
- Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Noissa antamissani kuvanäytteissä en nyt viitannut tietääkseni DxOMark'in testeihin, vaan itsekin totesin että varjopaikoissa tuota kohinaa näkyy väkisin kuten se kirjahyllykuvakin näyttää, mutta RAW:sta Jpeg:iin DxO Optics Pro 9:llä muunnettuna tuota kohinaa on muitten konverttereiden tuloksiin verrattuna silminnähden vähemmän tinkimättä liikaa yksityiskohdista.paaton kirjoitti:Määvaanin ei edelleenkään kannattaisi ottaa todesta noita dxo testejä kohinan suhteen. Jos kuvataan kirkkaassa valossa, niin jokainen uudempi kenno kykenee tuottamaan kohinatonta kuvaa.
Jos taas on niin hämärää että isoja tarvitaan oikeasti, niin ISO3200 on tosiaankin liikaa d300n kennolle. Voin postata d700n kuvan, jossa iso800 arvolla ei näy lainkaan kohinaa tai sellaisen, jossa iso3200 on jo surkea.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: Tammi 29, 2008 5 : 53
Minulla on d800 ja d300s käytössäni ja aikoinaan kuvasin paljonkin jopa pimeissä tansseissa etc. d300s:llä.
Tarkennus siinä on mainio kun vaan osaa laittaa tilanteeseen sopivat asetukset. Nopeissa tilanteissa käytin pistetarkennusta enkä mitään 3d-kehitelmiä. Pisteen koko tulee valita kohteen mukaan. Optikkana sellainen, että se sallii keskipisteen käyttämisen. Kaikki pitää sovittaa tilanteen mukaan. Onnistumissuhde oli likimain yksi kuva 20:sta. Hyviä kuvia 1 / 100:sta. Sarjana en kuvannut. Olisi ehkä pitänyt, koska osa kuvista ei toiminut myöhästyttyäni tilanteesta. Kuvasin iso 1600 ja 1/250 ja aukko kameran valitsemana ( korjaus +0,3 tai 0,7 / aukko oli yleensä suurempi kuin 5,6 ). Valoa oli urheiluhalleissa aika hyvin. Pimessä tanssisalissa iso 2500 ( jossain 3200? ) ja korjaus jotain -n, jotta sai pimeän tunnelman. Muistaakseni noita suuren ison kuvia täytyi pienentää, jotta kohinan sai pois.
Kuvista tuli oikeasti hyviä, sillä olen verrannut niitä kalliimmillakin kameroilla samoista tilaisuuksista otettuihin niin harrastajien kuin toimittajien ottamiin. Joskus näkyy pientä kohinaa, mutta kuvan arvo tulee aivan muusta.
Kuvia oli työstettävä ankarasti NX2:lla, koska lamput olivat saleissa aina eripuolilla erivärisiä.
Kun vaan treenaa niin sillä saa kuvia -35 pakkasessa pimessä talvessakin. En luovu d300s:sta ennen kuin se särkyy. Esim. B/W kuvaamisessa se on mainio. Sävyjä on tietenkin d800:ssa enemmän jne., mutta mieti vehkeillä kuvasivat Capat, Bressonit ja kumppanit.
Tarkennus siinä on mainio kun vaan osaa laittaa tilanteeseen sopivat asetukset. Nopeissa tilanteissa käytin pistetarkennusta enkä mitään 3d-kehitelmiä. Pisteen koko tulee valita kohteen mukaan. Optikkana sellainen, että se sallii keskipisteen käyttämisen. Kaikki pitää sovittaa tilanteen mukaan. Onnistumissuhde oli likimain yksi kuva 20:sta. Hyviä kuvia 1 / 100:sta. Sarjana en kuvannut. Olisi ehkä pitänyt, koska osa kuvista ei toiminut myöhästyttyäni tilanteesta. Kuvasin iso 1600 ja 1/250 ja aukko kameran valitsemana ( korjaus +0,3 tai 0,7 / aukko oli yleensä suurempi kuin 5,6 ). Valoa oli urheiluhalleissa aika hyvin. Pimessä tanssisalissa iso 2500 ( jossain 3200? ) ja korjaus jotain -n, jotta sai pimeän tunnelman. Muistaakseni noita suuren ison kuvia täytyi pienentää, jotta kohinan sai pois.
Kuvista tuli oikeasti hyviä, sillä olen verrannut niitä kalliimmillakin kameroilla samoista tilaisuuksista otettuihin niin harrastajien kuin toimittajien ottamiin. Joskus näkyy pientä kohinaa, mutta kuvan arvo tulee aivan muusta.
Kuvia oli työstettävä ankarasti NX2:lla, koska lamput olivat saleissa aina eripuolilla erivärisiä.
Kun vaan treenaa niin sillä saa kuvia -35 pakkasessa pimessä talvessakin. En luovu d300s:sta ennen kuin se särkyy. Esim. B/W kuvaamisessa se on mainio. Sävyjä on tietenkin d800:ssa enemmän jne., mutta mieti vehkeillä kuvasivat Capat, Bressonit ja kumppanit.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Viimeisimmät konvertterit ovat olleet LR4 ja LR5. Mahdollisen kohinanpoiston olen Noisewarella hoitanut.määvaan kirjoitti:Kun olet noin paljon kuvia noilla D300/D300s:illä ottanut, olen varma ettei RAW-konvertterisi olleet nähneet tätä päivää. Uusimman tekniikan RAW-konvertteri suo taatusti sen 1 EV:n edun kuvankäsittelyssä mitä kohinaan tulee ja tuon suuruiseen parannukseen kennotekniikassa menee kameroilta n. 5 vuotta ja Canonilta 10 vuotta. :-)kribe kirjoitti:En katsonut linkin takaa kuvia, mutta yli 50 000 kuvaa D300/D300s rungolla kuvanneena voin sanoa, että ISO3200 on aivan maksimi. Sekin vaatii jo nappiin osunutta valotusta ja osaamista kuvankäsittelypuolella.
On se Dxon konvertteri sitten valovuosia muita edellä, jos se D300s:n ISO6400 kuvista taikoo käyttökelpoisia.
Ainoat tilanteet joissa olen menestyksekkäästi noin korkeita herkkyyksiä käyttänyt on ulkona kohtuullisessa valossa, kun on 1/2000s suljinaikoja tarvinnut.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 6010
- Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Jos ei valovuosia edellä, niin ainakin sen yhden stopin LR:iin verrattuna. Ainahan voi ladata DxO 9:n trial version ja katsoa niistä vanhoista otoksista mitenkä hyvin DxO:n "Prime" kohinanpoisto suoriutuu keskitason säädöillä.kribe kirjoitti:määvaan kirjoitti:kribe kirjoitti:Viimeisimmät konvertterit ovat olleet LR4 ja LR5. Mahdollisen kohinanpoiston olen Noisewarella hoitanut.
On se Dxon konvertteri sitten valovuosia muita edellä, jos se D300s:n ISO6400 kuvista taikoo käyttökelpoisia.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Noiseware on reippaasti LR:n kohinanpoistoa edellä, mutta ei se pelasta värejä ja dynamiikkaa. Värit on noilla herkkyyksillä totaalisen pilalla, joten kohinanpoistolla silotettu kuva ei pahemmin lohduta.määvaan kirjoitti:Jos ei valovuosia edellä, niin ainakin sen yhden stopin LR:iin verrattuna. Ainahan voi ladata DxO 9:n trial version ja katsoa niistä vanhoista otoksista mitenkä hyvin DxO:n "Prime" kohinanpoisto suoriutuu keskitason säädöillä.kribe kirjoitti:Viimeisimmät konvertterit ovat olleet LR4 ja LR5. Mahdollisen kohinanpoiston olen Noisewarella hoitanut.
On se Dxon konvertteri sitten valovuosia muita edellä, jos se D300s:n ISO6400 kuvista taikoo käyttökelpoisia.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan