(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
janne.
Viestit: 2584
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

Munt kirjoitti:Ja mitähän toi kuvaaja oikein kertoo?
..
Läpäisyspektrihän se, ainoa objektiivinen (hihi) mittari värintoistolle.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

janne. kirjoitti:
Munt kirjoitti:Ja mitähän toi kuvaaja oikein kertoo?
..
Läpäisyspektrihän se, ainoa objektiivinen (hihi) mittari värintoistolle.
Verrattuna mihin?

..
aikaarska
Viestit: 13424
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Minä ihmettelen vähän samaa ;) Mulla on kyllä Minolta AF 50/1.7, ja sen tarjoama värimaailma on miellyttävä, mutta on se myös turhan softi täydellä aukolla.
Aika moni 50mm:n alkaa piirtämään kunnolla vasta noin aukosta f/2.2 alkaen, niin tuo Minoltakin, mutta sen 49mm:n suodatinkierre tekee siitä todella kompaktin vaikkapa juuri noihin A7/A7r kameroihin. Mitä noihin käppyröihin tulee, niin ne vahvistavat vaan sen vallinneen käsityksen että juuri vanhoissa Minoltan ruuvitarkenteisissa on päästy hyvin lähelle Leican värintoisoa.
Nikonin 50 milliset on kuitenkin hyviä heti f/1.4 alkaen. Paljonko tämän Sonyn ylihintaisen normaaliobjektiivin valovoima olikaan?

Ja sitten subjektiivisempi mielipide: kokemuksesta voi sanoa, että 50mm/1.4G on erittäin Zeissimäinen objektiivi toistoltaan.
Sony AF DT 50mm F1.8 SAM hinta on joku 150$, ja Sony AF 50mm F1.4 hinta 400$, tuota edellä mainittua Minoltan AF 50/1.7 saa alle 100€ käytettynä. Sen rakenne on paljon laadukkaamman oloinen kuin muovifantasia DT 50mm F1.8 SAMin, optisesti suht. yhtä hyviä.

Näissä normaaliobjektiiveissa Sony on kyllä säilyttänyt Minoltan hyvät värit, taitavat optiikaltaan olla muutenkin vastaavia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Värit saattaa johtua vaikkapa optiikan pinnoitteista, jotka on aika usein patentoitu ja ostamalla jonkun kameramerkin, saa uusi omistaja usein myös ne patentit...

..
aikaarska
Viestit: 13424
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

määvaan kirjoitti:..Aika moni 50mm:n alkaa piirtämään kunnolla vasta noin aukosta f/2.2 alkaen, niin tuo Minoltakin, mutta sen 49mm:n suodatinkierre tekee siitä todella kompaktin vaikkapa juuri noihin A7/A7r kameroihin. Mitä noihin käppyröihin tulee, niin ne vahvistavat vaan sen vallinneen käsityksen että juuri vanhoissa Minoltan ruuvitarkenteisissa on päästy hyvin lähelle Leican värintoisoa.
Väritoisto on todella miellyttävä, ihan sama miten Leica siihen vertautuu. Minoltan lasit ovat muutenkin erittäin hyviä lähes kautta linjan. Ja niiden antamat värit klassikkotavaraa ;)

Mutta mitä tulee 50 millisten piirtoon täydellä aukolla, niin minä olen NEXissä pyöritellyt usean eri valmistajan 50mm lasia löytääkseni sen parhaan, ja lopulta päädyin Olympus OM Zuiko 50/1.8 objektiiviin. Myös Pentaxin manuaaliprimet olivat hyviä, mutta tämä Zuiko on erittäin terävä heti täydestä aukosta lähtien.
Ymmärtääkseni tämä pätee useaan muuhunkin Zuikon primeen. Hyviä laseja ovat aikanaan tehneet.

EDIT: Pakko oli vielä testata Minoltan 50/1.7 ja Zuiko 50/1.8 objektiiveja toisiinsa täydellä aukolla, kun sitä en varsinaisesti ole tehnyt aikaisemmin...Syön vähän sanojani takaisin Minolta 50/1.7 objektiivista. Ei se nyt mikään erityisen softi ollutkaan - ainakaan Zuiko 50/1.8:een verrattuna! Itseasiassa teki parempaa jälkeä kun muistinkaan...
Viimeksi muokannut aikaarska, Marras 12, 2013 23 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
hkoskenv
Viestit: 4507
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Munt kirjoitti:
janne. kirjoitti:
Munt kirjoitti:Ja mitähän toi kuvaaja oikein kertoo?
..
Läpäisyspektrihän se, ainoa objektiivinen (hihi) mittari värintoistolle.
Verrattuna mihin?
Läpäisyspektri on absoluuttinen valon läpäisyn mitta. Se prosenttiluku kertoo kuinka suuri säteilystä läpäisee optiikan tietyllä aallonpituudella (epälineaarisia ilmiöitä on olemassa, mutta niitä ei tarvitse huomioida normaalissa valokuvauksessa, vaan läpäisyprosentti pysyy samana intensiteetistä riippumatta).

Ilmeisesti nuo on mitattu suoraa linjaa keskeltä objektiivia, jos ei muuta mainita. Se on valmistajalle suotuisin tilanne. Vinoilla säteillä ja reunoilla läpäisy pienenee.
Hannu
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ongelma oli kyllä siinä, että jos ei ole mitään konkreettista mihin verrata noita käyriä, niin niiden anti on kovin vajavaista.

..
aikaarska
Viestit: 13424
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Munt kirjoitti:Ongelma oli kyllä siinä, että jos ei ole mitään konkreettista mihin verrata noita käyriä, niin niiden anti on kovin vajavaista.

..
Tuolta lenstipin sivuilta löytyy lisää käppyröitä mihin voi verrata, esim:

http://www.lenstip.com/219.9-Lens_revie ... ssion.html

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
määvaan
Viestit: 6010
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Munt kirjoitti:Ongelma oli kyllä siinä, että jos ei ole mitään konkreettista mihin verrata noita käyriä, niin niiden anti on kovin vajavaista.

..
Tosiaankin noita käyriä löytyy lisää Lenstip.com'in sivustolta ja en väittänyt että Minoltan värintoistoa mittaava käyrä olisi ihanteellinen, ompa vaan mitatuista laseista lähinnä juuri tuota Leica Summicron-M 50 mm f/2.0 lasia, jos nyt joku saa sitten siitä vielä kicksejä. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

määvaan kirjoitti:, jos nyt joku saa sitten siitä vielä kicksejä. :-)
No saitko?
määvaan
Viestit: 6010
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

temama kirjoitti:
määvaan kirjoitti:, jos nyt joku saa sitten siitä vielä kicksejä. :-)
No saitko?
Tump, tump, tump... :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
hkoskenv
Viestit: 4507
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Munt kirjoitti:Ongelma oli kyllä siinä, että jos ei ole mitään konkreettista mihin verrata noita käyriä, niin niiden anti on kovin vajavaista.
..
Noita on mielekkäintä verrata sellaisiin objektiiveihin, joiden värintoistosta on aistinvarainen kokemus. Kyllä niistä näkee jotain suoraankin, jos on tottunut pelaamaan spektroskopialla. Esimerkiksi loiva kulma tai muu absorptio sinisessä päässä tekee keltaisen tai punaisen kuvan ja päinvastoin, punaisen leikkaaminen tekee kuvasta siniseen tai vihreään vivahtavan. Suurempitaajuinen rakenne spektrissä (esim. huonojen pinnoitteiden tuottama aaltoilu) voi johtaa siihen, että kuvaan tulee arvaamattomia ja vaikeasti korjattavia värivirheitä, erityisesti kaasupurkausvalaistuksessa, jonka spektri on huonoimmillaan varsin piikikäs. Mutta nuo ovat varsin monimutkaisia ja osin aistifysiologiaan ja mielipiteisiin sotkeutuvia vaikutuksia, joten missään tapauksessa spektreistä ei voi johtaa yksikäsitteistä "hyvyyttä", jolla objektiiveja voisi panna paremmuusjärjestykseen. Se on ihan totta, että transmissiospektri kertoo lopultakin hyvin vähän valokuvauksessa tähdellistä informaatiota, mitä ei näkisi muutenkin jos kuvaa eri valaistuksissa objektiivilla. Mutta nörtit pitävät tuollaisesta esitysmuodosta, joka ei edellytä omaa tulkintaa aistien välittämästä informaatiosta.
Hannu
mappe
Viestit: 1106
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Minä ihmettelen vähän samaa ;) Mulla on kyllä Minolta AF 50/1.7, ja sen tarjoama värimaailma on miellyttävä, mutta on se myös turhan softi täydellä aukolla.
Aika moni 50mm:n alkaa piirtämään kunnolla vasta noin aukosta f/2.2 alkaen, niin tuo Minoltakin, mutta sen 49mm:n suodatinkierre tekee siitä todella kompaktin vaikkapa juuri noihin A7/A7r kameroihin. Mitä noihin käppyröihin tulee, niin ne vahvistavat vaan sen vallinneen käsityksen että juuri vanhoissa Minoltan ruuvitarkenteisissa on päästy hyvin lähelle Leican värintoisoa.
Nikonin 50 milliset on kuitenkin hyviä heti f/1.4 alkaen. Paljonko tämän Sonyn ylihintaisen normaaliobjektiivin valovoima olikaan?

Ja sitten subjektiivisempi mielipide: kokemuksesta voi sanoa, että 50mm/1.4G on erittäin Zeissimäinen objektiivi toistoltaan.
Taitaa olla puoli aukkoa hitaampi kuin tuo ylihintainen nikkori :)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mappe kirjoitti:
nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti: Aika moni 50mm:n alkaa piirtämään kunnolla vasta noin aukosta f/2.2 alkaen, niin tuo Minoltakin, mutta sen 49mm:n suodatinkierre tekee siitä todella kompaktin vaikkapa juuri noihin A7/A7r kameroihin. Mitä noihin käppyröihin tulee, niin ne vahvistavat vaan sen vallinneen käsityksen että juuri vanhoissa Minoltan ruuvitarkenteisissa on päästy hyvin lähelle Leican värintoisoa.
Nikonin 50 milliset on kuitenkin hyviä heti f/1.4 alkaen. Paljonko tämän Sonyn ylihintaisen normaaliobjektiivin valovoima olikaan?

Ja sitten subjektiivisempi mielipide: kokemuksesta voi sanoa, että 50mm/1.4G on erittäin Zeissimäinen objektiivi toistoltaan.
Taitaa olla puoli aukkoa hitaampi kuin tuo ylihintainen nikkori :)
Eiköhän verrokkina ole vähän yli 300e hintainen Nikkor ;-) Noin 1/3 siis Sonyn uuden f/1.8 normaalin hinnasta?
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Tuoretta arvostelua kamerasta http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_ ... ndex.shtml

Vaikuttaa oikein lupaavalta tämänkin perusteella.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

jvviita kirjoitti:Tuoretta arvostelua kamerasta http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_ ... ndex.shtml

Vaikuttaa oikein lupaavalta tämänkin perusteella.
Melko jäätävä sample:

http://www.flickr.com/photos/cameralabs ... 3/sizes/o/

..
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Munt kirjoitti:Melko jäätävä sample:

http://www.flickr.com/photos/cameralabs ... 3/sizes/o/

..
Aika karmeat ca:t verrattuna siihen, mitä sama objektiivi tekee Nikoniin kiinnitettynä.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

PekkaSav kirjoitti:
Munt kirjoitti:Melko jäätävä sample:

http://www.flickr.com/photos/cameralabs ... 3/sizes/o/
..
Aika karmeat ca:t verrattuna siihen, mitä sama objektiivi tekee Nikoniin kiinnitettynä.
Voisko CA johtua siitä, että lasi on tarkennettu aika lähelle ja yläkulmat on DoF:n ulkopuolella.

..
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Munt kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
Munt kirjoitti:Melko jäätävä sample:

http://www.flickr.com/photos/cameralabs ... 3/sizes/o/
..
Aika karmeat ca:t verrattuna siihen, mitä sama objektiivi tekee Nikoniin kiinnitettynä.
Voisko CA johtua siitä, että lasi on tarkennettu aika lähelle ja yläkulmat on DoF:n ulkopuolella.

..
CA:t on reunoilla riippumatta etäisyydestä. Kuten pöydän vasemmassa laidassa olevassa mikissä. Syväterävyyttähän tuossa piisaa, kun katsoo katosta roikkuvaa valaisinkiskoa. Reunat vaan suttaa, jonka ei pitäisi johtua lasista...
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

On tuossa CA olemassa normaalistikin ja nythän emme tiedä tämän yksilön tarinaa, eli voi olla ihan vaan suttu lasi. Noitahan on osa näistä ollut. Lainaan tässä tökerösti photozonen kuvaajaa alla:

http://www.photozone.de/nikon_ff/447-ni ... ff?start=1

Kuva

Voi myös olla huono adapteri. Sekin vaikuttaa ja tuntuisi parhaalta selitykseltä. Mulla ei ole kokemusta 14-24mm lasista nikonilla ollenkaan, niin en osaa sanoa miltä tuon pitäisi näyttää.

Ei tämä nyt suorastaan huonolta näytä:

http://www.flickr.com/photos/cameralabs ... 3/sizes/k/

..
Vastaa Viestiin