Objektiivi henkilöiden kuvaamiseen sisällä?
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Objektiivi henkilöiden kuvaamiseen sisällä?
Noniin nyt tulee varmaan hauska kysymys, mutta kun kerran saa kysyä, niin kysytään.
Minkälainen objektiivi on sellainen, joka blurraa taustan kauniisti myös läheltä kuvattuna (niin että takana ei ole hirmuista avaruutta)? Kyse siis henkilöiden kuvaamisesta. Oma objektiivi tuntuu ainakin vaativan zoomauksen mahd. lähdelle ja täten kuvaan ei enää mahdu kuin juuri kuvattavan kasvot. Tämä toimii ulkona ihan ok, mutta sisällä käypi hieman ahtaaksi.
Ja kyseessä siis croppirunko. (Muillakin ominaisuuksilla toki merkitystä, mutta tämä asia lähtökohtaisesti mietityttää, koska muilta osin olen tämän hetkiseen objektiiviini varsin tyytyväinen).
Minkälainen objektiivi on sellainen, joka blurraa taustan kauniisti myös läheltä kuvattuna (niin että takana ei ole hirmuista avaruutta)? Kyse siis henkilöiden kuvaamisesta. Oma objektiivi tuntuu ainakin vaativan zoomauksen mahd. lähdelle ja täten kuvaan ei enää mahdu kuin juuri kuvattavan kasvot. Tämä toimii ulkona ihan ok, mutta sisällä käypi hieman ahtaaksi.
Ja kyseessä siis croppirunko. (Muillakin ominaisuuksilla toki merkitystä, mutta tämä asia lähtökohtaisesti mietityttää, koska muilta osin olen tämän hetkiseen objektiiviini varsin tyytyväinen).
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Cropin kanssa 50mm 1.4 / 1.8 helpompi kuin 85mm joka alkaa olla aika pitkä moneen paikkaan. Myös Sigman 50/1.4 on oikein hyvä.
Tuo Muntin heitto on mielenkiintoinen, mutta omasta mielestäni kannattaisi harjoitella 50 millisellä ennen kuin siirtyy tuohon laajakulmaisempaan. Laajakulmalla saa mielenkiintoisia henkilökuvia, mutta se ei ole enää niin helppoa. Cropissa tietty 35mm ei ole enää laajakulma vaan ns. normaali, mutta silti. Plus, 50/1.4 lasilla taustan sumentuminen on voimakkaampaa kuin 35/1.8:lla.
Edit: jos haluat kuvaan useamman henkilön tai puolivartalon helposti esim juhlissa, niin tuo Muntin ehdotus lienee toimivin. Ja zoom on etu näissä tilanteissa.
Tuo Muntin heitto on mielenkiintoinen, mutta omasta mielestäni kannattaisi harjoitella 50 millisellä ennen kuin siirtyy tuohon laajakulmaisempaan. Laajakulmalla saa mielenkiintoisia henkilökuvia, mutta se ei ole enää niin helppoa. Cropissa tietty 35mm ei ole enää laajakulma vaan ns. normaali, mutta silti. Plus, 50/1.4 lasilla taustan sumentuminen on voimakkaampaa kuin 35/1.8:lla.
Edit: jos haluat kuvaan useamman henkilön tai puolivartalon helposti esim juhlissa, niin tuo Muntin ehdotus lienee toimivin. Ja zoom on etu näissä tilanteissa.
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57
50mm studioon taasen ei sovi, kun tahtoo vähän vääristellä edelleen huolimatta siitä, käytetäänkö kroppia vai täyttä kennoa.. Totta tosiaan tuo sigman 50mm 1.4 myös on erinomainen objektiivi.
Kyllä 85mm henkilökuvaukseen sopii kroppiinkin, jos ympäristö on hallittu, käytännössä studio-olosuhteet. Mutta satunnaisiin henkilökuviin on helpompi lähteä tutustumaan esimerkiksi tuon 50mm kautta. 18-35 on hyvä ehdotus valovoimansa ja zoominsa puolesta, mutta tosiaan sillä saattaa tulla kuvattua muutakin, kuin vain henkilöitä. :)
Kyllä 85mm henkilökuvaukseen sopii kroppiinkin, jos ympäristö on hallittu, käytännössä studio-olosuhteet. Mutta satunnaisiin henkilökuviin on helpompi lähteä tutustumaan esimerkiksi tuon 50mm kautta. 18-35 on hyvä ehdotus valovoimansa ja zoominsa puolesta, mutta tosiaan sillä saattaa tulla kuvattua muutakin, kuin vain henkilöitä. :)
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
Väittäisin kyllä että 50mm on huomattavan vähän vääristelevä ainakin cropilla. Silloin joudut joka tapauksessa kohteesta sen verran kauas, että mitään suurempia ongelmia ei kyllä näy. Ei tahdo :)hattumies kirjoitti:50mm studioon taasen ei sovi, kun tahtoo vähän vääristellä edelleen huolimatta siitä, käytetäänkö kroppia vai täyttä kennoa...
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Tämä riippuu ihan rajauksesta kyseisellä lasilla. Jos kuvausetäisyys on vähemmän kuin 1m (esim. tiukka rajaus kasvoista 75mm kinomilliä) niin kyllä sen siinä kuvassa näkee.Sakke_K kirjoitti:Väittäisin kyllä että 50mm on huomattavan vähän vääristelevä ainakin cropilla. Silloin joudut joka tapauksessa kohteesta sen verran kauas, että mitään suurempia ongelmia ei kyllä näy. Ei tahdo :)hattumies kirjoitti:50mm studioon taasen ei sovi, kun tahtoo vähän vääristellä edelleen huolimatta siitä, käytetäänkö kroppia vai täyttä kennoa...
-
- Viestit: 7329
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Vuosia kuvasin 17-35mm f/2.8:lla kropissa tuon tyyppistä kuvaa ja vaikka tausta nyt ei sumennukaan ihan älyttömästi niin toisaalta ongelmana oli myös syväterävyyden riittämättömyys jos kuvassa oli useita henkilöitä. Eli käytännössä himmensin useinkin salamalla kuvatessa f/4-f/5.6 koska halusin enemmän syväterävyyttä kuin mitä läheltä kuvattaessa olisi täydellä aukolla tullut. Nämä eivät siis olleet muotokuvia vaan pääasiassa 1-2 metrin päästä kuvattuja tilannekuvia.jiihaa2 kirjoitti:Edit: jos haluat kuvaan useamman henkilön tai puolivartalon helposti esim juhlissa, niin tuo Muntin ehdotus lienee toimivin. Ja zoom on etu näissä tilanteissa.
50mm löytyi myös aina repusta, mutta jos nopeasti muuttuvissa tilanteissa piti saada kuvia joissa oli 1-3 henkilöä niin tuo 17-35mm zoomi oli erittäin sopiva polttoväli kropissa mun mielestä. Varsinaiset muotokuvat on sitten eri asia.
En tietenkään tiedä mikä objektiivi kysyjällä nyt on, mutta jos olettaa sen olevan 18-55mm tms. kittizoomi ja "täysi zoomaus" on sisällä usein liian ahdas niin silloin tuskin 50mm kiinteäkään tarjoaa hirveästi muuta apua kuin pehmeämmän taustan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Olen samoilla linjoilla kuin muutkin. Kuvaan täyskennoisella ja valitsisin tähän hommaan 24-70 millisen sekä 50mm/1.4:n. Kroppiin varmaankin sitten parhaat mahdolliset vastineet, Sigman 18-35 millisen sekä 30 tai 35mm primen.
Mutta vanha totuushan on, että potretteja ei pitäisi kuvata liian läheltä. 50mm (35mm) on vielä siinä rajalla, että vääristyykö kasvot ikävästi jos tiukkaa rajausta tehdään. 85 millinen (kropilla 50mm) on soveliaampi objektiivi jos halutaan tiukemmin rajattuja kasvokuvia. Itseasiassa vähän pidempikin polttoväli toimii.
Eli objektiivien valinta jää viimekädessä aikalailla auki koska emme tiedä minkä tyyppistä henkilöiden kuvaamista kysyjä tarkoittaa.
Mutta vanha totuushan on, että potretteja ei pitäisi kuvata liian läheltä. 50mm (35mm) on vielä siinä rajalla, että vääristyykö kasvot ikävästi jos tiukkaa rajausta tehdään. 85 millinen (kropilla 50mm) on soveliaampi objektiivi jos halutaan tiukemmin rajattuja kasvokuvia. Itseasiassa vähän pidempikin polttoväli toimii.
Eli objektiivien valinta jää viimekädessä aikalailla auki koska emme tiedä minkä tyyppistä henkilöiden kuvaamista kysyjä tarkoittaa.
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
No hei, kuinka paljon otat potrettia niin, että kasvot täyttävät KOKO ruudun :) Heti kun jätät vähänkin ilmaa, puhumattakaan puolilähikuvasta niin kaikki on ok.Ville^K kirjoitti:Tämä riippuu ihan rajauksesta kyseisellä lasilla. Jos kuvausetäisyys on vähemmän kuin 1m (esim. tiukka rajaus kasvoista 75mm kinomilliä) niin kyllä sen siinä kuvassa näkee.
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57
Ikävä kyllä vääristymien esiintyminen ei ole kiinni siitä, käytetäänkö kroppia vai täyttä kennokokoa. Ihan yhtälailla vääristymät esiintyvät oli sitten objektiivin takana täysi kenno tai croppi.Sakke_K kirjoitti:Väittäisin kyllä että 50mm on huomattavan vähän vääristelevä ainakin cropilla. Silloin joudut joka tapauksessa kohteesta sen verran kauas, että mitään suurempia ongelmia ei kyllä näy. Ei tahdo :)hattumies kirjoitti:50mm studioon taasen ei sovi, kun tahtoo vähän vääristellä edelleen huolimatta siitä, käytetäänkö kroppia vai täyttä kennoa...
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
Ikävä sanoa, mutta tätä juuri tässä haen. Kun käytät kroppia, sinun on pakko kuvata vähän kauempaa --> ei vääristymiä? Eli ei ole todellakaan sama onko sinulla kroppi vai ei, käytännössä.hattumies kirjoitti:Ikävä kyllä vääristymien esiintyminen ei ole kiinni siitä, käytetäänkö kroppia vai täyttä kennokokoa. Ihan yhtälailla vääristymät esiintyvät oli sitten objektiivin takana täysi kenno tai croppi.Sakke_K kirjoitti:Väittäisin kyllä että 50mm on huomattavan vähän vääristelevä ainakin cropilla. Silloin joudut joka tapauksessa kohteesta sen verran kauas, että mitään suurempia ongelmia ei kyllä näy. Ei tahdo :)hattumies kirjoitti:50mm studioon taasen ei sovi, kun tahtoo vähän vääristellä edelleen huolimatta siitä, käytetäänkö kroppia vai täyttä kennoa...
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57
Niin, ne vääristymät eivät kropilla näy yhtä voimakkaasti kuin täydellä kennokoolla johtuen etäisyydestä, totta. Mutta väite, ettei vääristymiä olisi, ei pidä kuitenkaan paikkaansa.
Lisätään vielä, että yleensä vääristymät näkyvät selvemmin täydellä kennokoolla johtuen esimerkiksi siitä, että tynnyrivääristymä korostuu reunoja kohti mennessä, jolloin kroppikennolla ne "rajautuvat" pois.
Kroppikennolla kuvattaessa esimerkiksi potretteja, täytyy etäisyyttä ottaa kohteeseen samaa objektiivia käytettäessä enemmän kuin täydellä kennolla: perspektiivi muuttuu, samoin syväterävyysalue, vaikka FoV (field of view) pysyisi samana. Siksi vääristymienkin esiintyminen on vähäisempää, kuten Sakke sanoi.
Mutta kaikesta huolimatta pitäytyisin studio-olosuhteissa peruspotretteja läiskiessä hieman pidemmissä putkissa.
Lisätään vielä, että yleensä vääristymät näkyvät selvemmin täydellä kennokoolla johtuen esimerkiksi siitä, että tynnyrivääristymä korostuu reunoja kohti mennessä, jolloin kroppikennolla ne "rajautuvat" pois.
Kroppikennolla kuvattaessa esimerkiksi potretteja, täytyy etäisyyttä ottaa kohteeseen samaa objektiivia käytettäessä enemmän kuin täydellä kennolla: perspektiivi muuttuu, samoin syväterävyysalue, vaikka FoV (field of view) pysyisi samana. Siksi vääristymienkin esiintyminen on vähäisempää, kuten Sakke sanoi.
Mutta kaikesta huolimatta pitäytyisin studio-olosuhteissa peruspotretteja läiskiessä hieman pidemmissä putkissa.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Huhti 12, 2013 15 : 06
Nikon:
35mm f/1.8 AF-S
50mm f/1.8 AF-S
Molemmat uutena hieman alle 200;- , käytettynä 150e tienoilla. 35mm:llä on vääristymiä, jotka häiritsevät lähinnä naamakuvissa lähietäisyydeltä, muutoin todella hyvä muotokuvauksessa. Esimerkiksi jos rajaa vain yläkropan ja maisemaa. 50mm on croppikennolla lähes "vääristymätön" äärinurkkia lukuunottamatta.. joilla ei juuri ole merkitystä muotokuvissa.
Canon:
Sigma 30mm f/1.4
Canon 50mm f/1.8 II
35mm f/1.8 AF-S
50mm f/1.8 AF-S
Molemmat uutena hieman alle 200;- , käytettynä 150e tienoilla. 35mm:llä on vääristymiä, jotka häiritsevät lähinnä naamakuvissa lähietäisyydeltä, muutoin todella hyvä muotokuvauksessa. Esimerkiksi jos rajaa vain yläkropan ja maisemaa. 50mm on croppikennolla lähes "vääristymätön" äärinurkkia lukuunottamatta.. joilla ei juuri ole merkitystä muotokuvissa.
Canon:
Sigma 30mm f/1.4
Canon 50mm f/1.8 II
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
Jos vieläkin intetään, niin ei millään polttovälillä ole vääristymät nollassa. Kyllä 85mm jo latistaa kasvojen piirteitä, vaikka ei paljoa. Eli edelleen väitän: cropissa 50mm on ihan mainio, parhaasta päästä oleva potrettilasi ;-)hattumies kirjoitti:Mutta väite, ettei vääristymiä olisi, ei pidä kuitenkaan paikkaansa.
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Syys 24, 2010 19 : 31
- Paikkakunta: Jyväskylä
Anteeksi, jos mennään OT, mutta muuttuuko DoF (syväterävyysalue), jos kennon koko vaihtuu täydestä croppiin?hattumies kirjoitti:...
Kroppikennolla kuvattaessa esimerkiksi potretteja, täytyy etäisyyttä ottaa kohteeseen samaa objektiivia käytettäessä enemmän kuin täydellä kennolla: perspektiivi muuttuu, samoin syväterävyysalue, vaikka FoV (field of view) pysyisi samana. Siksi vääristymienkin esiintyminen on vähäisempää, kuten Sakke sanoi...
Minun ymmärrykseni mukaan FoV muuttuu, mutta ei DoF.
Eikös kysessä ole sama efekti, kuin jos rajaaat täyskennoisen kuvaa, jolloin kuvakulma (FoF) kapenee, mutta ei DoF ei muutu.
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
Muuttuu se vähän, johtuen suurennossuhteen muuttumisesta... eli "havaittu" terävyysalue muuttuu hieman. Mutta niin vähän, että mun mielestä ei tarvitse ajatella koko juttua. Moni on kuitenkin eri mieltä :)il_dottore kirjoitti:Anteeksi, jos mennään OT, mutta muuttuuko DoF (syväterävyysalue), jos kennon koko vaihtuu täydestä croppiin?
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Kiitoksia vastauksista kaikille :)
Joku kyseli mikä objetiivi on käytössä nyt. Kyseessä canon 24-70, joka siis on muuten huippu, mutta croppirungossa käypi sisällä ahtaaksi, kun joutuu Zoomailemaan perille asti että saa kohteen erottumaan kuvasta.
Tuo Sigma 18-35 kuulostaa kyllä sikäli houkuttevalta että se menisi sitten laajispäänä tilaisuuksissa myös. Kuitenkin kiinnostaa se taustan sumeneminen kauniisti, joten onko se siis noissa primeissä parempi?
Joku kyseli mikä objetiivi on käytössä nyt. Kyseessä canon 24-70, joka siis on muuten huippu, mutta croppirungossa käypi sisällä ahtaaksi, kun joutuu Zoomailemaan perille asti että saa kohteen erottumaan kuvasta.
Tuo Sigma 18-35 kuulostaa kyllä sikäli houkuttevalta että se menisi sitten laajispäänä tilaisuuksissa myös. Kuitenkin kiinnostaa se taustan sumeneminen kauniisti, joten onko se siis noissa primeissä parempi?
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Tässä on hiukan kuvia ja googlella löytyy lisää, joista varmaan löytyy joku sopiva esimerkki.Eeri kirjoitti:Kuitenkin kiinnostaa se taustan sumeneminen kauniisti, joten onko se siis noissa primeissä parempi?
http://www.flickr.com/groups/2236148@N24/
..
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kun väännät sen zoomisi 50mm asentoon, niin onko liian ahdasta? Jos ei, niin hommaa esimerkiksi 50mm objektiivi maksimiaukolla f/1.4 tai f/1.8 budjetista riippuen. Jos on ahdasta, niin koita 35mm asentoa. Jos tämä sumentaa riittävästi, niin sillon se Sigma vois olla hyvä ostos.Eeri kirjoitti:Joku kyseli mikä objetiivi on käytössä nyt. Kyseessä canon 24-70, joka siis on muuten huippu, mutta croppirungossa käypi sisällä ahtaaksi, kun joutuu Zoomailemaan perille asti että saa kohteen erottumaan kuvasta.
Jos tuo ei sumenna taustaa riittävästi, niin seuraava askel on hommata isokennoisempi runko. Voi tosin myös miettiä että tarviiko niitä potretteja ihan joka paikassa kuvata. Etsi sellainen paikka missä tausta on hyvä vaikka se onkin vähän liian terävä. Tai sitten etsit paikan missä saat mallia kauemmas taustasta.