Siirryin taannoin Lightroomin käyttäjäksi, minulla on versio 4. No, ostin Olyn uuden E-M1:n ja LR4 ei tunnista sen RAW-tiedostoja. Olen ymmärtänyt että LR5 (5.2?) tunnistaa. Onko siis päivitys LR5:een edessä vai onko realistista odottaa että LR4 saa tuen ko. tiedostomuodolle?
Kysymys numero kaksi: miten LR4 --> LR5 siirtymä tapahtuu käytännössä, ettei mitään kuvia katoa, kansiot pysyvät ennallaan jne.? Lataanko LR5:n, asennan sen ja poistan LR4:n? Vai voiko LR4:n "päivittää" ohjelman sisällä LR5:ksi sen jälkeen, kun on vitosen ensin ostanut?
Kiitos jo etukäteen avusta!
Lightroomin päivitys?
-
- Viesti:
Adobe ei tuo uusia kameroita vanhoihin LR-versioihin. Sen sijaan jos et halua päivittää (mikset haluaisi?), niin ainoa mahdollisuus käsitellä niitä LR4:ssä on muuntaa ne DNG-muotoon Adoben sivuilta saatavalla konvertterilla.
LR4 ei varsinaisesti päivity LR5:ksi. Asennat LR5:n uutena ohjelmana ja sitten otat käyttöön LR4:n katalogin, jonka LR5 muuntaa mieleisekseen (tekee kopion). LR5:stä ei voi enää palata LR4:een, mutta se LR4 jää toimivaksi kuten ennen ja katalogikin säilyy.
Käytännössä kun olet todennut LR5:n toimivaksi LR4 kannattaa poistaa tilaa viemästä.
LR4 ei varsinaisesti päivity LR5:ksi. Asennat LR5:n uutena ohjelmana ja sitten otat käyttöön LR4:n katalogin, jonka LR5 muuntaa mieleisekseen (tekee kopion). LR5:stä ei voi enää palata LR4:een, mutta se LR4 jää toimivaksi kuten ennen ja katalogikin säilyy.
Käytännössä kun olet todennut LR5:n toimivaksi LR4 kannattaa poistaa tilaa viemästä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
-
Päivitysversiota myydään esim. Adoben verkkokaupassa hintaan 72,57 euroa : http://www.adobe.com/fi/products/photos ... guide.html
Itse päivitin tuolta kolmosesta vitoseen.
P.S. Syyskuussa tilaamaani E-M1-kittiä edelleen odotellessa...
Itse päivitin tuolta kolmosesta vitoseen.
P.S. Syyskuussa tilaamaani E-M1-kittiä edelleen odotellessa...
-
Lightroomin päivitys
Kannattaa vielä huomata, että Vista-koneelle ei Lightroom 5 enää asennu, vaan 7:sta ylöspäin.