LR 5

Kuvankäsittelyä, mitä vain
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kenzy kirjoitti:Miksi sitä NIKkiä pois vaihtaisi, kun siitä jo kerran on maksanut? Toimii LR5:sen kanssakin vallan nätisti.
Onhan se niinkin. Varsinkin kun tuokin näyttää vaativan exportin kuvasta. Etsiskelen edelleen kunnollisia presettejä lightroomiin, jotta kuvat voisi pitää lr:n "hallussa" koko ajan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
Kenzy kirjoitti:Miksi sitä NIKkiä pois vaihtaisi, kun siitä jo kerran on maksanut? Toimii LR5:sen kanssakin vallan nätisti.
Onhan se niinkin. Varsinkin kun tuokin näyttää vaativan exportin kuvasta. Etsiskelen edelleen kunnollisia presettejä lightroomiin, jotta kuvat voisi pitää lr:n "hallussa" koko ajan.
Jos Silver Efexiä mietit, niin clarity plus valkotasapainon säätö auttaa jo pitkälle. Mutta aivan kaikkea et vain LR:ssä saa tehtyä, sille ei voi mitään.

Itse kaipaan Lightroomiin eniten panoraama-ominaisuutta.
Kenzy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

mremonen kirjoitti:
Ei kannata nojautua liikaa valmiisiin presetteihin, vaan kannattaa tehdä itse. Helpottaa ja nopeuttaa kummasti, eikä tosiaan tarvitse joka kerralla Nikkiä avata, tietty maskaus on työläämpää kuin vaikkapa Vivezalla.
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
okam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja okam »

...hmm, vaihdoin 2x Quadro 2000 näytönohjaimet pois ja tilalle Firepro W7000 ja nyt ei kaatunut LR5 noin 50 kuvan editointi sessiossa. Joskin nyt sitten hävis 10bit ulostulo Photoshop CC:ssä.
mremonen
Viesti:

Kenzy kirjoitti: Ei kannata nojautua liikaa valmiisiin presetteihin, vaan kannattaa tehdä itse. Helpottaa ja nopeuttaa kummasti, eikä tosiaan tarvitse joka kerralla Nikkiä avata, tietty maskaus on työläämpää kuin vaikkapa Vivezalla.
Aidonnäköisten filkkapresettien tekeminen menee kyllä mun osaamisen (ja viitsimisen) yli. Ja pitäisi olla niitä neutraalisti skannattuja esimerkkejä, jotta noita voisi edes yrittää.

LR 5:n tuotua radial filterit, vivezalle alkaa olemaan aika vähän tarvetta.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
Kenzy kirjoitti: Ei kannata nojautua liikaa valmiisiin presetteihin, vaan kannattaa tehdä itse. Helpottaa ja nopeuttaa kummasti, eikä tosiaan tarvitse joka kerralla Nikkiä avata, tietty maskaus on työläämpää kuin vaikkapa Vivezalla.
Aidonnäköisten filkkapresettien tekeminen menee kyllä mun osaamisen (ja viitsimisen) yli. Ja pitäisi olla niitä neutraalisti skannattuja esimerkkejä, jotta noita voisi edes yrittää.
Ostin pari vuotta sitten jostakin sarjan filmi-presettejä, en enää muista mistä. Leluja ovat, mutta toiminnaltaan ihan ok. Lightroomissa on sekin, että presetin tehoa on hyvin helppo säätää.
musti

Viesti Kirjoittaja musti »

Saako LR 5:ssa mitenkään valittua kaikien hakemistojen kuvat

Jos onnistuu niin olisi helppoa hakea niistä sellaiset mitkä on kuvattu jollain objektiivilla ja ajaa niihin objektiivin profiilin korjauksen.

Ei ole kivaa mennä hakemisto kerrallaan ja tehdä sitä.
J_Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J_Susiraja »

musti kirjoitti:Saako LR 5:ssa mitenkään valittua kaikien hakemistojen kuvat

Jos onnistuu niin olisi helppoa hakea niistä sellaiset mitkä on kuvattu jollain objektiivilla ja ajaa niihin objektiivin profiilin korjauksen.

Klikkaa ekaa hakemistoa ja klikkaa shift pohjassa viimeistä.
kekalainen

Viesti Kirjoittaja kekalainen »

musti kirjoitti:Saako LR 5:ssa mitenkään valittua kaikien hakemistojen kuvat

Valitse vasemmasta paneelista Catalog -> All Photographs,
sen jälkeen valikosta View -> Show Filter Bar
sen avauduttua valitse Metadata - sen Lens osiossa ovat kaikki objektiivit, joilla olet kuvannut. Valitse siitä se, jonka haluat ja kuvat avautuvat pienoiskuvina gridille. Helppoa.

kekalainen
Guten Tag doch!
mremonen
Viesti:

kekalainen kirjoitti: Helppoa.
Kun sen osaa :P
mremonen
Viesti:

Tietysti joo. Etenkin jos ruukaa käyttää vyön kanssa henkseleitä.

http://thelightroomlab.com/2013/06/how- ... ghtroom-5/

Itse en kyllä näe suurta tarvetta megalomaanisille varmistuksille päivityksen yhteydessä. Varsinkin kun, kuten jutussakin todetaan, kyse ei ole aidosta päivityksestä vaan uuden version asentamisesta.
Harrihyt

Viesti Kirjoittaja Harrihyt »

Onko tässä mahdollisuutta antaa manuaaliobjektiiville nimi, joka näkyisi metadatassa ja kun etsin kuvia tietyllä filtterillä?

Nyt tuo objektiivi näkyy vain nimellä 0.0mm f/0.0.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Harrihyt kirjoitti:Onko tässä mahdollisuutta antaa manuaaliobjektiiville nimi, joka näkyisi metadatassa ja kun etsin kuvia tietyllä filtterillä?

Jos objektiivi ei välitä rungolle mitään tietoja, niin kuinka Lightroomin pitäisi tietää että kyseessä on juuri tämä objektiivi?
Holden

Kaatumisongelmiin on löytynyt jotain ratkaisuja:
http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lig ... mages.html
peblo

Viesti Kirjoittaja peblo »

Harrihyt kirjoitti:Onko tässä mahdollisuutta antaa manuaaliobjektiiville nimi, joka näkyisi metadatassa ja kun etsin kuvia tietyllä filtterillä?

Lisää manuaaliobjektiivilla ottamiisi kuviin avainsanoja "keywords" kuten manual focus, Helios 44-2 58mm f/2, 58mm, russian lens. Synkkaa lopuksi metatiedot niin päivittyy kaikkiin haluamiisi kuviin. Voit filtteröidä avainsanan perusteella kuvia.
Alpine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alpine »

LR5 on kyllä kova kaatuilemaan. Library-tilassa menee nurin vähintään 5 minuutin välein. Develop-moduulissa selvästi harvemmin. Kaatuilua saa vähenemään, jos antaa ohjelman renderöidä esikatselukuvan ensin kunnolla, ennen kuin klikkaa seuraavaan kuvaan.
Alpine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alpine »

Kokeilin Adoben uutta ui.dll-tiedostoa ja taisi kaatuilut loppua. Pitää vielä tänään jatkaa kokeiluja.
Holden

Alpine kirjoitti:Kokeilin Adoben uutta ui.dll-tiedostoa ja taisi kaatuilut loppua. Pitää vielä tänään jatkaa kokeiluja.
Minäkin kokeilin uutta dll:ää eikä eilisen parituntisen session aikana kaatunut kertaakaan.
mremonen
Viesti:

Tuo kaatuilu ei ole pelkästään Adoben vika, koska esimerkiksi minulla LR5 ei ole kaatunut kertaakaan. Voisikohan kyse olla näytönohjaimen ja ohjelman välisestä konfliktista?

Tähän mennessä olen editoinut vitosella n. 100 kuvaa ja importannut 600-700 kuvaa, joten library-moduulikin toimii kuin junan vessa.
Holden

mremonen kirjoitti:Tuo kaatuilu ei ole pelkästään Adoben vika, koska esimerkiksi minulla LR5 ei ole kaatunut kertaakaan. Voisikohan kyse olla näytönohjaimen ja ohjelman välisestä konfliktista?

Tähän mennessä olen editoinut vitosella n. 100 kuvaa ja importannut 600-700 kuvaa, joten library-moduulikin toimii kuin junan vessa.
Ilmeisesti tuo kaatuilu liittyi kuvien liputtamiseen, "reittaamiseen" ja värikoodien antamiseen. Minulla taitaa LR5:sen läpi mennyt nyt reilut 5000 kuvaa. Alkuun ei jostain syystä kaatuilua ollut, mutta viimeisen satsin kanssa se kaatuili varmaankin kerran puolessa tunnissa.
Vastaa Viestiin