Kuvankäsittelytyöasema uusiksi, aargh Mac...

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
esakuni

Kuvankäsittelytyöasema uusiksi, aargh Mac...

Viesti Kirjoittaja esakuni »

Kakkoskämppään olisi tarkoitus rakentaa lähinnä kuvankäsittelyn tarpeita varten uudet systeemit. RAW-muodossa olevia kuvia käsittelen LR 4:lla (/5:lla?) ja niitä myös tulostelen Canonin printterillä.

Ajatus oli, että itse kone olisi kannettava, jolla reissun päällä voisi auttavasti työskennellä ja lisäksi olisi iso oheisnäyttö kiinteätä käyttöä varten. Ikäni olen PC:tä käyttänyt, mutta nyt tulin uteliaisuuttani menneeksi paikalliseen Core Lifestyle -liikkeeseen, jossa minulle esiteltiin näitä Macin systeemejä. Ilmeisesti ne ovat valokuvaajien käytössä jopa suosittuja - mutta itse olen niistä melkoisen pihalla.

Tällaista systeemiä tyrkyttivät kun kerroin käyttötarkoituksestani:

1. MacBook Pro Retina 15" (i7 2,7GHz, 16 Gt muistia + 512 Gt SSD)
2. Apple Thunderbolt Display 27"

Nuo läppärin speksit varmaankin ovat ihan riittävät, jos niitä vaikka nykyiseen pöytäkoneeseeni vertaan. Mutta mitenkäs nuo näytöt, kaupan valoissa kyllä heijastelivat vallan pirusti. Sinällään koneen koko ja akunkesto kyllä kiinnostaisi, mutta onko Wintoosan käyttäjästä Mac -mieheksi? Käyttökokemukset kiitollisuudella vastaanotetaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
_Lars_

Viesti Kirjoittaja _Lars_ »

Mä harkitsisin jotain muuta näyttöä. Dellin ultrasharp 27" maksaa suunnilleen puolet tuosta cinema displaystä. Joku muu voi tulla tappelemaan pitääkö olla peesee vai mäkki. Itse en mee enää takaisin pimeälle puolelle, mutta kuka mistäkin tykkää.
madu-

Viesti Kirjoittaja madu- »

Vaihdoin reilun kymmenen PC-vuoden jälkeen takaisin mäkkileiriin, enkä ole kokenut yhtäkkistä valaistumista mutta toisaalta eipä ole vielä parin käyttökuukauden aikana kertaakaan tullut Windowsia ikäväkään. Käyttölogiikan oppii helposti eikä tuo peruskäytössä juurikaan eroa aikaisemmasta koneestani, mitä nyt on nopeampi ja näyttää pöydällä kivemmalta.

Hintahan noissa kai käyttökokemusta keskeisemmäksi argumentiksi nousee, ja sitä ei oikein voi päättää kuin itse että mistä haluaa maksaa - kannattaa siis vertailla huolella. Retina MBP ja 27" Thunderbolt-näyttö kyllä näyttävät hyvältä vierekkäin ja toimivat sujuvasti yhdessä, mutta jos konetta ensisijaisesti käyttää oheisnäytöllä, onko läppärin retina-resoluutio hintansa arvoinen? Reilusti halvemmassa Airissa taas ei taida runtu riittää vakavampaan kuvankäsittelyyn. Cinema Displayta saa vain kiiltäväpintaisena, ja vaikkei se varsinaisesti ole itseäni omassa iMacissa häirinnyt, kannattaa suorittaa vertailua myös muiden valmistajien mattapintaisiin 27" korkean resoluution huippunäyttöihin. Hinnassa saattaa säästää muutaman satasen ja kenties saada käyttökelpoisempaa kuvanlaatua.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

En investoisi Applen omiin näyttöihin. Eivät mielestäni ole hintansa väärtejä. Niiden valintaa perustelee lähinnä ulkoasun yhteensopivuus tietsikan kanssa. Parempia vaihtoehtoja on markkinoilla vaikka kuinka paljon - etenkin jos hinta/laatu -suhteella on mitään merkitystä.

On muuten aika hinnakas läppäriksi tuommoinen 15 tuuman MB Pro. No on se varmaan hyväkin. Luulisi että jopa D800 tiedostot kääntyilee suht näppärästi :-))

Mutta tämä onkin vain vakiomallin ikääntyvällä 13 tuuman MB Pro:lla työskentelevän kitinää. Ajattelin päivittää Mac Miniin lähiaikoina, mutta sehän ei enää ole kannettava.
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

nomad kirjoitti:En investoisi Applen omiin näyttöihin. Eivät mielestäni ole hintansa väärtejä. Niiden valintaa perustelee lähinnä ulkoasun yhteensopivuus tietsikan kanssa. Parempia vaihtoehtoja on markkinoilla vaikka kuinka paljon - etenkin jos hinta/laatu -suhteella on mitään merkitystä.
Prismalleen samaa mieltä. Tosin tolla mainitulla combolla olen työskennellyt aika paljon, kun meidän taittajalla on sama setti, ja työnteko käytännössä sujuu noilla laitteilla todella sulavasti. Ikinä ei ole mitään teknistä ongelmaa ollut, kun hommia on paiskottu. Ainoa miinus on kiiltävä näyttö.
bababoboo

Viesti Kirjoittaja bababoboo »

Mäkkinäyttöjen käyttöä puoltaa oikeastaan se jos on käytössä nopeita massamuisteja TB-liitännällä, niitä saa aika mukavasti kiinni näyttöihin. Muutenhan tuo jo mainittu Dell on hyvä valinta, se on teknisesti pystyvämpi, laajempi väriavaruus jne vaikka niissä samat panelit onkin. Näkyvin ero designin ohella on tietysti heijastamattomuuskalvo, itse en pidä sitä häiritsevänä, mutta osa kuvailee sitä jopa 'agressiiviseksi', yleensä tosin ne jotka ko. näyttöä eivät livenä ole ikinä nähneetkään, mutta ovat lukeneet netistä. :)

Uusimmassa iMacissa on ainakin heijastukset vähentyneet huomattavasti, näytöissä lienee tapahtunut sama muutos?
Annukka

Viesti Kirjoittaja Annukka »

Hankin hiljattain käytetyn Thunderbolt-näytön pari vuotta vanhalle MBP:lle kaveriksi. On se näppärä, kaikenlaiselta yhteensopivuudeltaan. Heijastuksia voi aika paljon estää jo miettimällä, mihin työpisteen huoneessa sijoittaa - minulla se on nurkassa, näytön selkäpuoli ikkunaan päin.
Jos nyt hankkisin läppäriä, valitsisin MacBook Airin; tehot riittää kuvankäsittelyyn, ja onhan se kevyempi kanniskella mukana.
loratsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja loratsu »

Itsellä tuo kyseinen delli päänäyttönä. Ja todella hyvä.
esakuni

Viesti Kirjoittaja esakuni »

Mitenkäs tuossa Macbookissa ja siihen liitetyssä oheisnäytössä tapahtuu näytön kalibrointi. PC:n näyttöä olen kalibroinut tuollaisella Spyder3 Elitella. Siinähän W:n näytönohjaimeen tallennetaan kalibrointisoftan tekemä profiili jokaisella näytölle, mitenkäs Macissa? Mainospuheissaan kertovat, että näytöt on tehdaskalibroituja, mutta onhan ne silti joskus tsekattava.

Samaan revohkaan on tarkoitus hankkia myös vähän parempi A3+ -kokoon tulostava printteri, Canonin Pixma pro 1:stä olen silmäillyt. Nykyiseen PC:en olen useammankin Canonin printterin asentanut ja siinä jopa onnistunut. Vaihe kerrallaan niitä suojateippejä irti ja musteita sisään siten kuin käyttöohjeessa kerrotaan. Sitten ohjelmaromppu sisään ja ohjelmat asentuvat melkein itsestään. Kun nyt sitten lueskelin Pixman käyttöohjetta netistä ja mitä taas Applen sivuilla kerrotaan tulostimen asennuksesta, niin meni sormi suuhun. Apple neuvoo, jotta sitä printterin mukana tullutta levyä pidä edes käyttää vaan ne printterin ohjelmat haetaan sieltä jostakin Applen syövereistä. Mitä tämä tämmöinen on?

Nuo Applen sivut ovat sekavuudessaan itsestään sielunvihollisesta, kaikenmaailman tilejä ja storeja sinne tänne. Yritin saada selkoa, voiko sieltä Applen omasta putiikista ostaa ja asentaa LR5:n, mutta eipä kysyntä ja tarjonta tuntunut kohtaavan. Kuitenkin mainostetaan noiden helppokäyttöisyyttä, mutta ainakin minulle jää kokonaiskuva muodostumatta, mitä hyötyä minulle oikeasti on jos minulla on sekä Macbook että iPad - ja pilvistä alas maanpäälle, kiitos.
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

esakuni kirjoitti:Mitenkäs tuossa Macbookissa ja siihen liitetyssä oheisnäytössä tapahtuu näytön kalibrointi. PC:n näyttöä olen kalibroinut tuollaisella Spyder3 Elitella. Siinähän W:n näytönohjaimeen tallennetaan kalibrointisoftan tekemä profiili jokaisella näytölle, mitenkäs Macissa? Mainospuheissaan kertovat, että näytöt on tehdaskalibroituja, mutta onhan ne silti joskus tsekattava.
Minulla on Spyder3 pro ja sillä läppärin (Macbook Pro retina) oman näytön kalibrointi onnistuu ihan kuten PC:ssäkin. Ohjelmistosta kannattaa ladata uusin versio spyderin webbisivulta. Ulkoista näyttöä en ole kytkenyt moneen vuoteen joten siitä en osaa sanoa, mutta eiköhän sekin mene suhteellisen samalla tavalla.
Samaan revohkaan on tarkoitus hankkia myös vähän parempi A3+ -kokoon tulostava printteri, Canonin Pixma pro 1:stä olen silmäillyt...
Aika usein asennus hoituu kun vain asentaa tulostimen valmistajakohtaisen asennuspaketin. Et olisikohan se sitten tämä:http://support.apple.com/kb/dl899. Ainakin näyttää olevan "Canon PRO-1" tuettujen listassa.
Nuo Applen sivut ovat sekavuudessaan itsestään sielunvihollisesta, kaikenmaailman tilejä ja storeja sinne tänne. Yritin saada selkoa, voiko sieltä Applen omasta putiikista ostaa ja asentaa LR5:n, mutta eipä kysyntä ja tarjonta tuntunut kohtaavan.
Voit ostaa LR5:n suoraan Adoben nettisivujen kautta. Tilauksen käsittelyyn voi mennä päivä, mutta sen ajan voi käyttää sivuilta löytyvää trialia ja sarjanumeron saatua sitten näpytellä sen siihen trialiin niin ohjelma muuttuu täysversioksi. Jos sinulla on jo aikaisemmin ostettu LR5:n sarjanumero, niin voit myös käyttää sitä (lisenssi taitaa sallia kahteen koneeseen asennuksen, joita kuitenkin ei pitäisi käyttää samaan aikaan).
Vastaa Viestiin