siis mikä focus?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
NoJones

siis mikä focus?

Viesti Kirjoittaja NoJones »

E-PL5 ja Panasonic 20mm. Etäisyys 2 metriä. Kohteena koivuun nojaava polkupyörä. Taustalla ranta, järvi, vastarannan metsä. Kokeiltu eri AF muotoja + manuaalifocusta (jota en saanut vaikuttamaan asiaan). Tulos 67 kuvaa, joissa yhtään mikään ei ole focuksessa.

Mulle sanottiin, että tämä on helppo peli. Kuva näyttää kyllä
näytössä OK:lta, mutta heti kun koskee laukaisimeen, niin kaikki menee päin persettä. Tarkennussyvyyden haku jostain muusta kohteesta ei auttanut (jatkuva AF on pois päältä).

Järjestetäänkö jossain kursseja, tai suositteletteko kirjallisuutta? Pitäiskö myydä pois, ja ostaa pokkari?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
carrier

Viesti Kirjoittaja carrier »

Onhan vakaaja päällä? Paina laukaisinta puristavalla otteella. Kokeile ottaa jostain tukea. Katso, että valotusaika ei ole liian pitkä (1/20). Kokeile jollain toisella linssillä, josko olisi vaan epäkurantti lasi.
NoJones

Viesti Kirjoittaja NoJones »

Ja tarkemmin tutkimalla syylliseksi paljastuin minä itse. Siis siinä mielessä, että kamera ja vastaavat pitää piilottaa silloin kun on käymässä kavereita kylässä. Polarisaatiosuodin olikin mystisesti vaihtunut +3-closeuppiin. En uskalla ajatella, mitä mahdollisesti kuvattu. Ihminen valitsee ystävänsä :D
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

NoJones kirjoitti:kamera ja vastaavat pitää piilottaa silloin kun on käymässä kavereita kylässä.
Hieman vastaavaa tapahtui kuvatessani erään yhdistyksen tapahtumaa. Kahvitauolla joku kysyi lupaa kokeilla kameraani. Annoin luvan. Kahvin jälkeen, voi perhana, kun katsoin etsimestä, niin kaikki ihan epätarkkaa.. Luulin hädissäni, että ehkä kokeilija oli täräyttänyt kameraa ja jokin objektiivin linssi liikahtanut paikaltaan. Kääntelin ja vääntelin kameran kaikkia namikoita, kunnes viimein huomasin, että diopterikiekko oli väännetty toiseen laitaan :-)
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Vastaa Viestiin