Älä googleta tai hanki vanhoja valokuvauslehtiä, ettei mene havaitsemisen ilo :) Onhan näitä vertailtu... Muntin haastoin joskus sokkotestiin, ei näitä kukaan erota toisistaan jos kuvailee muitakin kuin testitauluja.markku55 kirjoitti:Pojat hei, äskettäin tilasin Canonin FD 50mm F1,4 objektiivin ja sovitteen NEX'iin, saapas nähdä miten pärjää vanhojen muitten normaalien kanssa, kunhan ehdin niitä kokeilla:D
Prime lasia pohtimassa
-
--------
Aves!
Aves!
-
Uteliaisuutta tämä vaan on, niin paljon hypetetään joitakin objektiiveja suhteessa toisiin, joten ihan pienellä otannalla katson onko noita ero käytännössä ja jos, niin kuinka merkittäviä ne on.
Mihinkään viimeisen konstruktion 50mm objektiivin mulla ei ole varaa, uusin taitaa olla tuo Minoltan F1,7 jostain 80-luvun puolivälistä.
Mihinkään viimeisen konstruktion 50mm objektiivin mulla ei ole varaa, uusin taitaa olla tuo Minoltan F1,7 jostain 80-luvun puolivälistä.
-
Ei ehkä mitään, mikä olisi sinun havaittavissa. Mutta miksi se on mahdoton hyväksyä, että toisilla on luonnostaan ja/tai harjoittelun tuloksena herkemmät aistit ja he aistivat sellaisia vivahteita joihin itse et pysty. Kyllä ainakin minä olen iloinen, että esimerkiksi väriaistimukseni eivät ole niin herkkiä, että jotkut objektiivit tuntuisivat huonoilta sen takia. Ei minulle tule mieleen mitään erityistä hyötyäkään, mitä tuollaisesta herkyydestä voisi olla.Sakke_K kirjoitti:Jos vertaan uutta objektiivia esim. tuohon Zeissiin ja Sigmaan enkä huomaa eroja kuvissa, niin mitähän sitten on jäänyt tajuamatta... en tajua! En. Edes siis Zeisslasien läpi.
Värinäön eroille on fysiologisiakin perusteita. Ainakin vihreitä värisoluja on kahta geneettisesti määräytyvää tyyppiä ja joillakin on molempia ja siten normaalia herkempi värinäkö. Jonkin artikkelin mukaan 50 % naisista ja 8 % miehistä omaa jonkinlaisen tetrakromaattisen näön.
Katso:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetrachrom ... rachromats
ja jotkin viitteet
Hannu
-
Anteeksi nyt, mutta tämä on asioiden mystifiointia, millä on kytköksiä vain uskontojen puolelle. Hyväksyn kyllä sen, että esim. petolinnulla on uv-näkökyky ja minulla ei, ja sen että norsun verkkokalvolla on kaksi tarkan näön aluetta.hkoskenv kirjoitti:Ei ehkä mitään, mikä olisi sinun havaittavissa. Mutta miksi se on mahdoton hyväksyä, että toisilla on luonnostaan ja/tai harjoittelun tuloksena herkemmät aistit ja he aistivat sellaisia vivahteita joihin itse et pysty.
Mutta hyväksytkö itse sen, että kaikki ihmiset on enemmän tai vähemmän samasta puusta veistettyjä ja jos joku mutantti erottaa Canonin, Zeissin ja Nikonin viiskytmilliset toisistaan tosielämässä aina, sillä ei ole mitään merkitystä :)
--------
Aves!
Aves!
-
Merkitystä mille? Ihmiskunnalle ei ole, mutta sille mutantille voi olla hyvin suurikin merkitys. Eikä tarvitse mennä noin äärimmäisyyksiin, koska se riittää että omaa herkät aistit, joko perinnölliseti tai harjoittamisen kautta, ja havaitsee erot omassa kuvauksessa, mitä se sitten onkaan.Sakke_K kirjoitti:Mutta hyväksytkö itse sen, että kaikki ihmiset on enemmän tai vähemmän samasta puusta veistettyjä ja jos joku mutantti erottaa Canonin, Zeissin ja Nikonin viiskytmilliset toisistaan tosielämässä aina, sillä ei ole mitään merkitystä :)
Ainakin itse olen huomannut sen makujen (eli hajujen) aistimisessa, että tottumattomalle vaikkapa kaikki punaviinit, kaikki lager-oluet tai kaikki konjakit maistuvat suunnilleen samalta, mutta kun niitä juo enemmän ja harjaannuttaa aistejaan, niissä alkaakin havaita selviä eroja. Osa niistä on todellisia (eli sokkotestissä erottuvia) ja osa ehkä ei, mutta aistikokemus ei ole koskaan pelkkä tekninen mittaus, vaan siihen vaikuttaa kaikki muutkin aistimukset ja koko yksilön historia.
Jos joku väittää kokevansa jonkin objektiivin joltain osin huonona, niin ei sitä kukaan muu voi mennä sanomaan etteikö se kokemus ole tosi sillä perusteella, ettei itse koe samoin. Valokuvaus ja valokuvausvälineet ovat ennen kaikkea makuasioita. Ei niitä kalliita Canoneja, Nikoneja ja Zeissejä olisi olemassakaan, jos ei olisi ihmisiä, joka aistivat niiden paremmuuden, vaikka se teknisissä mittauksissa prosentteina mitaten on pieni ja jää suurimman osan ihmisistä havaintokynnyksen alapuolelle.
Hannu
-
Ilmeisesti mulla on joku vika silmässä, kun ainoana tunnun huomaavan sen samyangin turkoosin värivirheenkin. Lisäksi vuosia on häirinnyt sellainen seikka, että kotiin tullessa kuvaushetken tunnelma ei välity kuvista, kun kuvassa on huntua ja vihreät sävyt ovat jotenkin tukkoiset. Kiitos zeissien molemmat vaivat häipyivät, mutta valitettavasti pitää edelleen katsella muiden samyangilla ottamia turkoosiin vivahtavia kuvia ja canonistien metsämaisemia, jossa hiirenkorvat näyttää sportian muovikassilta...
..
..
-
Oliko tämä se sama "värivirhe" mikä ei kuitenkaan testikuvaparista löytynyt?Munt kirjoitti:Ilmeisesti mulla on joku vika silmässä, kun ainoana tunnun huomaavan sen samyangin turkoosin värivirheenkin. Lisäksi vuosia on häirinnyt sellainen seikka, että kotiin tullessa kuvaushetken tunnelma ei välity kuvista, kun kuvassa on huntua ja vihreät sävyt ovat jotenkin tukkoiset. Kiitos zeissien molemmat vaivat häipyivät, mutta valitettavasti pitää edelleen katsella muiden samyangilla ottamia turkoosiin vivahtavia kuvia ja canonistien metsämaisemia, jossa hiirenkorvat näyttää sportian muovikassilta...
..
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
Jos virhe johtuu ulkona esiintyvästä UV taustasäteilystä, niin sitä ei sitten varmaan sisällä kuvatussa testitaulussa näkynyt... ;)janne. kirjoitti:Oliko tämä se sama "värivirhe" mikä ei kuitenkaan testikuvaparista löytynyt?Munt kirjoitti:Ilmeisesti mulla on joku vika silmässä, kun ainoana tunnun huomaavan sen samyangin turkoosin värivirheenkin. Lisäksi vuosia on häirinnyt sellainen seikka, että kotiin tullessa kuvaushetken tunnelma ei välity kuvista, kun kuvassa on huntua ja vihreät sävyt ovat jotenkin tukkoiset. Kiitos zeissien molemmat vaivat häipyivät, mutta valitettavasti pitää edelleen katsella muiden samyangilla ottamia turkoosiin vivahtavia kuvia ja canonistien metsämaisemia, jossa hiirenkorvat näyttää sportian muovikassilta...
..
..
-
- Viesti:
Se saattaa olla vika, joka toistaa hirenkorvat sporttian kasseina.Munt kirjoitti:Ilmeisesti mulla on joku vika silmässä, kun ainoana tunnun huomaavan sen samyangin turkoosin värivirheenkin. Lisäksi vuosia on häirinnyt sellainen seikka, että kotiin tullessa kuvaushetken tunnelma ei välity kuvista, kun kuvassa on huntua ja vihreät sävyt ovat jotenkin tukkoiset. Kiitos zeissien molemmat vaivat häipyivät, mutta valitettavasti pitää edelleen katsella muiden samyangilla ottamia turkoosiin vivahtavia kuvia ja canonistien metsämaisemia, jossa hiirenkorvat näyttää sportian muovikassilta...
..
Onneksi meillä terveillä ei ole sitä vaivaa. Kannattaiskohan mennä silmälääkäriin? ;)
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Toki kaikkea voi harjoittaa paremmaksi, mutta et pääse kuitenkaan ikinä niiden rajojen yli, jotka luonto sinulle heittää. Vaikka kuinka harjoittelet, tavallinen puolikuollut maltankoira hakkaa sinun hajuaistisi miljoona- nolla vaikka ei harjoittele sekuntiakaan.hkoskenv kirjoitti: Ainakin itse olen huomannut sen makujen (eli hajujen) aistimisessa, että tottumattomalle vaikkapa kaikki punaviinit, kaikki lager-oluet tai kaikki konjakit maistuvat suunnilleen samalta, mutta kun niitä juo enemmän ja harjaannuttaa aistejaan, niissä alkaakin havaita selviä eroja. Osa niistä on todellisia (eli sokkotestissä erottuvia) ja osa ehkä ei, mutta aistikokemus ei ole koskaan pelkkä tekninen mittaus, vaan siihen vaikuttaa kaikki muutkin aistimukset ja koko yksilön historia.
Jos joku väittää kokevansa jonkin objektiivin joltain osin huonona, niin ei sitä kukaan muu voi mennä sanomaan etteikö se kokemus ole tosi sillä perusteella, ettei itse koe samoin.
Jos mittareilla ei näy väreissä eroja, ei niitä mikään mutanttikaan näe... ja kun on vielä kyse printistä tai näytön toistamasta kuvasta, niin väittäisin, että ihmissilmä on aina se kaikkein vähiten värintoistoa ja sen kokemista rajoittava tekijä.
Toki jo vaikka Nikonin ja Canonin värintoistoissa on pieni ero. Se mihin Muntin aikoinaan haastoin oli se, ettei kukaan järjestelmällisesti näe näissä suuria eroja: valaistus- ym. erot aiheuttavat enemmän hajontaa. Huippuvalmistajat ovat todella lähellä toisiaan.
--------
Aves!
Aves!
-
Ai te meette jo neljän kintaalla nukkumaankin: ensin lääkkeet ja sitten petiin ihmettelemään värejä ;-)Sakke_K kirjoitti:Nukkumaan nyt sieltä, huomenna uusi päivä :-DOskuK kirjoitti:Paljonko raakit syö, että pääsevät tuonne?Sakke_K kirjoitti: Pappa nyt lääkitys kuntoon.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Oikeesti sportian muovikassista puuttuu se hiirenkorvanvihreän kevätmetsän heleys ja sama puuttuu EF 50mm 1.4 kuvistakin. Tai ainakin sen erän kuvista, jota mä kokeilin. Pinnoitteethan on tän 1993-2013 aikana varmasti vaihtuneen pariinkin kertaan ja se on just se lasilaadun ohella, joka vaikuttaa. Samoin lyijylasin kieltäminen vaikuttaa siten, että mun mielestä vanhoissa FD 50mm 1.4 on jopa paremmat värit, kuin tässä uudemmassa. Tai ehkä mä olen kuvaillut näillä myrkyllisillä ja säteilevillä FL ja FD laseilla niin kauan, että näkökyky on vallan vinoutunut? :)
..
..
-
-
-
Miltä osin? En tiedä onko niin, mutta ei se vaikuta mitenkään kovin yllättävältä, että halpojen linssien valmistajat eivät piittaa miten heidän pinnoitteensa käyttäytyvät UV:lla (jos piittaavat edes näkyvästä valosta) ja sitten se ajatuu kennolle häiriköimään eri tavalla eri laseissa. Myös lasimateriaalien absorptiospektrit vaihtelevat sekä näkyvällä että UV-alueella, mikä näkyy kuvissa värien vääristymisenä.janne. kirjoitti:Jaha, nyt menee jo fysiikan laitkin uusiksi.Munt kirjoitti: Jos virhe johtuu ulkona esiintyvästä UV taustasäteilystä, niin sitä ei sitten varmaan sisällä kuvatussa testitaulussa näkynyt... ;)
..
Hannu