Kypsähdin risukoiden kuvaamiseen ja kävin kuvaamassa Raippaluodon siltaa ja merimaisemaa auringonlaskun aikaan ja jälkeen sunnuntai-iltana. Vähempikin olis varmaan riittänyt mutta kun sinne saakka pääsin niin otin monenlaista kuvaa ja monesta kuvakulmasta.
Tässä omaa silmää miellyttäviä shotteja.
Viimeksi muokannut puuhapete, Huhti 22, 2013 20 : 35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ihan jees, mutta näistä paras on (tietenkin) tuo missä ihmiset kävelevät sillalla. Mutta miksi tämmöinen terävöitys? Muutenkin aika rajusti kuvia käsittelet.
nomad kirjoitti:Ihan jees, mutta näistä paras on (tietenkin) tuo missä ihmiset kävelevät sillalla. Mutta miksi tämmöinen terävöitys? Muutenkin aika rajusti kuvia käsittelet.
Terävöitys näyttää ainakin omalla näytöllä ok....voi tietenkin olla näytön vika. Käsittely miellyttää omaa silmää...hiukan karkkia mutta ei ihan kuitenkaan överiä. Onkohan sulla wide gamut näyttö?
Kävelijät ja sitä seuraava kuva on minusta parhaita. Ihmiset tekee aina paljon lisää tämäntyyppisissä kuvissa. Viitosessa on hyvät värit eikä käsittely ole niin näkyvää. Kuudes eli kivikkokuvakin on kiva, mutta siinä silta näyttää jotenkin liian utuiselta. Kuviin 1-4 ja 6 kaipaisin jotenkin raikkautta väreihin. Nyt värimaailma noissa on mun silmään raskas ja tunkkainen.
Luulen että nomad tarkoittaa samaa asiaa mitä näissä itsekin heti ihmettelin. Se ei ehkä johdu terävöinnistä vaan esim. LR:n claritystä. Selvimmin sen huomaa siinä, että vaijereita ja katuvaloja tuntuu ympäröivän aika lievä mutta silti selvä tumma halo. Sen huomaa selvästi esim. tuon viitoskuvan lähimmässä katulampussa taivasta vasten.
Minusta LR4:n clarity-säädin toimii jotenkin oudosti ja usein suorastaan väärin. Haluaisin että se toimisi kuten fotarin unsharpmask isolla säteellä, mutta se ei todellakaan toimi samoin. Tämän vuoksi en voi sitä juurikaan käyttää kuin joissain poikkeustapauksissa. MV-kuvissa se tuntuu toimivan usein paljon paremmin.
Viimeksi muokannut Rockford, Huhti 22, 2013 20 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford kirjoitti:Kävelijät ja sitä seuraava kuva on minusta parhaita. Kivikkokuvakin on kiva, mutta siinä silta näyttää jotenkin liian utuiselta.
Luulen että nomad tarkoittaa samaa asiaa mitä näissä itsekin heti ihmettelin. Se ei ehkä johdu terävöinnistä vaan esim. LR:n claritystä. Selvimmin sen huomaa siinä, että vaijereita ja katuvaloja tuntuu ympäröivän aika lievä mutta silti selvä tumma halo. Sen huomaa selvästi esim. tuon viitoskuvan lähimmässä katulampussa taivasta vasten.
Minusta LR4:n clarity-säädin toimii jotenkin oudosti ja usein suorastaan väärin. Haluaisin että se toimisi kuten fotarin unsharpmask isolla säteellä, mutta se ei todellakaan toimi samoin. Tämän vuoksi en voi sitä juurikaan käyttää kuin joissain poikkeustapauksissa. MV-kuvissa se tuntuu toimivan usein paljon paremmin.
Ok. Niimpäs näkyykin...pitääpä jatkossa olla huolellisempi ton clarityn kanssa!
Äärettömän komea kuva. Tässä sommittelu, kuvakulma, ajatus, toteutus ja käsittely kulkevat hienosti käsikädessä kohti kultaista auringonlaskua :)
Muut ihan kivoja ja niistä huokui jonkinasteinen ajatus tekemiseen, mutta jäivät silti tasoltaan OK+ luokkaan.
Käsittely näissä on omaan makuun liian voimakasta.
Rockford kirjoitti:Kävelijät ja sitä seuraava kuva on minusta parhaita. Kivikkokuvakin on kiva, mutta siinä silta näyttää jotenkin liian utuiselta.
Ok. Niimpäs näkyykin...pitääpä jatkossa olla huolellisempi ton clarityn kanssa!
Just. Clarity on jonkun sorttista terävöittämistä. Lisää kontrastieroja.
Itse en yleensä käytä clarityä ollenkaan, tai korkeintaan vain muutaman pykälän. Vibranceakin aika vähän, riippuu tosin valosta.
En malta olla heittämättä linkkiä tähän. Minulla on parin vuoden takaa yksi hyvin saman tyyppinen kuva Kärkisten sillalta. Nyt jälkeenpäin katsottuna ehkä virittäisin tuota enemmän, näyttää platkulta - jos kohta siltakin on pienempi ja valo vaatimattomampi. Kuvastaa kuitenkin koulukuntaeroja. Kultainen keskitie on usein se parhaiten katsetta kestävä :-)
Olet oikeassa kyse on koulukuntaeroista. Mä tykkään vähän jytymmästä käsittelystä, mutta monesti sitten sorrun liiallisuuteen...pitää vain yrittää pysyä kohtuudessa. Siinä olet oikeassa että monesti revitelty kuva voi olla äkkiä katsottuna hienompi kuin "platku" mutta aikaa myöden se saattaa alkaa jopa ärsyttämään.