Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jmra kirjoitti:Eikös se ole kuitenkin ole niin, että peilittömät tarkentavat kennolta tulevan datan perusteella ? Siis laskevat sopivilla algoritmeillä onko kennolta tuleva kuva tarkka vai ei. Ja tämähän ei vaadi objektiivilta muuta kuin että se piirtää kuvan terävänä kennon pinnalle. Siis mitään muita vaatimuksia ei ole, kuin varsinaisessa kuvan ottamisessakaan.
Tarkennusnopeuden pullonkaulana taisi olla ensimmäisissä live view yms. sovelluksissa vain datavirran nopeus kennolta ja prosessointinopeus.
Pullonkaula saattaa käsittääkseni olla myös objektiiviin ohjelmoitu data. Perinteiselle vaihetarkennukselle ohjelmoidut/optimoidut objektiivit saattavat aiheuttaa mutkia matkaan kontrastipohjaisen tarkenuksen suhteen.
Ongelmaan saattaisi tuoda helpotusta nämä uudet hypriditarkennuskennot, joissa tarkennusantureita on sijoitettu kennoon. Eikö niitä voitaisi käyttää samaan tapaan kuin perinteisiä vaihetarkennussensoreita ?
Nykyiset flash muistit ovat niin suuria, ettei ole ongelma eikä mikään sijoittaa muutaman kymmenen Pentax objektiivin tarkennusdataa kameran firmware muistiin. Objektiivikohtaisia tietokantoja kameran muistissa on ennestäänkin mm. linssikorjauksiin liittyen.
Seuraava ketju ainakin tukisi tätä mahdollisuutta.
Minä en vaan sulata ajatusta, etteivät objektiivit voisi toimia jonkun rungon kanssa ihan vaan siitä syystä että runko on suunniteltu myöhemmin kuin objektiivit. Toimiihan se kontrastitarkennus K-5:ssäkin, vaikka siinä on esimerkiksi paljon tehottomampi kontrolleri.
jmra kirjoitti:Minä en vaan sulata ajatusta, etteivät objektiivit voisi toimia jonkun rungon kanssa ihan vaan siitä syystä että runko on suunniteltu myöhemmin kuin objektiivit. Toimiihan se kontrastitarkennus K-5:ssäkin, vaikka siinä on esimerkiksi paljon tehottomampi kontrolleri.
Niin, kyllähän se K-01:n AF toimii varmaan vähintään yhtä hyvin kuin K-5:n live view AF. Kysymys kait olikin, että saisi toimimaan vielä paremmin - ja AF pumppauksen minimiin.
Heitetääs vähän vettä kiukaalle, kun on ollut hiljasta:
asahi man @dpreview.com kirjoitti:Yes,right (K-3 = APS-C) and the specs are not to bad and very nice for the friend of video......inclusive s..v.. Dis...
Ne, joille kyseinen hemmo ei ole "tuttu", niin itse en ainakaan muista tapausta jolloin kyseinen kaveri olisi ollut "ennustuksissaan" väärässä. Eli jos tuosta kryptisestä lauseen lopusta jotain voisi päätellä, niin luvassa voisi olla K-3:seen kääntyvä näyttö.
Huhuissa on ollut myös useamman kameran julkaiseminen tänä vuonna:
Ne, joille kyseinen hemmo ei ole "tuttu", niin itse en ainakaan muista tapausta jolloin kyseinen kaveri olisi ollut "ennustuksissaan" väärässä. Eli jos tuosta kryptisestä lauseen lopusta jotain voisi päätellä, niin luvassa voisi olla K-3:seen kääntyvä näyttö.
Minä olen myös seuraillut tämän jannun kirjoituksia pitempään. Käsittääkseni on hommissa isommalla saksalaisella jälleenmyyjällä ja kuulee asioita etukäteen. Jos katsot Dpreview'sta postaushistoriaa, niin eivät ole aina menneet kuitenkaan ihan nappiin. Mutta voihan olla, että myyjien saama etukäteistieto on ollut eri kuin lopullinen tuote. Eli aika lailla uskon hänen kirjoituksiinsa. Sääli vain, että on rajallista mitä voi kirjoittaa ja hänellä on välillä tuo englanti sellaista, että viesti ei ihan 100% välity.
Minä olen myös seuraillut tämän jannun kirjoituksia pitempään. Käsittääkseni on hommissa isommalla saksalaisella jälleenmyyjällä ja kuulee asioita etukäteen. Jos katsot Dpreview'sta postaushistoriaa, niin eivät ole aina menneet kuitenkaan ihan nappiin. Mutta voihan olla, että myyjien saama etukäteistieto on ollut eri kuin lopullinen tuote. Eli aika lailla uskon hänen kirjoituksiinsa. Sääli vain, että on rajallista mitä voi kirjoittaa ja hänellä on välillä tuo englanti sellaista, että viesti ei ihan 100% välity.
Juu, näin voi hyvinkin olla. Harvakseeltaan näytää kirjoittelevan, mutta yleensä jokseenkin asiaa.
ruutu kirjoitti:Nyt ei sitten muuta kuin odottelemaan k5ii:n hinnanlaskua... ;-)
Siellä on opiskelijapojalla hauskaa kun saa Pentax-maailman sekaisin pilallaan. Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että Pentax antaa monenlaisia prototyyppejä käteen kanadalaiselle opiskelijapojalle joka NDA:n allekirjoitettuaan laulelee kaiken internetiin?
Siellä on opiskelijapojalla hauskaa kun saa Pentax-maailman sekaisin pilallaan. Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että Pentax antaa monenlaisia prototyyppejä käteen kanadalaiselle opiskelijapojalle joka NDA:n allekirjoitettuaan laulelee kaiken internetiin?
Vähän samaa mieltä. Voisin kuvitella että prototyypit annettaisiin testattaviksi valokuvaajille joilla on edes jonkinlaista nimeä, näyttöä osaamisestaan ja jotka osaa antaa oikeanlaista palautetta tuotteesta. Ja ovat ennenkaikkea luotettavia. Edes Pentax ei voi olla noin tyhmä :) Itse ainakin pidän kyseistä kaveria trollina. "My 15 minutes of fame".
[quote="jmra"]Näin se varmasti on. Mutta tosiaan jos on totta, niin jokin prototyyppi. Ja prototyyppejä Pentax:lla on varmasti ollut vuosien aikana useitakin[/quote]
Alkaa pikkuhiljaa väsyttämään nämä iänikuiset prototyypit ja kokeilut. Sieltä on nyt tullut Q:ta, K-01ta ja 645:ta joista viimeksi mainituin järkevin, mutta silti suuressa mittakaavassa marginaalinen...Mikä maksaa, ettei voi tehdä tuotetta joka oikeasti räjäyttäisi pankin?
En usko, että huhut yleensäkään ovat vain yli-innokkaiden fanipoikien hengentuotteita. Uskon että valmistajat ruokkivat markkinoita näillä kiusoitteluilla ja pitävät mielenkiintoa yllä. Siitä en erityisemmin tykkää.
Lisää juttua tullut näköjään tuohon ketjuun. Ihan lähellä on etten melkein usko että kaverilla on prototyyppi käytössä. Jos ei ole, niin olisipa kyllä harvinaisen röyhkeä kusettaja. Yleensä tällaiset huijarit melkeinpä hiljenee, kun rupeaa porukkaa enemmän kiinnostamaan, mutta tämä vastailee kysymyksiin varsin aktiivisesti ja "heittää lisää löylyä" ja vielä omalla nimellä. Tosin kai sitä G+:aankin pystyy väärällä nimellä kirjautumaan. En tosin ymmärrä miksi joku näkisi niin paljon vaivaa. Ja olisiko tuo muka oman maineen menettämisen arvoista?
Photorumors.com on näköjään kanssa ottanut tuosta kiinni ja 27:lle päivälle uumoillaan jotain julkistusta. No, kohtahan tuon taas näkee mitä tulee. Jos tulee mitään.
Minustakin kaveri vaikutti jotenkin asian kokeneena, mutta kuka tietää.
Olisin kuitenkin ihmeissäni, jos noin lähellä on julkistushetki, eikä mitään kohoavaa tietomäärää ole tullut esille.
PPellinen kirjoitti:Tuo 27.3. ajankohta taitaa nyt olla paljastumassa trollaukseksi. Toisaalta selvää on että Pentaxilta julkistuksia tulee lähiaikoina.
Joo, se on varmaankin parempi vaan olla odottamatta mitään:
aikaarska kirjoitti:
Kyllä sieltä jotakin mielenkiintoista on kuitenkin tulossa - aikanaan ;-D
Varmasti....toki näinhän on jokaisen kameramerkin kanssa pidemmän päälle. Siis niiden jotka yhä jatkossakin puskevat uusi järkkäreitä ulos tasaisen tappavalla tahdilla.
Kävin tänään Topshotissa ja kyselin Pentax uutisia siinä sivussa...Sellaisen käsityksen sain, että jotakin uutta on tulossa tässä Toukokuuhun mennessä.
"We've just added $600,000 in digital Pentax gear to our inventory. That's more than 2,500 Pentax items that are available now and ready to ship.
This huge addition to our Pentax digital selection is straight from the manufacturer, and includes tons of current and discontinued products in almost new condition.
Don't miss this opportunity to stock up on all your favorite Pentax DSLR bodies, lenses, mirrorless cameras, flashes and accessories!"
Yksi hurja spekuloi, josko Pentax olisi tulossa uuden mountin kanssa parrasvaloihin...(peilitön FF?)
aikaarska kirjoitti:Kävin tänään Topshotissa ja kyselin Pentax uutisia siinä sivussa...Sellaisen käsityksen sain, että jotakin uutta on tulossa tässä Toukokuuhun mennessä.
"We've just added $600,000 in digital Pentax gear to our inventory. That's more than 2,500 Pentax items that are available now and ready to ship.
This huge addition to our Pentax digital selection is straight from the manufacturer, and includes tons of current and discontinued products in almost new condition.
Don't miss this opportunity to stock up on all your favorite Pentax DSLR bodies, lenses, mirrorless cameras, flashes and accessories!"
Yksi hurja spekuloi, josko Pentax olisi tulossa uuden mountin kanssa parrasvaloihin...(peilitön FF?)
Jotenkin voisin kuvitella että seuraavaksi julkaistaisiin uusi ns. "entry-level" -runko. K-r:ää ole juuri missään enää uutena saatavilla (eikä K-x:ää). K-30 on "llian hyvä" tuohon halvimpaan kategoriaan. Jos pitäis rahat laittaa likoon seuraavien julkistusten puolesta niin veikkaisin että ensin tulee tuo "entry-level" -runko, sen jälkeen "K-3" ja viimeisenä noista APS-C rungoista K-30 II/s tms. Ensi vuoden puolella sitten tuo FF runko jos on tullakseen (julkistus voi tosin olla jo syksyllä).
Jotenkin en vaan henkilökohtaisesti usko Pentaxin tekevän peilitöntä FF runkoa. Tuo tuntuu lähinnä Sonyn/Samsungin puuhilta. Ja jotenkin tuo tuntuisi Pentaxin filosofian vastaiselta. Tosin Ricohin vaikutus varmaan nähdään jo noissa seuraavissa julkistuksissa ja toivon kyllä että tuo filosofia ei lähde liikaa sivuraiteille. Nykyinen meininki ja suunta on omasta mielestäni ainakin hyvä: hyvin mietittyjä ja tukevan tuntuisia sääsuojattuja runkoja, sääsuojattuja zoomeja (eri hintakategorioissa) ja pieniä pannukakku kiinteitä, vakaaja rungossa, hyvä etsin ja hyvä yhteensopivuus vanhojen objektiivien kanssa. Ja sitten muutama "virkistävä" sivuhyppy (Q, K-01 ;)
Tämä mystinen "asahi man" ainakin kertoi dpreview.comissa ~viikko sitten että tänä vuonna julkaistavat rungot ovat kaikki APS-C runkoja ja kaikissa on Sonyn valmistama kenno. Ja näissä kaikissa rungoissa olisi myös eri resoluutio (ehkä 24/20/16?). Itse pidän tuota melkeinpä luotettavimpana tietona mitä ainakin itse olen nähnyt kyseisestä aiheesta tässä internetin ihmeellisessä tiedon ja epätiedon maailmassa.