Leica M9 ei polta kuvaa puhki, jos ylivalotan 2 aukkoa ja Lightroomissa jälkikäteen -2. Mittarivirhettä ei ole, koska kamerasta tuleva ylivalottamaton jpeg näyttää rawin kopiolta. Canon 5D2 sietää vastaavasti "vain" +1 aukkoa (koko kuva-alan mittausmoodissa).
Ylivalottaminen pääsääntöisesti vähentää kohinaa, mutta kameroiden kohinatesteissä tyydytään tehdasasetuksiin. Siksi päätelmien tekeminen vertailuista on enemmän kuin vaikeaa.
Mulla on kolmantena kamerana Sony RX100. Edellä kuvaamani RAW-ylivalotusvaraa siinä ei ole. Kuva palaa kirkkaimmista kohdista puhki, jos hiukankaan ylivalotan. Osoitus kehittyneemmästä suunnittelusta? Toisaalta RX100:ssa ei valotusta voi lukita erikseen af-moodissa. Saattaa kuulostaa vähäiselta puutteelta, mutta käytännössä se on suuri. Kamera lukitsee valotuksen hetkellä jolloin tarkennat. Sommitellessasi tarkennuskohdan pois keskeltä, kamera ei mittaa optimivalotusta uudelleen, vaikka pitäisi. Toisin kuin järkkäreissäni ja Panasonicin LX3 pokkarissani, joudun Sony RX100:lla käyttämään pistevalotusta, joka joko polttaa puhki tai lisää kohinaa varjoalueille (sommittelusta en luovu;)
Wifi-muistikortin satuin hankkimaan iPAD-siirtoihin manuaalitarkennusten kontrolloimiseksi (käytän Canonissakin käsitarkenteisia). Kokeilujen jälkeen kortti jäi pois käytöstä, koska ylivalotetuista jpeg kopioista ei ole paljon hyötyä. RX100 palauttaa kortin arvon minulle, koska kamerassa ei ole ylivalotusvaraa; raw sekä jpeg versiot näyttävät Lightroomissa identtisiltä (tosin en jpeg kopioita tarvitse kuin iPAD esikatseluun, ja niitäkin vain satunnaisesti).
Dynamiikan hallinta raw-kuvauksessa
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: Kesä 01, 2010 9 : 12
Dynamiikan hallinta raw-kuvauksessa
Viimeksi muokannut milton, Maalis 23, 2013 10 : 19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00
Mielenkiintoista, että kameroiden välillä on noin iso ero puhkipalamisessa. Miten olet saanut tuon -2 ja -1:n? Onko se asetus mitä kamerassa olet pitänyt valotuksen säädössä? Pystyisikö kamerat myös samaan jos haet ensin histogrammin avulla optimivaloituksen ja sitten valotat kaksi tai yksi aukkoa yli? Mietin vain että valotuksen mittarit toimii vain eritavalla eritavalla ja esim. Leicassa 0-säätö antaisi tummempaa kuvaa.
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: Kesä 01, 2010 9 : 12
Sain nuo lukemat ensin omista testeistä ja sen jälkeen sadoista sisä- ja ulkokuvista. Järkkäreissäni en tarvitse haarukointia, kuvaan vain raakakuvia: histogrammiin katsomista ei tarvita. Noilla asetuksilla molemmat järkkärit tuottavat kuvaa, jossa ollaan puhkipalamisen rajalla sitä milloinkaan ylittämättä (poikkeuksena ääritilanteet kuten kuvaaminen päin valolähdettä esim kromatun pinnan kautta). Canonissa pitää käyttää (tietysti) koko pinta-alan valotusmoodia. Pisemittaus ja painotettu eivät sovellu - toisin kuin RX100:ssa, joka vastaavasti sitä tarvitsee syistä joista kerroin.jmjh kirjoitti:Mielenkiintoista, että kameroiden välillä on noin iso ero puhkipalamisessa. Miten olet saanut tuon -2 ja -1:n? Onko se asetus mitä kamerassa olet pitänyt valotuksen säädössä? Pystyisikö kamerat myös samaan jos haet ensin histogrammin avulla optimivaloituksen ja sitten valotat kaksi tai yksi aukkoa yli? Mietin vain että valotuksen mittarit toimii vain eritavalla eritavalla ja esim. Leicassa 0-säätö antaisi tummempaa kuvaa.
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Leicalle ja mk2:lle näkyy olevan mitattuna (dxo) kummallekin vajaa 12 bit dynamiikka, ja RX100:lle 12.4bit (mikä on aika hyvin pokkarille).
EDIT: puhuin tässä ilmeisesti puppua kohinan ja dynamiikan suhteesta :) Eli jos tuota RX100 alivalottaisi - saisi herkkyyttä lisää ja dynamiikaan pelivaraa niinkuin järkkäreissä. Valitettavasti vaan tässä ajatuksessa unohtui se, että kohinaa tulee muualtakin kuin pikselistä, RX100 tapauksessa aika paljon, eikä homma toimi. Ilmeisesti valotusalgoritmin suunnittelija on siis kapitalisoinut puhkipalamisvarat tuossa Sonyssa.
Itse olen D800:n 14 bit dynamiikan ja 0-valotuksen ainakin 2bit reservin tyytyväinen hyödyntäjä. Esim. ei tarvii varoa aurinkoisia kohtia urheilukuvauksessa, senkun kuvaa ja sitten säätää RAWsta näkyviin sellaisen dynamiikan kun haluaa.
EDIT: puhuin tässä ilmeisesti puppua kohinan ja dynamiikan suhteesta :) Eli jos tuota RX100 alivalottaisi - saisi herkkyyttä lisää ja dynamiikaan pelivaraa niinkuin järkkäreissä. Valitettavasti vaan tässä ajatuksessa unohtui se, että kohinaa tulee muualtakin kuin pikselistä, RX100 tapauksessa aika paljon, eikä homma toimi. Ilmeisesti valotusalgoritmin suunnittelija on siis kapitalisoinut puhkipalamisvarat tuossa Sonyssa.
Itse olen D800:n 14 bit dynamiikan ja 0-valotuksen ainakin 2bit reservin tyytyväinen hyödyntäjä. Esim. ei tarvii varoa aurinkoisia kohtia urheilukuvauksessa, senkun kuvaa ja sitten säätää RAWsta näkyviin sellaisen dynamiikan kun haluaa.
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: Kesä 01, 2010 9 : 12
Valotettuna oikealle +1.3; ISO6400, Sony RX100 pokkari, 100mm zoomaus, pienennys 25%:iin, kohinanpoisto, terävöitys. Kuvassa Suomen vanhempainliiton pj. Tuomas Kurttila.
http://farm9.staticflickr.com/8117/8621 ... 9e46_o.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8117/8621 ... 9e46_o.jpg