Tallennusformaatti yms käytännöt
-
Tallennusformaatti yms käytännöt
Hei
Kuvaan nykyisin raw formaatissa, jonka jälkeen lajittelen kuvat (poistan huonot otokset). Parhaat kuvat LR käsittelyn jälkeen muutan jpg muotoon katselua varten. Säästän nämä kaikki kuvat niin raw kuin jpg muodossa. Ja vielä varmuuskopiointi.
Nyt mietityttää tuo raw muoto. Se on tilaa vievä ja säädöt ei ole kuvassa vaan LR:ssä. Pelkään, että hukkaan säädöt, kuten on muutaman kerran käynnyt kun olen siirtänyt hakemistoa. Oma vika...Mikä on 'oikea' parempi tapa säilyttää kuvat?
Ja arkistoinnista... Säilytän kuvat raw ja jpg hakemistoissa. Kuvauspäivän mukaisissa hakemistoissa, joihin lisään jonkun hakusanan esim jääkiekkoa tai kuvauspaikan. Mikä olisi hyvä tapa arkistointiin?
Eli vinkkejä vailla.
Kuvaan nykyisin raw formaatissa, jonka jälkeen lajittelen kuvat (poistan huonot otokset). Parhaat kuvat LR käsittelyn jälkeen muutan jpg muotoon katselua varten. Säästän nämä kaikki kuvat niin raw kuin jpg muodossa. Ja vielä varmuuskopiointi.
Nyt mietityttää tuo raw muoto. Se on tilaa vievä ja säädöt ei ole kuvassa vaan LR:ssä. Pelkään, että hukkaan säädöt, kuten on muutaman kerran käynnyt kun olen siirtänyt hakemistoa. Oma vika...Mikä on 'oikea' parempi tapa säilyttää kuvat?
Ja arkistoinnista... Säilytän kuvat raw ja jpg hakemistoissa. Kuvauspäivän mukaisissa hakemistoissa, joihin lisään jonkun hakusanan esim jääkiekkoa tai kuvauspaikan. Mikä olisi hyvä tapa arkistointiin?
Eli vinkkejä vailla.
-
- Viesti:
Mun mielipide: RAW-kuvat itsessään on paljon arvokkaampia kuin ne säädöt mitä niihin olen tehnyt. Osaan tehdä useimmat säädöt tarvittaessa myöhemmin uudestaan, ja luultavasti jopa paremmin kokeneempana ja paremmalla uudemmalla softalla. Kuvia taas ei voi useinkaan ottaa uudestaan. Levytila on halpaa, 3TB lätylle menee monta RAW-kuvaa.
Arkistoinnista on Potkan LR4-kirjassa minusta hyviä käytäntöjä neuvottu jos haluaa sen tehdä oikein.
Arkistoinnista on Potkan LR4-kirjassa minusta hyviä käytäntöjä neuvottu jos haluaa sen tehdä oikein.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
+1Rockford kirjoitti:Mun mielipide: RAW-kuvat itsessään on paljon arvokkaampia kuin ne säädöt mitä niihin olen tehnyt. Osaan tehdä useimmat säädöt tarvittaessa myöhemmin uudestaan, ja luultavasti jopa paremmin kokeneempana ja paremmalla uudemmalla softalla. Kuvia taas ei voi useinkaan ottaa uudestaan. Levytila on halpaa, 3TB lätylle menee monta RAW-kuvaa.
Ei paljoa lisättävää.
Kaikki taide on täysin turhaa. -Oscar Wilde
-
Re: Tallennusformaatti yms käytännöt
Tässä miten ite toimin. Varmasti löytyy myös muita tapoja...pelai65 kirjoitti:Hei
Itse varmuuskopioin jpg:t vain käyttiskovon yhteydessä. Niitä ei ole kuin muutama giga. Muuten jpg:t elää omaa elämäänsä pilvessä (dropbox), mistä siivoilen aina välillä turhat pois. Tai sitten menee muuten heti käyttöön "asiakkaille". Flickrissä on myös omista parhaista kuvista täysresoluutiolla aina jpg:t saatavissa.
Itse piittaan ainoastaan RAWeista varmuuskopioinnissa. Säätöjä en ole vielä koskaan hukannut, mutta pidän myös kolmella kovolla kaiken materiaalin. Kahdesti on jo kovalevy kyykännyt, ja ois kyllä itku tullut, jos ei olisi ollut varmuuskopiota. Kannattaa myös varmuuskopioida LR:n katalogi aina välillä, jotta säädöt säilyvät. Käännän myös RAWini aina .DNG:ksi, mutta en ole ihan varma onko siitä hyötyä. Siinä säädöt on periaatteessa kuvan sisällä ilman mitään sidecar filua, kunhan sen muistaa päivittää. Ja ainahan ne kuvat voi jälkeen päin uudelleen käsitellä - uudestaan niitä kovin usein ei voi ottaa.Nyt mietityttää tuo raw muoto. Se on tilaa vievä ja säädöt ei ole kuvassa vaan LR:ssä. Pelkään, että hukkaan säädöt, kuten on muutaman kerran käynnyt kun olen siirtänyt hakemistoa. Oma vika...Mikä on 'oikea' parempi tapa säilyttää kuvat?
Annan LR:n tallentaa kuvat päivämäärän mukaiseen kansioon ja sen jälkeen saatan hyvillä mielin unohtaa, missä kuvat fyysisesti sijaitsevat. Kuvien täggäyksen teen aina importoinnin yhteydessä, jonka avulla periaatteessa löydän aina haluamani kuvat jälkeenpäin. Yhdellä kuvalla saattaa olla useita kymmeniä tägejä, tyyliin "paikka, vuodenaika, ihmisten nimet, kalusto, tapahtuma, yms., yms." Myös kuvien numerointi auttaa, ettei jälkeenpäin tarvi *sensuroitu* katsella. Huonothan toki menee heti roskiin.pelai65 kirjoitti: Ja arkistoinnista... Säilytän kuvat raw ja jpg hakemistoissa. Kuvauspäivän mukaisissa hakemistoissa, joihin lisään jonkun hakusanan esim jääkiekkoa tai kuvauspaikan. Mikä olisi hyvä tapa arkistointiin?
-
Tuo kuvien luokittelu Tähdillä on mielenkiintoinen juttu. Itse käyn kuvat läpi ja luokittelen ensin kuvat säästettäviin ja roskiin (jotka poistan). Sen jälkeen käyn tarkemmin läpi jäljelle jääneet ja teen säädöt. Muutan luokittelua siten että 4 ja 5 tähteä saa "julkaisukelpoiset" kuvat (tarkoittaen niitä joita itse katselen tai voisin näyttää ulkopuoliselle). ja näitä 4-5 tähteä omaavia on ehkä 25% jäljelle jäänesitä kuvista.
Jostain syystä haluan kuitenkin säästää muutki eli 75% kuvista. Turhaa??
Ajatuksena tietysti on josko niistä myöhemmin löytyisi joitain hienoja otoksia... Käynkö niitä joskus läpi... en ole ainakaan vielä käynyt...
Onko sama ilmiö kuin autotallissa. Kaikki säästetään josko sitä joskus vaikka "tarvitsisi"
:)
Jostain syystä haluan kuitenkin säästää muutki eli 75% kuvista. Turhaa??
Ajatuksena tietysti on josko niistä myöhemmin löytyisi joitain hienoja otoksia... Käynkö niitä joskus läpi... en ole ainakaan vielä käynyt...
Onko sama ilmiö kuin autotallissa. Kaikki säästetään josko sitä joskus vaikka "tarvitsisi"
:)
-
-
Olen Rockfordin kanssa samoilla linjoilla. RAW:t on minulle se arvokkain juttu. Perussäädöt teen RAW:iin ja rankemmat tuunaukset virtuaalikopioon. Vähän ajan päästä kun alkaa samaa kuvaa ihmettelemään, virtuaalikopion säädöt saattavat mennä kokonaan uusiksi. Siksi säädöillä ei minulle ole paljon merkitystä, kun ne voi aina tehdä uudestaan, mutta se RAW-tiedosto on ainutkertainen. Jos säädöt katoaa, ei paljon harmita, mutta jos esim. Lapin reissujen RAW:t katoaa, on itsari lähellä.
JPG-filet teen vain, jos lähetän kuvia jonnekin, lataan nettiin tai sitten katselua varten. Nämä exportatut jpg-tiedostot tuhoan levyltä heti, kun en niitä tarvitse.
Varmuuskopioin RAW:t säännöllisesti ja kyllähän Lightroom tekee aina ohjelman sammutuksen yhteydessä varmuuskopion catalogista, jos sen asetuksista määrittää.
Säädöt eivät huku, jos hakemistoja siirtää. Ohjelmalle vaan pitää kertoa kuvien (RAW-tiedostot) uusi sijainti.
Kuvauspäivän mukainen arkistointisysteemi lisättynä hakusanoilla on ihan hyvä. Vaikka systeemejä on monia, on tuo kai aika yleinen. Hakusanoitukseen kannattaa uhrata vähän aikaa. Sen uusiminen sitten, kun kuvia on tuhansia tai kymmeniä tuhansia, on myöhäistä. Omasta mielestäni hyvä pohja hakusanoitukselle voisi olla vaikka YSA (yleinen suomalainen asiasanasto). Siinä on valmiiksi mietitty logiikka ja systematiikka, josta voi muokata mieleisensä omiin valokuvaustarpeisiin.
JPG-filet teen vain, jos lähetän kuvia jonnekin, lataan nettiin tai sitten katselua varten. Nämä exportatut jpg-tiedostot tuhoan levyltä heti, kun en niitä tarvitse.
Varmuuskopioin RAW:t säännöllisesti ja kyllähän Lightroom tekee aina ohjelman sammutuksen yhteydessä varmuuskopion catalogista, jos sen asetuksista määrittää.
Säädöt eivät huku, jos hakemistoja siirtää. Ohjelmalle vaan pitää kertoa kuvien (RAW-tiedostot) uusi sijainti.
Kuvauspäivän mukainen arkistointisysteemi lisättynä hakusanoilla on ihan hyvä. Vaikka systeemejä on monia, on tuo kai aika yleinen. Hakusanoitukseen kannattaa uhrata vähän aikaa. Sen uusiminen sitten, kun kuvia on tuhansia tai kymmeniä tuhansia, on myöhäistä. Omasta mielestäni hyvä pohja hakusanoitukselle voisi olla vaikka YSA (yleinen suomalainen asiasanasto). Siinä on valmiiksi mietitty logiikka ja systematiikka, josta voi muokata mieleisensä omiin valokuvaustarpeisiin.
-
Raakakuvien säilyttämisen puolesta vielä sellainen huomio, että konvertteriohjelmat voivat kehittyä ajan kuluessa, jolloin vanhoistakin raakakuvista voi saada myöhemmin enemmän irti.
Itse olen viimeisen puolen vuoden aikana alkanut myös säästämään hieman tärähtäneitä kuvia, joissa on sisällön puolesta muuten riittävästi arvoa. On olemassa jo jotain sovelluksia, jolla tärähdystä voidaan poistaa jälkikäteen ja uskon vahvasti, että tällä saralla tullaan näkemään paljon kehitystä tulevina vuosina.
Itse olen viimeisen puolen vuoden aikana alkanut myös säästämään hieman tärähtäneitä kuvia, joissa on sisällön puolesta muuten riittävästi arvoa. On olemassa jo jotain sovelluksia, jolla tärähdystä voidaan poistaa jälkikäteen ja uskon vahvasti, että tällä saralla tullaan näkemään paljon kehitystä tulevina vuosina.
-
+1Rockford kirjoitti:RAW-kuvat itsessään on paljon arvokkaampia kuin ne säädöt mitä niihin olen tehnyt. Osaan tehdä useimmat säädöt tarvittaessa myöhemmin uudestaan, ja luultavasti jopa paremmin kokeneempana ja paremmalla uudemmalla softalla.
Itse teen käsittelemistäni kuvista samalla jpeg-versiot, niissä ainakin pysyy säädöt tallessa ;) Olen toistaiseksi käsitellyt kuvat Capture NX:llä, joten oletan ettei esim. Lightroom ymmärrä tekemiäni säätöjä. Säädöt on siis joka tapauksessa menetetty, jos ja kun siirryn joskus käyttämään toista ohjelmaa, mutta en näe sitä isona ongelmana kun valmiiksi säädetyt jiipekit ovat kuitenkin olemassa. Jos sitten joskus haluan tehdä jostakin kuvasta entistä paremman tai tarvitsen tiff-version, voin ihan hyvin aloittaa säätämisen alusta. Kuvien valtavaa enemmistöähän en kuitenkaan tule koskaan mihinkään omaa katselua kummempaan käyttöön tarvitsemaan, joten ne kerran säädetyt jiipekit riittävät useimmissa tapauksissa oikein hyvin.
-
+muikkunen kirjoitti:+1Rockford kirjoitti:RAW-kuvat itsessään on paljon arvokkaampia kuin ne säädöt mitä niihin olen tehnyt. Osaan tehdä useimmat säädöt tarvittaessa myöhemmin uudestaan, ja luultavasti jopa paremmin kokeneempana ja paremmalla uudemmalla softalla.
Itse teen käsittelemistäni kuvista samalla jpeg-versiot, niissä ainakin pysyy säädöt tallessa ;) Olen toistaiseksi käsitellyt kuvat Capture NX:llä, joten oletan ettei esim. Lightroom ymmärrä tekemiäni säätöjä. Säädöt on siis joka tapauksessa menetetty, jos ja kun siirryn joskus käyttämään toista ohjelmaa, mutta en näe sitä isona ongelmana kun valmiiksi säädetyt jiipekit ovat kuitenkin olemassa. Jos sitten joskus haluan tehdä jostakin kuvasta entistä paremman tai tarvitsen tiff-version, voin ihan hyvin aloittaa säätämisen alusta. Kuvien valtavaa enemmistöähän en kuitenkaan tule koskaan mihinkään omaa katselua kummempaan käyttöön tarvitsemaan, joten ne kerran säädetyt jiipekit riittävät useimmissa tapauksissa oikein hyvin.
Samoin! Talteen RAW ja JPEG, välivaiheet pois jos sellaisia on. JPEG on se mitä jaetaan ja katsellaan, RAW jos haluaa uuden joskus säätää.