Obiska taisi olla muovia. Minä en kyllä metallista suodinta siitä irti vääntäisi. Entä jos laittaisi toisen filsun kiinni ja kuumentaisi sitä varovasti? Lähtee takuulla irti, mutta sopiva kuumentaminen voi olla tarkkaa.hb81 kirjoitti:Mitä täällä nyt jännitetään.
Se olisi jo monta kertaa otettu pois, jos edes viitsittäisi kokeilla vain vääntää rikki se kehä.
Ensin ehdotin minä, sitten joku muu vastaavaa ja sitten vielä uudestaan mainitsin asiasta.
Älä jännitä.. anna mennä. =)
Jumiutuneen filtterin irrotus
-
-
Lämmitettäessä filtteri laajenee ja irtoaa vielä huonommin.paaton kirjoitti:Obiska taisi olla muovia. Minä en kyllä metallista suodinta siitä irti vääntäisi. Entä jos laittaisi toisen filsun kiinni ja kuumentaisi sitä varovasti? Lähtee takuulla irti, mutta sopiva kuumentaminen voi olla tarkkaa.hb81 kirjoitti:Mitä täällä nyt jännitetään.
Se olisi jo monta kertaa otettu pois, jos edes viitsittäisi kokeilla vain vääntää rikki se kehä.
Ensin ehdotin minä, sitten joku muu vastaavaa ja sitten vielä uudestaan mainitsin asiasta.
Mieti rakennetta... ne kierteet ei ole objektiivin ulkopuolella!
..
-
-
Kuten aiemmin mainitsin, niin kyllähän tuollaiseen perusjumiin voi lämmittäminen ja jäähdyttäminen auttaa, nyt ei pakastaminen ja sen jälkeen avausyritykset kumisella johdolla auttanut. Ilmeisesti tuo filsu on muuttunut sen verran soikeaksi pudotessa että on jumissa. Tai sitten ottanut sen verran kipeää että siellä on oikeasti jengat paskana. Täytyy antaa tuon nyt sulaa ja katsella jos toisella filsulla vielä kerran yrittäisi. Sitten ehkä rautasahaa. En vaan ole kovin ihastunut ajatuksesta, että linssillä pyörii metallipurua, vaikka sen 99,9% saisikin paineilmalla puhallettua pois...Munt kirjoitti:Lämmitettäessä filtteri laajenee ja irtoaa vielä huonommin.paaton kirjoitti:Obiska taisi olla muovia. Minä en kyllä metallista suodinta siitä irti vääntäisi. Entä jos laittaisi toisen filsun kiinni ja kuumentaisi sitä varovasti? Lähtee takuulla irti, mutta sopiva kuumentaminen voi olla tarkkaa.hb81 kirjoitti:Mitä täällä nyt jännitetään.
..
Mut täytyy sanoa kerrankin, että hiton hyviä vinkkejä on tullut, eikä mitään turhaa nillitystä. Molemmista kiitos
Ei se laajeneminen kaikkea merkaa. Mietippä mitä muoville käy kun sitä lämmittää. Varmasti irtoaa. Noiden alumiinisten filsujen kautta taitaisi olla aika helppo siirtää muoviin riittävästi lämpöä turvallisesti. Minulla on itsellä sellainen pieni sytkärin kokoinen kaasupoltin, tuolla saisi lämmön kohdistettua tarkasti oikeaan paikaan, eli filtterin sivuun. Suojia tietenkin vielä linssin eteen.Munt kirjoitti: Lämmitettäessä filtteri laajenee ja irtoaa vielä huonommin.
..
Lämmöllä sitä irroitellaan kaikkia muitakin jumissa olevia osia.
-
Tuo sahaaminen voisi olla tosiaan fiksuin idea, jos suodin on tosiaan vääntynyt ovaaliksi. Laitat vielä jonkin suojan linssin eteen.Munt kirjoitti:Laita se sahanterä pöydälle ja pidä linssiä ylösalaisin ja sahaa se linssiä liikuttamalla. Ei jää pölyä lasiin.
Tosimies virittelee vielä imurin letkulla siihen terän viereen, niin ei jää metallia pöydällekään...
..
-
-
Tolla irtois jo henkikin :) itu edellisellä sivulla linkkasi Teknofokuksen sivulle, siellä on kelpo peli sivun lopussa eikä hintakaan ole paha. Ehtis vaan hakemaan...
http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/suodatin.htm
-
Suodin pois
Moni on ehdottanut suotimen kehän katkaisemista ja sitten vääntämistä sisään päin. Se on tietysti vain viimeinen keino. Olen sitä joskus käyttänyt. En kuitenkaan sahannut vaan käytin sivuleikkuripihtejä katkaisuun. Kun katkaisee parista kohdasta on helpompi vääntää. Äärimmäinen varovaisuus on paikallaan!
-
- Viesti:
Onkos tätä jo kokeiltu
http://www.clasohlson.com/fi/Pr349707000/Pr349707000
Ite avasin vähän vastaavanlaisella oman tiukkaan juuttuneen filtterin pois.
http://www.clasohlson.com/fi/Pr349707000/Pr349707000
Ite avasin vähän vastaavanlaisella oman tiukkaan juuttuneen filtterin pois.
-
Filsu irrotettu, jotenkin ei vaan ehtinyt *uskaltanut* joten projekti venyi. Sen verran oli pihdeillä saanut jo vääntymää aikaan kehään, ettei toinen filsu istunut millään tuon risan päälle. Hiukan harmittaa, olisi ollut mielenkiintoista edes testata, kuinka kiero tuo risa olisi ollut pelkästä tippumisesta. Tein sitten pari sahattua halkiota lähes objektiiviin asti, pari minuuttia vääntelyä kunnes kehä murtui ja siitä ei tarvinnut paljon vääntää niin lähti ihan kierteillä nätisti. Linssin suojasin pahvilla, joka kuvan mukaisesti oli sinitarralla kiinnitetty 'tiiviisti' linssin eteen. Imurilla roskat ja paineilmalla loput. Vielä linssin putsaus ja uutta UV:ta nokalle.
Kiitos kaikille auttaneille, tässä päästiin alle satasen damagella.
https://dl.dropbox.com/u/17597332/filsu.jpg
Kiitos kaikille auttaneille, tässä päästiin alle satasen damagella.
https://dl.dropbox.com/u/17597332/filsu.jpg