Junnukiekkoa

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

pelai65 kirjoitti:Muutama kuva lisää...
Tuo ensimmäinen kuvasi on mainio. Siinä näkyy kundin ilme joka kuvaa asennetta. Kuvasta nakyy kuinka hemmetin tärkeää tämä juttu on noille junioreille.

Itse olen sitä mieltä, että tämän harrastuksen anti ei ole kasvattaa tulevia NHL staroja. Onneksi oma poika on sen jo tajunnut ja osaa soveltaa näitä lätkäoppeja tärkeämpiin asioihin.

Hyvä esimerkki oli meillä äidinkieli. Meni kundilla todella huonosti ja todistuksessa kutonen. Istuimme alas ja rupesimme juttelemaan. Poika väitti että ei osaa, ei tajua eikä edes kiinnosta. Kerroin hänelle eräästä kasvavasta jääkiekkoilijasta joka ei pystynyt luistelemaan takaperin hyökkääjän tahdissa. Kerroin kuinka tuo poika oli valmentajan kanssa,joukkueen kanssa ja yksin harjoitellut ja veivannut tuota asiaa. Kerroin myös, ettei viimeaikoina ole näkynyt hyökkääjiä joita kyseinen poika ei pystyisi estämään. Mietittiin sitten yhdessä miten joku mahdoton juttu voidaan jakaa osiin ja kovalla työllä korjata se pala kerrallaan. Kundille meni oman esimerkkinsä ja lätkäoppien avulla perille, että työllä saavutetaan mahdottomankin tuntuisia juttuja ja nyt äikkä on kasi.

Sorry meni vähän ohi aiheen mutta ainakin kuvasi herätti ajatusta katsojassa :-)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
miikkaj
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miikkaj »

Onnistuneita kuvia näkyy kyllä olevan, sekä pelai65:llä että onninpojalla.

Onninpoika heitti hyvän pointin asiasta, joka jää helposti huomaamatta kuvaa muuten käpistellessä. Eli kuvan oikaisu. Kuvasin alkuun itsekin oikomatta kuvia ja olin aivan sokea miten vinossa maali tai kaukalon reuna oli kuvan reunoihin nähden. Nyt lähinnä hävettää nähdä niitä kuvia jälkeen päin.

Jos kuvaa ylhäältä viisosta katsomosta, tekee perspektiivi vähän hankalaksi sen homman, kun ei niitä aina voi oikoa täysin suoraksi. Ainakin ite heitän jonkun kompromissin, että kuvan vinous ei pistä silmään mutta ei ole senkään näköinen, että olisi väkisin väännetty suoraan.

Valkotasapainollahan ei ole juuri väliä jos RAW:ina kuvaa. Ite vedän automaatilla ja 90% kuvista on oikein säätynyt. Loputkin korjaantuu Lightroomissa kun kaikki kuvat vedetään saman muotin läpi.

Ainoa mitä äkkiseltään ite tekisin noihin kuviin, lisäisin kirkkautta vielä. Varmaan katsojasta kiinni mutta ite tuijotan mielummin lähellä ylivalottumista olevia kuvia kuin tihrustan tummia otoksia joissa pelaajat näyttää yön timoilta.
pelai65

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Nuo minun edelliset kuvat olivat vähän vanhempia kuvia. Seuraavien kuvien "kehityksessä" huomasin saman asian, eli kirkkautta kuvat kaipaavat. Se tuo värit esille ja kuviin tulee sitä pirteyttä. Nyt ovat vähän harmaita. No tuon alemman kuvan maalivahdin paita taitaa jo olla rajoilla noillakin säädöillä.

Kuvauspaikka on kanssa tärkeä. Olen itse välttänyt pleksin läpi kuvaamista (en ole edes kokeillu). Olen pyrkiny/päässyt aina keskiviivan tuntumaan (aitioiden väliin). Sieltä on hyvä kuvata molempiin suuntiin. Valitettavasti tästä seuraa, että iso osa kuvista mene hylkyyn sen takia, että maalivahtia lukuun ottamatta lähes kaikki ovat selin kameraan. Pitäisiköhän vielä kokeilla maalin takaa kuvaamista. Pleksit on vain niin huonossa kunnossa. Kuinka hyvin kiekkojen jäljet ja naarmut näkyvät kuvissa?
onninpoika

miikkaj kirjoitti:
Jos kuvaa ylhäältä viisosta katsomosta, tekee perspektiivi vähän hankalaksi sen homman......
Tämä on asia josta olen saanut ojennusta kuvauskohteilta. Olen kuvannut junnukiekon lisäksi aikuisten koripalloa. Koripallossa minulle tehtiin jo ihan alkumetreillä selväksi, että tuollainen +190cm äijä ei sitten kuvaa seisaallaan. Mieluiten lattialla istuen tai jopa kamera lattiassa. Jos menet katsomooon, niin sitten kuvaat niin, ettei koko kroppa näy!
Kuvakulma tekee sen, että jalat kentässä oleva 2m pelaaja seisten kuvattuna näyttää alle kaksimetriseltä. Lattialla istuen kuvattuna 205 ja kamera lattialla otetussa kuvassa donkatessaan 210cm tosimieheltä ;-)

Tuon huomasin itsekkin kun kuvia koneellani katsoin.

Ihan sama pätee näihin vielä kasvuiässä oleviin junnukiekkoilijoihin. Viimeisimmät kuvat Vuosaaressa kuvasin enimmäkseen kamera kaukalon laidan korkeudella ja heti kundit näyttävät kuvissa pidemmiltä.
onninpoika

pelai65 kirjoitti:
Kuvauspaikka on kanssa tärkeä. Olen itse välttänyt pleksin läpi kuvaamista (en ole edes kokeillu). Olen pyrkiny/päässyt aina keskiviivan tuntumaan (aitioiden väliin). Sieltä on hyvä kuvata molempiin suuntiin.
Tuo on totta. Usein tuo on ainut paikka jossa ei ole verkkoa tai pleksiä. Ongelmana on se, että kuvaajan täytyy olla joukkueen toimihenkilö, esim. kirjattu huoltajaksi. Tuomarit joskus hyvinkin tarkkana tästä. Hehän saavat ottelun paperit ennen matsia ja siellä on lueteltu aitioissa olevat. Tarvitsee kiekkoliiton toimihenkilökortin (30€) joka on sitten samalla myös vakuutus.
pelai65

Taas tuli seurattua kameran kanssa poikien peliä. Tässä muutama omastamielestäni onnistunut otos...

Kuva
IMG_4154.jpg by pelai65, on Flickr
Kuva
IMG_4203.jpg by pelai65, on Flickr
Kuva
IMG_4477.jpg by pelai65, on Flickr
Kuva
IMG_4525.jpg by pelai65, on Flickr
Kuva
IMG_4614.jpg by pelai65, on Flickr
Kuva
IMG_4617.jpg by pelai65, on Flickr

Saa antaa vinkkejä paremman tuloksen saavuttamiseksi
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Ihan asiallista kuvaa. Tiukempia rajauksia, jossa käy kasvoilta ilmi kiekkoilun hauskuus, olisi mukava myös katsoa.

Onko muuten Herwoodin hallista? On sen verran tutun näköistä :)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
onninpoika

Ykköskuva on minun silmään kuningashyvä!
pelai65

Paikka on todellakin Hervanta. Siellä on hyvät valot nyt remontin jälkeen.

Tuosta rajauksesta. Olen jostain syystä yrittänyt kunnioitaa alkuperäistä kuvan muotoa. Ainakin tällaisissa sarjoissa on kiva kun kuvat ovat samanmuotoisia.

Mutta varmaan esim 4 ja 6 kuvaa olisi voinut rajata tiukemmin. Halusin kuitenkin säilyttää maalin kokonaisena... Mutta tähän rajaukseen kaipaisin vinkkejä ja apuja!
kribe
Viesti:

En tarkoittanut että olisit näitä rajannut jälkeenpäin, vaan että olisit pelin aikana ottanut joukkoon muutamia tiukemmalla rajauksella olevia kuvia junnujen ilmeistä.

Tuolla Herwoodissa on tosiaan tätänykyä hyvä valaistus. En ole koskaan siellä kuvannut, mutta tulee säännöllisesti käytyä pelaamassa Haka 3:ssa, Centerissä, Ylöjärvellä ja Hervannassa. Hervannassa on paras valaistus. Haka 3:ssa yritin kerran kuvata, mutta f/2.8 ja ISO3200 ei riittänyt alkuunkaan.
pelai65

Eli haet että sarjassa voisi olla mukana jotain tällaista...

Kuva
IMG_4391.jpg by pelai65, on Flickr

Kuva
IMG_4531.jpg by pelai65, on Flickr
kribe
Viesti:

Jep.. Tosin nuo häkit peittää suurimman osan ilmeistä.
onninpoika

Itse nainakin haen juuri noita.
onninpoika

Tosiaan hakusessa skarppi kuva joka kertoo jotain. Tuossa esimerkki amisviiksistä verkon takana:

Kuva

Tuo aijemmin esiintullut suuri aukko luo kivan taustan. Pyrin esittämään miestä työssään. Eli ukko etualalla skarppina ja jonkinmoinen ilme naamallaan. Kuva kertoo myös mitä työtä tehdään ja se tausta ei vie huomiota. Tämä esimerkki ei täytä kaikkien poikien facebook-kriteereitä mutta minun mielestä mukava muisto ja pojan mamma tykkää ihan varmasti.

Mitä teidän mielestä tulisi tehdä toisin jotta kuva olisi parempi?
onninpoika

Lätkä myös junnutasolla on action laji. Itselleni todella tärkeä juttu on se, etten julkaise yhtään rumaa kuvaa. Tappelut ja törkeät taklaukset sensuroin heti pois. Kuitenkin pelaaja jolla on neljä raajaa ilmassa samaan aikaan ja maha kohti allaolevaa jäätä on huippukuva.

Miten kolleegat määrittävät hyvän action kuvan?

Tässä esimerkki minun mielestä hyvästä tilanteesta joka kertoo vauhdista ja vaarallisista tilanteista:

Kuva
miikkis006
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miikkis006 »

Tuon vois rajata jonkin verran tiukemmaksi niin jää tuo ruma tausta vähemmälle huomiolle.
onninpoika

miikkis006 kirjoitti:Tuon vois rajata .
Hyvä idea ja tehty. Tuossa sen taas näki kuinka joku toinen katsoo samaa kuvaa ihan eri lailla.
miikkis006
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miikkis006 »

Ja jos oikein haluaa alkaa halkomaan hiuksia niin kokeile kuvata sillä lailla, että koitat saada kameran mahdollisimman matalalle. Saat pienemmätkin pelaajat näyttämään pikkusen suuremmilta kun et katso pelaajia alaspäin.
onninpoika

Tuo mitä miikkis kirjoitti on ihan totta. Kaukalon laita ja plexit ovat kuitenkin haittana. Olen maksanut tuosta asiasta oppirahat koripalloa kuvatessani. Sain joiltain pelaajilta ehdottoman kiellon kuvata seisten. Varsinkin donkkauskuvat lattiatasosta kuvattuna olivat pelaajien mieleen.

Takaisin junnukiekkoon. Tuossa ihan oma poika (14v 190cm 85kg) on vetämässä (aikuisten maila) ja sain kovasti kehuja tuosta kuvasta:

Kuva

Ei ihmeellinen valokuvana mutta kun valokuvan syvimmän olemuksen tarkoitus on se, että kuva kertoo kuka tässä kuvassa on se ÄIJÄ :-)
onninpoika

Nyt oli taas useita ihan kympin hetkiä. Tässä yksi niistä. Tilanne ihan kympi mutta valokuvana jään kaipaamaan jotain?

Kuva

Lento on kiva, kiekkkohan on hallussa ja takaplekseistä heijastuva 5-5 tilanne on mahtava yksityiskohta
Olisiko terävyys tai jonkinmoinen dynamiikka se jota kaipaan?
Vastaa Viestiin