Downshiftaus: Canon 20D:n kaveriksi kevyt kamera
-
Downshiftaus: Canon 20D:n kaveriksi kevyt kamera
Pienen foorumitauon jälkeen moro kaikille!
Tilanne on nyt seuraavanlainen. Olen kuvannut muutaman vuoden Canon 20D:llä. Sen nokalla on tarpeen mukaan ollut 18-55 kittizoomi, Sigman 10-20 laajis, Sigman 30/1.4 tai Sigman 50-150/2.8. Olen ollut kaikin puolin erittäin tyytyväinen sekä kameraan että objektiiveihin. Erityisesti Sigmat 30mm ja 50-150mm ovat olleet suuria suosikkejani. Vaikka rakastan kameraa, sen suurin ongelma on koko ja paino, tätä on ikävä raahata vaelluksille tai lenkille mukaan.
Jonkin aikaa minulla oli jokapaikankamerana halpa 60 euron pokkari, jolla oli kiva räpsiä kuvia ulkoillessa, koska se oli kevyt ja helppo ottaa mukaan. Yhdellä lenkillä se putosi taskusta ja jäi sille tiellensä.
Nyt tarvitsisin uutta kameraa. Pääasiallinen käyttö olisi erävaelluksilla, retkeillessä, satunnaisessa päivittäisessä ulkoilukäytössä ja jopa maastojuoksu- tai maastopyöräilylenkeillä tai -kilpailuissa.
Tuo halpa 60 euron pokkari oli ihan jees nettijulkaisuihin, mutta sen kuvanlaatu ei kelvannut oikein muuhun. Kuviani (20D:llä kuvattuja) on käytetty ja tullaan toivottavasti jatkossakin käyttämään pienissä ulkoilualan mainosjulkaisuissa. Toivoisin siis selkeää parannusta pokkarin kuvanlaatuun. Jos päästään edes lähelle 20D:n kuvanlaatua, ollaan jo hyvillä vesillä.
Kysymys: Missä kamerassa saan tällä hetkellä parasta kokonaisuutta akselilla:
Keveys - Pieni koko - Kuvanlaatu?
Olen kahden vaiheilla, olisiko se laadukas pokkari vai peilitön järkkäri? Budjetti ei ole avainasemassa, on loppujen lopuksi ihan sama maksaako kamera 400 vai 800 kunhan se on juuri sitä mikä täyttää tarpeeni parhaiten. Mielessä pyörii tällä hetkellä seuraavat vaihtoehdot:
POKKARIT:
Canon S110
Canon G15
Canon G1X
Muun-merkin-vastaavat-tuotteet?
PEILITTÖMÄT:
Lähinnä Samsungin mallit kiinnostaa, mutta olen avoin muillekin ehdotuksille. Samsung siksi, että heillä on tarjolla pienikokoinen 30/2.0 pancake. Kuten yllä totesin, olen todella pitänyt Sigman 30-millisestä primestä.
Samsung NX1000-runkoa tuplakittinä (20-50mm ja 30/2.0) saisi noin 500 euroon tällä hetkellä. Äkkiseltään tuota on vaikea päihittää. Suht pieni koko, käyttökelpoinen pieni zoomi ja laadukas (?) pancake-normaaliprime. En vaan yhtään osaa suhteuttaa tämän kameran kuvanlaatua siihen mitä saan 20D:stä. Onko se yhtä hyvää, parempaa vai huonompaa?
Olennaista on siis saada mahdollisimman hyvää kuvanlaatua mahdollisimman pienessä ja kevyessä paketissa. Toki ymmärrän että nämä ovat toisensa poissulkevia attribuutteja, mutta nyt haetaan sitä parasta kompromissia. Kaikki mielipiteet ja kommentit ovat tervetulleita. Kiitos!
Tilanne on nyt seuraavanlainen. Olen kuvannut muutaman vuoden Canon 20D:llä. Sen nokalla on tarpeen mukaan ollut 18-55 kittizoomi, Sigman 10-20 laajis, Sigman 30/1.4 tai Sigman 50-150/2.8. Olen ollut kaikin puolin erittäin tyytyväinen sekä kameraan että objektiiveihin. Erityisesti Sigmat 30mm ja 50-150mm ovat olleet suuria suosikkejani. Vaikka rakastan kameraa, sen suurin ongelma on koko ja paino, tätä on ikävä raahata vaelluksille tai lenkille mukaan.
Jonkin aikaa minulla oli jokapaikankamerana halpa 60 euron pokkari, jolla oli kiva räpsiä kuvia ulkoillessa, koska se oli kevyt ja helppo ottaa mukaan. Yhdellä lenkillä se putosi taskusta ja jäi sille tiellensä.
Nyt tarvitsisin uutta kameraa. Pääasiallinen käyttö olisi erävaelluksilla, retkeillessä, satunnaisessa päivittäisessä ulkoilukäytössä ja jopa maastojuoksu- tai maastopyöräilylenkeillä tai -kilpailuissa.
Tuo halpa 60 euron pokkari oli ihan jees nettijulkaisuihin, mutta sen kuvanlaatu ei kelvannut oikein muuhun. Kuviani (20D:llä kuvattuja) on käytetty ja tullaan toivottavasti jatkossakin käyttämään pienissä ulkoilualan mainosjulkaisuissa. Toivoisin siis selkeää parannusta pokkarin kuvanlaatuun. Jos päästään edes lähelle 20D:n kuvanlaatua, ollaan jo hyvillä vesillä.
Kysymys: Missä kamerassa saan tällä hetkellä parasta kokonaisuutta akselilla:
Keveys - Pieni koko - Kuvanlaatu?
Olen kahden vaiheilla, olisiko se laadukas pokkari vai peilitön järkkäri? Budjetti ei ole avainasemassa, on loppujen lopuksi ihan sama maksaako kamera 400 vai 800 kunhan se on juuri sitä mikä täyttää tarpeeni parhaiten. Mielessä pyörii tällä hetkellä seuraavat vaihtoehdot:
POKKARIT:
Canon S110
Canon G15
Canon G1X
Muun-merkin-vastaavat-tuotteet?
PEILITTÖMÄT:
Lähinnä Samsungin mallit kiinnostaa, mutta olen avoin muillekin ehdotuksille. Samsung siksi, että heillä on tarjolla pienikokoinen 30/2.0 pancake. Kuten yllä totesin, olen todella pitänyt Sigman 30-millisestä primestä.
Samsung NX1000-runkoa tuplakittinä (20-50mm ja 30/2.0) saisi noin 500 euroon tällä hetkellä. Äkkiseltään tuota on vaikea päihittää. Suht pieni koko, käyttökelpoinen pieni zoomi ja laadukas (?) pancake-normaaliprime. En vaan yhtään osaa suhteuttaa tämän kameran kuvanlaatua siihen mitä saan 20D:stä. Onko se yhtä hyvää, parempaa vai huonompaa?
Olennaista on siis saada mahdollisimman hyvää kuvanlaatua mahdollisimman pienessä ja kevyessä paketissa. Toki ymmärrän että nämä ovat toisensa poissulkevia attribuutteja, mutta nyt haetaan sitä parasta kompromissia. Kaikki mielipiteet ja kommentit ovat tervetulleita. Kiitos!
-
Otsikko oli hauska, joten pakko kommentoida. Downshiftaus sana on tässä se hauska osa, koska 20D alkaa olemaan sen verran vanha runko, että kaikki pienet peilittömät taitaa kuvanlaadussa jo olla aikalailla edellä. Ymmärtääkseni tarkennus on se osa-alue millä 20D:llä voi olla vielä paikkansa.
Itellä on hieman samanlainen tilanne. Erona ainoastaan, että minulla on Nikonin vanha D80 ja sen ympärillä kiva järjestelmä. Tekisi mieli päivittää ja aiemman täyskennovaihtoehdon tilalle on tullut pienet peilittömät. Itse olen enimmäkseen miettinyt NEX-6 ja uutta 16-50 powerzoomia. Tuo on zoomista huolimatta kompakti, koska objektiivi lyhenee kun virrat laittaa pois. Lisäksi NEXille on tulossa uusi mielenkiintoinen 20/2.8 pannari. NEX-6 -kitin huonona puolena on hinta, 899.
Tota Samsungia olen kanssa miettinyt. NX-järjestelmässä on parhaiten ymmärretty pienien kameroiden tarkoitus ja mallistosta löytyy paljon mielenkiintoisia pieniä objektiiveja. Samsungin saa vähän halvemmalla, mutta siinä ei ole minkäänlaista etsintä, joten kuvata pitäisi kädet ojossa. Siitä en ole niin vakuuttunut.
Kerätäkseni ajatukseni kokoon: jos ostaisin pienen peilittömän mukamas vain vanhan järkkärin rinnalle, en usko että käyttäisin enää paljon vanhaa järkkäriäni.
Siinä vähän omia pohdintojani. :)
Itellä on hieman samanlainen tilanne. Erona ainoastaan, että minulla on Nikonin vanha D80 ja sen ympärillä kiva järjestelmä. Tekisi mieli päivittää ja aiemman täyskennovaihtoehdon tilalle on tullut pienet peilittömät. Itse olen enimmäkseen miettinyt NEX-6 ja uutta 16-50 powerzoomia. Tuo on zoomista huolimatta kompakti, koska objektiivi lyhenee kun virrat laittaa pois. Lisäksi NEXille on tulossa uusi mielenkiintoinen 20/2.8 pannari. NEX-6 -kitin huonona puolena on hinta, 899.
Tota Samsungia olen kanssa miettinyt. NX-järjestelmässä on parhaiten ymmärretty pienien kameroiden tarkoitus ja mallistosta löytyy paljon mielenkiintoisia pieniä objektiiveja. Samsungin saa vähän halvemmalla, mutta siinä ei ole minkäänlaista etsintä, joten kuvata pitäisi kädet ojossa. Siitä en ole niin vakuuttunut.
Kerätäkseni ajatukseni kokoon: jos ostaisin pienen peilittömän mukamas vain vanhan järkkärin rinnalle, en usko että käyttäisin enää paljon vanhaa järkkäriäni.
Siinä vähän omia pohdintojani. :)
-
Huom! Samsungilla on etsimellä varustettu NX-malli. Jostain syystä eivät vain sit kamalasti markkinoi, mutta löytyy kaupoista silti.
Jotta uusi kamera pieksisi joka suhteessa sen 20D:n niin valitkaa malli jossa on vaihe-ero tarkennuksen anturit upotettu kennoon. Kontrastitarkennuksestakin saa nopean (vrt. Olympukset), mutta vaihe-ero tarkennus on paljon parempi iikkuvaa kohdetta kuvatessa.
Kaikki nykyiset peilittömät ovat kuvanlaadultaan parempia kuin 20D. Poikkeuksena ehkä Pentax Q.
Jotta uusi kamera pieksisi joka suhteessa sen 20D:n niin valitkaa malli jossa on vaihe-ero tarkennuksen anturit upotettu kennoon. Kontrastitarkennuksestakin saa nopean (vrt. Olympukset), mutta vaihe-ero tarkennus on paljon parempi iikkuvaa kohdetta kuvatessa.
Kaikki nykyiset peilittömät ovat kuvanlaadultaan parempia kuin 20D. Poikkeuksena ehkä Pentax Q.
-
Tarkotatko nyt NX20 mallia vai onko niillä joku toinenkin? Ite oon NX20 mallin rajannu pois sen takia, että siinä on päällä se etsinmuhku, joka tekee siitä taas muodoltaan kilpailevia peilittömiä kömpelömmän.nomad kirjoitti:Huom! Samsungilla on etsimellä varustettu NX-malli. Jostain syystä eivät vain sit kamalasti markkinoi, mutta löytyy kaupoista silti.
Pokkaria jos haluaa niin kohtahan muuten tulee Fujilta mielenkiintonen X100s, mutta sillä on taas pokkariksi posketon hinta. Kuvanlaatu pitäisi kyllä olla parasta a-luokkaa. Mahollisuutena tietty käytetty, tai miksei uusikin, X100 ilman ässää. Joku vois varmaan siitä kertoa kuinka se toimii uusimman firmiksen kanssa.
-
Sitä tarkoitan. Mutta se vasta kökköä onkin jos asennat etsintä vailla olevan kameran päälle erillisen elektronisen etsimen.Beatsi kirjoitti:Tarkotatko nyt NX20 mallia vai onko niillä joku toinenkin? Ite oon NX20 mallin rajannu pois sen takia, että siinä on päällä se etsinmuhku, joka tekee siitä taas muodoltaan kilpailevia peilittömiä kömpelömmän.nomad kirjoitti:Huom! Samsungilla on etsimellä varustettu NX-malli. Jostain syystä eivät vain sit kamalasti markkinoi, mutta löytyy kaupoista silti.
Fuji X100 on hyvä kamera, mutta pikkuisen haasteellinen. Nyt tuota tosin saisi sopihintaan.Beatsi kirjoitti:Pokkaria jos haluaa niin kohtahan muuten tulee Fujilta mielenkiintonen X100s, mutta sillä on taas pokkariksi posketon hinta. Kuvanlaatu pitäisi kyllä olla parasta a-luokkaa. Mahollisuutena tietty käytetty, tai miksei uusikin, X100 ilman ässää. Joku vois varmaan siitä kertoa kuinka se toimii uusimman firmiksen kanssa.
Uudessa X100s mallissa on paljon parannuksia vaikkei ulkomuoto olekaan muuttunut. Kannattaa kuitenkin muistaa, että toistaiseksi X-trans kennoisten Fujien raw-muunnokset eivät onnistu 100% hyvin muuten kuin Silky pixillä.
-
Taas kerran ei ymmärrä miksi miettiä jotain samsungeja kun kaikki noi sun lasit pelittää adapterilla EOS M:ssä? Rungon kaveriksi vielä EF-M 22/2 STM pannari niin sulla on myös taskupokkari.bomba kirjoitti:20D... nokalla on tarpeen mukaan ollut 18-55 kittizoomi, Sigman 10-20 laajis, Sigman 30/1.4 tai Sigman 50-150/2.8.
-
Ihan hyvä pointti, kiitos ajatuksesta. Vastaus kysymykseesi kuitenkin on siksi, koska:elmar kirjoitti: Taas kerran ei ymmärrä miksi miettiä jotain samsungeja kun kaikki noi sun lasit pelittää adapterilla EOS M:ssä? Rungon kaveriksi vielä EF-M 22/2 STM pannari niin sulla on myös taskupokkari.
- EOS M maksaa 22-pannarilla ja adapterilla 200-300 enemmän kuin Samsung tuplakitti.
- Se on pieni ainoastaan pannarin kanssa.
- 22 mm on mun makuuni liian laaja. Samsung valikoitui kärkeen koska muilta valmistajilta en ole nähnyt sopivaa (noin 30mm) pannaria.
- Muut objektiivit vaatii Canoniin adapterin, joka on isohko ja painavahko.
- Ei ole järkeä pitäytyä vanhassa järjestelmässä, jos halvemmalla saan käytännössä uuden järjestelmän pienemmässä koossa. Eihän se yhtä laaja ole heti alkuunsa kun tele puuttuu, mutta siinä on normaalizoomi ja normaaliprime ja niillä pärjään aika pitkälle.
Muiltakin hyviä kommentteja, kiitos niistä. Samsung NX20 karsiutuu kokonsa takia pois. Tässä käydään nyt pohdintaa lähinnä hyvien pokkareiden ja pienimpien peilittömien välillä.
Hyvä kuulla että peilittömät pärjää kuvanlaadussa 20D:lle. Tämä oli se olennainen asia minkä halusin tietää. Nyt on pohjaa jatkaa pohdintaa.
-
-
-
Beatsi on oikeassa. Lisäksi epäilen, antaako tuo ihan nyt kuitenkaan sellaista vastinetta suht isolle rahalle kuin voisi toivoa. Luulen että omalla kohdallani sweet-spot ei osu yli tuhannen euron kiinteään linssiin.Beatsi kirjoitti:Aloittajalle luultavasti ei, liian laaja optiikka.Sakke_K kirjoitti:Fuji X-100, iso kenno ja erinomainen objektiivi... paras taskukokoinen tällä hetkellä?
-
Ainakin NEX-5R ja NEX-6, Nikon 1 sarja, vai kuinka?bomba kirjoitti:Tämä jäi vaivaamaan. Mitäs kameroita tähän kategoriaan on tarjolla? Pieni peilitön(?) järkkäri vaihetarkennuksella?nomad kirjoitti: Jotta uusi kamera pieksisi joka suhteessa sen 20D:n niin valitkaa malli jossa on vaihe-ero tarkennuksen anturit upotettu kennoon.
-
Myös Fuji ja Samsung ovat noita laittamassa aivan uusimpiin malleihinsa. Varmaan perässä ihan kaikki.Beatsi kirjoitti:Ainakin NEX-5R ja NEX-6, Nikon 1 sarja, vai kuinka?bomba kirjoitti:Tämä jäi vaivaamaan. Mitäs kameroita tähän kategoriaan on tarjolla? Pieni peilitön(?) järkkäri vaihetarkennuksella?nomad kirjoitti: Jotta uusi kamera pieksisi joka suhteessa sen 20D:n niin valitkaa malli jossa on vaihe-ero tarkennuksen anturit upotettu kennoon.
Elmarin vinkki EOS-M:stä on tietysti Canonistille kiinnostava, mutta se adapteri tuskin parantaa lähtöönsäkin hitaanpuoleista tarkennusta. Jos peilittömiin lähtee, niin kyllä se merkitsee käytännössä objektiivivalikoiman uusimista.
-
Ja adapterilla taas lähtee järki pienestä peilittömästä rungosta, kun objektiivi viedään yhtä kauas kennosta kuin peilillisissä.nomad kirjoitti:Elmarin vinkki EOS-M:stä on tietysti Canonistille kiinnostava, mutta se adapteri tuskin parantaa lähtöönsäkin hitaanpuoleista tarkennusta. Jos peilittömiin lähtee, niin kyllä se merkitsee käytännössä objektiivivalikoiman uusimista.
-
Ööh, tota, tuli aika paha aivokakku: tarkoitin ajatuksissani Sony DSC-RX100 kameraa. Eli isokennoista pokkaria, jossa on zoomi *-*bomba kirjoitti:Beatsi on oikeassa. Lisäksi epäilen, antaako tuo ihan nyt kuitenkaan sellaista vastinetta suht isolle rahalle kuin voisi toivoa. Luulen että omalla kohdallani sweet-spot ei osu yli tuhannen euron kiinteään linssiin.Beatsi kirjoitti:Aloittajalle luultavasti ei, liian laaja optiikka.Sakke_K kirjoitti:Fuji X-100, iso kenno ja erinomainen objektiivi... paras taskukokoinen tällä hetkellä?
Tätä itse ajattelin seuraavaksi pokkariksi, josko oikeasti jo olisi hyvä kuvanlaatu...
--------
Aves!
Aves!
-
- Viesti:
Varmasti erinomainen vaihtoehto, mutta jatkuvan tarkennuksen käytön saa unohtaa. Eihän tuo jatkuva tarkennus oikeasti toimi hyvin muissa peilittömissä kuin Nikon 1:ssä. Nex5R, Nex6 ja OM-D:ssä se toimii jotenkuten.Sakke_K kirjoitti:Ööh, tota, tuli aika paha aivokakku: tarkoitin ajatuksissani Sony DSC-RX100 kameraa. Eli isokennoista pokkaria, jossa on zoomi *-*bomba kirjoitti:Beatsi on oikeassa. Lisäksi epäilen, antaako tuo ihan nyt kuitenkaan sellaista vastinetta suht isolle rahalle kuin voisi toivoa. Luulen että omalla kohdallani sweet-spot ei osu yli tuhannen euron kiinteään linssiin.Beatsi kirjoitti: Aloittajalle luultavasti ei, liian laaja optiikka.
Tätä itse ajattelin seuraavaksi pokkariksi, josko oikeasti jo olisi hyvä kuvanlaatu...
Tämä siis jos tuolla "servo-AF:llä" on mitään merkitystä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Muutama viikko lipsahti koulun ja työn päällekkäisyyden aiheuttamien kiireiden kanssa. Nyt takaisin olennaisen äärelle.
Kyllä tästä taitaa muodostua taistelu pokkareiden välillä. Pieni on pieni, ja niissä on kuitenkin kaikki tarvittava samassa paketissa.
Viivalla olis nyt sitten:
Canon S110
Canon G15
Sony RX100
Pana LX7 (joskin reilusti ulostuva objektiivi saattaa karsia Panan joukosta pois)
Oliko jollakulla omakohtaisia käyttökokemuksia näistä? Tai muuten vaan mielipidettä?
Kyllä tästä taitaa muodostua taistelu pokkareiden välillä. Pieni on pieni, ja niissä on kuitenkin kaikki tarvittava samassa paketissa.
Viivalla olis nyt sitten:
Canon S110
Canon G15
Sony RX100
Pana LX7 (joskin reilusti ulostuva objektiivi saattaa karsia Panan joukosta pois)
Oliko jollakulla omakohtaisia käyttökokemuksia näistä? Tai muuten vaan mielipidettä?
-
Pana on laadukas ja kätevä käyttää. Ei tosin nykykatsannolla mitenkään ihmeellinen kuvanlaadultaan, jossa suhteessa RX100 lienee ehdoton kurko. Sonyssä tosin muutamia käyttämiseen liittyviä kökköyksiä, mm. lataus usb-liittimen kautta akku sisällä. En tosin ole itse kokeillut.bomba kirjoitti: Viivalla olis nyt sitten:
Canon S110
Canon G15
Sony RX100