Nikon D300s vai D3200?
-
Nikon D300s vai D3200?
Hei
Kokeneempien vinkkejä kaipailen, kun olen vaihtamassa Canonista Nikoniin. Tai työkäytössä pysyy edelleen Canonin 60D, mutta harrastekäyttöön olen hankkimassa jompaakumpaa otsikon rungoista. Kameraliikkeen myyjä hehkutti siis D3200:sta sen uuden kennon vuoksi ja kaveriksi 18-105 mm (muistaakseni) lasia. Näin kuitenkin samassa liikkessä kolme vuotta työkaluna käytetyn D300:n, ja pääsin koekäyttämään sitä. Laite oli jämyn oloinen ja käytännössä virheetön, minkä vuoksi se alkoi kiinnostamaan minua. Oletan näet, että käytön näkymättömyys kielii jotakin viimeistelyn ja ehkä muunkin laadusta. Ja kyllä, kameraa on käytetty paljon, tunnen liikkeen kuvaajan.
Mitenkäs tässä nyt sitten kannattaisi suhteuttaa asioita toisiinsa. Laatuvaikutelman puolesta olen ehdottomasti kallistumassa erään käytetyn D300s:n kannalle, mutta mietin vain, menetänkö jotakin uutta ominaisuutta paljon, jos otan "vanhan" rungon. Missä vastaavasti vanha on uutta parempi?
Kokeneempien vinkkejä kaipailen, kun olen vaihtamassa Canonista Nikoniin. Tai työkäytössä pysyy edelleen Canonin 60D, mutta harrastekäyttöön olen hankkimassa jompaakumpaa otsikon rungoista. Kameraliikkeen myyjä hehkutti siis D3200:sta sen uuden kennon vuoksi ja kaveriksi 18-105 mm (muistaakseni) lasia. Näin kuitenkin samassa liikkessä kolme vuotta työkaluna käytetyn D300:n, ja pääsin koekäyttämään sitä. Laite oli jämyn oloinen ja käytännössä virheetön, minkä vuoksi se alkoi kiinnostamaan minua. Oletan näet, että käytön näkymättömyys kielii jotakin viimeistelyn ja ehkä muunkin laadusta. Ja kyllä, kameraa on käytetty paljon, tunnen liikkeen kuvaajan.
Mitenkäs tässä nyt sitten kannattaisi suhteuttaa asioita toisiinsa. Laatuvaikutelman puolesta olen ehdottomasti kallistumassa erään käytetyn D300s:n kannalle, mutta mietin vain, menetänkö jotakin uutta ominaisuutta paljon, jos otan "vanhan" rungon. Missä vastaavasti vanha on uutta parempi?
-
d300s on kaikessa muussa parempi, paitsi kuvanlaadussa. Eli lähinnä ison kesto on d300ssa kohtullisen huono. En tiedä mitä kuvaat, mutta minulle d300 olisi noista aika selkeä valinta kunnollisen sääsuojatun rungon ja hyvän tarkennuksensa vuoksi.
Käytetty d7000 n.550e hintaan olisi varmaan järkevin valinta.
Käytetty d7000 n.550e hintaan olisi varmaan järkevin valinta.
-
http://aukea.net/nayta.php?teos=58886
Katsoppas ISO-arvoa, jolla otettu... ;)
Ja onnistuu myös hämärämmässäkin, kunhan tietää, mitä jäkikäsittelyssä kuuluu tehdä =)
En edes miettisi, kumman ottaisin...
Ja onnistuu myös hämärämmässäkin, kunhan tietää, mitä jäkikäsittelyssä kuuluu tehdä =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Noita kuvia on aika suotta esitellä mallina ison kestolle. 1/3200 aika.habannaama kirjoitti:http://aukea.net/nayta.php?teos=58886
Mutta kolmesatasellakin pärjää oikein hyvin hämärässä, kun käyttää sopivasta täytesalamaa apuna. Eikä se nyt taida esimerkiksi tuolle canonin 60d:lle hävitä paljoakaan.
-
-
Kuva on jäätävän hieno! Ja noilla iso-arvoilla. Lukemiini arvosteluihin nähden olen myönteisesti yllättynyt. Vai pitääkö kuvaa ruuvata kuinka paljon tuollaiseen lopputulokseen?habannaama kirjoitti:http://aukea.net/nayta.php?teos=58886
Mikäs peli tuo D7000 on otsikon malleihin verrattuna?
-
Lue ajatuksella alla oleva linkki, niin ymmärrät miten paljon tekniikka on muutaman viime vuoden aikana kehittynyt. Ei D300s varmasti ole mitään vikaa, mutta se ei ole viimeistä huutoa tekniikan osalta. Tuo D3200 on kuulemma erittäin hyvä kamera hintaisekseen ja toinen vaihtoehto on tuon D7000 lisäksi uusi D5200.
Linkki: http://www.luminous-landscape.com/essay ... ras2.shtml
Linkki: http://www.luminous-landscape.com/essay ... ras2.shtml
Carpe diem
-
Seiskatonnisessa on suunnilleen kaikki mitä tuossa kolmesatasessakin, mutta kenno on selvästi parempi. Runko ja tarkennus ovat taas pykälää huonompia. d7000 kennoa taidetaan pitää edelleenkin parhaana croppi kennona?
Kolmesatasellakin saa kyllä hyviä kuvia korkeilla isoilla, jos valo vaan riittää. Eli isoa nostetaan vaikkapa tuon koiran juoksun pysäyttämiseksi. Tuossa muuten loistavassa samplessa iso on kyllä tainut jäädä turhankin korkealle? Ei mikään koira taida tarvita tuollaista /3200 aikaa. Aloin itse käyttämään kolmesatasen kanssa sisällä aina salamaa, ilman apuvaloa värit ja tumma pää menivät äkkiä aika rumannäköiseksi.
Kolmesatasellakin saa kyllä hyviä kuvia korkeilla isoilla, jos valo vaan riittää. Eli isoa nostetaan vaikkapa tuon koiran juoksun pysäyttämiseksi. Tuossa muuten loistavassa samplessa iso on kyllä tainut jäädä turhankin korkealle? Ei mikään koira taida tarvita tuollaista /3200 aikaa. Aloin itse käyttämään kolmesatasen kanssa sisällä aina salamaa, ilman apuvaloa värit ja tumma pää menivät äkkiä aika rumannäköiseksi.
-
Ja tämä koskee vain ja ainoastaan kennoa. Esimerkiksi minulle toimiva tarkennus on tärkeämpi seikka, ja se on kolmesatasessa edelleenkin loistava. Myöskin käytettävyydeltään runko on vieläkin parasta mitä nikonilla on tarjolla.Hannez kirjoitti: Ei D300s varmasti ole mitään vikaa, mutta se ei ole viimeistä huutoa tekniikan osalta
-
- Viesti:
+1! En voisi kuvitellakaan vaihtavani D300s runkoa mihinkään muuhun croppirunkoon.paaton kirjoitti:Ja tämä koskee vain ja ainoastaan kennoa. Esimerkiksi minulle toimiva tarkennus on tärkeämpi seikka, ja se on kolmesatasessa edelleenkin loistava. Myöskin käytettävyydeltään runko on vieläkin parasta mitä nikonilla on tarjolla.Hannez kirjoitti: Ei D300s varmasti ole mitään vikaa, mutta se ei ole viimeistä huutoa tekniikan osalta
Edit: taidanpa sittenkin kokeilla seiskatonnista. Vaihdan takaisin jos en totu. On se kuvanlaatu siinä vaan sen verran parempi :)
Viimeksi muokannut kribe, Tammi 01, 2013 22 : 23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
http://nikonmac.kuvat.fi/kuvat/Bändien+ ... 00mm_7.jpg
Ja otettu hämärässä ja kuvaa käsitelty Lightroomissa pelkästään kohinanpoiston osalta.
Ei tietenkään mikään seinäjulisteen unelmaotos, mutta en tuota myöskään ihan huonolaatuiseksi hakkuisi, eli kyllä vanhalla sotaratsulla vieläkin kuvia ottaa ja ILMAN salamaa ja huom, aukko 5.6, tulla b-luokan 18-200:lla... ;)
Kovin kohistaan tekniikan ihmeellisyydestä, mutta jos unohdetaan kalustorunk*, niin MIEHEN käteen D300/s, ovat TÄYSIN TOISENLAISIA laitteita, kuin "minikokoinen" D7000
Ja otettu hämärässä ja kuvaa käsitelty Lightroomissa pelkästään kohinanpoiston osalta.
Ei tietenkään mikään seinäjulisteen unelmaotos, mutta en tuota myöskään ihan huonolaatuiseksi hakkuisi, eli kyllä vanhalla sotaratsulla vieläkin kuvia ottaa ja ILMAN salamaa ja huom, aukko 5.6, tulla b-luokan 18-200:lla... ;)
Kovin kohistaan tekniikan ihmeellisyydestä, mutta jos unohdetaan kalustorunk*, niin MIEHEN käteen D300/s, ovat TÄYSIN TOISENLAISIA laitteita, kuin "minikokoinen" D7000
-
Onneksi tuotakaan ei tarvitse miettiä. Käytetyssä seiskasatasessa yhdistyy aika hyvin kaikki hyvät puolet alle tonnin hinnalla.kribe kirjoitti:+1! En voisi kuvitellakaan vaihtavani D300s runkoa mihinkään muuhun croppirunkoon.paaton kirjoitti:Ja tämä koskee vain ja ainoastaan kennoa. Esimerkiksi minulle toimiva tarkennus on tärkeämpi seikka, ja se on kolmesatasessa edelleenkin loistava. Myöskin käytettävyydeltään runko on vieläkin parasta mitä nikonilla on tarjolla.Hannez kirjoitti: Ei D300s varmasti ole mitään vikaa, mutta se ei ole viimeistä huutoa tekniikan osalta
-
habannaama kirjoitti: Ei tietenkään mikään seinäjulisteen unelmaotos, mutta en tuota myöskään ihan huonolaatuiseksi hakkuisi, eli kyllä vanhalla sotaratsulla vieläkin kuvia ottaa ja ILMAN salamaa ja huom, aukko 5.6, tulla b-luokan 18-200:lla... ;)
niin, f/5.6 ja 1/200 iso2000, eli ei ole kyllä hämärää.
Jos arvoina olisikin jouduttu pitämään f/1.8 /200 ISO2000, niin kohina olisi jo aivan toista.
-
...eikä kukaan huomaa peruspönössä otetussa kuvassa, kummalla rungolla kuvat otettu, jolle mennä A4:sta isompaan, tahi kuvattu pimeässä, eli tällaiseen viittasin, kun tarkoitin kalustorunk*...
Jos käytetyn D300s:n saa mainitulla 550 egellä ja uusi D7000 maksaa 719 erkkiä, niin valinta itsellä menisi siihen, kumpi on kädessä sopivamman oloinen, meinaan tuolla erolla ei voi ainakaan hinnasta olla kiinni.
Omistin aikoinaan D90:n ja ainut syy sen vaihtoon oli kameran onneton koko, joka häiritsi niinkin paljon, että vei kaiken ilon kuvaamisesta ja D7000 menee samaan kokokategoriaan...
Jos käytetyn D300s:n saa mainitulla 550 egellä ja uusi D7000 maksaa 719 erkkiä, niin valinta itsellä menisi siihen, kumpi on kädessä sopivamman oloinen, meinaan tuolla erolla ei voi ainakaan hinnasta olla kiinni.
Omistin aikoinaan D90:n ja ainut syy sen vaihtoon oli kameran onneton koko, joka häiritsi niinkin paljon, että vei kaiken ilon kuvaamisesta ja D7000 menee samaan kokokategoriaan...
-
Ei tuo paikka valoisimmastakaan päästä ollut... ;)paaton kirjoitti:habannaama kirjoitti: Ei tietenkään mikään seinäjulisteen unelmaotos, mutta en tuota myöskään ihan huonolaatuiseksi hakkuisi, eli kyllä vanhalla sotaratsulla vieläkin kuvia ottaa ja ILMAN salamaa ja huom, aukko 5.6, tulla b-luokan 18-200:lla... ;)
niin, f/5.6 ja 1/200 iso2000, eli ei ole kyllä hämärää.
Jos arvoina olisikin jouduttu pitämään f/1.8 /200 ISO2000, niin kohina olisi jo aivan toista.
Oli vaan esimerkki siitä, kun nykyään uusien runkojen myötä toitotetaan, ettei noilla vanhoilla ISO-arvoja voi nostaa yli 1000:n, kun jo kohisee niin maan perusteellisesti, että jo kymppikuvatkin ovat täyttä kuraa...
Katin kontit se tekniikka nyt sentään niiiiin mullistavaa ole tuonut tullessaan, että sankoin joukoin pitäisi vanhat rungot rovioille heittää, vaikka myönnettäköön, on ainut seikka, miksi uutta runkoa harkitsenkin, on parantunut ISO-kestävyys, kas kun inhoan salaman käyttöä, koska vallitsevassa valossa sen salaisuus =)
-
Minua taas häiritsivät nuo d300n tukkoiset kuvat korkeilla isoilla niin paljon, että vaihdoin kolmesatasen aika pikaisesti seiskasataseen.habannaama kirjoitti:...eikä kukaan huomaa peruspönössä otetussa kuvassa, kummalla rungolla kuvat otettu, jolle mennä A4:sta isompaan, tahi kuvattu pimeässä, eli tällaiseen viittasin, kun tarkoitin kalustorunk*...
Ei se kohina siinä ollut se huonoin puoli, mutta jotenkin kuvat menivät todella surkean näköiseksi heti isoa nostaessa. d90/d5000 tekee nätimpää jälkeä. Aika hyvä esimerkki tuosta on, että olen kuvannut lähes kaikki kuvani iso200 arvolla kolmesatasella.
Jos ja kun seiskatonninen on d700 tasolla hämärässä, niin kävisin kyllä ainakin koettamassa sitä. Olen itsekkin vähän miettinyt pienemmän croppi rungon ostamista toiseksi kameraksi ensi kesälle, keksisin kyllä käyttöä tuolle seiskatonnisen mahtavalle dynaamiikallekkin.
-
Kannattaa kyllä harjoitella tuota salaman käyttöä. Olen itse alkanut käyttämään sisällä salamaa lähes aina.habannaama kirjoitti:, kas kun inhoan salaman käyttöä, koska vallitsevassa valossa sen salaisuus =)
Edit: Esimerkiksi tämä kuva olisi aika surkean näköinen ilman filli salamaa. Lähes kaikki vallitseva valo tule tuolta takana olevasta lampusta.

Ja en todellakaan osaa käyttää salamaa itsekkään vielä kunnolla. Mutta salaman kanssa sisällä kuvaaminen on vain paljon helpompaa.
-
Juuri tämä. Mielestäni tuo kolmesatasen huono ison kesto näkyy vasta silloin, kun kameraa käytetään valonvahvistimena. Eli yritetään tehdä kuvista kirkkaampia mitä silmällä nähty tilanne on. Ja tuo raja tulee nyt sisällä kuvatessa aika äkkiä vastaan.habannaama kirjoitti:...eikä kukaan huomaa peruspönössä otetussa kuvassa, kummalla rungolla kuvat otettu, jolle mennä A4:sta isompaan, tahi kuvattu pimeässä, eli tällaiseen viittasin, kun tarkoitin kalustorunk*...