Linssille sääsuojaus.

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
paaton

Linssille sääsuojaus.

Viesti Kirjoittaja paaton »

Oletteko tehneet itse sääsuojausta kiinteille objektiiveille, tai löytyykö näitä jostain valmiina? Sigman uudessa 35/1.4:ssa ei ole mitään suojausta, enkä edes minä kehtaa viedä tuon hintaisa lasia sateeseen ilman suojausta.

Kuva

Olen yrittänyt mietiskellä järkevintä toteutustapaa kuvien perusteella. Toimisikohan pelkästään kaksi neopreeni rengasta? Vai pääseeköhän kosteus tuosta tarkennuskehän välistä sisään? Pelkästään yhdestä kappaleesta oleva pehmeä suoja ei taida toimia tuon tarkennuskehän vuoksi.

Toinen vaihtoehto voisi olla jäykkä alumiini tai muoviputki, jonka kiristän vastavalosuojalla runkoa vasten tai todennäköisemmin suoja laitetaan obejktiivin kanssa paikalleen, eli se nojaisi tuonne bajonetin vieressä olevaan viisteeseen. Kuitenkin niin, että tarkennuskehälle jäisi tilaa pyöriä. Manuaali tarkennusta en oikeastaan tarvitse.

Tuo yksiosainen neopreeni tötterö olisi tosiaan helpoin, ehkä teen sen sisään ohuesta putkesta vahvikkeen tuon tarkennuskehän kohdalle...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Lenscoatin pienin Rain Coat?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ei tuo nyt kovin kinteältä objektiivilta näytä, noin irtonaisena ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
paaton

kribe kirjoitti:Lenscoatin pienin Rain Coat?
Katsoin jo noita, mutta noissahan peitetään koko kamerakin pussin sisään? Tuollaista en halua. Pelkkä linssin ja bajonetin suojaus riittää.

Kiinteälle obiskalle tuollainen umpirakennekkin voisi olla toimiva, koska zoomikehää ei tarvitse pyöritellä.
paaton

Ohut umpinainen alumiiniputki tuosta vastiksen reunasta runkoonpäin voisi olla toimiva. Se vain pitää tosiaan ehkä asentaa takaapäin, että saa tuon bajonetin tiivistyksenkin samalla hoidettua.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

paaton kirjoitti:Ohut umpinainen alumiiniputki tuosta vastiksen reunasta runkoonpäin voisi olla toimiva. Se vain pitää tosiaan ehkä asentaa takaapäin, että saa tuon bajonetin tiivistyksenkin samalla hoidettua.
Sinuna jättäisin koko lasin ostamatta, ettei tule hermoromahdus vesipisaroiden tai bokehin tuijottelusta. :)
Munt

Re: Linssille sääsuojaus.

Viesti Kirjoittaja Munt »

paaton kirjoitti: Kuitenkin niin, että tarkennuskehälle jäisi tilaa pyöriä. Manuaali tarkennusta en oikeastaan tarvitse.
Anteex, mutta pyöriikö sulla tuo tarkennuskehä, kun käytät AF tarkennusta?

..
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mä olen tehnyt tee-se-itse -tiivistykset teipillä. Toistaiseksi on kaikki säilynyt ehjänä :)
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Minun mielestä koko tarkennuskehän ei pitäisi liikkua af päällä, joten lasin voi suojata vaikka elmukelmulla.

..
Rylli

Viesti Kirjoittaja Rylli »

Mitä näitä murehtimaan, ulos sateeseen kuvaamaan ja jos hajoaa niin vakuutus korvaa. Ulkonakin kuvaamista varten nää on kuitenkin tarkotettu eikä mulla ainakaan oo yksikään objektiivi hajonnut lumi- tai vesisateessa kuvattaessa. Ja missään ei ole ollut sääsuojausta.

Esim. Sigma 50 millisellä kuvaillu sateessa eikä ole mitään ongelmia ollut kun sisälle mennessä vaan pyyhkässy enimmät pisarat pinnalta pois.

Sääsuojauksien hommaaminen ja askartelu maksaa äkkiä vakuutuksen omavastuun verran.
paaton

Munt kirjoitti:Minun mielestä koko tarkennuskehän ei pitäisi liikkua af päällä, joten lasin voi suojata vaikka elmukelmulla.

..
No eipä tietenkään. Eli ohut neopreeni tai muu vastaava teipillä vastikseen kiinni ja o-rengas bajonetin ympärille.
Brunberg

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Ei tuo lumi mitään kastele, sitten kun keväällä sataa vettä niin se uuden suojeluinto on jo laantunut.
paaton

Brunberg kirjoitti:Ei tuo lumi mitään kastele, sitten kun keväällä sataa vettä niin se uuden suojeluinto on jo laantunut.
kyllä tuo kamera on ainakin yhtä märkä kunnon räntä/lumisateen jäljiltä mitä sateellakin.

Eikö tuon tarkennuskehän jumimisesta ole tosiaan mitään haittaa? Jokin vulkanisoiva teippikihän toimisi myös.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

paaton kirjoitti:
Brunberg kirjoitti:Ei tuo lumi mitään kastele, sitten kun keväällä sataa vettä niin se uuden suojeluinto on jo laantunut.
kyllä tuo kamera on ainakin yhtä märkä kunnon räntä/lumisateen jäljiltä mitä sateellakin.
Ai, mun auto oli koko yön ulkona eikä ole yhtään märkä?

paaton kirjoitti: Eikö tuon tarkennuskehän jumimisesta ole tosiaan mitään haittaa? Jokin vulkanisoiva teippikihän toimisi myös.
Tai vedät siihen epoksia päälle?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
paaton

Ranskalaisten autojen sääsuojaus on himpun kyseeenalaista. 405n vuosi lahjakkaasti vettä sisälle.

Epoksi olisi kyllä hyvä ratkaisu, linssin myyminen voisi vaan olla vähän hankalaa tuon jälkeen. Koko sääsuojauksen yksi syy on mahdollinen eteenpäin myynti. Itse en ainakaan ilkeä myydä objektiivia täydellä hinnalla, jos on pienikin mahdollisuus kastumisesta
PekkaSav

paaton kirjoitti:Itse en ainakaan ilkeä myydä objektiivia täydellä hinnalla, jos on pienikin mahdollisuus kastumisesta
Itse en ostaisi objektiivia, johon on tehty kylähullun sääsuojausviritelmiä. Mieti nyt vielä hetki kumpi on järkevämpää, tehdä räpellys jonka vuoksi kolmen vuoden takuu raukeaa, vai laittaa mahdollinen vahinko kotivakuutuksen piikkiin.
paaton

PekkaSav kirjoitti:
paaton kirjoitti:Itse en ainakaan ilkeä myydä objektiivia täydellä hinnalla, jos on pienikin mahdollisuus kastumisesta
Itse en ostaisi objektiivia, johon on tehty kylähullun sääsuojausviritelmiä. Mieti nyt vielä hetki kumpi on järkevämpää, tehdä räpellys jonka vuoksi kolmen vuoden takuu raukeaa, vai laittaa mahdollinen vahinko kotivakuutuksen piikkiin.
Sinähän se varsinainen kylähullu olet.
Myyt eteenpäin objektiivin, joka on kastunut sateessa ja lasket sen varaan, että ostajan kotivakuutus kyllä korvaa myöhemmin hajoavan obiskan?

Käytätkö läppäriäsikin sateella ja laitat sen aina hajoamisen jälkeen kotivakuutuksen piikkiin? Älä edes hittolainen huutele näistä ääneen.

Entä mikä kohta tässä evää takuun? Ehkä tuo O-rengas bajonetissa, vaiko neopreeni panta ympärillä? En ole ruuvailemassa mitään kiinteää putkeen kiinni.
AMA

Viesti Kirjoittaja AMA »

Lumisateeseen auttaa näppärästi, jos antaa kameran jäähtyä ulkona suojassa ennen sateeseen viemistä. Kylmän kameran pinnalle ei lumi sula mutta lämpimän kylläkin. Räntäkelit sitten asia erikseen.
PekkaSav

paaton kirjoitti:Sinähän se varsinainen kylähullu olet.
Myyt eteenpäin objektiivin, joka on kastunut sateessa ja lasket sen varaan, että ostajan kotivakuutus kyllä korvaa myöhemmin hajoavan obiskan?

Käytätkö läppäriäsikin sateella ja laitat sen aina hajoamisen jälkeen kotivakuutuksen piikkiin? Älä edes hittolainen huutele näistä ääneen.
Ja sinä varsinainen jeesustelija. :) Kyllä, olen myynyt useita objektiiveja jotka ovat olleet normaalilla käytöllä, johon kuuluu satunnainen sateessa kuvaaminenkin. Kaikki ovat olleet myydessä ehjiä, eikä ole huudeltu perään. Heittosi läppäristä on yhtä idioottimainen kuin koko sääsuojaushysteriasi. Kuinka ajattelit pitää etulinssin kuivana edes auttavasti niissä oloissa, jossa vehkeiden hajoaminen veden takia voisi tulla kysymykseen? Ymmärrän lenscoatit yms teleissä, joissa syvä vastavalosuoja mahdollistaa etulinssin kuivana pysymisen.
paaton kirjoitti:Entä mikä kohta tässä evää takuun? Ehkä tuo O-rengas bajonetissa, vaiko neopreeni panta ympärillä? En ole ruuvailemassa mitään kiinteää putkeen kiinni.
paaton kirjoitti:Epoksi olisi kyllä hyvä ratkaisu.
paaton

Oikeastikko jokaiseen kohtaan täytyy laittaa hymiö? Ehkä en kuitenkaan ole upottamassa sigmaa epoksi astiaan.
Vastaa Viestiin