Molempiin käy ML-L3 ja MC-DC2.Nikkor kirjoitti:Tietääkö joku, käykö D600:een sama kaukolaukaisin kuin D7000:een?
Nikon D600
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
Tätäkin tuli viikonloppuna vihdoin käpälöityä. Nyt tietenkin verrokkina oli oma D800 ja siksi runko tosiaan tuntui pieneltä. Jopa himpun liian pieneltä, vaikka mulla ei olekaan isot kädet enkä halua turhan isoa runkoa. Jos kuitenkin olisin verrannut vanhaan D300:een niin luulisin että D600 ois tuntunut käteen aika lailla oikean kokoiselta. Keveys ois mun käytössä selkeä etu.
Ergonomiassa eniten ihmetyttää se, miksi D600 on saatu tehtyä oikean käden peukalolle hyvin muotoiltu tuki, mutta D800 ei vastaavaa ole. Tässä suhteessa D800 on huonompi kuin monet, jos ei lähes kaikki, Nikonin rungot.
Se mistä en D600:ssa tykännyt oli PASM-kiekko. En väitä että käytännössä vaihtaisin moodia useinkaan nostamatta kameraa pois silmältä katsoen etsimen näytöstä mikä moodi on valittuna, mutta silti tämä mahdollisuus on hyvä ja tuon lukitusnapilla varustetun kiekon pyörittäminen toi mieleen D70:n. Eihän tällä nyt muutenkaan suurta merkitystä käytännössä ole, mutta harmi kun kameran käyttöliittymää ei voida edes merkin sisällä vakioida vaan sitä käytetään "tahallisesti" tuotteiden segmentointiin.
Toinen mikä kiinnosti oli etsin, ja kyllähän D600:n etsinkuva on pienempi kuin D800:n, vaikka ero ei olekaan kovin mainittava. Okulaarin erilainen ulkonäkö on minulle merkityksetön, luulisi että tuon kantikkaankin aukon kanssa etsinkuvan sais näkyviin yhtä isona kuin D800:ssa.
Ergonomiassa eniten ihmetyttää se, miksi D600 on saatu tehtyä oikean käden peukalolle hyvin muotoiltu tuki, mutta D800 ei vastaavaa ole. Tässä suhteessa D800 on huonompi kuin monet, jos ei lähes kaikki, Nikonin rungot.
Se mistä en D600:ssa tykännyt oli PASM-kiekko. En väitä että käytännössä vaihtaisin moodia useinkaan nostamatta kameraa pois silmältä katsoen etsimen näytöstä mikä moodi on valittuna, mutta silti tämä mahdollisuus on hyvä ja tuon lukitusnapilla varustetun kiekon pyörittäminen toi mieleen D70:n. Eihän tällä nyt muutenkaan suurta merkitystä käytännössä ole, mutta harmi kun kameran käyttöliittymää ei voida edes merkin sisällä vakioida vaan sitä käytetään "tahallisesti" tuotteiden segmentointiin.
Toinen mikä kiinnosti oli etsin, ja kyllähän D600:n etsinkuva on pienempi kuin D800:n, vaikka ero ei olekaan kovin mainittava. Okulaarin erilainen ulkonäkö on minulle merkityksetön, luulisi että tuon kantikkaankin aukon kanssa etsinkuvan sais näkyviin yhtä isona kuin D800:ssa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
-
Täällä myös paljon juttua. Onko kyse pölystä, öljystä tai muista hippusista, on ilmeisesti vielä epävarmaa. Kumman yleistä tuo tuntuu olevan, vai onko? Oletteko tsekanneet kennoanne?
http://www.flickr.com/groups/d600club/d ... 688454226/
http://www.flickr.com/groups/d600club/d ... 688454226/
-
Lopuukohan kennon roskaantuminen siihen kun on kerran putsattu.
Mitäköhän takuu sanoo jos lähdetään kotona putsaamaan muulla kuin ilmapumpulla? Itse olen kylä putsannut, mutta kunhan kysyin...
Kun en ole vielä itse päässyt kokeilemaan, niin kysyn miltä D600:n pinta tuntuu käteen. Onko paljonkin huonompi kuin kalliimpien Nikonien kumi?
Mitäköhän takuu sanoo jos lähdetään kotona putsaamaan muulla kuin ilmapumpulla? Itse olen kylä putsannut, mutta kunhan kysyin...
Kun en ole vielä itse päässyt kokeilemaan, niin kysyn miltä D600:n pinta tuntuu käteen. Onko paljonkin huonompi kuin kalliimpien Nikonien kumi?
-
Ei lopu roskaantuminen. Yksi tyyppi oli huollon jälkeen ottanut 650 kuvaa, ja taas roskaa kennolla. Lieneekö jokin sulkimen rakenteen tai muu tyyppivika.
Tuota puhdistusjuttua kannattaa varmaan kirjallisesti kysyä Nikon Suomelta tukisivujen kautta?
Kuinka usein porukka muuten puhdistuttaa järkkäreitään huollossa, kerran vuodessa tai kahdessa tai ei juuri koskaan?
Tuota puhdistusjuttua kannattaa varmaan kirjallisesti kysyä Nikon Suomelta tukisivujen kautta?
Kuinka usein porukka muuten puhdistuttaa järkkäreitään huollossa, kerran vuodessa tai kahdessa tai ei juuri koskaan?
-
Ongelma kuullostaa siis suht vakavalta.
Referenssiksi. Minulla on kohta 100 000 kuvaa otettu ja 4 vuotta vanha D700, enkä ole koskaan putsannut sitä huollossa. Putsaus nesteellä ja laapalla tarpeen mukaan, yleensä 2-3 kertaa vuodessa. putsaan heti ekojen roskien ilmaantuessa. Se pöly kennollehan tuppaa tulemaan esim. keväällä kun kuutenkin on pölyistä.greenlife kirjoitti: Kuinka usein porukka muuten puhdistuttaa järkkäreitään huollossa, kerran vuodessa tai kahdessa tai ei juuri koskaan?
-
No tuossahan oli arvuuteltu ongelman syytä.
http://nikonrumors.com/2012/10/23/nikon ... tter.aspx/
Ehkä tämäkin korjataan jeesusteipillä canonin mallin mukaan?
http://nikonrumors.com/2012/10/23/nikon ... tter.aspx/
Ehkä tämäkin korjataan jeesusteipillä canonin mallin mukaan?
-
En ole vielä kertaakaan puhdistuttanut. Noin 200 000 laakia olen ottanut viimeisen neljän vuoden aikana eri kameroilla.greenlife kirjoitti: Kuinka usein porukka muuten puhdistuttaa järkkäreitään huollossa, kerran vuodessa tai kahdessa tai ei juuri koskaan?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
Sanos se... Siksi hankkiuduinkin eroon tarkennusvikaisesta D7000:sestani ja ostin käytetyn D700:n. Tuntuu vähän tyhmältä ostaa hieman ylihintaista viisi vuotta vanhaa tekniikkaa (joka tosin oli tarkistettu ja huollettu JASissa, kahden kk:n takuulla, ja kuvattu tosi vähän), mutta en jaksa enää tapella näiden outojen ongelmien kanssa, joita Nikon ei IKINÄ myönnä. Ja onhan D700 vielä tosi hyvä kamera, ja siinä on monia ominaisuuksia, jotka puuttuvat D600:sta. D800:ssa taas on aivan liikaa pikseleitä harrastajalle ja se vaatii parhaimmat ja kalleimmat linssit.Sarek kirjoitti:Toinen tarkennusvikainen, toinen pask**taa kennolle, kummankohan näistä laatuvehkeistä valitsisi?
-
-
Siis voihan D800 pienentää kuvat D700 tasolle, niin ei ole ongelmia. :Dgreenlife kirjoitti:Sanos se... Siksi hankkiuduinkin eroon tarkennusvikaisesta D7000:sestani ja ostin käytetyn D700:n. Tuntuu vähän tyhmältä ostaa hieman ylihintaista viisi vuotta vanhaa tekniikkaa (joka tosin oli tarkistettu ja huollettu JASissa, kahden kk:n takuulla, ja kuvattu tosi vähän), mutta en jaksa enää tapella näiden outojen ongelmien kanssa, joita Nikon ei IKINÄ myönnä. Ja onhan D700 vielä tosi hyvä kamera, ja siinä on monia ominaisuuksia, jotka puuttuvat D600:sta. D800:ssa taas on aivan liikaa pikseleitä harrastajalle ja se vaatii parhaimmat ja kalleimmat linssit.Sarek kirjoitti:Toinen tarkennusvikainen, toinen pask**taa kennolle, kummankohan näistä laatuvehkeistä valitsisi?
Ps. Ihan hyvin pelittänyt tuo D600 itsellä, vaikka en ole tutkinut kennoa, sekä olen käyttänyt 70-200mm 2.8.
-
- Viesti:
Mun D800 ei ole vielä nostanut minkäänlaista äläkkää lasien laadusta, vaikka kieltämättä niissä olisi parantamisen varaa. :-)greenlife kirjoitti:D800:ssa taas on aivan liikaa pikseleitä harrastajalle ja se vaatii parhaimmat ja kalleimmat linssit.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Voi pienentää kuvat toki, ja loistava kamerahan D800 (ja D600) tietysti on, en sano sitä. Se kuitenkin kuulemma vaatii parhaat linssit, joita minulla ei ole eikä ole varaa hankkia. Myös kuvaaminen on vaativampaa kuin esim. D700:lla (siitä paljon asiaa maailmalla, esim. alempana linkittämässäni). Not my piece of cake.emerik kirjoitti:Siis voihan D800 pienentää kuvat D700 tasolle, niin ei ole ongelmia. :Dgreenlife kirjoitti:Sanos se... Siksi hankkiuduinkin eroon tarkennusvikaisesta D7000:sestani ja ostin käytetyn D700:n. Tuntuu vähän tyhmältä ostaa hieman ylihintaista viisi vuotta vanhaa tekniikkaa (joka tosin oli tarkistettu ja huollettu JASissa, kahden kk:n takuulla, ja kuvattu tosi vähän), mutta en jaksa enää tapella näiden outojen ongelmien kanssa, joita Nikon ei IKINÄ myönnä. Ja onhan D700 vielä tosi hyvä kamera, ja siinä on monia ominaisuuksia, jotka puuttuvat D600:sta. D800:ssa taas on aivan liikaa pikseleitä harrastajalle ja se vaatii parhaimmat ja kalleimmat linssit.Sarek kirjoitti:Toinen tarkennusvikainen, toinen pask**taa kennolle, kummankohan näistä laatuvehkeistä valitsisi?
Ps. Ihan hyvin pelittänyt tuo D600 itsellä, vaikka en ole tutkinut kennoa, sekä olen käyttänyt 70-200mm 2.8.
Tässä blogissa paljon mielenkiintoista asiaa ja arvioita ja käyttökokemuksia niin D800:sta kuin D600:sta. (Ja lisäksi tosi tanakkaa asia valokuvaamisesta, yksi lempiblogeistani, loistava valokuvaaja, kouluttaja ja kirjoittaja.) Ming Thein oli ensimmäinen, joka raportoi D800:n vasemman puolen tarkennusongelmista. Hän sanoo että vieläkin, huoltokorjauksen jälkeen tarkennus on osittain epävarma http://blog.mingthein.com/2012/10/27/ni ... rm-report/.
-
"Kuulemma". Ei se vaadi parhaita linssejä. Jokaisella lasilla jota käytät D700:ssa saa paremman kuvan D800:lla kuin D700:lla.greenlife kirjoitti: Voi pienentää kuvat toki, ja loistava kamerahan D800 (ja D600) tietysti on, en sano sitä. Se kuitenkin kuulemma vaatii parhaat linssit, joita minulla ei ole eikä ole varaa hankkia. Myös kuvaaminen on vaativampaa kuin esim. D700:lla (siitä paljon asiaa maailmalla, esim. alempana linkittämässäni). Not my piece of cake.
Määräävä tekijä on huomioida lopullinen kuva. Lopullisessa kuvassa D800:lla on aina mahdollisuudet parempaan kuvanlaatuun kuin D700:lla. Vaikka kuvaajan kädet tärisisivät tai lasi olisi pehmeä.
Ongelma on, että tyypit ( kuten tuo sinun mainitsemasi bloggaajakin ) katsoo sitä 100% suurennosta arvioidessaan kameroita ja päättelee siitä, että D800:lla saa huonompia kuvia kuin D700:lla samoilla taidoilla. Näin ei ole.
You miss 100% of shots you never make
-
- Viesti:
Mikään ei korvaa muiden mielipiteitä. Omat ajatukset ovatkin yliarvostettuja.greenlife kirjoitti:Se kuitenkin kuulemma vaatii parhaat linssit, joita minulla ei ole eikä ole varaa hankkia. Myös kuvaaminen on vaativampaa kuin esim. D700:lla (siitä paljon asiaa maailmalla, esim. alempana linkittämässäni). Not my piece of cake.
Kuka on tämä Ming Thein? Miksi häntä pitää uskoa? Yksi mielipide muiden joukossa.greenlife kirjoitti:Tässä blogissa paljon mielenkiintoista asiaa ja arvioita ja käyttökokemuksia niin D800:sta kuin D600:sta. (Ja lisäksi tosi tanakkaa asia valokuvaamisesta, yksi lempiblogeistani, loistava valokuvaaja, kouluttaja ja kirjoittaja.) Ming Thein oli ensimmäinen, joka raportoi D800:n vasemman puolen tarkennusongelmista. Hän sanoo että vieläkin, huoltokorjauksen jälkeen tarkennus on osittain epävarma http://blog.mingthein.com/2012/10/27/ni ... rm-report/.
Jos joku Pentti Nieminen sanoo, että D800 on hyvä kamera, ei vaadi objektiiveilta mahdottomia eikä kuvaaminenkaan eroa D700:sta, niin häntä ei pidä kuultavan. Kerettiläinen perkele.
-
Noo pojat, ei tästä tarvitse väittelyä alkaa vääntää, eihän :). Kunhan satun seuraamaan ja lukemaan aika paljon niin kotimaisten kuin ulkomaisten arvostettujen ammattivalokuvaajien blogeja, arvostettuja testisivustoja ym. ja osan heidän jutuistaan jopa uskon ;). Osa tietysti on mielipidekysymyksiäkin. Samoin luen paljon käyttäjäkokemuksia erilaisilta palstoilta. Tuo Ming Thein kuitenkin on tosi fiksu tyyppi ja hyvä valokuvaaja, suosittelen tutustumaan hänen blogiinsa.
Hyvähän se vain on, jos te olette sitä mieltä, että kaikki linssit pelaavat riittävän hyvin ja kuvaus on yhtä helppoa kuin ennenkin. Erilaiset näkemykset ja mielipiteet tietysti sallitaan, niin teidän kuin minunkin, vai mitä.
En väitä, etteikö uusilla malleilla saa parempia kuvia kuin vanhalla, totta helvetissä saa, ihan taatusti. Minä valitsin vanhemman mallin tietyistä syistä ja saan sillä jotain itselleni tärkeää lisäarvoa, mutta taatusti myös häviän mm. kuvanlaadussa selvästi. En siis kritisoinut kenenkään kameravalintoja, itse en vain halunnut ottaa riskiä, että raportoidut viat sattuisivat ilmenemään (taas) ostamassani uudessa kamerassa.
Hyvähän se vain on, jos te olette sitä mieltä, että kaikki linssit pelaavat riittävän hyvin ja kuvaus on yhtä helppoa kuin ennenkin. Erilaiset näkemykset ja mielipiteet tietysti sallitaan, niin teidän kuin minunkin, vai mitä.
En väitä, etteikö uusilla malleilla saa parempia kuvia kuin vanhalla, totta helvetissä saa, ihan taatusti. Minä valitsin vanhemman mallin tietyistä syistä ja saan sillä jotain itselleni tärkeää lisäarvoa, mutta taatusti myös häviän mm. kuvanlaadussa selvästi. En siis kritisoinut kenenkään kameravalintoja, itse en vain halunnut ottaa riskiä, että raportoidut viat sattuisivat ilmenemään (taas) ostamassani uudessa kamerassa.