PC vs MAC kuvankäsittelyyn

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

TheHatter kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
mattimi kirjoitti:Hei!

Muistakaa ostaa uusi macbook maksimimuistilla!

http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/h ... c-14062012

Mikko
Seuraakos tästä ongelmia jos siihen keskusmuistiin tulee jotain vikaa?
Ei seuraa, kone lähetetään korjaamolle, josta se tulee ehjättynä laskun sattelemana. Ongelma saattaa seurata, jos tarvii konetta päivittäin ja asuu paikkakunnalla, jossa ei ole iHuoltoa.
Muistit ja muut komponentithan on juotettu suoraan emolevylle ainakin uusimmassa Retina MBP:ssä sekä Aireissa. Huoltokeikkahan se on, tiedä sitten joutuvatko vaihtamaan koko emolevyn jos muistit, massamuisti tai prosessori menevät rikki.

Ei varmaan ole ongelma jos menee takuuseen, mutta jos ei mene, niin sitten se saattaa kirpaista lompakossa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Tipe kirjoitti:
Mikael K. kirjoitti:-- Nykyinen MacBook Pro toimii vielä pitkään, kun jossakin vaiheessa kiintolevyn vaihtaa SSD-levyksi. --
Suosittelen sitten OptiBaytä, niin sulle jää sinne iso varastolevy sisään ja DVD menee USB:n perään + saat SSD:n edut käyttöjärjestelmälle.
Samalla suosittelen tilaamaan sen sieltä jenkkilästä virallisen, sillä nää korvikevehkeet on aika rimpuloita. Been there done that =)
Asiaa pitää ainakin harkita. Tarvitsen toisinaan DVD-asemaa myös mukana, joten en mielelläni luopuisi siitä ainakaan vielä. Ulkoisia levyjä minulla on tällä hetkellä 4,5Tt eikä koneen sisäinen lisätila ole aivan välttämätöntä. SSD:n vaihto lisäisi sitä ehkä 100Gt, joten samalla saisi jo pelkällä kiintolevyn vaihdolla lisätilaa. Pöydällä on jo iso kasa johtoja, joten lisäjohdot eivät houkuttelisi ulkoisen DVD-aseman myötä. Pitäisi korvata ulkoiset levyt jollakin verkkoasemalla. Koneen avauksen yhteydessä muistin voisi päivittää 4:stä 8Gt:n mikä on tässä koneessa maksimi.
kebax
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

Mulla on toi pikkuläppäri eli Airi käytössä ainoana koneena. SSD levyn koko on vaivaiset 128G mutta ei se mihinkään täyty kun osan kuvista arkistoin erilliselle puolen teran usbilevylle. Varmistuskopiot menevät verkkolevylle. Tämän kummoisempa tallennustilaa en tartte enkä sen monimutkaisempaa edes halua ylläpitää.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Mikael K. kirjoitti:
Tipe kirjoitti:
Mikael K. kirjoitti:-- Nykyinen MacBook Pro toimii vielä pitkään, kun jossakin vaiheessa kiintolevyn vaihtaa SSD-levyksi. --
Suosittelen sitten OptiBaytä, niin sulle jää sinne iso varastolevy sisään ja DVD menee USB:n perään + saat SSD:n edut käyttöjärjestelmälle.
Samalla suosittelen tilaamaan sen sieltä jenkkilästä virallisen, sillä nää korvikevehkeet on aika rimpuloita. Been there done that =)
Asiaa pitää ainakin harkita. Tarvitsen toisinaan DVD-asemaa myös mukana, joten en mielelläni luopuisi siitä ainakaan vielä. Ulkoisia levyjä minulla on tällä hetkellä 4,5Tt eikä koneen sisäinen lisätila ole aivan välttämätöntä. SSD:n vaihto lisäisi sitä ehkä 100Gt, joten samalla saisi jo pelkällä kiintolevyn vaihdolla lisätilaa. Pöydällä on jo iso kasa johtoja, joten lisäjohdot eivät houkuttelisi ulkoisen DVD-aseman myötä. Pitäisi korvata ulkoiset levyt jollakin verkkoasemalla. Koneen avauksen yhteydessä muistin voisi päivittää 4:stä 8Gt:n mikä on tässä koneessa maksimi.
Se vaan on kiva, kun ei tarvii ulkoisten kanssa pelleillä.
Itsellä 650GB WD tuossa kovon paikalla ja OptiBayssä 256 Samsungin 800:n. Hyvin wörkkii ja kaiken roippeen voi heitellä tuonne 650GB levylle. Siirrellään sitten siistimisen yhteydessä ulkoisille, mitä tarvii.

Mä käytän superdriveä niin helvetin harvoin, että siksi mulla se on USB:n perässä. Niin se on Mac Prossakin kun on BR-soitin siinä kiinni, mitä käytän polttelussa.
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Tuli tuossa aivopierun omaisesti mieleen voisiko rakentaa läppärin alle lisäkotelon jossa useamman levyn ulkoinen asema. Hoitaisi vain koneen tuuletuksen ja levyt voisivat olla SSD -levyjä niin ei tulisi lisälämpöä eivätkä söisi liiaksi sähköä. Kone paksunisi n. kolmella sentillä ollen edelleen mobiili ja kapasiteetti kasvaisi kivuttomasti teralla tai parilla.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
Mikael K.
Viesti:

Tipe kirjoitti: Se vaan on kiva, kun ei tarvii ulkoisten kanssa pelleillä.
Itsellä 650GB WD tuossa kovon paikalla ja OptiBayssä 256 Samsungin 800:n. Hyvin wörkkii ja kaiken roippeen voi heitellä tuonne 650GB levylle. Siirrellään sitten siistimisen yhteydessä ulkoisille, mitä tarvii.

Mä käytän superdriveä niin helvetin harvoin, että siksi mulla se on USB:n perässä. Niin se on Mac Prossakin kun on BR-soitin siinä kiinni, mitä käytän polttelussa.
Ulkoisten kanssa piuhat käyvät hermoille. Toisaalta olen keskittänyt systeemit niin, että kytken vain kaksi piuhaa ja kaikki levyt ovat kiinni koneessa. Lisänä ovat näyttö ja virtajohto.

Minulla Superdrive on käytössä säännöllisen epäsäännöllisesti. Usein sitä tarvitsee juuri silloin, kun on kaukana poissa kotoa.

Mikä on BR-soitin?

fotom, idea voisi hyvinkin toimia. Varsinkin jos kone kulkisi aina auton mukana eikä sitä tarvitsisi raahailla repussa. Varsinkin uudet MBP:t voisivat toimia, kun ne ovat 5 mm edellistä mallia ohuempia. Tosin en tiedä onko niissä kaikki juotettu kiinni vai miten lienevät koottuja.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Mikael K. kirjoitti:
Tipe kirjoitti:
Miten kankea se Optibay mäkissä on? Dellin wanhan läppärin dvd-aseman vaihtaa ssd:n n. 5 sekunnissa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Tipe
Viesti:

Mikael K. kirjoitti:Mikä on BR-soitin?
Tai no ehkä enempi asema, Blue-Ray polttava.

OskuK kirjoitti:Miten kankea se Optibay mäkissä on? Dellin wanhan läppärin dvd-aseman vaihtaa ssd:n n. 5 sekunnissa.
No onhan se 'kankea'. Se kun on toi SuperDrive asennettu kiinteästi sinne sisään, eikä ole napilla irroitettavissa kuten vaikkapa IBM T30:ssä oli (MB Star käytössä oli tollanen). Eli joudut purkamaan takakannen, sitten 4-5 ruuvia irti asemasta ennen kuin se irtoaa. Siihen aseman paikalle tulee kelkka, joka on ulkoisilta mitoiltaan samanlainen ja siinä on kunnon kiinnitys levylle SATA väylän piuhalla. Kun toi koko läppärin runko on koneistettu yhdestä alumiinikappaleesta, siksi se onkin ns. Unibody eikä nitisevä muovirimpula =)
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

bababoboo kirjoitti:Minä en laske esim. iMacceja järkeviksi laitteiksi näytön edessä olevan lasilevyn takia...
Lasilevyn voi ottaa pois esim. navigaattorin imukupeilla. Sen jälkeen reunat on rumia mutta siihen voi laittaa jonkin kivan kehyksen esim. pellistä vesileikkaamalla ja maalamalla mattamustaksi. Nyt kun ohjelma on valmiina niin voin tehdä pientä korvausta vastaan jos jotakin kiinnostaa... tein itselle ja olen erittäin tyytyväinen, ei peilaa enää.
temirhan

Viesti Kirjoittaja temirhan »

JuhaM kirjoitti:
bababoboo kirjoitti:Minä en laske esim. iMacceja järkeviksi laitteiksi näytön edessä olevan lasilevyn takia...
Lasilevyn voi ottaa pois esim. navigaattorin imukupeilla. Sen jälkeen reunat on rumia mutta siihen voi laittaa jonkin kivan kehyksen esim. pellistä vesileikkaamalla ja maalamalla mattamustaksi. Nyt kun ohjelma on valmiina niin voin tehdä pientä korvausta vastaan jos jotakin kiinnostaa... tein itselle ja olen erittäin tyytyväinen, ei peilaa enää.
Saako lasilevyn siististi takaisin paikalleen kun sen aika on?
Tipe
Viesti:

Mä käsittelin raipan 2 vuotta iMacillä kaikki kuvat.
Mulla on ollut pimennysverho ikkunassa ja pitkä 5500K loistevalo katossa niin kauan kuin olen kuvia käsitellyt. Ei noi heijastukset ole iMacin aikana haitanneet pätkääkään ja värilämpötila/valoisuus on 100% sama ollut jo vuosia. Monitorin kuvanlaatu oli ihan riittävä. Vieressä Lenovon LEN L220xwC näyttö kalibroituna, eikä siihen koskaan ole käytännön eroa kuvassa löytynyt. Enempi tulee eroja esim. 2 painon välisissä profiileissa lopputuotokseen, kuin siinä että iMacin näyttö ei toistaisi oikein.

MBP:n näppispuolen kuoren mustaksi maalaamista olen harkinnut, kun sitä jos ulkona auringonpaisteessa käyttää, niin se heijastaa ikävästi ruutuun.
Mikael K.
Viesti:

temirhan kirjoitti: Saako lasilevyn siististi takaisin paikalleen kun sen aika on?
Se on kiinni magneeteilla, joten irrotus ja takaisin kiinnittäminen ovat helppoja juttuja. Työssä tarvitaan vain imukupit.

Minua kiinnostaa ennemminkin se millainen näyttö on lasin takana? Onko se samanlainen pehmeäpintainen kuin oli vanhoissa PowerBookeissa vai millainen? Pystyykö sen puhdistamaan helposti vai onko se arka kosketukselle? Onko JuhaM:llä kuvia siitä? Jos on niin ne olisi mukava nähdä.
temirhan

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Mikael K. kirjoitti:
temirhan kirjoitti: Saako lasilevyn siististi takaisin paikalleen kun sen aika on?
Se on kiinni magneeteilla, joten irrotus ja takaisin kiinnittäminen ovat helppoja juttuja. Työssä tarvitaan vain imukupit.

Minua kiinnostaa ennemminkin se millainen näyttö on lasin takana? Onko se samanlainen pehmeäpintainen kuin oli vanhoissa PowerBookeissa vai millainen? Pystyykö sen puhdistamaan helposti vai onko se arka kosketukselle? Onko JuhaM:llä kuvia siitä? Jos on niin ne olisi mukava nähdä.
+1
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Ihan normaali paneeli se on, ei siinä ole mitään ongelmaa. Lasin irroitus täytyy tehdä todella varovasti koska lasi on tiukassa ja ohut. Suosittelen käyttämään isoa imukuppia ja mielellään kahta. Lasiin on liimattu metalliliuskat ja näytössä on magneetit.
camcam

Viesti Kirjoittaja camcam »

Tuo lasipinta ei ole minulle ollut mikään ongelma. Varsin yksinkertaisilla toimenpiteillä ei heijastuksia osu pinnalle. Sen sijaan tuo lasin poisto tuntuu aika erikoiselta.
Mikael K.
Viesti:

camcam kirjoitti:Tuo lasipinta ei ole minulle ollut mikään ongelma. Varsin yksinkertaisilla toimenpiteillä ei heijastuksia osu pinnalle. Sen sijaan tuo lasin poisto tuntuu aika erikoiselta.
Mikäs siinä on erikoista? Pöydälläni on MBP:n rinnalla mattapintainen näyttö ja ero näiden välillä on hurja. Vaikka ymmärrän kyllä lasin tarpeen vierailtuani eilen lapsiperheessä. iMacin näyttö oli täynnä sormenjälkiä ja lapsibakteereja.
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

En tiiä, et mitä tuossa edellä on keskustelu, eikä tää mun kysymyskään oikeestaan täysin tarkkaan tähän liity, mut kysytäänpä silti.

Eli ois koneen osto edessä ja tarkoituksena ois saaha kone, jota ei tarvi viien vuojen sisällä päivittää. Enimmäkseen kuvankäsittelyyn siis.. Luontokuvaajana kun kuvia tulee n. 2000-5000/per vuosi, joista yks RAW-kuva on n. 25-40 megaa, niin kiintolevytilaa tarvitaan sekä jonninverran tehoja pyörittämään kuvankäsittelyohjelmia (ainaki LR), joten budjettikin on opiskelijalle koht. suuri (800e). Olen haarukoinut siihen hintaan pari konetta nyt, joista haluaisin kuulla mielipiteitä..

Koneet:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... 0G-12-GB-2 (Ruma ku mikä, mutta):
Suoritin: Intel Core i5-3470G 3.2 GHz
Muisti: 12 GB (3x4) DDR3-1600, 4 muistikantaa maks. 32 GB
Kiintolevy: 2 TB SATA 7200 rpm
Näytönohjain: nVidia GeForce GT630 2 GB

ja
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... rce-GT-640
Suoritin: Intel Core i5-3450 3.1 GHz
Muisti: 8 GB (2x4 GB) DDR3, 2 muistikantaa, maks. 8 GB
Kiintolevy: 1 TB 7200 rpm SATA II
Näytönohjain: NVIDIA GeForce GT 640 3 GB

Paperilla näyttäis, et Fuji on parempi.. Nykyinen kone, joka on myöskin Fuji, on palvellut jo 7 vuoden ajan.

Nyt mielipiteitä ja/tai kokemuksia kehiin, ihan kummasta koneesta vain!
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Stickl kirjoitti:Nyt mielipiteitä ja/tai kokemuksia kehiin, ihan kummasta koneesta vain!
Ei ole kokemusta, eikä paljon tietoakaan, mutta tämmöistä löytyi lähes samaan hintaan:

http://www.systemastore.fi/product_info ... s_id=49773 (6-ytiminen AMD FX-6100/8GB/1TB/GTX560 TI TOP)

http://www.systemastore.fi/product_info ... s_id=53822
Liekö sama kuin: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/21418/dgrhr
(Core i7-3770/8GB/1TB/GT530)

Jälkimmäinen häviää varmaan reilusti ainakin näytönohjaimessa, mutta prosessoritehoa on varmaan taas jonkinverran enemmän suhteessa noihin sun löytämiin. Ite ottaisin nopeimman prosessorin ja muistiakin mieluummin heti vaikka 16GB, muita palikoita on helppo päivittää myöhemminkin tehokkaampiin. Ja tämän takia tutkailisin vielä mitä sais ihan räätälöimällä koneen haluamakseen sopivalla lähikauppiaalla. Tai tilaamalla palikat jostain Saksasta ja kasaamalla/kasauttamalla itse.
Viimeksi muokannut Rockford, Syys 24, 2012 20 : 56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Rockford kirjoitti:
Stickl kirjoitti:Nyt mielipiteitä ja/tai kokemuksia kehiin, ihan kummasta koneesta vain!
Ei ole kokemusta, eikä paljon tietoakaan, mutta tämmöistä löytyi lähes samaan hintaan:

http://www.systemastore.fi/product_info ... s_id=49773 (6-ytiminen AMD FX-6100/8GB/1TB/GTX560 TI TOP)

http://www.systemastore.fi/product_info ... s_id=53822
(Core i7-3770/8GB/1TB/GT530)

Jälkimmäinen häviää varmaan reilusti ainakin näytönohjaimessa, mutta prosessoritehoa on varmaan taas jonkinverran enemmän suhteessa noihin sun löytämiin. Ite ottaisin nopeimman prosessorin, muita palikoita on helppo päivittää myöhemminkin tehokkaampiin. Ja tämän takia tutkailisin vielä mitä sais ihan räätälöimällä koneen haluamakseen sopivalla lähikauppiaalla.
Muutenhan noi on varsin päteviä, mutta pijän tuota 2TB kiintolevytilaa (koska jos vaik 5000 kuvaa keskimäärin vuodessa ja 30 megaa keskimääränen RAW-kuvien koko, tulee vuodessa n. 150GB kuvia, joten 1TB on aika pieni) aika tärkeänä tekijänä, koska mun näkemyksen mukaan tuossa Fujissa on kuiten ihan tarpeeksi tehoa pyörittämään tarvitsemani ohjelmat ja kuvat. :)

Mut se vaan, että jos tuossa on jotain tyyppivikoja/vikoja, ettei se kestäkään edes sitä 5 vuotta, niin ois mukava kuulla muidenkin mielipiteitä ja ehkä kokemuksiakin.

Edit:
Alko tuntuu siltä, että ehkä mää sitteki ostan jommankumman noista :D Kumman ite ottaisit? Käsitin, ettei tuo toinen ole suoraan pakasta vedettynä viel käyttövalmis (ei käyttöjärjestelmää ym), mut entä toi Asus, se on ilmeisesti heti käyttövalmis vai?
Viimeksi muokannut Stickl, Syys 24, 2012 21 : 17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kiintolevyjä nyt on halpa ja helppoa lisätä koneeseen. Itse asiassa ostaisin välittömästi uuteen koneseen 128GB SSD-kiintarin käyttöjärjestelmälle ja ohjelmille. Esim tuon:
http://www.jimms.fi/tuote/MZ-7PC128B%2FWW

Sillä saat enemmän vauhtia ja vilkkautta koneeseen kuin millään muulla jutulla. Jopa nykyiseesi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin