Laskeminen on hauskaa ja varsinkin kustannusvertailujen tekeminen suorastaan ratkiriemukasta. Mulla on ollut kumma tapa vaihtaa (täysin toimiva) auto n. kuuden vuoden välein. Aluksi ostin auton ihan työmatkoja varten. Ai niin, se Opelin rutku kesti vuoden, mutta ei puhuta siitä. Seuraava kinneri oli oikein kiva, mutta kun työnkuvan muuttumisen mukana maantiekilsat alkoivat kasvaa, kiisselihän se piti saada. Siihen aikaan oli nyrkkisääntö, että 15 tkm per vuosi oli fiksu kohta vaihtaa kiisseliin. No, sitten muuttui elämäntilanne ja tuli tarve farkulle. Nyt tietysti luulette, että 1½ mukeloa ja kultainen noutaja -> V70. No ei nyt ihan, 1½ koiraa sentään, mäykky lasketaan vain puolikkaaksi. Farkkukin valikoitui bensapatongiksi, kun työkilsat romahtivat. Asiaan. Se farkku lähestyi kuuden vuoden maagista rajaa ja aloin laskea, mikä on kuoletusaika, jos vaihdan bensapihimpään. En nyt mene yksityiskohtiin, mutta laskelmieni lopputulos oli, että sadan vuoden päästä pienempi kone on maksanut itsensä takaisin. Nyt on nykyisellä kinnerillä kuusi vuotta kohta täynnä, mutta jotain on tapahtunut. En ole vaihtamassa autoa, kilsoja tulee yksinkertaisesti niin vähän ilman koronaakin, että auto on lähinnä pelkkä kuluerä. Nyt jännittääkin, tuleeko vuodessa enemmän ajokilsoja vai otettuja kuvia. Omalla kohdallani puhutaan siis muutamasta tuhannesta molempien kohdalla.
Mun mielestä on hassua tosin laskea, mikä on valokuvauksen hinta ja mikä on kulkemiseen menevä raha. Musta on fiksumpaa laatia budjetti ja sen jälkeen kartoittaa vaihtoehdot. Ei ole mopokärpänen puraissut, joten ajattelen asiaa vain nelipyöräisten kautta. Ihan yhtä hassua tässä vastakkainasettelussa on se, että toisessa on järjettömästi juoksevia kuluja ja sijoituksen arvo suorastaan romahtaa hankkimisen jälkeen. Toisessa taas jälleenmyyntiarvo säilyy kohtuullisen hyvin, jos on tehnyt viisaista valintoja, ja alkuinvestointien jälkeen on kohtuullisen vaikea saada menemään suuria summia kerralla, ellei harrasta jonkun lanseeraamaa ideaa, missä ensin ostetaan pari repullista tavaraa, mikä on pakko vaihtaa toisiin repullisiin, koska Japaniasta on tullut tai tulee kahden vuoden päästä uusi kikkare, mikä tekee vanhojen vehkeiden käyttämisen suorastaan kestämättömän huonoksi vaihtoehdoksi.
valokuvaus vs moottoripyöräily
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Joo, ei tässä eläkkeellä ole enää varaa uusia hankkia, ei autoja eikä kameroita. Viimisestä prätkästäkin luovuin kolmatta vuotta sitten.
Kahden tonnin Bemari kesti neljättä vuotta, kunnes toissa vuodenvaihteessa kieltäytyi käynnistymästä, piti hakea kahden tonnin ceevitonen, jolla nyt mennään. Toki Bemarikin sitten keväällä käynnistyi, vikavalojen kera, joku amis siitä vielä maksoi 1600 ;-)
Kameroita on liki koko Canonin sarja, kallein taitaa ola toi käytettynä ostettu 5D, kuusisataakohan siitä maksoin. Ja nyt mökillä mukana Samsungin peilitön, ostohinta joku viikko sitten neljäkymppiä. Omaan tarpeeseen riittävän hyviä kuvia noillakin saa.
Kahden tonnin Bemari kesti neljättä vuotta, kunnes toissa vuodenvaihteessa kieltäytyi käynnistymästä, piti hakea kahden tonnin ceevitonen, jolla nyt mennään. Toki Bemarikin sitten keväällä käynnistyi, vikavalojen kera, joku amis siitä vielä maksoi 1600 ;-)
Kameroita on liki koko Canonin sarja, kallein taitaa ola toi käytettynä ostettu 5D, kuusisataakohan siitä maksoin. Ja nyt mökillä mukana Samsungin peilitön, ostohinta joku viikko sitten neljäkymppiä. Omaan tarpeeseen riittävän hyviä kuvia noillakin saa.
Fifty-forty
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: Kesä 30, 2006 22 : 43
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
juu, se ei ole joko tai, vaan sekä että.
Tuossa on jokunen kuva otettuna saman pyörän päältä. Kamera on välillä vaihtunut, pyörässä on 400tkm+ ja vielä se palvelee.
Linkistä kun vetää vasemmalla olevaa palkkia alas niin paljon kuin se menee, pitäis karttaan tulla tagi joka kuvan kohdalle ja niitä 700+.
https://www.google.fi/maps/contrib/1019 ... authuser=2" onclick="window.open(this.href);return false;
... ja vielä vertaukseksi että pyörä maksoi uutena 1997 noin 10k€ ja kamera vermeet on 2k€ luokkaa + drone on viimeaikoina ollut mukana.
Tuossa on jokunen kuva otettuna saman pyörän päältä. Kamera on välillä vaihtunut, pyörässä on 400tkm+ ja vielä se palvelee.
Linkistä kun vetää vasemmalla olevaa palkkia alas niin paljon kuin se menee, pitäis karttaan tulla tagi joka kuvan kohdalle ja niitä 700+.
https://www.google.fi/maps/contrib/1019 ... authuser=2" onclick="window.open(this.href);return false;
... ja vielä vertaukseksi että pyörä maksoi uutena 1997 noin 10k€ ja kamera vermeet on 2k€ luokkaa + drone on viimeaikoina ollut mukana.
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Kyllä tutuilla on muutos tapahtunut paljon aiemmin. Mut nyt tuttuja prätkä- ja autoukkoja tuntuu mietityttävän josta mistä katto pään päälle jos hotellit vielä pitkään kiinni. Taitaa monella mennä tuleva kesä vanhoja reissumuistoja kuvina katsellessa.Vieras1 kirjoitti:Varsinkii ihan viime aikoina...
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Aika vähän tässä on kesän kynnyksellä muutenkaan kaukomatkoja tehty, kerran tammikuulla ja kerran toukokuulla Madeiralle. Syksyyn noi on painottunut, ja tuonne ensi loppusyksyyn jo katsellut. Katsotaan nyt, miten nää rajoitteet jatkuu, täällä ja muualla©pjm kirjoitti:Taitaa monella mennä tuleva kesä vanhoja reissumuistoja kuvina katsellessa.
Fifty-forty