Hel_NiS kirjoitti:Kuten aiemmin kirjoitin, kukaan ei kiellä ottamasta samanlaisia kuvia. Se on vain tekopyhää paistatella jonkun toisen ideoilla ilman minkäänlaista kiitosta tai nöyryyttä. Samoin tälläkään ei ole mitään väliä. Tällaiset ihmiset, jotka hakevat pikaista tyydytystä, ei heitä kiinnosta. Moralisointi pilaisi vain nopeat hatsit.
Ja toisaalta, näiden kopiovastaavien ansiosta harvoin tulee mitään uutta. Toisin sanoen, omaa tyyliä ei löydy, uusia juttuja ei synny. Sinänsä se on herttaisen yhdentekevää. Ei heistä, heidän itsensä puolesta valitettavasti, ole sen suurempaa iloa kenellekään. Kaikkein vähiten heille itselleen. Nimittäin jonkun asian tekeminen vain siksi, että saisi muilta hyväksymistä on loppujen lopuksi hyvin nopeasti kuljettu tie. Motivaatio loppuu jossain vaiheessa varmasti. Ainakin näin oletan.
Olen pitkälti samaa mieltä, et tod. näk. kukaan ei jaksa ikuisuutta pelkällä jäjittelyllä - toisaalta nykyaikainen lehdistö on liki lopettanut aidon journalismin ja pääosin jutut koioidaan joko suoraan tai vähän muuttaen muista lähteistä. Tokia media onkin vaikeuksissa ja osa on ratkaissut ongelman luomalla puhdasta valhetta, mut katoamisesta on vielä turha puhua. Mut muut ihmiset tekee kaikenlaista muutakin typerää, joka ei mua tyydytä tai johon en itse ryhtyis - ja toisaalta teen monia typeriä asioita joita muut ihmiset ihmettelee melkoisesti. Kuvien jäljittely on kuitenkin maailman murheista yksi harmittomimmista ja ensisijaisesti mä katsoisin peiliin jos mua alkas toisten tekeminen huolestuttamaan - ja kasvattamisessakin mä ehkä keskittyisin muihin kohteisiin. Voisin olla enempi huolissani kirjallisen tuotannon köyhtymisestä ja lukemisen vähenemisestä - jonka seurauksena voidaan osittain pitää populismia, joka myös ratsastaa mitäänsanomattomuudella ja jäljittelyllä. Sama mitäänsanomattomuus ja hätäsyys koskee myös kameratestejä (pitää olla nopee ja suoltaa testi eetteriin - laadulla niin välii) ja pitkälti myös valokuvakeskusteluja - harva arvostaa mittaustekniikkaa tai aitoa testaamisen ammattilaisuutta - riittää, et käyttää sopivia termejä ja viljelee kivasti lukuja. Mikä siis Rossia liikuttaa ja kuinka kauan - en tiedä - mut arvelen, et epis liikuttaa Rossista huolestuneita enempi kuin vilpitön huoli Rossiparan elämästä. En myöskään tiiä mikä noit kameratestien tekijöitä saati lukijoita liikuttaa - siksi mä täällä pyörinkin, koska olen kiinnostunut ihmisen omituisuuksista. Ihminen on tavattoman mielenkiintoinen elukka - siksi mä rakastan ihmisten kuvaamista.
Kuvakompojen tutoriaaleja on tube pullollaan ja niiden tuotoksia näkee kohtuu usein aika identtisenä. Se on melkoista apinointia kädenliikkeitä myöten. Mash-up tai kuvakompot on toki lähtökohtaisesti melkoista kopioimista, vaikka osa paloista onkin puhtaasti omaa käsialaa. Kyse on myös paljon rahasta eli massimiehet voi matkustaa vuoristoon 14 kertaa vuodessa - osa rakentaa noit himassa. Krediitit toki kuviin laitetaan, mut inpiksen lähteitä ei välttämättä. Noin pikaisesti noit Rossin kuvia vilkaisseena en pysty sanomaan, et onko Jamppa fotaroinut kuvia tunnin jos toisenkin, vaikka toki malli onkin noissa selvä. Ja välillä tosiaan kyse on kunnioituksesta esikuviaan kohtaan - mä olen ottanut melkoisesti mallia Dalin teoksista muutamassa kompossa.
Et mun kannalta tässä on kyse vähän samasta ilmiöstä kuin jos Jaska ottaa samanlaisen kampauksen kuin mulla ja sit menee vielä ostamaan samanlaisen mekon henkkamaukasta. Sit mua harmittaa tollanen kopiointi, kun olen kuiteski pari viikkoa katalogeista omin pikku kätösin ettiny sopivaa hiusmallia ja toi poimi sen mun päästä. Nykyaikainen ihminen onnistuu kuvittelemaan google mapsin käytön tai asunnon ostamisen suureksi aherrukseksi. Kostoksi mä, Make, Kartsa ja Lahtinen käydään kirjottamassa sen sometilin selfie-kuviin hävyttömyyksiä - oppiipahan olemaan kopioimatta. Eli kuvaajat muistuttavat stereotyyppistä ämmäkerhoa - ja pahimmillaan kyseessä on pervo ajojahti, jossa hyvä tarkoitus ja tunnepohjainen laumaidiotismi vaihtavat paikkaa sujuvasti. Ja saa toki harmittaa - mua harmittaa monikin asia, mut aikuisuuteen kuuluu myös osata laittaa harmitukset pituusjärjestykseen. Pitäskö lähteä joukolla Rossia tapaamaan - tarjotaan olkapäätä ja kaveriseuraa, niin ehkä toi huomionkeruu netissä laantuu. Koska lähdetään?