Sattumalta samanlaisia kuvia

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Matti_JH
Viesti:

Re: Sattumalta samanlaisia kuvia

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Jaa-a. Tosiaan, kukaan tai mikään ei kiellä ottamasta samanlaisia kuvia samasta paikasta. Kyseessä on enemmänkin motivaatioiden ero. Ainakin niissä tapauksissa jotka olen omakohtaisesti kokenut.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

mvert kirjoitti:Millä perusteella esimerkiksi tuollaisen Hel_NiS:n mukaisen kuvauksen perusteella otetulle otokselle voisi myöntää teosstatuksen?
Ensimmäiselle otetulle/tuotetulle kuvalla voi suoda sen teosstatuksen tekijänoikeuksineen, kaikki muut ovat sitten sen kopioita. Eivät tietenkään itse kuvattuina laittomia, mutta eivät enää teoksia, joilla voisi olla tekijänoikeussuoja.

*edit* Kopioista ei siis niiden julkaisijan pitäisi esim. maksaa. Vaan eipä taida medioiden kuvatoimittajat asiaa tarkistaa,
Matti_JH
Viesti:

Testot ja copyrightit sikseen. Miettikää asiaa motivaation kannalta. Toisella on ajatus kuvasta. Toisella ajatus helposta peukusta. Eikö silloin alkuperäinen kuvaaja voi hiukan tuntea harmitusta, kuva, ajatus on supistettu hetken endorfiinipiikiksi. Pikaruoaksi.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Hel_NiS kirjoitti:Testot ja copyrightit sikseen. Miettikää asiaa motivaation kannalta. Toisella on ajatus kuvasta. Toisella ajatus helposta peukusta. Eikö silloin alkuperäinen kuvaaja voi hiukan tuntea harmitusta, kuva, ajatus on supistettu hetken endorfiinipiikiksi. Pikaruoaksi.
Komppaan tätä.

Kuka oikeasti jaksaa jotain matkija-apinaa kintereillä kokoajan? Tietääkseni lapsilla on kasvuvaiheita jossa he pyrkivät matkimaan aikuisten tekemisiä rasittavuuteen saakka, ilmeisesti Rossi sijoittuu johonkin tonne keskenkasvuisten kategoriaan?

On se nyt kumma ettei tuplalle mene jakeluun tän asian ydin! Liekö nimimerkki viittaa sitten johonkin tuplacopycattiin, en tiedä. Ihme puolustelua kuitenkin.
Kopiointi on kopiointia, ja tässä tapauksessa jätkällä ei ole edes pyytetöntä toi touhu vaan haluaa vähintäänkin ihailua (kenties jopa mainetta ja jopa some-rahaa) mahtavilla maisemakuvillaan, joidenka idea on lähes täysin kopioitu!

EI NÄIN!!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Juu, kyllä muakin harmittaisi ja saattaisin sanoa pari valittua sanaa, jos joku näiden esimerkkien mukaisesti kopsaisi muutamien tykkäysten takia kuvan, jonka eteen olen nähnyt paljon vaivaa. Toisaalta mulla ei taida olla yhtään sellaista kuvaa, joita kukaan edes haluaisi kopioida :)
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Hel_NiS kirjoitti:Eikö silloin alkuperäinen kuvaaja voi hiukan tuntea harmitusta, kuva, ajatus on supistettu hetken endorfiinipiikiksi. Pikaruoaksi.
Kukapa siipiveijareista pitäisi. Toisaalta aikoinaan, kuvaamisen opettuaikoina minua käskettiin plagioida mestareita, jotta oppisin. Siis saamaan kuviin mestarin tunnelman ja tyylin.

Mutta silloin ei ollut julkistuksia ja jos yritti plagiaatilla menestyä, niin huonosti kävi. Kunnia meni ja plagioijan maine jäi ja pysyi. Näin kävi yhdelle oppi-isistäni, joka oli säilyttänyt sodan takia parin ystävänsä negoja ja sotkenut niitä omiinsa. Ja sitten käytti myöhemmin kilpailussa yhtä sodassa kaatuneen kuvaa mainituin seurauksin. Siinä ei selittelyt auta.

Nykyisin julkistusväyliä on niin paljon, ettei niitä psyty kukaan seuraamaan ja plagiaatit paljastuvat vain sattumalta. Moderneilla kuvankäsittelysoftilla on myös liian helppo ottaa alkuperäinen ja muuntaa se omaksi "näkemykseksi".

Itse en julkista Facebookissa muille kuin kavereille, joita on hyvin rajallinen määrä. Ja jätän esim. täällä julkistamasta kuvia, jotka ovat samanlaisia kuin muiden aiemmin julkaisemia. Paitsi jos ne ovat samassa ketjussa tarkoituksellisesti.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

temama kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Testot ja copyrightit sikseen. Miettikää asiaa motivaation kannalta. Toisella on ajatus kuvasta. Toisella ajatus helposta peukusta. Eikö silloin alkuperäinen kuvaaja voi hiukan tuntea harmitusta, kuva, ajatus on supistettu hetken endorfiinipiikiksi. Pikaruoaksi.
Komppaan tätä.

Kuka oikeasti jaksaa jotain matkija-apinaa kintereillä kokoajan? Tietääkseni lapsilla on kasvuvaiheita jossa he pyrkivät matkimaan aikuisten tekemisiä rasittavuuteen saakka, ilmeisesti Rossi sijoittuu johonkin tonne keskenkasvuisten kategoriaan?

On se nyt kumma ettei tuplalle mene jakeluun tän asian ydin! Liekö nimimerkki viittaa sitten johonkin tuplacopycattiin, en tiedä. Ihme puolustelua kuitenkin.
Kopiointi on kopiointia, ja tässä tapauksessa jätkällä ei ole edes pyytetöntä toi touhu vaan haluaa vähintäänkin ihailua (kenties jopa mainetta ja jopa some-rahaa) mahtavilla maisemakuvillaan, joidenka idea on lähes täysin kopioitu!

EI NÄIN!!!
No varsinaisesti tässä sen enempää Jamppaa puolustele - kuten en myöskään noita jäljittelijöiden metsästäjiä. Säälittävyyspisteet menee siinä aika tasan ja vois väittää, et maineenkeruupisteetkin samoin tein. Toi juttu on kuitenkin lähtökohtaisesti varsin puolivillaisesti tehty - sanoisin, et jopa huonompi kuin Rossin jäljitelmät. Jotenkin toivois, et myös tekstinkirjoittajat ja nettijuttujen tekijät hakis tota motivaatiota ja innovaatisuutta jostakin muualta tai jos tuosta aiheesta niin tekin siitä sen näköistä, et jutussa olis edes hivenen enempi luovuutta - tykkään mä hyvistä salapoliisiromaaneistakin, mut toi ei ollut sitä.

Mut noin yleisesti ihmiset on kohtuu turhan paljon kiinnostuneita muiden motivaatioista ja tekemisistä - myös allekirjoittanut. Tai speluloivat toisten luonnetta tai mielenliikkeitä muutaman kuvan tai lauseen perusteella - ja Rossin osalta tällä tiedolla on vaikea mennä analysoimaan mikä miestä/naista/hahmoa liikuttaa - ja lopulta se ei ihan hirveästi mua kiinnosta (eikä ainakaan lynkkaamismielessä). Ideaalimaailmassa kaikki olis kuin minä - löytäis sisäisen motivaationsa samoista vaikuttimista ja olis yhtä puhtaita teoissaan ja ajatuksissaan. Reaalimaailmassa ihminen hakee identiteettiään ja paikkaansa laumassa hyvin monin tavoin - onks Rossin tapa sikasiisti - ei - liikuttaaks se mua - ei juurikaan. Mikä musta tulee isona - en tiiä - toivottavasti parempi kuvaaja.

Mitä on pyyteetön toiminta - näin kuvaamisesta rahaa saavana on välillä vaikea vetää rajaa pyyteettömän kuvaajan ja mainosmiehen välille - joskus tuntuu, et kuvaan maisemia siksi, jotta ne toimivat sisäänheittona asiakkaille. Somesta on tullut tai se on aina ollut puhtaasti mainosalusta, jossa lauman jäsenet kisaavat suosiosta. Kaappikuvaajat voi kopioida, olla kopiomatta tai olla kokonaan kuvaamatta - kukaan ei tiedä pitääkö se metsässä kaatuva puu äänen jos ei ole itse paikalla. Pitäskö kokea harmitusta kaikkien niiden puiden puolesta joista en tiedä - se vasta epistä onkin - porukka ei ees kerro, et kopioi mua. Kunnon ekonomisti väittäs, et ihminen on itsekäs laumaeläin, jonka näennäisesti pyyteettömät teotkin lähtevät itsekkäistä motiiveista.

Et Temama - vähän syvyyttä kiitos - ei tollasta jatkuvaa komppaamista ja muiden jäljittelyä. Harmituksen syy lienee epis ja epis on kohtuu teinitunne - aikuisten pitäs kasvaa tosta tunteesta ja olla itsenäisiä olentoja. No ei vais - epis on aikas universaali juttu ja se liikuttaa maailmaa noiden kolmen K:n lisäksi - kahvi, kosto ja kateus - noista keskimmäinen usein seuraa tota epistä. Esim. teen sellasen kopiojamppajutun, koska haluan vähän näpäyttää - tai siis kasvattaa (motarilla mä kasvatan muita autoilijoita äkkijarrutuksilla).
temama

Siinäpä se just onkin, kun ei kerrota että kopioi. Ei anneta pienintäkään crediittiä sille jolta varasti idean!
Toivotaan vain, ettei kukaan huomasi yhteyttä, ja esitetään valokuvat täysin omina teoksinaan. Tämmöistä tää valitettavan usein on, eikä suuri yleisö tosiaan huomaa. Kun ei ole aikaa leikkiä salapoliisia.

Pohjimmiltaan jokainen pallopäinen kaksijalkainen tällä planeetalla on itsekäs olento. Se on rakennettu geeneihin. Mutta mitä sen itsekkyytensä kanssa touhuaa suhteessa ympäröivään maailmaan ja kanssaihmisiin, se onkin monimutkaisempi jutska.

ttuplai kirjoitti: - porukka ei ees kerro, et kopioi mua. Kunnon ekonomisti väittäs, et ihminen on itsekäs laumaeläin, jonka näennäisesti pyyteettömät teotkin lähtevät itsekkäistä motiiveista.

Et Temama - vähän syvyyttä kiitos - ei tollasta jatkuvaa komppaamista ja muiden jäljittelyä. Harmituksen syy lienee epis ja epis on kohtuu teinitunne - aikuisten pitäs kasvaa tosta tunteesta ja olla itsenäisiä olentoja. No ei vais - epis on aikas universaali juttu ja se liikuttaa maailmaa noiden kolmen K:n lisäksi - kahvi, kosto ja kateus - noista keskimmäinen usein seuraa tota epistä. Esim. teen sellasen kopiojamppajutun, koska haluan vähän näpäyttää - tai siis kasvattaa (motarilla mä kasvatan muita autoilijoita äkkijarrutuksilla).
Mä olen päättänyt olla tällä foorumilla oma itseni, ja luulisin, että linjani on ollut suht omaperäinen.
Komppaaminen on sitä, että on samaa mieltä jonkun kanssa. Sitä sentään kai saa vielä olla, ettei syytetä kopioinnista?
Matti_JH
Viesti:

Kuten aiemmin kirjoitin, kukaan ei kiellä ottamasta samanlaisia kuvia. Se on vain tekopyhää paistatella jonkun toisen ideoilla ilman minkäänlaista kiitosta tai nöyryyttä. Samoin tälläkään ei ole mitään väliä. Tällaiset ihmiset, jotka hakevat pikaista tyydytystä, ei heitä kiinnosta. Moralisointi pilaisi vain nopeat hatsit.

Ja toisaalta, näiden kopiovastaavien ansiosta harvoin tulee mitään uutta. Toisin sanoen, omaa tyyliä ei löydy, uusia juttuja ei synny. Sinänsä se on herttaisen yhdentekevää. Ei heistä, heidän itsensä puolesta valitettavasti, ole sen suurempaa iloa kenellekään. Kaikkein vähiten heille itselleen. Nimittäin jonkun asian tekeminen vain siksi, että saisi muilta hyväksymistä on loppujen lopuksi hyvin nopeasti kuljettu tie. Motivaatio loppuu jossain vaiheessa varmasti. Ainakin näin oletan.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Onpahan varsin mielenkiintoinen keskustelu. Mä oon vähän sillä kannalla että matkiminen on imartelun suurin ilmentymä. Onks se spedeä? Juu. Toisaalta vaikutteita on otettu aina ja aina tullaan ottamaan. Mihin sitä rajoja sitten vetämään? Mulla on tähän yksi mielenkiintoinen sämppeli ihan omasta tuotannosta. Tästä bändistä ja etenkin tästä albumista oon aina pitänyt todella paljon:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Fine_Day_to_Exit" onclick="window.open(this.href);return false;

Ennen kaikkea toi kansi on mun mielestä aivan huikean hieno. Tuossa tovi sitten tein erinäisistä syistä yhden videon, ja sille toimi suurena inspiraationa tuo levyn kansi. Käytännössä plagioin sen suoraan ja kirjoitin siihen vähän tarinaa päälle. Videon näkee tästä:

https://youtu.be/BYNJihOKBD0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolmen minuutin kohdalla näkee sen hyvin pitkälti samanlaisen sommittelun ja muutenkin saman idiksen. En oo koskaan sitä inspiraation lähdettä piilotellut vaan aina kertonut kun on puheeksi tullut. Mutta en myöskään ole mitään krediittejä siitä mihinkään antanut. Eli kysymys kuuluu olenko vain kahden pennin kopioija, vai olenko tehnyt jotain uuttakin? Olisiko pitänyt lähettää Anatheman kavereille kiitokset inspiraatiosta? Olisiko pitänyt mainita siitä lopputeksteissä? Tähän olisi ihan mielenkiintoista saada kritiikkiä tai mielipiteitä, koska samoilla nurkilla tuossakin liikutaan.

Itse koen että tuo on kunnianosoitus kyseiselle bändille ja sellaisena yritin sitä toteuttaa.
temama

Juuh, no ehkä näitä taiteen eri scenejä ei voi niputtaa samalla tavalla yhteen.

Jos vaikka laulutekijä tekee laulun joka suurimmalta osin plagiaatti jonkun aikaisemmin tekemästä laulusta, niin on sanomattakin selvä ettei hyvää heilu.

Musavideoissa on vähän eri juttu, koska minusta musavideoita on jo pitkään tehty samoilla kaavoilla, siis tietty erilaisia videoita, mutta kerrontapuolta ei koeta kopioinniksi. Samoin leffoissa. Elokuviakin tehdään hyvin paljon samanlaisia missä kerronta ja juonikuviot täsmäävät lähes identtisesti.

Mutta tosiaan jos joku tekee täysin samanlaisen valokuvan, jossa on ilmiselvää että nyt ei ole yritetty tehdä lainkaan omaa valokuvaa, vaan on yritetty vain kopioida toisen järkkäilemä foto, niin se ei enää ole niinkään sopivaa. Ehkä se voi olla imartelevaa alkuperäisen kuvan ottajalle (tai sitten ei), mutta jos ei edes krediittiä anneta alkuperäisen kuvan ottajallle, niin kyllä minusta kyse on enemmän hyväksikäytöstä kuin mistään ihailun osoittamisesta!
ttuplai

Hel_NiS kirjoitti:Kuten aiemmin kirjoitin, kukaan ei kiellä ottamasta samanlaisia kuvia. Se on vain tekopyhää paistatella jonkun toisen ideoilla ilman minkäänlaista kiitosta tai nöyryyttä. Samoin tälläkään ei ole mitään väliä. Tällaiset ihmiset, jotka hakevat pikaista tyydytystä, ei heitä kiinnosta. Moralisointi pilaisi vain nopeat hatsit.

Ja toisaalta, näiden kopiovastaavien ansiosta harvoin tulee mitään uutta. Toisin sanoen, omaa tyyliä ei löydy, uusia juttuja ei synny. Sinänsä se on herttaisen yhdentekevää. Ei heistä, heidän itsensä puolesta valitettavasti, ole sen suurempaa iloa kenellekään. Kaikkein vähiten heille itselleen. Nimittäin jonkun asian tekeminen vain siksi, että saisi muilta hyväksymistä on loppujen lopuksi hyvin nopeasti kuljettu tie. Motivaatio loppuu jossain vaiheessa varmasti. Ainakin näin oletan.
Olen pitkälti samaa mieltä, et tod. näk. kukaan ei jaksa ikuisuutta pelkällä jäjittelyllä - toisaalta nykyaikainen lehdistö on liki lopettanut aidon journalismin ja pääosin jutut koioidaan joko suoraan tai vähän muuttaen muista lähteistä. Tokia media onkin vaikeuksissa ja osa on ratkaissut ongelman luomalla puhdasta valhetta, mut katoamisesta on vielä turha puhua. Mut muut ihmiset tekee kaikenlaista muutakin typerää, joka ei mua tyydytä tai johon en itse ryhtyis - ja toisaalta teen monia typeriä asioita joita muut ihmiset ihmettelee melkoisesti. Kuvien jäljittely on kuitenkin maailman murheista yksi harmittomimmista ja ensisijaisesti mä katsoisin peiliin jos mua alkas toisten tekeminen huolestuttamaan - ja kasvattamisessakin mä ehkä keskittyisin muihin kohteisiin. Voisin olla enempi huolissani kirjallisen tuotannon köyhtymisestä ja lukemisen vähenemisestä - jonka seurauksena voidaan osittain pitää populismia, joka myös ratsastaa mitäänsanomattomuudella ja jäljittelyllä. Sama mitäänsanomattomuus ja hätäsyys koskee myös kameratestejä (pitää olla nopee ja suoltaa testi eetteriin - laadulla niin välii) ja pitkälti myös valokuvakeskusteluja - harva arvostaa mittaustekniikkaa tai aitoa testaamisen ammattilaisuutta - riittää, et käyttää sopivia termejä ja viljelee kivasti lukuja. Mikä siis Rossia liikuttaa ja kuinka kauan - en tiedä - mut arvelen, et epis liikuttaa Rossista huolestuneita enempi kuin vilpitön huoli Rossiparan elämästä. En myöskään tiiä mikä noit kameratestien tekijöitä saati lukijoita liikuttaa - siksi mä täällä pyörinkin, koska olen kiinnostunut ihmisen omituisuuksista. Ihminen on tavattoman mielenkiintoinen elukka - siksi mä rakastan ihmisten kuvaamista.

Kuvakompojen tutoriaaleja on tube pullollaan ja niiden tuotoksia näkee kohtuu usein aika identtisenä. Se on melkoista apinointia kädenliikkeitä myöten. Mash-up tai kuvakompot on toki lähtökohtaisesti melkoista kopioimista, vaikka osa paloista onkin puhtaasti omaa käsialaa. Kyse on myös paljon rahasta eli massimiehet voi matkustaa vuoristoon 14 kertaa vuodessa - osa rakentaa noit himassa. Krediitit toki kuviin laitetaan, mut inpiksen lähteitä ei välttämättä. Noin pikaisesti noit Rossin kuvia vilkaisseena en pysty sanomaan, et onko Jamppa fotaroinut kuvia tunnin jos toisenkin, vaikka toki malli onkin noissa selvä. Ja välillä tosiaan kyse on kunnioituksesta esikuviaan kohtaan - mä olen ottanut melkoisesti mallia Dalin teoksista muutamassa kompossa.

Et mun kannalta tässä on kyse vähän samasta ilmiöstä kuin jos Jaska ottaa samanlaisen kampauksen kuin mulla ja sit menee vielä ostamaan samanlaisen mekon henkkamaukasta. Sit mua harmittaa tollanen kopiointi, kun olen kuiteski pari viikkoa katalogeista omin pikku kätösin ettiny sopivaa hiusmallia ja toi poimi sen mun päästä. Nykyaikainen ihminen onnistuu kuvittelemaan google mapsin käytön tai asunnon ostamisen suureksi aherrukseksi. Kostoksi mä, Make, Kartsa ja Lahtinen käydään kirjottamassa sen sometilin selfie-kuviin hävyttömyyksiä - oppiipahan olemaan kopioimatta. Eli kuvaajat muistuttavat stereotyyppistä ämmäkerhoa - ja pahimmillaan kyseessä on pervo ajojahti, jossa hyvä tarkoitus ja tunnepohjainen laumaidiotismi vaihtavat paikkaa sujuvasti. Ja saa toki harmittaa - mua harmittaa monikin asia, mut aikuisuuteen kuuluu myös osata laittaa harmitukset pituusjärjestykseen. Pitäskö lähteä joukolla Rossia tapaamaan - tarjotaan olkapäätä ja kaveriseuraa, niin ehkä toi huomionkeruu netissä laantuu. Koska lähdetään?
ttuplai

nsamppa kirjoitti:Onpahan varsin mielenkiintoinen keskustelu. Mä oon vähän sillä kannalla että matkiminen on imartelun suurin ilmentymä. Onks se spedeä? Juu. ...
Matkiminen on imartelun suurin ilmentymä - saako käyttää - laitan krediitit (mitään laita - muutan pari sanaa ja käytän omanani). Mä olen vähän samoilla linjoilla johon viittasin tolla miljoonan tykkämisen ja jäljittelijän erolla. Suurin osa ei vaivaudu muuhun kuin seuraamaan toisten sivuja ja tykkää-napin painamiseen - tosi taiteenystävät kirjoittaa kuvan alle: "Hyvä kuva". Jos toi Rossi tosiaan raahaa itsensä pöpelikköön muiden kuvien perässä niin on tossa aika paljon yritystä.

Tässä mun yritys tehdä kunniaa Dalille - ja kaupan päälle tietenkin haen muiden hyväksyntää ja pään taputuksia.
https://www.flickr.com/photos/toni_neff ... 615772266/" onclick="window.open(this.href);return false;
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

rossin salanimisyys viittaa siihen että tämä on jonkinlainen taideproggis jonka tarkoituksena on vain todistaa että maisemagenren tuottajien mainostamat "iäksi katoavat henkeäsalpaavat hetket" ovat melko tavallisia tapauksia jos vain jaksaa raahata itsensä paikan päälle. ks: https://www.instagram.com/insta_repeat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
KeijoK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

Kuva
Kuva

Pitäiskö mulla lähettää lasku LG:lle kun ovat plagioineet mun kuvaa...?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt huononsit sitä näkymää lattealla valolla ja katkenneella maisemalla.
ttuplai

janne. kirjoitti:rossin salanimisyys viittaa siihen että tämä on jonkinlainen taideproggis jonka tarkoituksena on vain todistaa että maisemagenren tuottajien mainostamat "iäksi katoavat henkeäsalpaavat hetket" ovat melko tavallisia tapauksia jos vain jaksaa raahata itsensä paikan päälle. ks: https://www.instagram.com/insta_repeat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toi on hyvä teoria. Jos ei oo nähny revontulia voi äkkiä ajatella, et kyseessä on joku maaginen ilmiö, jonka ehkä näkee kerran miljoonassa vuodessa. Pari kuukautta pohjoisessa tai esim. Islannissa hyvänä revontulivuonna tuottaa revontulikuvia noin sadalle ihmiselämälle. Aivan samalla tavalla ite kattoo jonkun toisella puolella palloa asuvan kuvaajan settiä ja miettii, et on se vaan melkonen kuvaaja - no paikallinen asukki toteaa, et jatkuvasti tuota näkee - ei vaan välttämättä osu viikon turistimatkalle, vaikka raahas peränsä joka aamu ja ilta maiseman ääreen - eikä varsinkaan jos joutuu luottamaan julkiseen liikenteeseen. Paras tunne on se, ku ite on raahannut kalustonsa rinkka selässä jonnekin jorpakkoon ja joka ainut päivä keli on kuraa. Poislukien yksi ainoa ilta, jolloin puhelinkuvaaja Jaska ajaa perille hervottomalla maasturilla ja nappaa kolme kuvaa auton ikkunasta joista jokainen pesee ne 1500 kuvaa, jotka ite otti - kelit suosi - taivas ei palkitse ahkeruudesta - onko murha rikos jos on hyvät perustelut? Oleks mä kuitenki moraalinen voittaja (jos siis tota murhaa ei lasketa)?

Maisemakuvaaminen on vaan aivan liian yliarvostettua hömppää, vaikka kieltämättä kivaa touhua onkin (nyt ku Jaskakin on mullan alla) - nykykameroilla onnistuu saamaan messevässä maisemassa hyvää kuvaa, vaikka kompastus kameran kanssa sormi napilla. No ei muutkaan kuvagenret mitään supervaikeita ole - tekemällä oppii siinä missä pesukoneen käytönkin - lopulta kaikki on duunia, tuuria ja lompakon paksuutta - ja sellanen millin tuhannesosa omaa superluovuutta ja ainutlaatuisuutta. Silti tosta tuhannesosasta pitää tehdä numero, koska mä, minä ja myö.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Jos, niin ei kovin erikoinen taideproggis. Jos 2kk päästä alkuperäisen kuvan julkaisusta mennään ottamaan kopio samasta maisemakuvasta tms....

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama

JooooooOoOoOoOoo....!!! Tää Rossi on jonkun hypridisodanäyntiin erikoistuneen salaisenpalvelun osaston agentti jeims pond 0666, jonka tehtävä on stalkata miten ihmiset erottavat kuvia ja niiden kopioita toisistaan!

Tai sitten tosiaan taidetta tosiaan; psykosomesosiaalista taidetta jossa tarkastellaan nykyimmeisen teknofrustaatioituneiden aivosolujen ärsykkeitä reaalitodellisuuden digitalisoituihin mallinnoksiin, ja niiden kopioihin!?
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

ttuplai kirjoitti:
janne. kirjoitti:rossin salanimisyys viittaa siihen että tämä on jonkinlainen taideproggis jonka tarkoituksena on vain todistaa että maisemagenren tuottajien mainostamat "iäksi katoavat henkeäsalpaavat hetket" ovat melko tavallisia tapauksia jos vain jaksaa raahata itsensä paikan päälle. ks: https://www.instagram.com/insta_repeat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toi on hyvä teoria. Jos ei oo nähny revontulia voi äkkiä ajatella, et kyseessä on joku maaginen ilmiö, jonka ehkä näkee kerran miljoonassa vuodessa. Pari kuukautta pohjoisessa tai esim. Islannissa hyvänä revontulivuonna tuottaa revontulikuvia noin sadalle ihmiselämälle. Aivan samalla tavalla ite kattoo jonkun toisella puolella palloa asuvan kuvaajan settiä ja miettii, et on se vaan melkonen kuvaaja - no paikallinen asukki toteaa, et jatkuvasti tuota näkee - ei vaan välttämättä osu viikon turistimatkalle, vaikka raahas peränsä joka aamu ja ilta maiseman ääreen - eikä varsinkaan jos joutuu luottamaan julkiseen liikenteeseen. Paras tunne on se, ku ite on raahannut kalustonsa rinkka selässä jonnekin jorpakkoon ja joka ainut päivä keli on kuraa. Poislukien yksi ainoa ilta, jolloin puhelinkuvaaja Jaska ajaa perille hervottomalla maasturilla ja nappaa kolme kuvaa auton ikkunasta joista jokainen pesee ne 1500 kuvaa, jotka ite otti - kelit suosi - taivas ei palkitse ahkeruudesta - onko murha rikos jos on hyvät perustelut? Oleks mä kuitenki moraalinen voittaja (jos siis tota murhaa ei lasketa)?

Maisemakuvaaminen on vaan aivan liian yliarvostettua hömppää, vaikka kieltämättä kivaa touhua onkin (nyt ku Jaskakin on mullan alla) - nykykameroilla onnistuu saamaan messevässä maisemassa hyvää kuvaa, vaikka kompastus kameran kanssa sormi napilla. No ei muutkaan kuvagenret mitään supervaikeita ole - tekemällä oppii siinä missä pesukoneen käytönkin - lopulta kaikki on duunia, tuuria ja lompakon paksuutta - ja sellanen millin tuhannesosa omaa superluovuutta ja ainutlaatuisuutta. Silti tosta tuhannesosasta pitää tehdä numero, koska mä, minä ja myö.

Syyllistyn varmasti tuohon jo kuvattujen kohteiden käyttöön. Niitä itseäni kiinnostavia maisemia löytyy suomesta kovin vähän ja ulkomailla ei ole rahaa ja aikaa samoilla etsimässä mahdollisia paikkoja - eikä yleensä edes voi sillä maita ja mantuja ei saa kulkea vapaasti kuten täällä pohjolassa on totuttu.

Joten yleisin tapa on kaivaa google maps, google earth ja googlen kuvahaku. Sitten kartalta katsellaan potentiaalisia paikkoja, kirjoitellaan kuvahakuun ja yritetään päätellä onko siellä mitään mielenkiintoista. Jos on, sen jälkeen tutkaillaan earthissa missä voisi olla hyviä suuntia joista esimerkiksi vuoret näkyvät tiettyyn päivän aikaan hyvin ja minne pääsee jollei ihan julkisilla, niin ainakin vuokra-autolla + lyhyellä kävelyllä.

Kummasti lopputuloksena on paikkoja, joissa on otettu varmasti monia kuvia ja toisinaan paikalle änkeää useampi kuvaaja seuraksi.

Suomi on pieni maa, täällä voi mennä kuvaamaan vaikka Paavolan tammea, kuusamossa jokea siltä kukkulalta tai Hepoköngästä, pystyttää jalustan, odotella rauhassa ja säädellä vapaasti.
Muualla käy helposti niin, että paikalla pitää olla aikaisin ja fiksata se oma kuvakulma, sillä valon parantuessa sinne ilmaantuu muitakin asettelemaan jalustojaan.

Pahimpia ovat jenkkien kansallispuistot - näin olen lukenut.
Zone VI
Vastaa Viestiin