Mihin kuvat?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
tehodia

Re: Mihin kuvat?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

hama kirjoitti:Tässä ei ole varmaan kysymys mitä sinä olisit noihin laittamassa?
Jo pelkästään 1TB SSD hintahaitari on melkoinen, paremmat maksaa yli 300€:a.
Jos koneen arvo on n. 150 eur, niin oletan, ettei siihen talletustilaankaan haluta sijoittaa enempää kuin muutama satanen. Mutta muutkin voivat esittää oman hinta-arvionsa ja siihen hintaan saatavan pöytäkoneen.

Kun minulla nyt sattuu olemaan tuo sama kone kuin aloittajalla, niin minulle on tähän asti riittänyt juuri tuollainen yhdistelmä. Jos se ei jollekulle riitä tai ei halua esim kahta kiintolevyä kannettavan sisään, niin sitten pitää miettiä muita vaihtoehtoja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tehodia

saba kirjoitti:Firewire on ihan kuuminta hottia täälä perämettässä :)
Taidan aloittaa siitä, että vaihdan läppäriin 1TB SSD levyn ja katon sitte mikä tökkii seuraavaksi.
Joo, alkuperäinen Firewire on ollut käytössä jo n. 25 vuotta sitten, ja se uudempikin (joka siis on ko koneessakin) on tullut käyttöön n. 2002, eli 17 vuotta sitten. Usb3 on käytännössä korvannut sen.

1 Tt:n ssd:llä saat siis n. 750 Gt lisää tallennustilaa.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

tehodia kirjoitti:
hama kirjoitti:Tässä ei ole varmaan kysymys mitä sinä olisit noihin laittamassa?
Jo pelkästään 1TB SSD hintahaitari on melkoinen, paremmat maksaa yli 300€:a.
Jos koneen arvo on n. 150 eur, niin oletan, ettei siihen talletustilaankaan haluta sijoittaa enempää kuin muutama satanen. Mutta muutkin voivat esittää oman hinta-arvionsa ja siihen hintaan saatavan pöytäkoneen.

Kun minulla nyt sattuu olemaan tuo sama kone kuin aloittajalla, niin minulle on tähän asti riittänyt juuri tuollainen yhdistelmä. Jos se ei jollekulle riitä tai ei halua esim kahta kiintolevyä kannettavan sisään, niin sitten pitää miettiä muita vaihtoehtoja.
Tuollaisella läppärillä ei ole enää kuin käyttöarvo, itse en laittaisi eurokaan tuollaiseen systeemiin, eikä tuon tasoisella laitteella ole paljon tekemistä oikean kuvankäsittelyn kanssa.
Reissussa varmasti ihan riittävä, mutta kuvankäsittelyä ajatellen pitäisi siihen pystyä liittämään edes hyvä näyttö.
tehodia

hama kirjoitti:Onko joku vanha Sonyn videokamera vai mitä käyttöä tuolla liitännällä on?
Ainut käyttö tuolle voisi nykyään olla se, että jos on vanha Firewire-levy, niin sen sisällön voi kätevästi siirtää usb-levylle. Teoriassa, jos löytäisi vanhan firewire-kotelon, niin siihen voisi laittaa raid0-setin vaikkapa kahdesta (esim 2x4Tt) 3,5"-kiintolevystä, niin sekin olisi vaihtoehto varmistukseen. Mutta ei siinä varsinaista etua olisi usb3-levyyn verrattuna.

Liitäntää on ollut myös muiden valmistajien kuin Sonyn kameroissa, esim Canonissa on. Ja se olisi se toinen käyttö nykyään, että jos on vielä vanha videokamera, niin videon siirtoon tietokoneelle.
tehodia

hama kirjoitti:Tuollaisella läppärillä ei ole enää kuin käyttöarvo, itse en laittaisi eurokaan tuollaiseen systeemiin,
Kuten joku tuolla aiemmin kommentoi: "Tässä ei ole varmaan kysymys mitä sinä olisit noihin laittamassa?"

"...en laittaisi eurokaan..." Tuohon hintaan onkin mahdoton suosittaa jotain kuvankäsittelyyn soveltuvan koneen keskusyksikköä.

"Oikeasta kuvankäsittelystä" aloittaja totesi: "Se jaksaa pyörittää nykyistä kuvankäsittelyohjelmaa (LR6) joka tukee kameraa joka minulla nyt on ja jota ei ole tarvetta päivittää."
hama

tehodia kirjoitti:
hama kirjoitti:Onko joku vanha Sonyn videokamera vai mitä käyttöä tuolla liitännällä on?
Ainut käyttö tuolle voisi nykyään olla se, että jos on vanha Firewire-levy, niin sen sisällön voi kätevästi siirtää usb-levylle. Teoriassa, jos löytäisi vanhan firewire-kotelon, niin siihen voisi laittaa raid0-setin vaikkapa kahdesta (esim 2x4Tt) 3,5"-kiintolevystä, niin sekin olisi vaihtoehto varmistukseen. Mutta ei siinä varsinaista etua olisi usb3-levyyn verrattuna.

Liitäntää on ollut myös muiden valmistajien kuin Sonyn kameroissa, esim Canonissa on. Ja se olisi se toinen käyttö nykyään, että jos on vielä vanha videokamera, niin videon siirtoon tietokoneelle.
Jos osaat lukea, niin varmaan kykenet lukemaan, etten väittänyt ettei se olisi muissa ollut.
hama

tehodia kirjoitti:
hama kirjoitti:Tuollaisella läppärillä ei ole enää kuin käyttöarvo, itse en laittaisi eurokaan tuollaiseen systeemiin,
Kuten joku tuolla aiemmin kommentoi: "Tässä ei ole varmaan kysymys mitä sinä olisit noihin laittamassa?"

"...en laittaisi eurokaan..." Tuohon hintaan onkin mahdoton suosittaa jotain kuvankäsittelyyn soveltuvan koneen keskusyksikköä.

"Oikeasta kuvankäsittelystä" aloittaja totesi: "Se jaksaa pyörittää nykyistä kuvankäsittelyohjelmaa (LR6) joka tukee kameraa joka minulla nyt on ja jota ei ole tarvetta päivittää."
Joku tuolla myös väitti että "joku budjetti" on annettu, vaikka aloittaja vasta arpoo eri vaihtoehtojen välillä, mutta hyvä jos sinä päätät hänen puolestaan budjetin suuruuden.
Kyllä sinä ja aloittaja saatte myös uskoa, että lähes antiikkisella läppärillä tehty kuvankäsittely on ihan oikeaa kuvankäsittelyä.
saba

Viesti Kirjoittaja saba »

Ostin läppäriin tänään 1TB SSD:n. Katon myöhemmin, vaihdanko 500Gt HDD:n tilalle 2TB HDD:n vai 1TB SSD:n.
Nikon D800
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

saba kirjoitti:Ostin läppäriin tänään 1TB SSD:n. Katon myöhemmin, vaihdanko 500Gt HDD:n tilalle 2TB HDD:n vai 1TB SSD:n.
Varulta nyt sanon tämän. Jos puhtaan asennuksen teet ja asennat Catalinan, niin esimerkiksi Lightroom 6 ei toimi. Jos haluat Catalinan asentaa, niin silloin tee asennus esimerkiksi varmuuskopiosta jonka olet tehnyt time machinella. Tällöin LR 6 toimii normaalisti. Vanhemmissa käyttöjärjestelmissä toimii LR 6. Jos haluaa tehdä puhtaan asennuksen ja säilyttää LR 6, niin täytyy mennä vanhemman version kautta uudempaan.
saba

emerik kirjoitti:
saba kirjoitti:Ostin läppäriin tänään 1TB SSD:n. Katon myöhemmin, vaihdanko 500Gt HDD:n tilalle 2TB HDD:n vai 1TB SSD:n.
Varulta nyt sanon tämän. Jos puhtaan asennuksen teet ja asennat Catalinan, niin esimerkiksi Lightroom 6 ei toimi. Jos haluat Catalinan asentaa, niin silloin tee asennus esimerkiksi varmuuskopiosta jonka olet tehnyt time machinella. Tällöin LR 6 toimii normaalisti. Vanhemmissa käyttöjärjestelmissä toimii LR 6. Jos haluaa tehdä puhtaan asennuksen ja säilyttää LR 6, niin täytyy mennä vanhemman version kautta uudempaan.
Tämä oli hyvä ohje. Kerkesin jo tuskailemaan kun en saanu LR6:sta toimiin Catalinalla. Siksi palasin takaisin edelliseen versioon.
Nikon D800
saba

Voisko joku neuvoa osien valinnassa jos kasais pöytäkoneen kuvankäsittelyyn?
Hinta max 500€ (ei sisällä näyttöä, kiintolevyjä, ohjelmistoa eikä käyttöjärjestelmää)
Ensinnäkin saako tolla budjetilla?
Toiveeksi en osaa esittää muuta kun että olisi mahdollista kytkeä kaksi näyttöä ja mahdollista päivittää myöhemmin jos on tarvetta.
Kone on ihan aloittelevalle harrastajalle. Valmis kone käy myös, mutta väittäisin osaavani kasata koneen jos joku neuvoo yhteensopivat osat.
Nikon D800
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Jos tarvit kopan, powerin, emon, näytönohjaimen, muistit ja prossun, niin 500€:lla ei uutena kovin paljon tehoa saa. Toki esim. murobbs:stä löytyy käytettyinä edullisia, hyviä vaihtoehtoja joko valmiina pakettina tai sopivasti yhdistellen. Jos joku myy siellä kuraa, niin sana kiertää. Käytettyjä koneita myy myös Taitonetti ja ATK-Malmi, joilla on jonkinsorttinen takuukin.

Gigantilla on joku HP Ryzen 5 3400G 16GB muistilla 499€. Tuon alle et juuri pääse itse kasaamalla uusista osista vastaavaa. https://www.gigantti.fi/product/tietoko ... kone-musta Tuolla muistin määrällä ja prossulla pärjää jo aika hyvin. Mutta toisen näytön lisäämisen osalta en osaa sanoa mitään, riippuu emolevystä. Näytönohjain on integroitu prossuun.
Arza22

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

Pan kirjoitti:... Käytettyjä koneita myy myös Taitonetti...
Täältä olen itse tilannut kaksi pöytäkonetta, ja omat kokemukset hyvät. Paketit saapuvat postissa nopeasti, tilasin viime torstaina(2. joulupäivänä) koneen ja oli jo maanantaina lähipostissa noudettavissa. Aiemmin tuolta ostamani kone on ollut 2 vuotta käytössä eikä ole ollut ongelmia. Sanoisin että näissä on hyvä hinta-laatusuhde ja pääsee helpolla ellei itse kasaaminen harrastuksena kiinnosta.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Taitonetin valikoimaa tullut seurattua ja saatan kyllä tilata koneen sieltä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos läppäriä kuvankäsittelyyn, niin sellainen missä rautaytimiä vähintään neljä ennen kuin hyperthreading lasketaan mukaan. Melkoista tahmaa on muuten touhu.
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Jossain säikeessä joku vasta neuvoikin täällä ihan ok osat koneeseen, mutta 500e on aika tiukka budjetti.. jos joku muistaa niin vois linkata aiheen..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No mä ostin ite Thinkpad e495:n mikä on 500€ hintaiseksi uutena melkoinen jytky. Siinä ei ole mitään blingiä, kuten valaistuja näppäimiä, mutta tehossa ei jää kalleimille Intelin mobiilivehkeille hyötykäytössä.

Ryzen 3500U potkii oikein nätisti kun muistia laittaa vähintän 16GB.
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Juuri tuota mietinkin että tuohon hintaan ei ehkä kannata alkaa pöytäkonetta kasata.. Sillä saa jonnimoisen läppärin jo jolla kyllä kuvat käpistelee..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
hama

Pan kirjoitti:Jos tarvit kopan, powerin, emon, näytönohjaimen, muistit ja prossun, niin 500€:lla ei uutena kovin paljon tehoa saa. Toki esim. murobbs:stä löytyy käytettyinä edullisia, hyviä vaihtoehtoja joko valmiina pakettina tai sopivasti yhdistellen. Jos joku myy siellä kuraa, niin sana kiertää. Käytettyjä koneita myy myös Taitonetti ja ATK-Malmi, joilla on jonkinsorttinen takuukin.

Gigantilla on joku HP Ryzen 5 3400G 16GB muistilla 499€. Tuon alle et juuri pääse itse kasaamalla uusista osista vastaavaa. https://www.gigantti.fi/product/tietoko ... kone-musta Tuolla muistin määrällä ja prossulla pärjää jo aika hyvin. Mutta toisen näytön lisäämisen osalta en osaa sanoa mitään, riippuu emolevystä. Näytönohjain on integroitu prossuun.
Tuollaiset hp romut kannattaa unohtaa samantien, siinä on naurettava 180W virtalähde, joten sinne ei kannatta lisätä ensimmäistäkään edes kiintolevyä lisää ja todennäköisesti ei vapaita laitepaikkoja edes ole.
Kotelo on pieni ja huonosti tuuletettu, joten se tappaa nopeasti jo muutenkin huonot komponentit, poislukien ehkä prossu, joka on ainoa järkevä komponentti koko romussa.
Lisäksi vain 1 hdmi liitäntä eikä muita liitäntöjä näytölle, eikä edes USB 3.0 tukea.
Eikä tuollaiseen ole oikeen mitään päivitys mahdollisuuksia, kun kaikki on heti lähtöö päin per....
Mielestäni 500€:n budjetilla ei kannata alkaa rakentamaan pöytäkonetta, kun pelkästään koteloon missä on riittävästi laitepaikkoja sekä riittävästi tuulettimille paikkoja maksaa lähes satkun, siihen vielä kotelotuulettimet niin puhutaan noin 150 eerosta.
Itse päivitin just koneen ja meni 885€:a ja sillä sai:
AMD Ryzen 7 2700X - 189€ Tietokonekauppa
MSI X570-A Pro emolevy - 179€ Gigantti
PNY XLR8 CS3030 M.2 PCIe NVMe sisäinen SSD, 1 TB - 149€ Gigantti
G.Skill Trident Z Neo RGB DDR4 32 GB (2 x 16 GB, 3600 MHz, CL16) - 191,80€ Tehorauta
Seasonic FOCUS GX-650 (ATX, 80 Plus Gold) - 101,80€ Tehorauta
Kotelotuulettimet; 2 x Noctua 120 x 120 x 25 NF-P12-1300 + 2 x Fractal Design 92 x 92 x 25mm Silent Series R3 - 51,60€ Jimms
Lämpötahna ja prossujäähyn muunnossarja AMD AM4 kantaan - 22,80€ Jimms
Eli vanhaa jäi kotelo, prossujäähy, näytönohjain ja tietysti entiset levyt.
Kalleimmat osat on kuitenkin hyvin maltillista hintatasoa ja halvoissa osissa ei isoja eroja olekkaan.
En kyllä ostaisi myöskään mitää käytettyä yrityskonetta mitä ne tuolla taitonetissa lähes kaikki on, niitä on käytetty paljon.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mä taisin ostaa aikoinaan mun osat Jimm's PC Store:sta.

Katselin kaupan tarjontaa, mutta kun en ole moniin vuosiin miettinyt näitä, niin asiantuntemus on vanhentunutta:

Koteloita:
https://www.jimms.fi/fi/Product/List/00 ... t--kotelot" onclick="window.open(this.href);return false;
Koteloissa näyttäisi olevan tuulettimet, mutta toimivaan koneeseen tarvitset lisäksi teholähteen ja emolevyn (ja massamuistin).
Hyvä kotelo luokkaa 100€

Teholähteet:
https://www.jimms.fi/fi/Product/List/00 ... rtalahteet" onclick="window.open(this.href);return false;
Ota ainakin 750 wattinen tulevaisuutta varten.
Luokkaa 100€

Emolevyt:
https://www.jimms.fi/fi/Product/List/00 ... --emolevyt" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin osassa emolevyjä on rammia mukana.
Jos et ota tässä vaiheessa huippua niin hinta luokkaa 300€

Lisäksi tarvitset massamuistia, ehkä lukevan BR-aseman, näytön yms.

Koteloon ja teholähteeseen kannattaa pistää sen verran rahaa, ettei tarvitse heti päivitellä.
Vastaa Viestiin