Mielestäni kahdessa ekassa vastauksessa on vaihtoehdot joita harkitsisin. Kroppikennoisella rungolla ja 150-600 zoomilla saat millejä kohtuu edullisesti. Toisaalta Sony RX10IV saa suunnilleen samaan hintaan eikä kuvanlaatu juurikaan häpeä APS-C kennoiseen verrattuna. Sonyssa saa pieneen pakettiin monipuolisen kuvauslaitteen todellakin hyvällä tarkennuksella joka päihittää tarkennuksen osalta ainakin Canonin rungot aina 5DIV asti.xulim kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Monenlaisia ehdotuksia.
xulim kirjoitti: Kaipaan kyllä pitkää optiikkaa siinä mielessä, että vanhassa Lumixin pokkarissakin on 500mm suurin polttoväli eikä sekään tunnu jostakin syystä riittävän koskaan edes missään lintukuvissa. Toki yhtään ei voi cropatakaan 8mpx kameralla kun laatu jo muutenkin sitä ja tätä.
Jos painotus on tuonne pitkiin teleihin niin unohtaisin M-sarjan. Näiden ergonomia surkea pitkillä EF objektiiveilla.xulim kirjoitti: M50 setille tulee myös jo hintaa jos haluaa adapteria ja millejä lisää. Vaikuttaako mitenkään kuvien laatuun tai valovoimaan adapteri välissä?
Itse ajattelen ,että kroppikennoisessa jokin 400mm riittäisi lintujen kuvaamiseen eli kinomilleinä n.600mm. Itse kuvaan lintuja 90D+400/4(+1.4x) ja Sony RX10IV. Tietysti vähempikin riittää, jos panostaa piiloutumiseen tai sissimiseen. Itsellä kuvaaminen tapahtuu lähinnä pellonreunoilla tai merenrannalla samalla kun seuraan linnunmuuttoa. Viimeksi kojusta lintuja olen kuvannut 2008 :)