Järjestelmäkameran harha

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja M1O »

habannaama kirjoitti:
Tämäpä on totta, tuossa joku kirjoitti jotain viitaten "kasetin sekaisuuteen" ja ne ovat sen suuntaisia kommentteja, joiden ei soisi yleistyvän millään muotoa, sillä se on argumetointinsa osalta +-0 tasoista henkilöön menevää b-luokan skeidaa, joka aina ja kaikkealla laskee keskustelun tason välittömästi jopa tason alle, josta peräänkuulutin hra Mafferilta suvaitsevaisuutta ja vähemmän jyrkkää asennoitumista muiden valintoja kohtaan.

Ainut tuossa temaman tekstissä ollut kohta joka teki tästäkin ketjusta nyt sitten loppuviimeksi sen suuntaisen, mistä nyt tässäkin muutamia kommentteja tullut on tuo kohta jossa hän mainitsee dissaamattomuudesta, nimittäin ikävä kyllä hra Maffer syyllistyy niin monasti teksteissään siihen ehdottumuuteen, jossa dissataan japanilaisia insinöörejä, bayer-kennoilla kuvaavia, Sonyn käyttäjiä, ym, ym.

Sinällään sääli jos hra Maffer päättää ottaa ritolat, sillä hän tuo omalla tavallaan antoisia katsontakantoja silloin kun hänellä ulosannin taso on sellaista, jolloin siinä täyttyy ne määreet, joissa huomioon otetaan myös muut harrastajat, eikä asioita tuoda esille hänelle tyypilliseen tuomitsevaan yksipuoliseen sävyyn versus muiden laitteet/kuvaustapa valinnat, sillä vanha kylmä totuus on se että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Eli jos nyt Maffer et vielä mihinkään lähtisi, mutta olisiko mitenkään mahdollista hippasen muita enemmän huomioonottavampi lähestymistapa kirjoitustesi ulkoasuun?
Ihmeellistä Herran pelkoa.
Olemattoman vähissä on ne kerrat vaikka viimeisen vuoden ajalta, jolloin mafferin kommenttien ympärillä olevat olisivat pysyneet rauhallisina teksteissään. Aina tuntuu menevän kuppi nurin enkä lainkaan ihmettele että miksi. Pääsääntö on että älytön ja asiaton tapa ilmaista mielipidettä (totuutta) hermostuttaa tavattomasti muita. Metsä tosiaan nimittäin vastaa. Selvää pahanolon purkamista jossa kohde ja alusta on täysin väärä.
Silloin ainoa viisaus on pysyäkin poissa ja miettiä voisiko vika löytyä jostakin muustakuin ulkopuolisista tekijöistä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 2044
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja jaava »

Ainut tuossa temaman tekstissä ollut kohta joka teki tästäkin ketjusta nyt sitten loppuviimeksi sen suuntaisen, mistä nyt tässäkin muutamia kommentteja tullut on tuo kohta jossa hän mainitsee dissaamattomuudesta, nimittäin ikävä kyllä hra Maffer syyllistyy niin monasti teksteissään siihen ehdottumuuteen, jossa dissataan japanilaisia insinöörejä, bayer-kennoilla kuvaavia, Sonyn käyttäjiä, ym, ym.
Tämä on laitepainotteinen valokuvausfoorumi.
Miten annat näkemyksiä laitteiden huonoista puolista niin, ettet varmasti aiheuta pahaa mieltä niiden omistajille/tykkääjille?

Vaikka Mafferin kirjoitustyyli on särmikäs, ei hän ota ketään foorumin kirjoittajista hampaisiinsa. Mafferilla on paljon tietoa ja kokemusta valokuvauksesta ja hän jakaa sitä antoisasti. Kiitollisia meidän tulisi olla hänenlaisestaan digikamera.net kirjoittajasta.

Ja sitten tukkapöllyt niille muutamille, jotka loukkaantumisiltaan ei voi hillita itseään menemättä henkilökohtaisuuksiin! Se on ollut ajoittain törkeää kielenkäyttöä, eikä havaittavasti ole edistänyt foorumin jäsenmäärän lisääntymistä. Päinvastoin.
Juuri nämä kirjoittajat ovat saaneet minutkin harkitsemaan muuttoa muille maille.
Viimeksi muokannut jaava, Marras 01, 2019 8 : 54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jaava
Viestit: 2044
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Mitä järjestelmäkamera oikeastaan tarkoittaa? Yksi tulkinta on, että on kamera, johon voi vaihtaa objektiiveja ja sen toimintaa laajentaa erilaisilla lisälaitteilla kuten salamavaloilla ja nykyisin mikrofooneilla sun muilla härpäkkeillä.

Mielestäni filmi -> digi -murroksessa on menetetty tärkeä osa järjestelmäkameran funktiosta. Nimittäin kennon vaihtaminen sellaiseen mikä sopii kuvaustarpeisiin parhaiten.
Ennen vaihdettiin filmi sen mukaan mitä ja missä kuvattiin, ja nyt voisi vaihtaa kennon sekä suodattimet. Mikä tässä niin ihmeellistä on.
Jos kaikki vaihdetaan kerrallaan, on tarkkuusvaatimus samaa luokkaa kuin se oli filmin asemoinnilla piirtoympyrään: Filmiosastossa on liu'ut jotka speksataan huoltomanuaalissa noin sadasosan tarkkuudella ja jousitettu levy painaa filmiä liukuja vasten.

Bayer-matriisi-ongelma
Jos bayer-matriisi tulee pystyä vaihtamaan kennon eteen erikseen, niin ollaan mekaanisesti aika tiukoilla: raw-konvertterin tulee löytää jollain ilveellä bayerin värisuodattimet määrätyistä kennon senseleistä, joka saattaa olla melkoisen vaikea haaste suodattimen paikottamiselle. Senselin leveys on luokkaa (täyskenno / vaakaresoluutio) 35mm / 5000 = 0,0072mm, siis seitsemän tuhannesosaa. (Eurooppalaiset hiukset ovat yleensä 0,04–0,10 millimetriä paksuja ja aasialaiset 0,08–0,12 millimetriä)
Kun tuo asemoidaan kennon päälle, sen tulisi osua kohdalleen niin, että matriisin yksi ruutu (0,0072mm) osuu kokonaan sille tarkoitettuun senseliin (0,0072mm). Siis tarkkuusvaatimus on ainakin luokkaa 0,007mm / 10 = 0,00072mm.

Bayer-matriisi tehdasasennettuna kennoon
Jos kameratehdas toteuttaa vaihtoehdon, jossa asiakas saa itse vaihtaa erilaisia kennoja, joihin on haluttu suodin hitsattu (tai se on suotimeton), niin minusta valmistaja saa selkeän edun markkinoilla ja homma toimii kuten filmirullan vaihdon kanssa aikoinaan meneteltiin.
Tämä ei olisi markkinointiosastolle kovinkaan suuri haaste saada kilpailijoihin hajurakoa.
habannaama
Viestit: 5422
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jaava kirjoitti:Ennen vaihdettiin filmi sen mukaan mitä ja missä kuvattiin, ja nyt voisi vaihtaa kennon sekä suodattimet. Mikä tässä niin ihmeellistä on.
Kun vaihtelin aikoinaan filmiä tarkoituksenani saada tietynlaista lopputulosta sen avulla (ei sekoiteta tähän yhtälöön kehittämisprosessia, sillä sen ulkoistin muualle), niin digillä saman vaikutusalueen saan raakakuvaamalla ja jälkikäsittelysoftilla. Siihen en tarvitse lisäksi mitään kennojen vaihtoa, miksi tarvitsisin kun jo nykyisen laitteiston suorituskyky on sellaista luokkaa, etten parhaalla tahdollanikaan osaisi kuvitella että ketään valokuvaaja kyseenalaistaa sen riittämättömyyttä mihinkään.

Kennojen vaihdot esim. nyt sitten ir-kuvauksineen ovat niin marginaalihommaa, etten millään muotoa näe että valmistajien olisi ilman taloudellista itsemurhaa järkevää ottaa moista ominaisuutta yleiskäyttöön versus käsi kuluttajan kukkarolla.

Siinä kohtaa hra Maffer oikeilla jäljillä, että näin halutessaan sellaisen voisi "modauttaa"/vaihdattaa kameraan sen ketä haluaa, löytyyhän niitä virityspajojakin autoilla ja modataan niitä hifilaitteitakin, kuten esim. itse henk.koht. tehnyt jo alunperin hintavalle vinyylisoittimelleni, mutta pointti siinä että tämän tapaiset muutostyöt, tulivat ne sitten tehtaalta valmiina tahi teetetään/tehdään jälkikäteen, ne ovat aina poikkeuksetta perusaihioitaan kalliimpia tuotteita ja kuka niistä on valmis maksamaan extraa kun jo perusaihionkin tuottama laatu on hyvää.
Mutta, onko nyt kovinkaan relevanttia mennä suurena totuutena julistamaan tuolta pohjalta että se on ainut ja oikea tehdä tuotteita/harrastaa ? Ei ja vielä kerran ei. En minäkään näe että omaa harrastekalustoani edullisemmat tuotteet olisivat sen huonompia, varmasti antavat käyttäjilleen sen tarpeet tyydyttävän kokemuksen millaista sitten ovatkin hakeneet valinnoillaan takaa, vaan pitäisikö minun sitten alkaa tuomitsemaan heidän valintojaan koska eivät tee samoin kun minä teen ? Taas jälleen kerran EI.

Tuohon marginaalihommaan vielä palatakseni versus valmistajan markkinatilanteiden kiinnostus mitä meille kuluttajille oltaisiin valmiit mitäkin tekemään noiden vaihdettavien kennojen suhteen, esimerkkinä ajatellaan nyt vaikka jalustan käyttöä, sillä mielenkiinnosta rekisteröin taannoisella linnanmäen valokarnevaaleilla ollessamme että henkilöt jotka kuvasivat järjestelmäkameroilla (kyllä, se on vakiintunut termi tietylle tuoteryhmälle, joten ei saivarrella sen käytöstä tämän enempää, koska kaikki varmasti ymmärtänevät mitä kyseisellä termillä tarkoitetaan), niin heistä jotka käyttivät tällöin jalustaa, se prosenttiluku oli n. 5 %

Eli jos tuontyyppisellä tapahtumalla, jossa niissä asiayhteyksissä sen käytölle on selkeä hyöty olemassa, käyttöprosentti on tuota luokkaa ja kyseessä kuitenkin niinkin simppeli ja olennainen osa valokuvausta, niin mikäköhän mahtaa olla käyttöprosentti vaihdettavien kennojen osalta versus taas yksi monimutkainen muuttuva tekijä ennestään jo alati monimutkaistuviin kameralaitteisiin, kun sekin vielä entisestään kaikenlisäksi nostaisi tuotteen x hintaa ?
Villi veikkaus että se ei ole aiemmin mainitsemani 5% vaan enemmänkin 0,5%, joten tästä lähtökohdasta/ajatusmallistani lähestyn tätä kupletin juonta.

Tiedä sitten olenko 56-vuotiaana jo niin ikäloppu että omaksuminen tällaisille detaljeille ei ole se the juttu, ehkäpä uudempi kuvaaja-sukupolvi sitten, mutta epäillä sopii, sillä faktana lienee että tuollaisten "uudistusten" voisi ajatella nostavan tuotteiden hintaa, jolloin pois suljetaan ostohousujaan prässäävien joukoista ne lukuisat harrastekuvaajat, joista minä itseni mukaanlukien kuvaamme ns. keskihintaluokan laitteistoilla, eli meitä tuskin kannattanee lähestyä kaupustelijan taalan kuvat silmissään kiiluen ja mitä jää jäljelle?
Jää ne hippasen vakavammin kuvauksiinsa suhtautuvat harrastavat henkilöt, joilla on "sitä liitua milä piirtää", vaan mikä on heidän kiinnostuksensa taso esim. ir-kuvauksiin ym. vst. mitä kennonvaihdolla saavutetaan, veikkaan edelleen (oikaiskaa toki jos olen villine veikkauksineni väärässä) prosentin olevan semisti alhaista luokkaa, eli taasen tullaan yhtälöön, jossa pitää miettiä sitä kameravalmistajan taloudellisen itsemurhan mahdollisuutta versus kysynnän ja tarjonnan laki.

En tiedä, voin mennä ajatuksineni pahastikin metsään, sillä otantana voin olla väärä kohdehenkilö, kun itselleni riittää perushyvä (mikä sekin sitten on, sen määrittelee kukin henk.koht.) JÄRJESTELMÄKAMERA ja siihen päälle muutama kuvankäsittelysofta blugareineen, joilla koen saavani filkan vaihtoa vastaavan hyödyn.

Summa summarum, näin me harrastetaan eri lailla itse kukin, eikä tuomita muiden valintoja, sillä siitähän tässä on kyse, mielihyvän hakemisesta mukavan harrastuksen parissa ja sellaiseen yhtälöön kuluu suvaitsevaisuus, ei ehdottomuus, siksi niin kärkkäästi olen välillä nostanut sitä kuuluisaa kattia pöydälle näissä asiayhteyksissä. Niinkuin Eput lauloivat, anna kaikkien kukkien kukkia....
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja temama »

Nonniish. Thät's it. Pois synkkyys. Maffers palailee kun siltä tuntuu, mä luulen että sillä riittää nyt touhuja kun se konvertoitu K-1 on varmaan saapunut takaisin.

Odotan innolla minkälaista kuvaa se pukkaa ulos!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaava kirjoitti:Bayer-matriisi tehdasasennettuna kennoon
Jos kameratehdas toteuttaa vaihtoehdon, jossa asiakas saa itse vaihtaa erilaisia kennoja, joihin on haluttu suodin hitsattu (tai se on suotimeton), niin minusta valmistaja saa selkeän edun markkinoilla ja homma toimii kuten filmirullan vaihdon kanssa aikoinaan meneteltiin.
Tämä ei olisi markkinointiosastolle kovinkaan suuri haaste saada kilpailijoihin hajurakoa.
Valitettavasti markkinatodellisuus on aivan toinen. On totta, että tuollainen idea olisi teknisesti kohtuullisen helposti toteutettavissa mutta valitettava fakta on se, että se on taloudellisesti täysin merkityksetön. Jotain infrapuna- tai suodattimettomia kennoja haluavat ovat niin mitätön marginaali, ettei heillä ole mitään havaittavaa vaikutusta isojen kuluttajaelektroniikkapuljujen myyntiin.

Olen varma, että kyllä niiden suurten toimistoissa joku joskus vilkaisee näitäkin asioita, koska ne ovat suhteellisen halvalla ja nopeasti toteutettavissa. Mutta niin kauan kun he näkevät, että pari pahjaista nyrkkipajaa koko maailmassa riittää tekemään kaikkien halukkaiden konversiot, perse ei nouse penkistä. Isot lafkat eivät lähde mukaan mihinkään, jos ei tiedossa ole varmoja kymmeniä tai satoja miljoonia.
Hannu
jaava
Viestit: 2044
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja jaava »

hkoskenv kirjoitti: Isot lafkat eivät lähde mukaan mihinkään, jos ei tiedossa ole varmoja kymmeniä tai satoja miljoonia.
Markkinointiosasto ja puoleuetoimisto lähtee kaikkeen missä saa massoja mukaan. No melkein kaikkeen.
Tuotekehityksen ja markkinoinnin välissä on oltava kannas ... pienissä yrityksissä TJ ja suuremmissa yleensä jonkinlainen esikunta.
Miten sitten tekniset uudistukset valikoituu ja pääsee läpäisemään kannaksen. Miten milloinkin ... talosta löytyy asiaa innokkaasti ja taidolla ajava, tai sitten huomaavat potentiaalin idean ja aavistavat sille syntyvän ulkoista painetta pienellä markkinointitempulla. Usein kuitenkin kilpailija on löytänyt jotain mihin on pakko mennä mukaan jos haluaa menestyä.

Minusta noita puoluetoimiston ja markkinointiosaston vääntöjä on turha harrastepohjalta miettiä.

Mutta harrastusta elävöittää kummasti, jos joku keksii jotain mikä on teknisesti/tieteellisesti kiinnostavaa tai se sopisi omaan harrastukseen kuin nenä päähän. Kaiken keskustelun ei tarvitse aina olla pragmaatikoillekaan suunnattua - antaa ajatuksen lentää.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

jaava kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti: Isot lafkat eivät lähde mukaan mihinkään, jos ei tiedossa ole varmoja kymmeniä tai satoja miljoonia.
Markkinointiosasto ja puoleuetoimisto lähtee kaikkeen missä saa massoja mukaan. No melkein kaikkeen.
Tuotekehityksen ja markkinoinnin välissä on oltava kannas ... pienissä yrityksissä TJ ja suuremmissa yleensä jonkinlainen esikunta.
Miten sitten tekniset uudistukset valikoituu ja pääsee läpäisemään kannaksen. Miten milloinkin ... talosta löytyy asiaa innokkaasti ja taidolla ajava, tai sitten huomaavat potentiaalin idean ja aavistavat sille syntyvän ulkoista painetta pienellä markkinointitempulla. Usein kuitenkin kilpailija on löytänyt jotain mihin on pakko mennä mukaan jos haluaa menestyä.

Minusta noita puoluetoimiston ja markkinointiosaston vääntöjä on turha harrastepohjalta miettiä.

Mutta harrastusta elävöittää kummasti, jos joku keksii jotain mikä on teknisesti/tieteellisesti kiinnostavaa tai se sopisi omaan harrastukseen kuin nenä päähän. Kaiken keskustelun ei tarvitse aina olla pragmaatikoillekaan suunnattua - antaa ajatuksen lentää.
Mä en vielä näe kauhiasti sitä ajatusten lentoa - jos parasta mihin mielikuvitus pystyy on infrapuna niin mä olisin huolissani oman mielikuvitukseni kapeudesta. Esim. Toi maffern linkkaama diglloyd on klassinen esimerkki kohtuullisesta mitäänsanomattomuudesta - otsikkoa myöten. Teknisellä tasolla liian lapsen kengissä (enempi hauska tietää tasolla, mut ei anna oikeasti asiaa tunteville mitään). Toisaalta niin kaukana kuvauksesta, että ei oikein tarjoa siihenkään mitään (terävyys ei ehkä ole aivan ensisijainen probleema kuvaamisessa - ei edes toinen) - putoaa siis ikävästi jonnekin väliin, joka saattaa tyydyttää riittävän teknisesti orientoitunutta harrastajaa, mut ei tarjoa tosinörtille kuitenkaan vastauksia. Joku IEEE:n lehti tulee ny ekana mieleen jos tekniikka oikeasti kiinnostaa.

Esim. mikroaaltokamera vois avata nudekuvaukseen aivan uusia uria - varsinkin jos tekoäly täyttäs pienet puutteet värimaailmassa. Toki se avais myö markkinat vaatteille, jotka blokkaa noi. Toisaalta kuvan esittäminen on myös aika pitkään jauhanut paikallaan - printistä 4k monitoriin siirtyminen (tai 8k) on oikeastaan samaa typerää pikselikeskustelua - digitaalisen kuvan esittäminen voi tarjota paljon interaktiivisemman kokemuksen (on kyse sitten yksityiskohtiin zoomaamisesta - animoinnista etc.). Nyt ollaan edelleen pitkälti siinä ajatuksessa, et kuva on joku staattinen asia, joka esitetään katsojalle - esim. mikoaaltokameran kuvan voi yhdistää normikuvaan ja saa ite riisua sen kohteen (pornon osuus kuvissa on varsin merkittävä, mut toki nudea on näkyy paljon myös taiteessa). Ennen esitystekniikan muuttumista on turha puhua vallankumouksista tai mielikuvituksesta - samaa vanhaa, mut ehkä vähän terävämpänä. 3D-kuva oli yritys uudistaa kuvan esittämistä, mut se vähän kuoli lähtötelineisiin (ainakin noin populaaritekniikkana). Toki on aina mahdollista, et keskivertokatsoja ei oikeasti halua pysähtyä kuvan ääreen, mut silloin palataan takaisin pragmaattisuuteen (niinku 3D tv:ssä kävi). Tai ehkä seuraava askel on puhtaasti syntetioitu kuva, jossa saa pikseleitä niin paljon kuin vain kone jaksaa vääntää - aidot maisemat on jo kuvattu - fantsu on tulevaisuutta.

Noin lähitulevaisuudessa mä odottelen omien capture one presettien lataamista kameraan ja tosta Canonin salamasysteemistä kehitettyä versiota, joka simuloi ruudulla myös bongaavan salaman ottaman kuvan. Nyt salama tai jälkikäsittelysofta ei ole riittävä osa järjestelmää ja siksi en voi kutsua noita järjestelmäkameroiksi. Voishan noi henkilökuvissa myös heittää hyvää läppää (tekoäly seuraa netistä mikä on kuuminta ja toistaa noit hokemia yleisölle mun äänellä).

Antakaa toki mielikuvituksen lentää, mut älkää loukatko mielikuvitusta.
habannaama
Viestit: 5422
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja habannaama »

ttuplai kirjoitti:Mä en vielä näe kauhiasti sitä ajatusten lentoa - jos parasta mihin mielikuvitus pystyy on infrapuna niin mä olisin huolissani oman mielikuvitukseni kapeudesta. Esim. Toi maffern linkkaama diglloyd on klassinen esimerkki kohtuullisesta mitäänsanomattomuudesta - otsikkoa myöten. Teknisellä tasolla liian lapsen kengissä (enempi hauska tietää tasolla, mut ei anna oikeasti asiaa tunteville mitään). Toisaalta niin kaukana kuvauksesta, että ei oikein tarjoa siihenkään mitään (terävyys ei ehkä ole aivan ensisijainen probleema kuvaamisessa - ei edes toinen) - putoaa siis ikävästi jonnekin väliin, joka saattaa tyydyttää riittävän teknisesti orientoitunutta harrastajaa, mut ei tarjoa tosinörtille kuitenkaan vastauksia. Joku IEEE:n lehti tulee ny ekana mieleen jos tekniikka oikeasti kiinnostaa.

Esim. mikroaaltokamera vois avata nudekuvaukseen aivan uusia uria - varsinkin jos tekoäly täyttäs pienet puutteet värimaailmassa. Toki se avais myö markkinat vaatteille, jotka blokkaa noi. Toisaalta kuvan esittäminen on myös aika pitkään jauhanut paikallaan - printistä 4k monitoriin siirtyminen (tai 8k) on oikeastaan samaa typerää pikselikeskustelua - digitaalisen kuvan esittäminen voi tarjota paljon interaktiivisemman kokemuksen (on kyse sitten yksityiskohtiin zoomaamisesta - animoinnista etc.). Nyt ollaan edelleen pitkälti siinä ajatuksessa, et kuva on joku staattinen asia, joka esitetään katsojalle - esim. mikoaaltokameran kuvan voi yhdistää normikuvaan ja saa ite riisua sen kohteen (pornon osuus kuvissa on varsin merkittävä, mut toki nudea on näkyy paljon myös taiteessa). Ennen esitystekniikan muuttumista on turha puhua vallankumouksista tai mielikuvituksesta - samaa vanhaa, mut ehkä vähän terävämpänä. 3D-kuva oli yritys uudistaa kuvan esittämistä, mut se vähän kuoli lähtötelineisiin (ainakin noin populaaritekniikkana). Toki on aina mahdollista, et keskivertokatsoja ei oikeasti halua pysähtyä kuvan ääreen, mut silloin palataan takaisin pragmaattisuuteen (niinku 3D tv:ssä kävi). Tai ehkä seuraava askel on puhtaasti syntetioitu kuva, jossa saa pikseleitä niin paljon kuin vain kone jaksaa vääntää - aidot maisemat on jo kuvattu - fantsu on tulevaisuutta.

Noin lähitulevaisuudessa mä odottelen omien capture one presettien lataamista kameraan ja tosta Canonin salamasysteemistä kehitettyä versiota, joka simuloi ruudulla myös bongaavan salaman ottaman kuvan. Nyt salama tai jälkikäsittelysofta ei ole riittävä osa järjestelmää ja siksi en voi kutsua noita järjestelmäkameroiksi. Voishan noi henkilökuvissa myös heittää hyvää läppää (tekoäly seuraa netistä mikä on kuuminta ja toistaa noit hokemia yleisölle mun äänellä).

Antakaa toki mielikuvituksen lentää, mut älkää loukatko mielikuvitusta.
Mielenkiintoinen tuo 3D:n "kuoleminen" elokuvamaailmassa (en ole tarkkaan seurannut, dumppasikovat mistä syystä) kun tv-maailmasta se jotenkin häipyi pois, vai liekö tuotannon hankaluus/kalleus, kun samaan aikaan piti lanseerata 4K/8K laitteita, en osaa sanoa. Parhaimmillaan oli jopa viihdyttävä katsottavaa isolta screeniltä kun oli taitein tehty, osassa taas ei edes huomannut moisen olemassaoloa. Eli tuotannolliset/käytettävyys-syyt ?

Tuon ymppääminen jollain ilveellä staattiseen kuvaan, hmmm... Tai jokin interaktiivinen valokuva jossa saadaan riisuttua lissupetteriltä vaatteet vex, hmmm...

Täältä ISO EI KIITOS.

Miksikö ? Syystä että edelleen näiden vuosikymmenien jälkeen, vaikka pidän nykyteknologian tuottamista hyödyistä niin kummasti mielenkiintoisen valokuvan äärellä PYSÄHDYN katselemaan kuvaa, mietin mitä kuva kaikkineen kätkee sisälleen, sen kuvaajan ajatuksia kuvasta ennen laukaisimen painamista, mitä hän haluaa viestittää katsojilleen ja mitä kuva mahdollisesti kätkee sellaista ympäriltään, mikä ei ole mahtunut kuvaan mukaan. Tällä siis tarkoitan esimerkkinä sitä että musiikki mikä koskettaa itseäni, jos katson sellaisen miellyttäväksi toteamani kappaleen kohdalla siitä tehtyä videota ja video tehty "nyky-tyylin" mukaisesti nopeatempoisella "sykkeellä", jossa katsojana en koe saavani siitä selkeää tartuntapintaa, niin en edes mielenkiinnosta jaksa katsoa sellaista loppuun, liian "populaarista" minulle.
Hyvä esimerkki linkin takaa löytyvä Leonard Cohenin Happens to the Heart video, mikä nykyään niin harvinaista herkkua, likipitäen omaan kategoriaani täydellinen, liki siksi että lopun levitointikohtaus oli kauneusvirhe täydelliseen kokonaisuuteen, tuoden siihen nykypopulaarisen lisän, kun täydellisyyttä hipovassa versiossa sen olisi voinut tehdä niin että katseen suuntaan fokus siirtynyt kaukaisuuteen...

https://www.youtube.com/watch?v=2AMMb9CiScI" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaan näin me koemme asioita eri tavoin, joillekin tuollainen interaktivisuuden lisääminen valokuvaukseen voisi olla kovakin juttu, mm. vähän niinkuin joku Paula Vesala ymppää interaktivisuutta keikoilleen, jossa katsoja lataa jonkin app:n luuriinsa ja sitä kautta yhdistetään keikan visuaalisuuteen. Henk.koht. kuka tykkää ja ei, vaikea kuvitella henk.koht. tilannetta että menen jonkin artistin x keikalle ja siellä hiplailen älyluuriani, kun old schoolina menen sinne kokemaan sen live-fiiliksen, mutta näin se maailma muuttuu, ehkäpä sitten myös valokuvauksen saralla, ikävä kyllä.
Nooh, taidan edelleen pidättäytyä vanhaoissa tavoissani ja teettää noita valokuvakirjoja tekstien saattelemina, niin kuin jo vuosia tullut tehtyä ns. "parhoista paloista", ainut myönnytys digitaalisuuden interaktiivisuuteen siinä että kuvakavalkadi välillä pyörii taustalla tuolta seinällä nöllöttävästä 65" OLED:sta, mutta että luopuisinko/lisäisinkö jotain itse kuvaustapahtumiin/kalustoon, ei kiitos, pidän still-kuvien luomasta fiiliksestä jossa saan katsella hyvää kuvaa rauhoittuen sen äärellä kaikessa hiljaisuudessa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
aikaarska
Viestit: 12997
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

habannaama kirjoitti:
Vaan näin me koemme asioita eri tavoin, joillekin tuollainen interaktivisuuden lisääminen valokuvaukseen voisi olla kovakin juttu, mm. vähän niinkuin joku Paula Vesala ymppää interaktivisuutta keikoilleen, jossa katsoja lataa jonkin app:n luuriinsa ja sitä kautta yhdistetään keikan visuaalisuuteen. Henk.koht. kuka tykkää ja ei, vaikea kuvitella henk.koht. tilannetta että menen jonkin artistin x keikalle ja siellä hiplailen älyluuriani, kun old schoolina menen sinne kokemaan sen live-fiiliksen, mutta näin se maailma muuttuu, ehkäpä sitten myös valokuvauksen saralla, ikävä kyllä.
Niin, mahdolisuudet ovat kasvaneet tekniikan kehittyessä. Tuo interaktiivisuus on oma hommansa. Taiteenlajejakin on paljon erillaisia. Luonnolisesti myös still-valokuvauksen genressä on erillaisia tyylisuuntia, eikä mikään pois-sulje toista. Taiteessa mikään ei ole väärin.

habannaama kirjoitti: Nooh, taidan edelleen pidättäytyä vanhaoissa tavoissani ja teettää noita valokuvakirjoja tekstien saattelemina, niin kuin jo vuosia tullut tehtyä ns. "parhoista paloista", ainut myönnytys digitaalisuuden interaktiivisuuteen siinä että kuvakavalkadi välillä pyörii taustalla tuolta seinällä nöllöttävästä 65" OLED:sta, mutta että luopuisinko/lisäisinkö jotain itse kuvaustapahtumiin/kalustoon, ei kiitos, pidän still-kuvien luomasta fiiliksestä jossa saan katsella hyvää kuvaa rauhoittuen sen äärellä kaikessa hiljaisuudessa.
+1. Olen samaa mieltä. Valokuvasta on moneksi, eikä siitä kannata ainakaan ottaa stressiä, varsinkin jos siitä ei ole leipä kiinni.

Teknisesti korkeatasoisen still- valokuvan (oli sitten väri, bw tai mikä tahansa) ottamisessa ja esityskuntoon prosessoinnissa on oma hommansa, eikä sitä työtä pidä väheksyä. Ja on selvää, että paras vaihtoehto tälläisen valokuvan ottamiseen on yleisesti ottaen järjestelmäkamera. Järjestelmäkameraan voi vaihtaa tarkoitukseen sopivan optimoidun objektiivin. Järjestelmäkamerassa on isokokoinen kenno joka mahdollistaa parhaan kuvanlaadun ja muita valotukseen liittyviä asioita. Järjestelmäkameroissa yleensä myös käyttö ja toiminta on optimoitu nimenmomaan valokuvan ottamiseen.
Tottakai järjestelmäkameroissa on myös kehitettävää, varsinkin nyt kun tekniikka on kehittynyt niin huimaa vauhtia joka suuntaan. Mutta ei epäillystäkään, etteikö ne kehittyisi.
Varmasti edelleen on paikkansa myös erikoispajoille jotka voivat modata kamerasta vähän erillaisia, esimerkiksi astrokäyttöön tai vaikkapa IR kuvaukseen. ...Se kuinka paljon kameravalmistajat haluavat panostaa tälläiseen, on sitten kiinni ihan valmistajista. Turhapa sitä on rutista jos niitä ei kiinnosta joku erikoisala...Nykyisenalaisessa markkinataloudessa löytyy aina joku tekijä joka tekee erikoisempiakin asioita jos kysyntää vain on.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kolarilla on harhasuotimet tarjouksessa. Mm. IR-Chrome: https://kolarivision.com/the-irchrome-i ... erochrome/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sieltä tulee ny 77mm kokoinen että saa kaikkiin putkiloihin kerralla. Ny kuvataan maaruskaa jokaisena vuoden aikana ja talvi on silloin kun haluaa sen olevan.
SuperDrive
Viestit: 1466
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

AMA kirjoitti:Eihän järjestelmäkamera ole koskaan terminä viitannut siihen filminvaihtomahdollisuuteen. Yhtälailla niitä pystyi vaihtamaan pokkariinkiin. Järjestelmän ja pokkarin erona on nimenomaan pidetty tuota objektiivien vaihtomahdollisuutta. Salamaa ja muuta lisäkrääsää on saanut molempiin ja tosiaan filmin on saanut vaihtaa molempiin. Joten älä suotta järjestelmäsanaa vedä nyt mukanasi suohon.
Kompakti, ei pokkari, filmiaikana pokkarit söi 110 filmiä.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja niffe »

jaava kirjoitti: Bayer-matriisi-ongelma
Jos bayer-matriisi tulee pystyä vaihtamaan kennon eteen erikseen, niin ollaan mekaanisesti aika tiukoilla: raw-konvertterin tulee löytää jollain ilveellä bayerin värisuodattimet määrätyistä kennon senseleistä, joka saattaa olla melkoisen vaikea haaste suodattimen paikottamiselle. Senselin leveys on luokkaa (täyskenno / vaakaresoluutio) 35mm / 5000 = 0,0072mm, siis seitsemän tuhannesosaa. (Eurooppalaiset hiukset ovat yleensä 0,04–0,10 millimetriä paksuja ja aasialaiset 0,08–0,12 millimetriä)
Kun tuo asemoidaan kennon päälle, sen tulisi osua kohdalleen niin, että matriisin yksi ruutu (0,0072mm) osuu kokonaan sille tarkoitettuun senseliin (0,0072mm). Siis tarkkuusvaatimus on ainakin luokkaa 0,007mm / 10 = 0,00072mm.

Bayer-matriisi tehdasasennettuna kennoon
Jos kameratehdas toteuttaa vaihtoehdon, jossa asiakas saa itse vaihtaa erilaisia kennoja, joihin on haluttu suodin hitsattu (tai se on suotimeton), niin minusta valmistaja saa selkeän edun markkinoilla ja homma toimii kuten filmirullan vaihdon kanssa aikoinaan meneteltiin.
Tämä ei olisi markkinointiosastolle kovinkaan suuri haaste saada kilpailijoihin hajurakoa.
Tässähän se koko problematiikka on pähkinänkuoressa. Hamassa menneisyydessäni palvelin yrityksessä, joka toi markkinoille ensimmäisenä kinorunkoihin sovitettuja digitaaliperiä (ja muuten Bayer-matriisinkin). Tuo sovittaminen oli sellaista räätälöintiä, että perät olivat erottamattomia sovituksen jälkeen. Kennon vaihto on käytännössä mahdoton ajatus.
nsamppa
Viestit: 6505
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

En nyt ihan tiennyt mihin tää menis, mutta uskoisin että tässäkin ketjussa ollaan blaastattu siitä kuinka kännykkä kelpaa kaikkeen mahdolliseen. Tässä ihan hyvä aihetta sivuava video:

https://youtu.be/JoTCFbq5NP4" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli kyllähän se hyvännäköistä kuvaa tekee ja ruuti pellin alla antaa mahdollisuuksia tehdä vaikka mitä kikkaa. Mutta vielä toistaiseksi siitä joutuu maksamaan hintaa. Vähän tommosta mössöä siitä tulee ja kaiken kaikkiaan vähän paperia toi kuva. Tommosen muussaamisen rinnalla pakattu RAW on aika pientä, mistä nyt on tehty hirveä numero taas vaihteeksi. Kyllä ne luurit kehittyy koko ajan huimaa vauhtia, mutta vielä on matkaa.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja jmra »

Oiskohan yksi oleellinen juttu jäänyt huomioimatta.. Suurin osa järjestelmäkameroistakin menee harrastajille, joilla monella keskeinen juttu on se oman kuvaussetin parantelu oli sitten tarvetta tai ei.

Kännykkä nyt vaan ei voi täyttää järjestelmän kehittelyviettiä samalla tavalla. Sitä kun vietetään pitkiä iltoja selaten objektiivien piirtokäyrä- ja testisivustoja. Tai unelmoiden uudesta rungosta jonka 0.5 aukkoa parempi dynamiikka vihdoin riittäisi siihen että kuvat olisivat huippuja.
nsamppa
Viestit: 6505
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

jmra kirjoitti:Oiskohan yksi oleellinen juttu jäänyt huomioimatta.. Suurin osa järjestelmäkameroistakin menee harrastajille, joilla monella keskeinen juttu on se oman kuvaussetin parantelu oli sitten tarvetta tai ei.

Kännykkä nyt vaan ei voi täyttää järjestelmän kehittelyviettiä samalla tavalla. Sitä kun vietetään pitkiä iltoja selaten objektiivien piirtokäyrä- ja testisivustoja. Tai unelmoiden uudesta rungosta jonka 0.5 aukkoa parempi dynamiikka vihdoin riittäisi siihen että kuvat olisivat huippuja.
Njoo. On välineharrastamista ja ja kuvausharrastamista. Ne ei tarvitse toisiaan, eikä ne ole toisiaan poissulkevia. Vähän pienellä resoluutiolla katsotaan jos suuren osan järkkäriostajista niputtaa samaan lokeroon.

Veikkaan vahvasti että kännyköihin suhtaudutaan huomattavasti intohimoisemmin kun kameroihin. Tullut noissa hopeisissa omenoissa pyörimään, koska omppua on tavannut käyttää. Siellä kyl meno on joskus aika omanlaistaan ja väitän että nääkin huutelut jää kakkoseksi. Sekä volyymiltaan että myös määrältään.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja jmra »

nsamppa kirjoitti:
jmra kirjoitti:Oiskohan yksi oleellinen juttu jäänyt huomioimatta.. Suurin osa järjestelmäkameroistakin menee harrastajille, joilla monella keskeinen juttu on se oman kuvaussetin parantelu oli sitten tarvetta tai ei.

Kännykkä nyt vaan ei voi täyttää järjestelmän kehittelyviettiä samalla tavalla. Sitä kun vietetään pitkiä iltoja selaten objektiivien piirtokäyrä- ja testisivustoja. Tai unelmoiden uudesta rungosta jonka 0.5 aukkoa parempi dynamiikka vihdoin riittäisi siihen että kuvat olisivat huippuja.
Njoo. On välineharrastamista ja ja kuvausharrastamista. Ne ei tarvitse toisiaan, eikä ne ole toisiaan poissulkevia. Vähän pienellä resoluutiolla katsotaan jos suuren osan järkkäriostajista niputtaa samaan lokeroon.

Veikkaan vahvasti että kännyköihin suhtaudutaan huomattavasti intohimoisemmin kun kameroihin. Tullut noissa hopeisissa omenoissa pyörimään, koska omppua on tavannut käyttää. Siellä kyl meno on joskus aika omanlaistaan ja väitän että nääkin huutelut jää kakkoseksi. Sekä volyymiltaan että myös määrältään.
En tarkoittanut asiaa noin jyrkästi. Käytin kyllä sanaa "monella", mutta se ei tarkoita suurinta osaa tai useimpia. Siltikin riittävän montaa ettei asia ole markkinoiden kannalta merkityksetön. Itselläkin varmasti enemmän optiikkaa kuin tarvitsisin oikeasti.

Ja kyllä kännykkäpuolella on omat piirinsä. Väitän kuitenkin että jos on tykästynyt järjestelmäkameroilla kuvaamaan ja muuten vain kalustoharrastelemaan ei kännykkäpuolen kamerajutut innosta samalla tavalla.
janne.
Viestit: 2533
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja janne. »

jaha, gcam-ekvivalenttia kuvaa järkkärillä halajava voi syöttää kuvansa kandao raw+:lle, tuo käyttää melko varmasti ihan samanlaista paloittaista kohdistus- ja pinoamistapaa kuin gcam. 16 kuvaa pinoutuu kirjaimellisesti sekunneissa.

https://www.kandaovr.com/download/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sigma SD quattroissa on irroitettava IR-suodin. Naks vaan yks klipsu ja se on irti. Tehty ihan käyttäjän poistettavaksi. Mitenkähän tämä mennyt ohi...

Nyt läksii SD Quattro tulemaan kun sattui vielä niin hassusti että siihen käy Pentaksin akut ihan suoraan. Sigma BP-61 = Panasonic GH5 akku = Pentax D-LI90. Ja noitahan on tällä hetkellä kuusi.
aikaarska
Viestit: 12997
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Järjestelmäkameran harha

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Sigma SD quattroissa on irroitettava IR-suodin. Naks vaan yks klipsu ja se on irti. Tehty ihan käyttäjän poistettavaksi. Mitenkähän tämä mennyt ohi...

Nyt läksii SD Quattro tulemaan kun sattui vielä niin hassusti että siihen käy Pentaksin akut ihan suoraan. Sigma BP-61 = Panasonic GH5 akku = Pentax D-LI90. Ja noitahan on tällä hetkellä kuusi.
Mikä versio quatrosta? Miten objektiivipuoli? Ei taida saada pentaxin laseja kiinni...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin