Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Käyttöaukolla se 3-stoppia. Esim. Canon 16-35/2.8 mk3. Niitä ei paljoa näy. 21mm Distagon on lähellä kahta.
No ainahan on kuvankäsittely :-) Vinjettiä on kuitenkin helpompi lisätä kuin vähentää.
Voimakkaasti vinjetoivan objektiivin ongelma tulee ensimmäisenä vastaan silloin kun muutat kuvasuhdetta tai rajaat. Ei ole kovin kiva jos vain 1 tai 2 kulmaa on tummia.... Huolellinen kuvaaja joka tapauksessa yleensä ensin poistaa vinjetoinnin, sitten päättää rajauksen ja lopuksi taas lisää sitä "tunnelmaa" :-)
Vinjetointi ei myöskään sovi kaikkiin tilanteisiin. Esim ajankohtaisesti hiihtolomakuvissa tasaisempi valotus näyttää pääsääntöisesti paremmalta. Ja noi Zeissit on myös hankalia jos kuvaat esim yötaivasta jossa 3 ev vinjetoinnin korjauksia ei tehdä noin vain. Ei etenkään jos valotus jäi keskelläkin pari aukkoa alle.
Pointti meni siis ohi. Kun lasi vinjetoi suoraan paketista, se toimii puoliharmaana estäen kuvan puhkipalamista reunoja kohti. Sitä ei tehdä jälkikäsittelyssä.
1620 eur sis paikallisen 10% veron. Alle 2000 euroa suomalaisenkin ALV:n kanssa
Canon Eos R maksaa nyt laskennallisesti 2000-2100 euroa adapterin kanssa, noin suunnilleen.
Ei ole kovin kallis enää, jos ostaa siis 35mm 1.8 makron ja R rungon pakettina.
Canon EOS R -mikrojärjestelmäkamera + EF-EOS-R -adapteri + 35 mm 1.8 Macro -objektiivi = 2549 euroa / 28.2.2019 saakka.
Maffer kirjoitti:Pointti meni siis ohi. Kun lasi vinjetoi suoraan paketista, se toimii puoliharmaana estäen kuvan puhkipalamista reunoja kohti. Sitä ei tehdä jälkikäsittelyssä.
Mut palaa puhki keskeltä? Musta on helpompi käyttää puoliharmaata maisemakuvissa, koska harvemmin palaa alakulmista. Eikä toi vinjetointi aina ole mikään potrettikuvaajan unelmakaan. Helposti kuvan keskellä on jotakin muuta muin kasvot - esim. tissit (tai siis rintakehä) - ohjaa se toki katsetta, mutku isoäiti. Useimmiten maisemakuvissa taivaan vinjetoinnit tekee kuvasta keinotekoisen näköistä skeidaa, paitsi jos sattuu olemaan reunoissa just sopivia pilviä (ja tekee esim. mustavalkokuvan) - tosin osaa ei haittaa polan aiheuttamat vaihtelut ruudusssa ja mun silmään kuva on pilalla (ja aika ilkeä korjata).
Kyllä mun unelmalasi toistaa aukosta 1.0 alkaen pikselintarkkaa nurkasta nurkkaan, ei vinjetoi, painaa 40g, zoomaa välillä 10-800 mm, on sääsuojattu ja maksaa 6 euroa. Menis häät, hautajaiset, oravat ja auringonlaskut yhellä lasilla - kaikki muu on kompromisseja (tai itsepetosta), jotka joskus toimii puolesta ja välillä vastaan - ja suurimman osan ajasta kyse on vain korvien välistä ja ongelmanratkaisusta.
Vinjetointeja ja puoliharmaata ... tässähän on kyse kameran rungon ominaisuuspuutteesta, jota yritetään korjata laastaroimalla objektiivia.
Ei muuta kuin kennoon dynamiikkaa siinä 25 stoppia ja kuvasta saa jälkikäsittelyssä sellaisen kuin kukin haluaa.
Ja edellinenkin vaatimus dynamiikan laskemisesta jälkikäsittelyssä johtuu ainoastaan ja vain näyttöjen onnettomasta dynamiikasta ... uusimmissa lienee 11 stopin luokkaa. Paperihan on siirtymässä pikkuhiljaa historian hämäriin.
Peilittömistä:
Peilittömät elää kehitysvaihetta, johon on turha tavallisten ihmisten toistaiseksi sotkeutua: Sehän on vain rahan tuhlausta.
Jos ei nyt ole erityistä syytä rahoittaa kameratehtaiden tuotekehitystä.
Tietenkin HDR kenno on yksi ainoita järkeviä syitä miksi stillikameraa kannattaa diginä kehittää. Mut ei. Kaikella muulla keulitaan. Siihen asti mennään pyöreällä puoliharmaalla.
jaava kirjoitti:
Peilittömistä:
Peilittömät elää kehitysvaihetta, johon on turha tavallisten ihmisten toistaiseksi sotkeutua: Sehän on vain rahan tuhlausta.
Jos ei nyt ole erityistä syytä rahoittaa kameratehtaiden tuotekehitystä.
Niin, kaikilla Mark 1 valmistajilla tilanne on juurikin tuo, pahimmillaan Canonilla. Mutta jos elektroniikka laitteesta alkaa odottaa että on ”valmis” niin sitten ei kannata ostaa ikinä.
Valokuva on vain sopivien psykedeelien puutetta - todellisuus on aivojen luoma harha ja aivan liian yliarvostettua. Mitään näyttöä tai paperia kaipaa - nappi naamaan ja kuvaa saa suoraan purkista. Tulevaisuus on lääketeollisuudessa. Tosin välivaiheena voi olla tekoälyn tuottamat maisekuvat - jota ei rajoita linssit tai kamera. Tuotekuvissa tossa jo ollaan.
M1O kirjoitti: Mutta jos elektroniikka laitteesta alkaa odottaa että on ”valmis” niin sitten ei kannata ostaa ikinä.
Tuo on tyypillinen argumentti, jolla perusteellaan ostoksia, joissa itsekin tietää huijaavansa itseään. Ihminen saattaa käyttää suuren osan kapasiteetistaan itsehuijauksiin, ja tulokset ovatkin usein hämmentävän hyviä. Edes itse ei aina tiedä joutuneensa vedetyksi nenästä.
Kaikilla tuotteilla, jokaikisellä, on kehityskulku kypsäksi. Kamerassa ja erityisesti peilittömässä, on vielä paljon tekemistä.
M1O kirjoitti: Mutta jos elektroniikka laitteesta alkaa odottaa että on ”valmis” niin sitten ei kannata ostaa ikinä.
Tuo on tyypillinen argumentti, jolla perusteellaan ostoksia, joissa itsekin tietää huijaavansa itseään. Ihminen saattaa käyttää suuren osan kapasiteetistaan itsehuijauksiin, ja tulokset ovatkin usein hämmentävän hyviä. Edes itse ei aina tiedä joutuneensa vedetyksi nenästä.
Kaikilla tuotteilla, jokaikisellä, on kehityskulku kypsäksi. Kamerassa ja erityisesti peilittömässä, on vielä paljon tekemistä.
Parhaat peilittömät on jo peilillisten edellä, joten en ymmärrä mitä niihin vielä pitäisi saada ennenkuin voisi ostaa.
Toki jos rahat on vähissä niin hyvä se on tarkkaan miettiä että mihin roponsa sijoittaa.
Semmoinen asia on alkanut keittämään, että miksi tuota MF tarkennuksen suurennosta ei saa pois painamalla laukaisin puoliväliin? Sonyssa onnistuu ja samoin sitä suurennusta ei tarvitse metsästää pitkin kuvaa, vaan se on siinä tarkennuspisteen kohdassa, kun sitä suurentaa.
Samoin R tarkentaa vain täydellä aukolla (focus shift lasit kiittää) ja näyttää etsimessä / näytöllä syväterävyyden vain, jos ohjelmoit yhden nappulan tähän käyttöön. Suurennus menee sitten toiseen. Pikkuisen näyttää siltä, että noi nappulat loppuu kesken. ISO säädetään jostain multinappulajärkytyksen takaa painamalla sen sata kertaa.
Aika päin helvettiä mietitty tää toiminnallisuus tällä(kin) kertaa.
Ei mulla tapahtunut päivityksessä tollaista huonontumista, ja kommenteista päätellen ei muillakaan ole noin käynyt. Olisikohan kaverilla eri lämpötilat kuvakennolla kun on tämä testikuvansa tehnyt? Niin tai näin, onneksi ei raidoita kuvaa jo ihan normaalilla valotuksella kuten Sonyn lippulaivamalli A9.
Ei noita ole mietitty missään järkevästi. Jos laitteessa on joystick, oikea ratkaisu on digitaalinen looppi jota liikutetaan sillä tatilla ilman kokoruudun suurennosta.