kajac kirjoitti: ↑Helmi 26, 2024 7 : 58
Itseä myös viehättää noi "vanhojen canonien" värit, sävyt, yms.Kuvissa vaan on jotain taikaa OMAAN SILMÄÄN. 80D, 5d mk4 ja 1dx mk2 toi muutoksen ja siittä lähtien joku canonin kuvissa kuoli. Vaikka nuo uudemmat ovatkin teknisesti parempia, dynamiikka, vara nostella varjoja, isot, värikohinat, yms. Tätä on vaikea selittää. Ei vaan voi mitään että uusista puuttuu joku "sielu ja tunne".
Auts, mietin tässä ton 5D4 ostamista tosissaan, mutta jos siinä on jo kustu noi värit, niin sitten ei kannata.
Mulla vaan on sellainen kutina, että Eos R teki aika hyvät värit, kun vertasin sitä ja 5D2 runkoa keskenään.
Myöhemmin tosin luin, että Eos R olisi sävyltään omanlaisensa, oliko se nyt vihertävä vai mitä hittoa, tää pitäis tarkistaa uudelleen, mutta noissa alkupään peilittömissä ainakin kennon suojalasi paskoo kuvaa adaptoiduilla laseilla, eli se ei ole vaihtoehto mulle.
kajac kirjoitti: ↑Helmi 26, 2024 7 : 58
Sonyn kuvat ovat minulle "kuolleita". Olkoon dynamiikkaa, yms vaikka kuinka paljon niin valokuva ei voi sen kuolleempi olla.
Tää on jännä juttu, kun muistan Sonyjen alkuaikoina, miten ne kuvat oli muka teräviä, mutta ne näytti nettikoossa aivan karmeilta. Ne oli totaalista kuraa. Se selkeys, mikä Canonin kuvissa oli puuttui kokonaan. Aivan kuin värit vuotaisi viereisiin pikseleihin tai jotakin. Kuvan rakenne meni rikki jotenkin.
Tämä fiilis on kuitenkin kadonnut, koska enää ei tule 5D2 kuvia verkkoon, kun fredmirandassa jokaisella on joku uudensarjan peilitön. Ei siis pysty vertaamaan noita enää keskenään.
Mulla on kuitenkin tässä kuvausharrastuksen kannalta ikävä ongelma, kun hienoa lasia on, mutta niistä ei saa kunnollista kuvaa ulos. Kuvaan lähinnä teknisiä- tai myyntikuvia tms Sonylla ja siinä se on ok. Osa kuvista myös näyttää kivalta, mutta jotain noista puuttuu, kun vertaa vanhoihin. Se Canonin kuva oli oikean värinen ja puhdas, ikäänkuin se jokainen pikseli olisi toiminut oikein ja nyt A7R3 rungolla tosiaan kuva koostuu väärän värisistä pikseleistä. Pahinta on sammaliset harmaat kivet metsässä. Valo on usein suodattunutta ja harmaasen heijastuu muita värejä kylkiin, mutta kun se koko kivi näyttää saaneen jonkun punavihreän taudin Sonyn kennolta.