(2017 - 2021 ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II
-
Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9
Ei kait kukaan Sony yrityksen markkinoinnin hehkutusta tässä ole kritisoinut. Sonyn, kuin muittenkin valmistajien markkinointi on aika asiallista, ainakin minun mielestä.
-
Näihin viittasin:javal kirjoitti:Ei kait kukaan Sony yrityksen markkinoinnin hehkutusta tässä ole kritisoinut. Sonyn, kuin muittenkin valmistajien markkinointi on aika asiallista, ainakin minun mielestä.
emerik kirjoitti:Hiukan kyllä huvittavaa tuo, kun sonyn mainoksia ja sitten käyttäjien videoita katsoo. Hiukan monthy python fiilis tulee. Tokihan se ihan kivasti toimii jos on joku nalle puh nukke tai kohde joka ei liiku mihinkään.
Voi olla et oon väärässä, mut saan noista käsityksen että hehkutettu aivan överisti verrattain kökköä ominaisuutta. Ja vaikka näin olisikin asianlaita, niin koska olette nähneet hitech yritykseltä uutta ominaisuutta lanseeraavan mainoksen missä kerrotaan ”no onhan tää nyt vähän keskeneräinen” tai ”ei tää nyt mikään kummoinen oo” tai ”kyl tää ehkä joskus jopa toimiikin” jne.javal kirjoitti:Juu, aika isolla hehkutuksella tätä tuotiin esille, joten siihen verrattuna taitaa olla hienoinen pettymys. Mutta kuitenkin, apu se on pienikin apu, vaikka ei se vielä olisikaan lähellä täydellisyyttä jota sen (joku) olisi luullut olevan hehkutuksen perusteella...
Ei semmosta vaan tapahdu. Deal with it. Mainokset on mainoksia. Tottakai on olemassa ns. expectation management. Eli ehkä ei ihan liian paljoa kannattais venyttää totuutta jottei tuu turhia pettymyksiä. Aika usein sekin tuntuu unohtuvan aika monelta. Toisin sanoen tässä sitä kirjoittelen jotain ja samalla pyörrän sen. Jos joku mua nyt tästä lainaa niin lainatkoon myös Paavo Väyrysen sitaattia tähän loppuun.
”Enhän minä sanonut mitään. Minä vain totesin.”
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
Pahoittelen jos valitsin sanani huonosti, käytin sanaa kukaan kansanomaisemman tavalla, ja täten jätin tarpeettomasti tilaa erilaisille tulkinnoille. Minä en missään kohtaan viitannut Sonyn markkinointiin, kuten näköjään nimimerkki emrerik teki. Korjaan täten lauseeni että minä en ole Sonyn markkinointia kritisoinut. Näin saadaan rauha maahan vaalipäivänä, ja kenties ainakin yhdelle ihmiselle hyvä mieli.nsamppa kirjoitti:Näihin viittasin:javal kirjoitti:Ei kait kukaan Sony yrityksen markkinoinnin hehkutusta tässä ole kritisoinut. Sonyn, kuin muittenkin valmistajien markkinointi on aika asiallista, ainakin minun mielestä.
emerik kirjoitti:Hiukan kyllä huvittavaa tuo, kun sonyn mainoksia ja sitten käyttäjien videoita katsoo. Hiukan monthy python fiilis tulee. Tokihan se ihan kivasti toimii jos on joku nalle puh nukke tai kohde joka ei liiku mihinkään.Voi olla et oon väärässä, mut saan noista käsityksen että hehkutettu aivan överisti verrattain kökköä ominaisuutta. Ja vaikka näin olisikin asianlaita, niin koska olette nähneet hitech yritykseltä uutta ominaisuutta lanseeraavan mainoksen missä kerrotaan ”no onhan tää nyt vähän keskeneräinen” tai ”ei tää nyt mikään kummoinen oo” tai ”kyl tää ehkä joskus jopa toimiikin” jne.javal kirjoitti:Juu, aika isolla hehkutuksella tätä tuotiin esille, joten siihen verrattuna taitaa olla hienoinen pettymys. Mutta kuitenkin, apu se on pienikin apu, vaikka ei se vielä olisikaan lähellä täydellisyyttä jota sen (joku) olisi luullut olevan hehkutuksen perusteella...
Ei semmosta vaan tapahdu. Deal with it. Mainokset on mainoksia. Tottakai on olemassa ns. expectation management. Eli ehkä ei ihan liian paljoa kannattais venyttää totuutta jottei tuu turhia pettymyksiä. Aika usein sekin tuntuu unohtuvan aika monelta. Toisin sanoen tässä sitä kirjoittelen jotain ja samalla pyörrän sen. Jos joku mua nyt tästä lainaa niin lainatkoon myös Paavo Väyrysen sitaattia tähän loppuun.
Mitä yleiseen hehkutuksen tulee, oletan että löytäisin joitakin siihen kategoriaan liittyvä lauseita tältäkin foorumilta, ja ne tuskin perustuu omiin kokemuksiin, sillä ne on kirjoitettu ennen kuin päivitys on ollut saatavilla normikäyttäjille. Kukin miettiköön mihin tietoon se foorumin hehkutus sitten perustuu. Olisiko kenties niiden henkilöiden kokemuksiin jotka kameravalmistaja on huolella valikoinut kokeilemaan tätä uutta ominaisuutta, ja millaisia kavereita he valitsevat? No muutaman faniboyn tietenkin, ja foorumin faniboyt yhtyvät sokeana samaan kuoroon ilman mitään kritiikkiä. Näin se suunnilleen menee.
-
Tällä foorumilla monet suhtautuvat Sonyyn niin periaatteellisen kielteisesti, ettei ole mitään vaaraa yliodotuksista. Sonyt on leluja, menut on sekavia, akku ei kestä, käytettävyys syvältä, eka sadepisara kosauttaa vehkeet, mountti on liian pieni, ergonomia huonoa, raw pakattua, objektiiveja ei ole saatavilla, tähdet hukkuu jne. Ja epäilemättä se tarkennuskin on huono, vaikka kaikkialla muuta sanotaan. Tuo siis pikaisena tiivistyksenä tällä foorumilla kirjoitetusta :-)nsamppa kirjoitti:Voi olla et oon väärässä, mut saan noista käsityksen että hehkutettu aivan överisti verrattain kökköä ominaisuutta. Ja vaikka näin olisikin asianlaita, niin koska olette nähneet hitech yritykseltä uutta ominaisuutta lanseeraavan mainoksen missä kerrotaan ”no onhan tää nyt vähän keskeneräinen” tai ”ei tää nyt mikään kummoinen oo” tai ”kyl tää ehkä joskus jopa toimiikin” jne.javal kirjoitti:Juu, aika isolla hehkutuksella tätä tuotiin esille, joten siihen verrattuna taitaa olla hienoinen pettymys. Mutta kuitenkin, apu se on pienikin apu, vaikka ei se vielä olisikaan lähellä täydellisyyttä jota sen (joku) olisi luullut olevan hehkutuksen perusteella...
Kontrasti elävään elämään on aika iso sillä kuvauspaikoilla ja -piireissä liikkuessa muut kuvaajat suhtautuvat Sonyyn enimmäkseen myötäsukaisella uteliaisuudella. Eivät he ole heti CaNikonejaan myymässä, mutta eivät myöskään sillä tavalla perusnegatiivisia kuin tämän foorumin keskusteluiden perusteella voisi odottaa.
-
- Viesti:
Itse olisin sitä mieltä, että ei kukaan henkisesti normaali edes kehtaisi toiselle kasvotusten tällaisia väittämiä esittää totuutena mitä nämä muutamat täällä jauhaa. Ja tämä siis yleisesti, ei pelkästään animal-AF:n liittyen.nomad kirjoitti:
Kontrasti elävään elämään on aika iso sillä kuvauspaikoilla ja -piireissä liikkuessa muut kuvaajat suhtautuvat Sonyyn enimmäkseen myötäsukaisella uteliaisuudella. Eivät he ole heti CaNikonejaan myymässä, mutta eivät myöskään sillä tavalla perusnegatiivisia kuin tämän foorumin keskusteluiden perusteella voisi odottaa.
-
Juu, näin juuri se on ja jotkut ovat jopa niin uteliaita että menee ja ostaa itselleen Sonyn, kuten esimerkiksi minä. Sitten kun kuvaillut aikansa niin tietää mikä vehje se on ja tietää mistä puhuu. Täällä otetaan yleensä valittu asia tikun nokkaan agendan mukaan, ja aletaan rajusti revittelemään sillä. Joskus siihen sorrun minäkin. Loppujen lopuksi erot kameroiden välillä on aika paljon pienemmät mitä foorumikeskustelujen perusteella voisi luulla.Miksus kirjoitti:Itse olisin sitä mieltä, että ei kukaan henkisesti normaali edes kehtaisi toiselle kasvotusten tällaisia väittämiä esittää totuutena mitä nämä muutamat täällä jauhaa. Ja tämä siis yleisesti, ei pelkästään animal-AF:n liittyen.nomad kirjoitti:
Tuota elukkatarkenusta pääsin kokeilemaan vain vähäsen, koska mulla ei ole enää omaa Sony kameraa. Vaikeita sanoa mitään lopullista siitä näin vähäisen oman kokemuksen perusteella. Tuli tunne että tästä se lähtee (kehittymään) ja hyvä siitä vielä tulee. Minun käyttö sille olisi vähäistä kun ei ole lemmikkieläimiä, vain joskus villakoiria nurkissa ja nekin vaimo imuroi pois ennen kuin ehdin ne kuvata.
-
- Viesti:
Niin, harva tätäkään uutta ominaisuutta ehkä tarvitsemalla tarvitsee, toki niitäkin maailmalla varmasti on, lähinnä kyseessä on että kehitys kehittyy ja tällaiseenkin pystytään.javal kirjoitti:Juu, näin juuri se on ja jotkut ovat jopa niin uteliaita että menee ja ostaa itselleen Sonyn, kuten esimerkiksi minä. Sitten kun kuvaillut aikansa niin tietää mikä vehje se on ja tietää mistä puhuu. Täällä otetaan yleensä valittu asia tikun nokkaan agendan mukaan, ja aletaan rajusti revittelemään sillä. Joskus siihen sorrun minäkin. Loppujen lopuksi erot kameroiden välillä on aika paljon pienemmät mitä foorumikeskustelujen perusteella voisi luulla.Miksus kirjoitti:Itse olisin sitä mieltä, että ei kukaan henkisesti normaali edes kehtaisi toiselle kasvotusten tällaisia väittämiä esittää totuutena mitä nämä muutamat täällä jauhaa. Ja tämä siis yleisesti, ei pelkästään animal-AF:n liittyen.nomad kirjoitti:
Tuota elukkatarkenusta pääsin kokeilemaan vain vähäsen, koska mulla ei ole enää omaa Sony kameraa. Vaikeita sanoa mitään lopullista siitä näin vähäisen oman kokemuksen perusteella. Tuli tunne että tästä se lähtee (kehittymään) ja hyvä siitä vielä tulee. Minun käyttö sille olisi vähäistä kun ei ole lemmikkieläimiä, vain joskus villakoiria nurkissa ja nekin vaimo imuroi pois ennen kuin ehdin ne kuvata.
Tämä kuitenkin avaa ovia käytön ja kehityksen osalta taas uuteen suuntaan. Ja siinä mielessä pidän tätä kyllä isona askeleena eteenpäin.
-
Taklasin jo mielestäni tuon ekan väittämän, että ominaisuus ei toimi sisätiloissa. Kävinpä siis testaamassa kohti juoksevaan koiraan, että sanooko tuo Eye-AF mitään.
10 fps:llä sarjaa. Viiminen kuva puuttuu, kun 85 millisen tarkennusetäisyys loppui. Kännyvideosta näki, että Animal-Eye-AF potkas sisään vasta pariin kolmeen viimisistä kuvista, siihen saakka meni jatkuvan tarkennuksen widellä. Tämä oli otto 1/1. Kuvat on print screenillä ja tallennettu paintilla, joten terävyydestä itsestään ei tarvitse välittää :D
100%:
Ton ominaisuuden heikkous on toimintamatka verrattuna ihmis-Eye-AF:ään. Se on vielä liian lyhyt. Mutta niin kuin aiemmin jo sanoin ja sarjasta näkee, ei sitä kauaksi tarvitsekaan. Se myös ottaa mielestäni kauemmin aikaa löytää kohteen kuin ihmiselle tarkoitettu. Joissain tilanteissa oikein ärsyttää, että eikö se nyt nappaa kiinni ollenkaan. Toimintavarmuus taas on just eikä melkein, silloin kun kohde on löydettävissä.
Uskon, että potretteihin tosta tulee olemaan on iso apu. Nuo koirat kun eivät halua senkään vertaa poseerata kameralle, kuin vaikka lapset. Tuon ominaisuuden kanssa voin sen sijaan keskittyä koiran ilmeisiin ja sommitteluun tarkennuksen osumisen sijaan. Toinen mahdollinen apu on tarkennuksen parempi osuminen. Mulla on esim. tuosta turresta jäätävästi hyviä kuvia peilikamera-ajoilta, joita ei kuitenkaan voi käyttää mihinkään, koska tarkennus on ollut silmän sijaan edessä olevissa karvoissa. Tollanen kameran toiminnan ja kuvaajan itsensä aiheuttama heikkous ärsyttää.
Onko tuo sitten killeri-ominaisuus? Ei, vaikka Eye-AF itsessään sen sijaan on. Mutta ilmaiseksi kun annetaan vuoden vanhaan kameraan, niin otetaan vastaan.
Ps. En jaksa kuollaksenikaan mennä internetsiin lukemaan/katsomaan muiden haukkuja ominaisuudesta. Testaan mielummin itse ja käytän sitä omien havaintojen mukaisesti.
10 fps:llä sarjaa. Viiminen kuva puuttuu, kun 85 millisen tarkennusetäisyys loppui. Kännyvideosta näki, että Animal-Eye-AF potkas sisään vasta pariin kolmeen viimisistä kuvista, siihen saakka meni jatkuvan tarkennuksen widellä. Tämä oli otto 1/1. Kuvat on print screenillä ja tallennettu paintilla, joten terävyydestä itsestään ei tarvitse välittää :D
100%:
Ton ominaisuuden heikkous on toimintamatka verrattuna ihmis-Eye-AF:ään. Se on vielä liian lyhyt. Mutta niin kuin aiemmin jo sanoin ja sarjasta näkee, ei sitä kauaksi tarvitsekaan. Se myös ottaa mielestäni kauemmin aikaa löytää kohteen kuin ihmiselle tarkoitettu. Joissain tilanteissa oikein ärsyttää, että eikö se nyt nappaa kiinni ollenkaan. Toimintavarmuus taas on just eikä melkein, silloin kun kohde on löydettävissä.
Uskon, että potretteihin tosta tulee olemaan on iso apu. Nuo koirat kun eivät halua senkään vertaa poseerata kameralle, kuin vaikka lapset. Tuon ominaisuuden kanssa voin sen sijaan keskittyä koiran ilmeisiin ja sommitteluun tarkennuksen osumisen sijaan. Toinen mahdollinen apu on tarkennuksen parempi osuminen. Mulla on esim. tuosta turresta jäätävästi hyviä kuvia peilikamera-ajoilta, joita ei kuitenkaan voi käyttää mihinkään, koska tarkennus on ollut silmän sijaan edessä olevissa karvoissa. Tollanen kameran toiminnan ja kuvaajan itsensä aiheuttama heikkous ärsyttää.
Onko tuo sitten killeri-ominaisuus? Ei, vaikka Eye-AF itsessään sen sijaan on. Mutta ilmaiseksi kun annetaan vuoden vanhaan kameraan, niin otetaan vastaan.
Ps. En jaksa kuollaksenikaan mennä internetsiin lukemaan/katsomaan muiden haukkuja ominaisuudesta. Testaan mielummin itse ja käytän sitä omien havaintojen mukaisesti.
-
TiRy :lle pisteet kokemuksen jakamisesta. Tärkeintä on että tarkennus on kohdillaan, oli sen silmän päällä neliö tai ei. Se että se elukkasilmäjuttu ei toimi kovin kauaksi ei ilmeisesti sitten kummankaan ole isompi ongelma. Ja samahan on myös ihmissilmän kanssa. Tässä hyvä esimerkki, foorumilla iso ongelma - käytännössä pienempi ongelma.
Ja pidetään me muut kommentit asiallisena, näitä tällaisia kokemukseen perustuvia juttuja on kiva lukea / tutkia, ja olisi hyvä ettemme nosta kommenteillamme kynnystä niiden julkaisemiseen.
Ja pidetään me muut kommentit asiallisena, näitä tällaisia kokemukseen perustuvia juttuja on kiva lukea / tutkia, ja olisi hyvä ettemme nosta kommenteillamme kynnystä niiden julkaisemiseen.
-
- Viesti:
Minulla on myös peilijärkkäri, jossa 50mm 1.4. Sillä saan koirasta hyviä kuvia isolla aukolla kun pistetarkennan silmään.
Mutta jos otus tai kuvaaja vähänkään liikkuu, ei ole toivoakaan että tarkennus pysyisi siellä simmussa. Kauempana olevassa kohteessa tilanne ei ole yhtä kriittinen, mutta lähempi tarkastelu tuo silloinkin esiin sen että tarkennus on... nenässä.
Kojuhommissa mukava sitten nähdä että helpottaako käyttöä.
Ja kiitos tosiaan hyvistä esimerkkikuvista!
Mutta jos otus tai kuvaaja vähänkään liikkuu, ei ole toivoakaan että tarkennus pysyisi siellä simmussa. Kauempana olevassa kohteessa tilanne ei ole yhtä kriittinen, mutta lähempi tarkastelu tuo silloinkin esiin sen että tarkennus on... nenässä.
Kojuhommissa mukava sitten nähdä että helpottaako käyttöä.
Ja kiitos tosiaan hyvistä esimerkkikuvista!
-
Sonyn olisi pitänyt tehdä FF:lle uusi mountti. Nykyinen on niin pieni ettei A sarjan täyskennoisiin tulla koskaan saamaan hyvää ibistä kun sensorilla ei ole tarpeeksi liikkumisvaraa. Nikonin ja Panan ibikset pesee tästä syystä Sonyt mennen tullen.
-
- Viesti:
Ehkä se on sitten niille, joista osa täälläkin, vannoo sen nimeen että koliseva ibis on täysi turhake. Vaihtoehtoja siis.Wuush kirjoitti:Sonyn olisi pitänyt tehdä FF:lle uusi mountti. Nykyinen on niin pieni ettei A sarjan täyskennoisiin tulla koskaan saamaan hyvää ibistä kun sensorilla ei ole tarpeeksi liikkumisvaraa. Nikonin ja Panan ibikset pesee tästä syystä Sonyt mennen tullen.
-
Laimea provo. Kennoa ei liikuteta objektiivin kiinnityksen sisällä.Wuush kirjoitti:Sonyn olisi pitänyt tehdä FF:lle uusi mountti. Nykyinen on niin pieni ettei A sarjan täyskennoisiin tulla koskaan saamaan hyvää ibistä kun sensorilla ei ole tarpeeksi liikkumisvaraa. Nikonin ja Panan ibikset pesee tästä syystä Sonyt mennen tullen.
-
Tuo selittää paljon. Listaan voi lisätä : FF on turha, eye-AF ei toimi ja Sonyt ovat rumia. :)nomad kirjoitti:Tällä foorumilla monet suhtautuvat Sonyyn niin periaatteellisen kielteisesti, ettei ole mitään vaaraa yliodotuksista. Sonyt on leluja, menut on sekavia, akku ei kestä, käytettävyys syvältä, eka sadepisara kosauttaa vehkeet, mountti on liian pieni, ergonomia huonoa, raw pakattua, objektiiveja ei ole saatavilla, tähdet hukkuu jne. Ja epäilemättä se tarkennuskin on huono, vaikka kaikkialla muuta sanotaan. Tuo siis pikaisena tiivistyksenä tällä foorumilla kirjoitetusta
-
Lisätään vielä että Sony tekee pleikkareita, animal eye-af on keskeneräinen, EVF rikkoo silmät, ne on liian kevyitä, laadunvalvontaa ei ole, markkinointi yliampuvaa, ne ottaa tubettajat huomioon, jengii kehuu YouTubesta, ne on liian kalliita ja niiden tuottamat värit on hirveitä.Räntä kirjoitti:Tuo selittää paljon. Listaan voi lisätä : FF on turha, eye-AF ei toimi ja Sonyt on rumia. :)nomad kirjoitti:Tällä foorumilla monet suhtautuvat Sonyyn niin periaatteellisen kielteisesti, ettei ole mitään vaaraa yliodotuksista. Sonyt on leluja, menut on sekavia, akku ei kestä, käytettävyys syvältä, eka sadepisara kosauttaa vehkeet, mountti on liian pieni, ergonomia huonoa, raw pakattua, objektiiveja ei ole saatavilla, tähdet hukkuu jne. Ja epäilemättä se tarkennuskin on huono, vaikka kaikkialla muuta sanotaan. Tuo siis pikaisena tiivistyksenä tällä foorumilla kirjoitetusta
Showreel:
-
Hienoa, nyt meillä onkin kasassa Sony-käyttäjien laatima oma lista noiden kameroiden kaikista vioista ja puutteista, ei tarvitse enää itse keksiä! Olisitte tehneet tämän jo aikaisemmin, niin olisi jäänyt monta sotaa sotimatta :) Täytyykin mennä heittämään tuo oma Sony roskiin kun sillä ei tee mitään.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Nyt skidiä tarkkuutta. Lista on kyllä Sony-käyttäjien kokoama, mutta listalla olevat viat ja puutteet on pääosin muiden kuin Sony-käyttäjien keksimiä. Mikä sinällään on nyt hieman huvittavaa sekin.rolsen kirjoitti:Hienoa, nyt meillä onkin kasassa Sony-käyttäjien laatima oma lista noiden kameroiden kaikista vioista ja puutteista, ei tarvitse enää itse keksiä! Olisitte tehneet tämän jo aikaisemmin, niin olisi jäänyt monta sotaa sotimatta :) Täytyykin mennä heittämään tuo oma Sony roskiin kun sillä ei tee mitään.
Showreel:
-
Näh, ei nyt puututa pikkuseikkoihin, faktat ovat yliarvostettuja :)nsamppa kirjoitti:Nyt skidiä tarkkuutta. Lista on kyllä Sony-käyttäjien kokoama, mutta listalla olevat viat ja puutteet on pääosin muiden kuin Sony-käyttäjien keksimiä. Mikä sinällään on nyt hieman huvittavaa sekin.rolsen kirjoitti:Hienoa, nyt meillä onkin kasassa Sony-käyttäjien laatima oma lista noiden kameroiden kaikista vioista ja puutteista, ei tarvitse enää itse keksiä! Olisitte tehneet tämän jo aikaisemmin, niin olisi jäänyt monta sotaa sotimatta :) Täytyykin mennä heittämään tuo oma Sony roskiin kun sillä ei tee mitään.
--
-
Ironia on vaikea tyylilaji ymmärtäärolsen kirjoitti:Näh, ei nyt puututa pikkuseikkoihin, faktat ovat yliarvostettuja :)nsamppa kirjoitti:Nyt skidiä tarkkuutta. Lista on kyllä Sony-käyttäjien kokoama, mutta listalla olevat viat ja puutteet on pääosin muiden kuin Sony-käyttäjien keksimiä. Mikä sinällään on nyt hieman huvittavaa sekin.rolsen kirjoitti:Hienoa, nyt meillä onkin kasassa Sony-käyttäjien laatima oma lista noiden kameroiden kaikista vioista ja puutteista, ei tarvitse enää itse keksiä! Olisitte tehneet tämän jo aikaisemmin, niin olisi jäänyt monta sotaa sotimatta :) Täytyykin mennä heittämään tuo oma Sony roskiin kun sillä ei tee mitään.
-
- Viesti:
Korjataan lista lyhyemmäksi: Nopeus ennen kuvanlaatua.