Kyllä on kehittynyt.
Imaging-Resource on lisännyt RAW testikuvia Canon R5 previkkaan:
https://www.imaging-resource.com/PRODS/ ... s-r5A7.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Adoben Camera Raw ei avaa vielä niitä, mutta muutin exiftoolilla R5 mallin nimen arvot Canon EOS-1D X Mark III malliin, ja sen jälkeen muutin Adoben DNG konverterilla DNG muotoon. Sen jälkeen myös Adobe Camera Raw avasi R5 rawit.
Latasin Imaging Resourcen sivuilta vastaavat Sony A7RIII testikuvat, eli ilman kohinavaimennusta ISO 100, 3200 ja 12800 testikuvat.
En huomannut juurikaan eroja A7RIII ja R5 kuvien välillä. Tämä oli ehkä pieni yllätys, mutta minä uskon että Canon on saanut kurottua umpeen eron kennojen välillä. Huominarvoista kuitenkin, että jostakin syystä Canon R5 valotusajat olivat pidempiä samalla herkkyydellä...
Vielä jää hieman epäselväksi, että onko Canon R5 kenno herkempi bandingiin, mutta en usko mitään älyttömiä ongelmia olevan senkään suhteen.
Kun nostin ACR:ssä ISO100 RAW testikuvien valotusta +2EV, niin R5:n huippuvalot paloivat vähän herkemmin puhki kuin Sony A7RIII Rawissa. Mutta varjojen kohinassa en nähnyt eroja.
Tosin jostakin syystä R5 testikuvat vaativat vähän pidemmän valotusajan kuin A7RIII valotukset samalla ISO herkkyydellä,
esimerkiksi ISO3200 arvolla Sonyn testikuva oli otettu 1/400sec kun Canon oli vaatinut 1/250sec. Sama trendi koski kaikkia herkkyyksiä! ...Tämän huomattuani, tarkistin myös muiden Sony runkojen valotusarvoja ja myös muutaman toisen Canonin, kuten R6. Ja lisäksi Nikon Z7. ... Nikon ja kaikki Sonyn rungot antoivat samalla herkkyydellä samanlaisen valotusajan, mutta Canon R5 vaati 1/3 enemmän valotusaikaa samalla herkkyysarvolla ja Canon R6 melkein 1/2 enemmän kuin Sonyt. Mielestäni tämä on erittäin huomionarvoista kun vertailee esimerkiksi kohina-arvoja.
Nämä ensitestit antavat minulle kyllä sellaisen kuvan, että Canon R5 kenno ei juurikaan kalpene Sonyn 42mp kinokennon rinnalla! Tietää hyvää skabaa kinopeilittömien välillä - ja sehän on tietysti vain erinomainen asia.
En jaksanut katsella samalla tapaa läpi 20mp R6 kuvia, mutta en odota senkään tuottavan mitään pettymystä.
Täytyy kuitenkin antaa tunnustusta myös Sonyn 42mp kinokennolle. Se on edelleen erittäin kilpailukykyinen vuonna 2020.