(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

A7:n bajonetti sitten kuitenkin kestää tuollaisen optiikan massan, eikös josain vaiheessa bajonetti vähän ollut rimpula.

Entäs a7-sarjan tulevaisuus kennojen osalta, tuleeko jatkossakin kaikissa malleissa Mpix määrä vain nousemaan nykyisestään?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Sahaaja kirjoitti:A7:n bajonetti sitten kuitenkin kestää tuollaisen optiikan massan, eikös josain vaiheessa bajonetti vähän ollut rimpula.
Tottakai se kestää. Eihän tuollaisen perunanuijan painoa ole muutenkaan tarkoitettu vain bajonetin varaan. Tuskin kukaan roikottelee isoja teleobjektiiveja kaulassa kameraan kiinnitettynä vain kameran kaulahihnan varassa, tai huitoo menemään sillä pitämällä vain kamerarungosta kiinni.

Uudemmissa A7 malleissahan sitä bajonettia on hieman vahvistettu kritiikin takia, mutta kyllä tuollaisen ihan perus A7 uskaltaa ostaa - ei se bajonetti normaalikäytössä petä.
Kalainen
Viestit: 127
Liittynyt: Tammi 20, 2015 21 : 07
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalainen »

Sahaaja kirjoitti:A7:n bajonetti sitten kuitenkin kestää tuollaisen optiikan massan, eikös josain vaiheessa bajonetti vähän ollut rimpula.
Joo, kyllä se A7:sen bajonetti tuon FE 70-200:sen kestää, vaikka onkin sanottava, ettei se kaikkein vankin ole rakenteeltaan. Originaali A7:ssa osa ongelmaa on ehkä se, että kameran runko on bajonetin ympäriltä käytönnössä muovia ja isot linssit rasittaa sitä. Kestää kyllä, mutta ehkä kyse on enemmän 'laatuvaikutelmasta'. Uudemmissa malleissa runko on metallia, bajonetti vahvempi ja kokonaisvaikutelma selvästi parempi.

Kuvasin tuolla FE 70-200:lla kuitenkin paljon ihan käsivaralta, vaikka se ei kaikkein kevyin tapa olekaan. Toinen käsi tukee luonnollisesti linssiä. OSS vakauttaa sen verran, että käsivaralta saa helposti terävää jälkeä. Parasta jälkeä saa kuitenkin jalustalta kuvattaessa. Tällöin myös vakaaja pitää kytkeä pois, sillä se jalustalta kuvattaessa selvästi pehmentää kuvaa.
Sahaaja kirjoitti:Entäs a7-sarjan tulevaisuus kennojen osalta, tuleeko jatkossakin kaikissa malleissa Mpix määrä vain nousemaan nykyisestään?
Tämän kun tietäisi. Taitaa yleinen kehitys olla menossa siihen suuntaan, että Mpixelit nousevat - varsinkin kun kaikilla valmistajilla alkaa olla omat ratkaisut siihen, miten saadaan terävää kuvaa aikaiseksi korkeasta megapikselimäärästä huolimatta.

Toisaalta, tarjoaahan Sony myös 12 mpixin A7S:ää ja varmasti suunnittelupäässä on huomattu, että osa kuvaajista (lähes kaikki?) haluaa pysyä maltillisemmissa megapikselimäärissä. Mutta en minä ainakaan tiedä, mihin suuntaan ollaan menossa.

-Toni
BasicDude
Viestit: 252
Liittynyt: Loka 09, 2005 17 : 03

Viesti Kirjoittaja BasicDude »

Kerrotko minkälaiset kokemukset oli tarkennusnopeuden osalta?
Liikeessä kun itse pikaiseen testailin niin mielestäni aika hidas putki tarkentamaan.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

"Uusi RAW"
- uncompressed, A7R II:ssa noin 82 megaa filu
- burstinopeus ei putoa, mutta buffer pienenee
- 14 bit on nyt oikeasti 14 bit eikä tone curven pakottama 13-bit

http://www.dpreview.com/articles/614441 ... ressed-raw

Nyt vaan vielä puskasta tuurilla 14 bit bulb tuohon mukaan...
Rockford
Viestit: 7329
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

temama kirjoitti:Tuskin kukaan roikottelee isoja teleobjektiiveja kaulassa kameraan kiinnitettynä vain kameran kaulahihnan varassa, tai huitoo menemään sillä pitämällä vain kamerarungosta kiinni.
Taas OT, mutta mulla on kamerassa yleensä vain gripstrap eli tuollainen rannehihna ja vuosikaudet olen rungosta pitäen roikotellut ~1,5 kg putkea, joskus satunnaisesti painavampaakin.
tn1krr kirjoitti:- uncompressed, A7R II:ssa noin 82 megaa filu
Eli hitusen pienempi kuin megapikselimäärän suhteesta laskettuna tulisi jos vertaa D800/D810 14-bit uncompressed NEF.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

tn1krr kirjoitti:"Uusi RAW"
- uncompressed, A7R II:ssa noin 82 megaa filu
- burstinopeus ei putoa, mutta buffer pienenee
- 14 bit on nyt oikeasti 14 bit eikä tone curven pakottama 13-bit

http://www.dpreview.com/articles/614441 ... ressed-raw

Nyt vaan vielä puskasta tuurilla 14 bit bulb tuohon mukaan...
Ei taida vielä olla selvää että voiko tuon päivityksen tehdä muihinkin kuin 2-3 uusimpaan malliin?
Koskahan selviää.........
Maffer
Viestit: 23250
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1388331

Hieno päivitys...kusi kuvanlaadun enemmän mitä korjasi. Kohinasta tuli canonit sitte. Ja jos piti korjata "white dotseja" niin ne on edelleen siellä.
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

tainnut Fredillä kuvankäsittelysofta tehdä pienet kepposet.
Maffer
Viestit: 23250
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä katoin ton niin että kamera leipoo sen kuvan jo valmiiksi sutuksi ennen minkään softan käsittelyä jo. Eli fiksi tulee siihen "rawiin" jo.
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

No niinkuin ketjusta kävi ilmi, muut eivät uudessa firmiksessä tuota ilmiötä nähneet, vaan tulokset lens-cab-on testeissä oli samansuuntaiset kuin ennenkin.
Tuo Fredin oikeanpuoleinen kuva on selvästi ottanut ripauksen sharpeningia tai muuta joka teki koko hommasta villin.

Liian pikaseen ei kannata "ei-tieteellisistä" testeistä vetää johtopäätöksiä.
aikaarska
Viestit: 13424
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kostaja! kirjoitti:No niinkuin ketjusta kävi ilmi, muut eivät uudessa firmiksessä tuota ilmiötä nähneet, vaan tulokset lens-cab-on testeissä oli samansuuntaiset kuin ennenkin.
Tuo Fredin oikeanpuoleinen kuva on selvästi ottanut ripauksen sharpeningia tai muuta joka teki koko hommasta villin.

Liian pikaseen ei kannata "ei-tieteellisistä" testeistä vetää johtopäätöksiä.
Eipä niin. Sony tarjoaa päivityksen myötä pakkaamatonta 14 bittistä Rawia, ja näin se myös on:

http://www.dpreview.com/articles/614441 ... ressed-raw

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Kalainen
Viestit: 127
Liittynyt: Tammi 20, 2015 21 : 07
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalainen »

BasicDude kirjoitti:Kerrotko minkälaiset kokemukset oli tarkennusnopeuden osalta?
Liikeessä kun itse pikaiseen testailin niin mielestäni aika hidas putki tarkentamaan.
Tämä on hyvä kysymys ja mietin itsekin, että miten sen todentaisi järkevällä tavalla. Toisen nopea voi olla toisen hidas ja päinvastoin.

Omasta mielestäni tarkennusnopeus oli varsin hyvä. Samaa luokkaa kuin esimerkiksi Batis 85:lla ja mikä toimii tavallisessa kuvaamisessa oikein hyvin. Tavallisella tarkoitan tässä melko hyvää valoa ja sitä, että tarkennus tapahtuu kohteisiin, jotka ovat suurin piirtein yhtä kaukana. Kun ruvetaan tarkentamaan esim. läheltä kauas ja takaisin, niin silloin tietysti hidastuu (hakee helpommin), mutta normikäytössä tämä lienee aika harvinaista. Omassa käytössä en löydä tarkennusnopeudesta valitettavaa enkä osaa hitaaksi sanoa. Minulle hitaita ovat esimerkiksi Touit 2.8/12 (tuskaisen hidas), E 50/1.8 OSS (vähän hitaanlainen), Touit 2.8/50M (oikeastaan varsin kohtuullinen). Molemmat Batikset ovat puolestaan nopeita ja tämä FE 70-200 menee samaan luokkaan. Pitää myös huomioida, että testasin linssiä normi A7:lla. Uudemmathan ovat nopeampia ja A6000 varmaan nopein. Eli runkokin vaikuttaa. Urheilukuvaamisen tai vastaavan näkökulmasta en uskalla mennä arvioimaan, kun minulla ei sellaisesta ole kokemusta lainkaan ja niissä on ihan omat vaatimuksensa.

-Toni
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

kostaja! kirjoitti:No niinkuin ketjusta kävi ilmi, muut eivät uudessa firmiksessä tuota ilmiötä nähneet, vaan tulokset lens-cab-on testeissä oli samansuuntaiset kuin ennenkin.
Tuo Fredin oikeanpuoleinen kuva on selvästi ottanut ripauksen sharpeningia tai muuta joka teki koko hommasta villin.

Liian pikaseen ei kannata "ei-tieteellisistä" testeistä vetää johtopäätöksiä.
Voi vitsi. Ekaksi ruikutetaan kunnon pakkaamattoman tosi 14bit rawin perään, ja sitten kun sellainen tulee, niin ollaan jo valmiiksi skeptisiä ja epäluuloisia sen suhteen. Kestää varmasti vielä pari vuotta kunnes Sony pääsee eroon yli-analyyttisistä digi-puritanisteista.

Vai, että oikeen lens-cap testiä. Hehheh.
mremonen
Viestit: 9586
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

temama kirjoitti:Vai, että oikeen lens-cap testiä. Hehheh.
Ihan samoja lens-cap -testejä on ajettu muillekin kameroille. Esimerkiksi sitä D810:n ylimääräistä kohinaa ei muuten juuri saanut näkyville. Ja jos kohinaa halutaan mitata, niin tuo lens-cap -testi on juuri oikea. Siinä vakioidaan muut muuttujat. Testaamisen peruslähtökohta on se, että kaikki muu, paitsi itse testattava kohde pyritään vakioimaan, jolloin tulosta voidaan edes jotenkin analysoida.

Mutta siinä olen samaa mieltä, että odottelisin ensin että firmispäivitys saadaan julkiseen jakoon ja sitten katsotaan missä ollaan ja mennään. Tuon dpreview:n jutun perusteella nyt kyllä näyttäisi hyvältä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 23250
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tais mennä taas pointti ohi. Tossa oli kyse ihan äsken julkaistusta 1.10 firmiksestä. Ei siitä raw-fiksistä. 1.10 piti korjata pitkän valotuksen chroma-kohinaa, mut lopputulos näyttää kuselta ja paskalta. Fred teki testin kaksi kertaa ja kummallakin kerralla näkyy selvä ilmiö - vanhan firmiksen hienolaatuinen kohina on muuttunut paaķkuuntuneeksi mössöksi. Softasta tuo ei voi olla kiinni, koska testikuvat on tehty tasan samoilla asetuksilla.
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Tais mennä taas pointti ohi. Tossa oli kyse ihan äsken julkaistusta 1.10 firmiksestä. Ei siitä raw-fiksistä. 1.10 piti korjata pitkän valotuksen chroma-kohinaa, mut lopputulos näyttää kuselta ja paskalta. Fred teki testin kaksi kertaa ja kummallakin kerralla näkyy selvä ilmiö - vanhan firmiksen hienolaatuinen kohina on muuttunut paaķkuuntuneeksi mössöksi. Softasta tuo ei voi olla kiinni, koska testikuvat on tehty tasan samoilla asetuksilla.
Ok. Tämä tuli niin samaan aikaan dpreviewn RAW-kokeilun jälkeen, että sekoitin juttuja toisiinsa.
Ehkä saavat tuon Chroma-kohina homman korjattua samalla kun julkaisevat virallisesti RAW päivityksen?
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Kalainen kirjoitti:Molemmat Batikset ovat puolestaan nopeita ja tämä FE 70-200 menee samaan luokkaan. Pitää myös huomioida, että testasin linssiä normi A7:lla. Uudemmathan ovat nopeampia ja A6000 varmaan nopein. Eli runkokin vaikuttaa. Urheilukuvaamisen tai vastaavan näkökulmasta en uskalla mennä arvioimaan, kun minulla ei sellaisesta ole kokemusta lainkaan ja niissä on ihan omat vaatimuksensa.
IMO FE 70-200 on nopeampi kuin Batis 85 jos samalla "pituudella" testaa. Mulla on sekä A7R II että A6000 ja näillä FE 70-200 tosiaan on erittäinkin nopsa tarkentaja, kun taas vanhassa A7R:ssäni tarkennus on melko matelua. Runko tosiaan merkkaa aivan hemmetisti näissä sensoritarkentajissa.
Kalainen
Viestit: 127
Liittynyt: Tammi 20, 2015 21 : 07
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalainen »

tn1krr kirjoitti:
Kalainen kirjoitti:Molemmat Batikset ovat puolestaan nopeita ja tämä FE 70-200 menee samaan luokkaan. Pitää myös huomioida, että testasin linssiä normi A7:lla. Uudemmathan ovat nopeampia ja A6000 varmaan nopein. Eli runkokin vaikuttaa. Urheilukuvaamisen tai vastaavan näkökulmasta en uskalla mennä arvioimaan, kun minulla ei sellaisesta ole kokemusta lainkaan ja niissä on ihan omat vaatimuksensa.
IMO FE 70-200 on nopeampi kuin Batis 85 jos samalla "pituudella" testaa. Mulla on sekä A7R II että A6000 ja näillä FE 70-200 tosiaan on erittäinkin nopsa tarkentaja, kun taas vanhassa A7R:ssäni tarkennus on melko matelua. Runko tosiaan merkkaa aivan hemmetisti näissä sensoritarkentajissa.
Joo, hyvä kun kommentoit ja kerrot omista kokemuksista. Juuri tähän tarkentamisen nopeuteen liittyvät kokemukset on aika subjektiivisia ja riippuu paljon siitä, mitä kuvataan ja mitä kuvaaja odottaa (itse tarkennus tietysti toimii tiettyjen lakien alaisena). Mulla on blogiin varmaan syksymmällä tulossa pieni juttu FE 70-200:sta urheilukuvauksessa, että sitäkin kautta käsitys putken suorituskyvysta tarkentuu.

-Toni
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Kalainen kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:
Kalainen kirjoitti:Molemmat Batikset ovat puolestaan nopeita ja tämä FE 70-200 menee samaan luokkaan. Pitää myös huomioida, että testasin linssiä normi A7:lla. Uudemmathan ovat nopeampia ja A6000 varmaan nopein. Eli runkokin vaikuttaa. Urheilukuvaamisen tai vastaavan näkökulmasta en uskalla mennä arvioimaan, kun minulla ei sellaisesta ole kokemusta lainkaan ja niissä on ihan omat vaatimuksensa.
IMO FE 70-200 on nopeampi kuin Batis 85 jos samalla "pituudella" testaa. Mulla on sekä A7R II että A6000 ja näillä FE 70-200 tosiaan on erittäinkin nopsa tarkentaja, kun taas vanhassa A7R:ssäni tarkennus on melko matelua. Runko tosiaan merkkaa aivan hemmetisti näissä sensoritarkentajissa.
Joo, hyvä kun kommentoit ja kerrot omista kokemuksista. Juuri tähän tarkentamisen nopeuteen liittyvät kokemukset on aika subjektiivisia ja riippuu paljon siitä, mitä kuvataan ja mitä kuvaaja odottaa (itse tarkennus tietysti toimii tiettyjen lakien alaisena). Mulla on blogiin varmaan syksymmällä tulossa pieni juttu FE 70-200:sta urheilukuvauksessa, että sitäkin kautta käsitys putken suorituskyvysta tarkentuu.
-Toni
Tälläinen testaus eri laijeissa olisi varsin tervetullutta, tosin jos mahdollista niin koita saada testiin joko A6000 tai A7R II, niissä on tosiaan tuo sensori-PDAF kokonaisuutena aika paljon aiempia edellä. Ylipäätään Sonyn peilittömien käytöstä action/urheilu-kuvauksessa on tosi vähän hyvin tehtyjä testejä.

Cameralabsin Gordon Laing on muuten kuvannut A6000+ FE 70-200 kombolla 2 viimeistä Tour De Francea, varsin kelpo jälkeä tullut ainakin tuossa lajissa reilun 500 Euron halpisrungolla

http://www.cameralabs.com/features/Phot ... de_France/
Vastaa Viestiin