Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tuossa Northup esittää käytännön tasolla miten loistava AF-tuossa halpamallissa on. Pääsee lähelle A9 tasoa. CaNikonin kolme kertaa kalliimmilla ei taida ihan edes lähelle päästä.
Tuossa A6400:ssa on samat AF-featuret kuin A9:ssä, mutta ei se pääse suurimmaksi osaksi samalle tasolle. 3-4x nopeampilukuinen sensori ja tod näk. jonkin matkaa tykimpi prosessointi pitää A9:n omassa kategoriassaan. Granger tiivistää tuossa aika hyvin ja demoaa jokusessa kohtaa tuota videota kuin paljon parempi A9 on vaikka joukossa taisi olla myös ainakin yksi tötöily asetusten kanssa.
Tämähän korostuu vielä enemmän reaalimaailman käytössä kun kohteet liikkuvat kovempaa vauhtia, koska A9:n EVF ei juurikaaan töki tai tee slideshow-effua edes sarjatulella kuvia ottaessa jolloin kuvaajan on paljon helpompi seurata kohdetta ja mitä paremmin pidät kohteet freimattuna sitä helpompaa on AF-algoritmilla ja kohteeseen lukituksella. Se, mitä olen A9:iä käyttänyt niin se käytön helppous liikkuviin kohteisiin tulee kovasti myös tuost EVF-blackoutin puuttumisesta.
Huumorijuttuja taas. Kameroissa on säädöt joilla voidaan esim säätää miten nopeasti ne esim vaihtaa tarkennuksen kohteesta toisiseen. Videolla ei annettu mitää tietoa millä asetuksilla tämä ”testi” on tehty. Toinen juttu joka tulee mieleen monista näistä YouTube videoista on se että kasvojen tunnistus videokuvasta ei ole sama kuin että focus on saavutettu. Joskus tuntuu että joillakin tämä asia unohtuu ihan kokonaan.
Sitä en sano että Sony 6400 ei olisi pätevä peli - varmaan se sitä on.
Ainakin EOS R :ssa saa videotarkennuksen muutettua siten että se vaihtaa tarkennuksen heti ja nopeaan, jos kuvaaja näin haluaa tapahtuvan. Voi myös valita että se tapahtuu pitkällä viiveellä ja hitaasti. Homma säädetään tilanteen mukaan, joskus nopea on hyvä, joskus taas hidas. Tähän testiin oli valittu asetuksista ilmeisesti hidas vaihtoehto, tai sitten EOS R :llä on ihan eri luokan videon autofocusnopeus kuin vanhassa 6D mk2 : ssa.
Tässä oli taas yksi todiste että netistä löytää helposti sellaista tietoa jota kukin haluaa löytävän, ja oli se sitten millaista hyvänsä laadultaan niin sitä voi levittää eteenpäin jos se sopii agendaan, tai muuten pönkittää yksilön itsetuntoa. Kukin tekee tavallaan.
javal kirjoitti:Ainakin EOS R :ssa saa videotarkennuksen muutettua siten että se vaihtaa tarkennuksen heti ja nopeaan, jos kuvaaja näin haluaa tapahtuvan. Voi myös valita että se tapahtuu pitkällä viiveellä ja hitaasti. Homma säädetään tilanteen mukaan, joskus nopea on hyvä, joskus taas hidas. Tähän testiin oli valittu asetuksista ilmeisesti hidas vaihtoehto, tai sitten EOS R :llä on ihan eri luokan videon autofocusnopeus kuin vanhassa 6D mk2 : ssa.
Samat säädöt on ainakin A7III:ssa. Veikkaan että löytyvät myös A6400:sta. Ja hyvä niin, koska niillä on oikeasti aika paljonkin merkitystä.
Voi morjes taas mikä "testi". Valitaan se taatusti hitain tarkentaja Canonilta, lisäksi FF vs. APS-C ja tietysti peilillinen vs. peilitön. Tässä ei voi käydä mitenkään muuten kuin miten nyt kävi.
Ihan perusasioita on valita testiin samankaltaiset laitteet, tässä ei oltu edes sitä osattu tehdä oikein. Sitten selitellään että en mää nyt saanu muuta Canonia tähän hätään - miks ees teit koko videon sitten.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
rolsen kirjoitti:Voi morjes taas mikä "testi". Valitaan se taatusti hitain tarkentaja Canonilta, lisäksi FF vs. APS-C ja tietysti peilillinen vs. peilitön. Tässä ei voi käydä mitenkään muuten kuin miten nyt kävi.
Ihan perusasioita on valita testiin samankaltaiset laitteet, tässä ei oltu edes sitä osattu tehdä oikein. Sitten selitellään että en mää nyt saanu muuta Canonia tähän hätään - miks ees teit koko videon sitten.
Onko Canonilla joku nopeampi peilitön tarkentaja joka olisi olut parempi vastus? Mikä merkitys tuolla kennon koolla tuossa mielestäsi on ja mistä peilistä puhut?
Shuko kirjoitti:Sanottiinha siinä, että molempien AF oli oletusasetuksilla. Sitä en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa ko. rungoilla.
Tarkoittaa suoraan sen että tällä testillä ei voi arvioida miten nopeaan tarkennus toimii, vaan pelkästään se mihin nopeuteen kameran valmistaja on oletusasetukset laittanut. Ja kas näin saatiin taas YouTube video aikaiseksi joilla voidaan asiasta mitään tietämätön viedä harhaan, siis jos vedetään lopulliset johtopäätökset noin nopeasti.
Mutta totuus lienee että A6400 AF on nopea, Sonyn mukaan ainakin se on nopein kaikista. Eikös tässä kamerassa ole myös se kuuluisa Hybrid AF, ja kuka meistä tietää mitä methodia (PD/CD) kamera käyttää videokuvauksissa. Kertokoon kuka tietää ja opimme taas jotakin.
Miksus kirjoitti:Onko Canonilla joku nopeampi peilitön tarkentaja joka olisi olut parempi vastus? Mikä merkitys tuolla kennon koolla tuossa mielestäsi on ja mistä peilistä puhut?
M50 lienee nopein. Kenno ja peili, ne on niinku perusasioita, verrataan samanlaisia keskenään, ei avolavakuorma-autoa ja pickupia laiteta samaan vertailuun.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
EOS RP, M50 jne ei kuitenkaan kannata edes vaivautua vertaamaan, jos aikoo käyttää 4k:ta, koska silloin tarkennus käytännössä katotaa, kun ei enää käytetä Dual Pixeliä vaan mennään pelkällä kontrastilla. Sonyllä taas ei juurikaan ole syytä kuvata muuta kuin 4k:ta.
Shuko kirjoitti:EOS RP, M50 jne ei kuitenkaan kannata edes vaivautua vertaamaan, jos aikoo käyttää 4k:ta, koska silloin tarkennus käytännössä katotaa, kun ei enää käytetä Dual Pixeliä vaan mennään pelkällä kontrastilla. Sonyllä taas ei juurikaan ole syytä kuvata muuta kuin 4k:ta.
Ööh, avaa vähän tätä kommenttia. Mulla on ilmeisesti mennyt jotakin oleellista ohi, jälleen kerran. Ehkä opin taas jotakin.
Shuko kirjoitti:EOS RP, M50 jne ei kuitenkaan kannata edes vaivautua vertaamaan, jos aikoo käyttää 4k:ta, koska silloin tarkennus käytännössä katotaa, kun ei enää käytetä Dual Pixeliä vaan mennään pelkällä kontrastilla. Sonyllä taas ei juurikaan ole syytä kuvata muuta kuin 4k:ta.
Ööh, avaa vähän tätä kommenttia. Mulla on ilmeisesti mennyt jotakin oleellista ohi, jälleen kerran. Ehkä opin taas jotakin.
Jos saan vastata, vaikken olekaan Shuko.
M50:stä en osaa sanoa, mutta RP:ssä ei ole dual pixel käytössä 4K:ssa. Pelkkä kontrasti pohjoinen tarkennus on aika heikko. Lisänä 4K:ssa on aika raaka kroppi.
”The camera's middling video capability (4K/24p from a 1.7x crop) is the other obvious shortcoming in the camera's specifications.... The slow, contrast detection autofocus in 4K mode isn't very promising, though.”
Noi on, ainakin mun mielestä, aika huonoja ominaisuuksia ff-kameralle. Toisaalta halpahan se on.
javal kirjoitti:Ööh, avaa vähän tätä kommenttia. Mulla on ilmeisesti mennyt jotakin oleellista ohi, jälleen kerran. Ehkä opin taas jotakin.
Ko. rungoilla ei DP ole käytössä, kun kuvataan 4k:ta. Se pelkkään kontrastiin perustuva AF on käytännössä todella surkea, nykystandardeilla. Panasonic taitaa olla ainoa, jolla se jotenkin toimii. Laittaisin linkkejä videoihin, mutta ne tuomittaisiin heti väärin tehdyiksi jne.
1080 vs 4k -vääntöä voi aloittaa jossain muussa ketjussa, mutta jos ei ole merkittäviä haittoja (AF, kroppi jne) niin itse ainakin kuvaisin 4k.
javal kirjoitti:Ööh, avaa vähän tätä kommenttia. Mulla on ilmeisesti mennyt jotakin oleellista ohi, jälleen kerran. Ehkä opin taas jotakin.
Ko. rungoilla ei DP ole käytössä, kun kuvataan 4k:ta. Se pelkkään kontrastiin perustuva AF on käytännössä todella surkea, nykystandardeilla. Panasonic taitaa olla ainoa, jolla se jotenkin toimii. Laittaisin linkkejä videoihin, mutta ne tuomittaisiin heti väärin tehdyiksi jne.
1080 vs 4k -vääntöä voi aloittaa jossain muussa ketjussa, mutta jos ei ole merkittäviä haittoja (AF, kroppi jne) niin itse ainakin kuvaisin 4k.
Kiitos Shuko ja nsamppa vastauksesta. Tämä EOS RP 4k tarkennuksen rajoite vain kontrastitarkennukseen oli mennyt minulta kokonaan ohi. Onkohan myös M50 sama rajoite? EOS R :ssä tätä rajoitetta ei ole.
Jenkeille 4k/30p puuttuminen EOS RP :stä on myös aika ongelma, sillä se on se standardi siellä. Onneksi sentään meidän oma 4k/25p löytyy.
Minusta tuosta kroppiasista pidetään aika isoa meteliä, varsinkin jos leikitään että ollaan ihan tosissaan kuvaamassa videota. Tämä EOS RP 1,7x vastaa suunnilleen Super35 kokoista kennoa, joka löytyy vaikka Canon C300 videokamerasta. https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... kuvakamera
Yllättävän hyvin tuotantoyhtiöt ja oikeat ammattilaiset pärjää tuo C300 :n "kroppikokoisen" kanssa. Uskon että Canon EOS C -sarjalla on tehty useampi tunnettu dokumentti ja elokuva.
Eihän suuresta kennosta yleensä ole haittaa, mutta myös pienempikin tuntuu kelpaavan monelle. Esimerkkinä vaikkapa Panasonic LUMIX GH5 jonka videoiden laatua ylistetään käyttää jopa pienempää kennon lukualaa kuin EOS RP. Mikä on ongelma? Se ilmeisesti että leikitään että ollaan kuvaamassa video ihan tosissaan, mutta ei haluta missään nimessä vaihtaa tilanteeseen sopivaa linssiä vaan lamaannutaan siihen kohtaan.
javal kirjoitti:
Eihän suuresta kennosta yleensä ole haittaa, mutta myös pienempikin tuntuu kelpaavan monelle. Esimerkkinä vaikkapa Panasonic LUMIX GH5 jonka videoiden laatua ylistetään käyttää jopa pienempää kennon lukualaa kuin EOS RP. Mikä on ongelma? Se ilmeisesti että leikitään että ollaan kuvaamassa video ihan tosissaan, mutta ei haluta missään nimessä vaihtaa tilanteeseen sopivaa linssiä vaan lamaannutaan siihen kohtaan.
Miksei kelpais pienempi kenno? Onhan leffoja kuvattu kännykälläkin. Ei se ole ongelma, mutta ei mun valinta. Kyllä mä leikin kuvaavani videoita ihan tosissaan ja silti tykkään ff:sta. Mulle mun touhuihin ff:stä kun on hyötyä monessa paikassa. Ehkä olen myös tottunut kuvaamaan sillä. Mutta ei siinä silti tule lamaannuttua jos linssi pitää vaihtaa. Sen kun vaihtaa. Mistä ihmeestä tuollaisen väitteen repäisit että linssin vaihto olisi jotenkin lamaannuttavaa? Toisaalta pyrin kyllä minimoimaan linssien vaihdot jo siinä vaiheessa kun suunnittelen kuvauksia. Valitsee kameroihin jo valmiiksi oikeat linssi ennen kuvauksia ja puhdistuksen jälkeen. Näin säästää aikaa ja minimoi roskien pääsyn kennolle. Ne kun molemmat on aika epämiellyttäviä juttuja kuvauksissa ja sen jälkeen, muttei mitenkään lamaannuttavia.
Mutten siltikään valitsis R:ää ikinä A7III:n sijaan. Siinä vaan speksit on videotouhuihin auttamatta liian kehnot. RP nyt kannata edes mainita. Z6:ta voisin sen sijaan harkitakin. Siinä on monia juttuja aika hyvällä mallilla ja tuntuu että sitä kehitetään jatkuvasti.
"...the continuous AF system on the A6400 is simply the best that we've ever used, on any camera, regardless of whether you're a professional user shooting sports or a more casual user trying to get better pictures of your erratically moving kids. Simply focus on the subject, hold down the shutter button and voila, the A6400 will lock on and track them wherever they go.
This applies to eyes, faces, bodies, and any other subject that the powerful AI system can detect, and it proves useful for recomposing on still subject too. In short, Sony's new real-time tracking feature is a real game-changer and one that leaves its main rivals in the dust."https://www.photographyblog.com/reviews ... conclusion" onclick="window.open(this.href);return false;
Allekirjoitan. Myös omasta mielestä varmin AF-C tähän mennessä, käytännössä lähes erehtymätön seurantatarkennussysteemi jos vain kuvaaja pysyy menossa mukana. Voisivat seuraavaksi väsäillä "pro-APS-C:n" A9-runkoon, tämä A6000-sarjan saippuakotelo-design on nyt nähty ja hiukan liian pieneksi todettu.
Räntä kirjoitti:
Allekirjoitan. Myös omasta mielestä varmin AF-C tähän mennessä, käytännössä lähes erehtymätön seurantatarkennussysteemi jos vain kuvaaja pysyy menossa mukana. Voisivat seuraavaksi väsäillä "pro-APS-C:n" A9-runkoon, tämä A6000-sarjan saippuakotelo-design on nyt nähty ja hiukan liian pieneksi todettu.
Toivottavasti jo ensi maanantaina nähdään mihin A9 pystyy nopeamman pinotun sensorin avulla seurantatarkennuksen osalta.
javal kirjoitti:
Miksei kelpais pienempi kenno? Onhan leffoja kuvattu kännykälläkin. Ei se ole ongelma, mutta ei mun valinta. Kyllä mä leikin kuvaavani videoita ihan tosissaan ja silti tykkään ff:sta. Mulle mun touhuihin ff:stä kun on hyötyä monessa paikassa. Ehkä olen myös tottunut kuvaamaan sillä. Mutta ei siinä silti tule lamaannuttua jos linssi pitää vaihtaa. Sen kun vaihtaa. Mistä ihmeestä tuollaisen väitteen repäisit että linssin vaihto olisi jotenkin lamaannuttavaa? Toisaalta pyrin kyllä minimoimaan linssien vaihdot jo siinä vaiheessa kun suunnittelen kuvauksia. Valitsee kameroihin jo valmiiksi oikeat linssi ennen kuvauksia ja puhdistuksen jälkeen. Näin säästää aikaa ja minimoi roskien pääsyn kennolle. Ne kun molemmat on aika epämiellyttäviä juttuja kuvauksissa ja sen jälkeen, muttei mitenkään lamaannuttavia.
Mutten siltikään valitsis R:ää ikinä A7III:n sijaan. Siinä vaan speksit on videotouhuihin auttamatta liian kehnot. RP nyt kannata edes mainita. Z6:ta voisin sen sijaan harkitakin. Siinä on monia juttuja aika hyvällä mallilla ja tuntuu että sitä kehitetään jatkuvasti.
Voi kuule sinähän olet malliesimerkki siitä joka ei jää lamaannu jos linssi pitää vaihtaa, sinua en tokikaan tarkoittanut. Viittaan niihin jotka ostaa tai tekee revikan järjestelmäkamerasta jonka voi linssit voi vaihtaa tilanteen mukaan, mutta siitä huolimatta itkee että kuvakulma on liian kapea koska kameran 4k kuva on kropattu. Mielestäni tämä on aika hölmöä - eikö ne tajua että kuvaaja valitsee linssit tilanteen mukaan - kuten sinä teet.
Kiva että sulle kelpaa A7III videoon, mulle se ei käy, niinkuin ei käynyt A7RIII eikä käy EOS R. Mulle ne on valokuvakameroja ja videokamerat on erikseen. Olin tyystin pettynyt A7RIII + 24 - 105 videokuvan kuvanvakaukseen ja heitin siinä kohtaa kirveen kaivoon, ja siitä oppineena EOS R :n kohdalla en edes kuvitellut että kuvaan sillä videota. Katselen mieluummin vakaata 1080 kuvaa kun huojuvaa ja tärisevää 4k kuvaa joka katsomisesta tulee oksettava olo. Tämä tietää myös dpreview, katsokaapa tämä video niin huomaatte että aika helposti se kamera kuitenkin tarttuu jalustaan tai istuu gimbaaliin, vaikka siinä se "välttämätö"n IBIS onkin. Auttaahan se, mutta jää todella pahasti vajaaksi.
Sellainen juttu muuten että tämä mainitsemani A7RIII tuottaa parhaan 4k kuvan croppimodessa, joko tämä A7RIII asia on täällä ruodittu ja lytätty suohon?
Yhtään kännykällä kuvattua elokuvaa tai dokumenttia en ole katsonut, se kertonee tuosta asiasta jotakin. Myöskään en ole nähnyt yhdenkään tämän forumin jäsenen esittelevän videokuvaansa joka olisi niin laadukas ettei siihen hyvä Super 35 kokoluokan 4k kenno ei pystyisi. Jos jostakin sellaista jostakin löytyy niin laittakaahan linkkiä tulemaan.