Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

ppotka kirjoitti:Itse en nyt perustele ultra/über/super/duper/extra/vekstrakevyitä kenellekään. Itse kukin kuvatkoon millä tahtoo, ei kuulu minulle. Juuri viime viikonvaihteessa olin kuvaamassa kaverin kanssa, jolla oli matkassa D3-ässiä ja 600-millinen ja pitkää zoomia muuta painon tunnetta antavaa. Ei se minua rasittanut. Jos sinulle jokin on hyvä, ole onnellinen. Älä dissaa muita.
Ööö... missähän kohtaa dissasin ja ketä? Täysin asiallisesti kerroin oman mielipiteeni kameran painosta.

Edit. (Sulla on nykyään liipasin naurettavan herkässä olen huomannut. Yksikin väärä sana peilittömistä ja etenkin m4/3:sta, niin heti tulee täyslaidallinen.)
Viimeksi muokannut elmar, Elo 21, 2014 13 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ohiampuja

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

ppotka kirjoitti:Ampumahiihdosta vielä sen verran tarkennuksena, että niitä "lisäpainoja" ei todellakaan käytetä aseen painon lisäämiseen. Aseelle on määritelty minimipaino ja telkkaria katsellessa näkee helposti miten tukit ovat reikäjuustoa. Kyse on balanssista.
Tämä ampumahiihtokivääri on Pekalta hyvä vertaus kameraan. Kummankin pitää olla tarkkoja ja silti kuljetettavissa. Noita muita kilpa-aseita ei tarvitse kantaa pitkin metsiä. Hyvin on oma OM-D ja Panan 20 mm balanssissa. Mukava kanniskella näin huonokuntoisen kantilta. :)
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Minä otin ainakin antishock 1/8:n käyttöön, kun 12-50 kittiobjektiivilla tuli tärähtäneitä otoksia 1/80 - 1/100 valotusajoilla. Se auttoi ongelmaan ilman ruuvatttavia lisäpainoja...;-)
murmelt

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Kaikkein kevyin tapa kuvata on jättää erillinen kamera kotiin kokonaan.
Nykyisten älypuhelinten kuvanlaatu on ällistyttävän hyvä ainakin päivänvalossa.

http://connect.dpreview.com/post/520740 ... ew?page=11
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

elmar kirjoitti:
ppotka kirjoitti:Itse en nyt perustele ultra/über/super/duper/extra/vekstrakevyitä kenellekään. Itse kukin kuvatkoon millä tahtoo, ei kuulu minulle. Juuri viime viikonvaihteessa olin kuvaamassa kaverin kanssa, jolla oli matkassa D3-ässiä ja 600-millinen ja pitkää zoomia muuta painon tunnetta antavaa. Ei se minua rasittanut. Jos sinulle jokin on hyvä, ole onnellinen. Älä dissaa muita.
Ööö... missähän kohtaa dissasin ketään? Täysin asiallisesti kerroin oman mielipiteeni kameran painosta.

(Sulla on nykyään liipasin naurettavan herkässä olen huomannut. Yksikin väärä sana peilittömistä ja etenkin m4/3:sta, niin heti tulee täyslaidallinen. Omituinen reaktio noin kokeneelta.)
Tapasi käyttää muista kuin suosikkimerkeistäsi ja omista valinnoistasi nimityksiä tyyliin über-sitä, ultra-tätä, rimpula-tuota jne jne negatiivisessa merkityksessä on hiukan rasittava. Anna kaikkien kukkien kukkia. Meitä kuvaajia on joka lähtöön.

Liipasin nykyään… Kyse on tietoisesta valinnasta ei reaktiosta. Tämä, johon tulit mukaan (ja itse siis reagoit) alkoi erityisesti kommentistani jalustakuvauksen olemukseen. Olen jo niin vanha, että kirjoittelen mielipiteeni suoraan. Ei ole pakko lukea, laita minut ignore-listalle. Netissähän kukaan ei opi koskaan mitään. Sen vuoksi en yritäkään muuttaa kenenkään mielipiteitä. En myöskään ole kiinnostunut kenenkään kameravalinnoista. En edes suosittele mitään kameraa kenellekään kysyjälle. Suositus menee aina metsään.

Sinun kuvauslajisi on selkeimmin se, jossa peilittömät m43 mukaan lukien häviävät DSLR:ille. Jos tällä hetkellä haluaisin kuvata tosissaan lintuja, valinta olisi helppo. Se vain on niin, toistaiseksi. Joissakin muissa kuvauksen genreissä eroa ei ole, ja joissakin m43 on varsin optimi. Luulisin, että aika harvalla tässä maassa on yhtä paljon kokemusta kaikista kameratyypeistä, alkaen suurkoosta eli palkeista ja päätyen kaiken maailman über-pieniin kuten m43:een, kuin minulla. En ole vielä sokea minkään systeemin plus- ja miinuspuolille. Kaikki ovat kompromisseja, itse kunkin on vain harkittava omat tarpeensa ja painotuksensa.

Kannattaa muistaa, että kaikki ei ole ykköstä ja nollaa, siinä välissä on paljon harmaata. Esiin nousee monia asioita, joita ei spekseistä löydy. Viimeksi kuluneen viikon aikana olen viettänyt kolme yötä karhukojuissa ja kaksi päivää Pohtiolammella. Ihan vain testaamisen ja ymmärtämään oppimisen vuoksi. Kummassakin yhdenlaiset rajat tulevat vastaan ja eri systeemien suhteet kirkastuvat. Sellainenkin tilanne tuli eteen, jossa Nikonin 600-millinen heitti flaren koko ruudun päälle vastavaloon ja Zuiko piirsi täysin terävää kuvaa. Sitä sitten vertailtiin lisää. Ja jossain toisessa tilanteessa Nikon toimi nätisti täsmällisemmin kuin itseltäni hallinnasta karkaileva Olympus. Sitäkin katsottiin uudestaan, oliko se minä ja hän vai kamera ja kamera? Kaikki ei siis ole absoluuttisesti ja aina niin tai näin.
temama

keveys ei ole aina hyvästä

Viesti Kirjoittaja temama »

keveys ei todellakaan ole hyvästä pitkillä teleputkilla.
Sen verran paljon on tullut kuvattua esim. 300-700mm kinovastaavilla putkilla.
Ehkä tilanne on toinen jos sitä lihasmassaa ei syystä tai kolmannesta ole tarpeeksi, mutta kyllä keskiverto mies pystyy kanniskelemaan vaikkapa 2kg yhdistelmää suhteellisen vaivattomasti ja vieläpä kuvaamaan sillä vakaasti.
Nykyajan kameroiden vakaajat tietty auttavat asiaa paljon, mutta auttavat ne painavillakin kalusteilla - suhteessa jopa tehokkaammin.
Eikä se ole pelkkä painokaan, vaan miten yhdistelmän mitat sopivat vakaaseen kuvausasentoon. Onhan näitä pikkupokkareita joista löytyy >300mm kinovastaavia zuumeja. Mutta eihän niillä rimpuloilla voi kuvata vakaasti kuin jalustalta.
temama

ppotka kirjoitti: Sinun kuvauslajisi on selkeimmin se, jossa peilittömät m43 mukaan lukien häviävät DSLR:ille. Jos tällä hetkellä haluaisin kuvata tosissaan lintuja, valinta olisi helppo. Se vain on niin, toistaiseksi. Joissakin muissa kuvauksen genreissä eroa ei ole, ja joissakin m43 on varsin optimi. Luulisin, että aika harvalla tässä maassa on yhtä paljon kokemusta kaikista kameratyypeistä, alkaen suurkoosta eli palkeista ja päätyen kaiken maailman über-pieniin kuten m43:een, kuin minulla. En ole vielä sokea minkään systeemin plus- ja miinuspuolille. Kaikki ovat kompromisseja, itse kunkin on vain harkittava omat tarpeensa ja painotuksensa....

....Kannattaa muistaa, että kaikki ei ole ykköstä ja nollaa, siinä välissä on paljon harmaata. Esiin nousee monia asioita, joita ei spekseistä löydy. Viimeksi kuluneen viikon aikana olen viettänyt kolme yötä karhukojuissa ja kaksi päivää Pohtiolammella. Ihan vain testaamisen ja ymmärtämään oppimisen vuoksi. Kummassakin yhdenlaiset rajat tulevat vastaan ja eri systeemien suhteet kirkastuvat. Sellainenkin tilanne tuli eteen, jossa Nikonin 600-millinen heitti flaren koko ruudun päälle vastavaloon ja Zuiko piirsi täysin terävää kuvaa. Sitä sitten vertailtiin lisää. Ja jossain toisessa tilanteessa Nikon toimi nätisti täsmällisemmin kuin itseltäni hallinnasta karkaileva Olympus. Sitäkin katsottiin uudestaan, oliko se minä ja hän vai kamera ja kamera? Kaikki ei siis ole absoluuttisesti ja aina niin tai näin.
Näinhän se on. Oma kommenttini tässä kohtaa liittyi nimenomaan painoon&vakauteen pitkillä teleputkilla.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

ppotka kirjoitti:Tapasi käyttää muista kuin suosikkimerkeistäsi ja omista valinnoistasi nimityksiä tyyliin über-sitä, ultra-tätä, rimpula-tuota jne jne negatiivisessa merkityksessä on hiukan rasittava. Anna kaikkien kukkien kukkia. Meitä kuvaajia on joka lähtöön.
"Yyber-rimpulat" ei tarkoita mitään muuta kuin että asioita voi kuvailla erilaisin sanoin. Samalla tavalla kuin dslr on "puntti" ja valkoinen objektiivi "halko". En edes ymmärrä mitä negatiivista on sanassa "ultra"? Jos mulla olisi ultra-kevyt kamera, se olisi pelkästään positiivista.

Ei ole myöskään mitään suosikkimerkkejä. Tällä hetkellä pöydällä lojuu kokeiltavia Canon, Nikon, Samsung ja Sony joista viimemainitulla kuvaan eniten. Huomenna on ehkä joku muu. Tai no, ei kuitenkaan Nikon tai Olympus koska ne on näköjään tarkoitettu tosikoille. (vitsi vitsi)

Edit. Jos vielä... Olen jatkuvasti täälläkin korostanut että ns. parasta kameraa ei ole olemassakaan, on vain erilaisia tarpeita, tapoja ja työkaluja tehdä joku homma. Sen verran useilla merkeillä minäkin olen kuvannut että tiedän hyvin että Canon on kukkulan kuningas vain joissain asioissa (= valkoiset isot telet, suoraviivainen käyttöliittymä, nopea varma AF yms).

Jos joku muu merkki ja malli on toiseen hommaan sopivampi, en ole koskaan kieltänyt tai dissannut tätä. Mun mielestä kamerat ei ole edes kovin mielenkiintoisia värkkejä ja siksi niistä on kiva välillä kuittailla. Kuvat ovat sitten eri juttu, niiden tylyttäminen ilman perusteluja menee henkilökohtaiselle tasolle.
Viimeksi muokannut elmar, Elo 26, 2014 12 : 51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
murmelt

DSLR:n tai peilittömän kameran hankinnassa on syytä jatkossa painottaa niitä käyttöalueita, joissa älypuhelimilla on vaikeuksia, eli mahdollisimman hyvä kuvanlaatu ja toimintakyky pimeässä, ja mahdollisimman lyhyt tarkkuusalue/bokeh. Isompi kenno on vaan parempi kuin pienempi.
Parhaat älypuhelimet kuvaavat jo 4K-videotakin eli tässäkin suhteessa erilliset kamerat ovat jäämässä jälkeen.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

murmelt kirjoitti:Parhaat älypuhelimet kuvaavat jo 4K-videotakin eli tässäkin suhteessa erilliset kamerat ovat jäämässä jälkeen.
Mitä sitten? Minkä tahansa järjestelmäkameran full hd on kuitenkin parempilaatuista. Ei pelkkä resoluution lisäys taio paskasta hyvää.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
ppotka
Viesti:

kribe kirjoitti:
murmelt kirjoitti:Parhaat älypuhelimet kuvaavat jo 4K-videotakin eli tässäkin suhteessa erilliset kamerat ovat jäämässä jälkeen.
Mitä sitten? Minkä tahansa järjestelmäkameran full hd on kuitenkin parempilaatuista. Ei pelkkä resoluution lisäys taio paskasta hyvää.
+1. Älypuhelinten kennojen dynamiikka on parhaimmillaankin luokkaa 5 EV. Senkin puitteissa voi tietenkin tehdä kaikenlaista kivaa eikä se estä puhelinta olemasta maailman suosituin kuvausväline. Fakta vain on, että vaikkapa Olympus E-M5:n dynamiikka on aukon parempi vielä ISO 25600:lla ja wakawanha vuoden 2008 digipokkari Canon PowerShot G10:kin yltää samaan ISO 1600:lla... Sen vuoksi 4K puhelimessa on vain rivi speksilistassa ja terävyysaluesitäjatätä on aika samantekevää. Puhelin ei uhkaa kameraa kuvaajan välineenä, kameratehtaiden elämän se on kylläkin pistänyt uusiksi.
nikzq

Viesti Kirjoittaja nikzq »

ppotka kirjoitti:
kribe kirjoitti:
+1. Älypuhelinten kennojen dynamiikka on parhaimmillaankin luokkaa 5 EV.
DxOMark näyttää mitanneen Nokia Lumia 1020:n dynamiikaksi 10.4 EV.
murmelt

kribe kirjoitti: Mitä sitten? Minkä tahansa järjestelmäkameran full hd on kuitenkin parempilaatuista. Ei pelkkä resoluution lisäys taio paskasta hyvää.
Galaxy Note 4:seen on huhujen mukaan tulossa 16 MP Isocell kenno vakaajalla ja hurjasti prosessoritehoa.
http://connect.dpreview.com/post/031547 ... ell-sensor

Lisäys.
"805 chipset brings in support for 4K displays and a ton of new imaging technology"
http://www.knowyourmobile.com/mobile-ph ... plays-55mp
ruutu

saakos tuohon Galaxy Note 4:en kiinni Voigtlander 17,5mm f/0.95:n?
murmelt

ruutu kirjoitti:saakos tuohon Galaxy Note 4:en kiinni Voigtlander 17,5mm f/0.95:n?
:) Ei, mutta tämän saa ilmaiseksi GooglePlaysta.
http://www.appm1.com/afterfocus/
ppotka
Viesti:

Sittenhän murmelitrollille kaikki kennokoot ovat samanarvoisia, kun murmelivalokuvauksen tärkeimmän jutun eli doffibokehin voikin säätää jälkikäteen.
temama

nikzq kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
kribe kirjoitti: Mitä sitten? Minkä tahansa järjestelmäkameran full hd on kuitenkin parempilaatuista. Ei pelkkä resoluution lisäys taio paskasta hyvää.
+1. Älypuhelinten kennojen dynamiikka on parhaimmillaankin luokkaa 5 EV.
DxOMark näyttää mitanneen Nokia Lumia 1020:n dynamiikaksi 10.4 EV.
Nokia Lumioiden parhaat kamerat ovatkin eri tasoa kun muiden älyluurien. Kovasti yrittävät sam,sungit ja muut kuroa etumatkaa kiinni, mutta ei taida todellisuudessa pahemmin näkyä. Mainosprujuissa lähinnä.
Muuten tää on kyllä taas ihan höpöhöpö jutustelua. Yleisesti ottaen järjestelmäkamerat tekevät ihan eritason jälkeä kuin mitkään luurit, luonnollisesti, tästä ei kahta sanaa!
Vaikka kennoteknologia kehittyisi kuinka huimasti tahansa, niin että kännyköiden pikkukennoistakin saataisiin tulevaisuudessa lähes yhtä paljon irti kuin tämän päivän järkkärikennoista, niin samaa kehitystä tapahtuu myös isommissa kennoissa! Ja optiikan lainalaisuuksia ei mikään elektroniikkateknologian kehitys muuta. Isommilla objektiiveilla on etunsa, eikä bokehia simuloivat ohjelmat pysty ikinä siihen aitoon piirtoon mitä oikeat objektiivit tekevät.
murmelt

temama kirjoitti: Vaikka kennoteknologia kehittyisi kuinka huimasti tahansa, niin että kännyköiden pikkukennoistakin saataisiin tulevaisuudessa lähes yhtä paljon irti kuin tämän päivän järkkärikennoista, niin samaa kehitystä tapahtuu myös isommissa kennoissa!
Ongelma onkin se, että kameroiden kysynnän laskiessa kamerafirmojen tavattoman verkkainen tuotekehitys hidastuu edelleen. Kun taas älypuhelimien valtava myyntivolyymi ja kireä kilpailutilanne pitää niiden kehittymisen nopeana.
temama

murmelt kirjoitti:
temama kirjoitti: Vaikka kennoteknologia kehittyisi kuinka huimasti tahansa, niin että kännyköiden pikkukennoistakin saataisiin tulevaisuudessa lähes yhtä paljon irti kuin tämän päivän järkkärikennoista, niin samaa kehitystä tapahtuu myös isommissa kennoissa!
Ongelma onkin se, että kameroiden kysynnän laskiessa kamerafirmojen tavattoman verkkainen tuotekehitys hidastuu edelleen. Kun taas älypuhelimien valtava myyntivolyymi ja kireä kilpailutilanne pitää niiden kehittymisen nopeana.
Pitää paikkaansa. Järkkäreiden kehitys on kieltämättä ollut hitaanlaista. Voisin jopa sanoa, että tietoisesti. Kunnon kilpailun puutteessa pantataan uusia innovaatioita, ja toteutetaan niitä markkinoille pikkuhiljaa. Ts. maksimoidaan tuottoa.
ruutu

Canon ja Nikon ovat lähteneet peilittömien kehittelyssä isoina firmoina liikkeelle aika verkkaisesti. Pentax pienempänä olisi Q-sarjan sijaan voinut lähteä mukaan m4/3:en.
Vastaa Viestiin