:DAvokid kirjoitti:http://sulantoblog.fi/olympus-e-m1-pare ... kyyksilla/
Näillä perusteillako porukka ostelee m43-kamaa?
Kumman huono tuo D4 sitten. Ainakin D7100 on parempi kuin E-M1 korkeilla herkkyyksillä ;-)
:DAvokid kirjoitti:http://sulantoblog.fi/olympus-e-m1-pare ... kyyksilla/
Näillä perusteillako porukka ostelee m43-kamaa?
Tähänhän liittyy aina subjektiivinen näkemys omista tarpeista ja tarkoitusperistä.ppotka kirjoitti:Eräässä keskustelussa maailmalla satuin kutsumaan O-MD:n ympärille muodostuvaa systeemiä termillä the Golden Compromise.
Eikö OM-D:n pikselitiheys ole suurempi kuin noissa toisissa? Mistä tuo huolellisuusvaatimus noiden kahden osalta tulee verrattuna OM-D:hen? Vai viittasitko tässä siihen, että A1-koossakin eroja syntyy vain erittäin huolellisesti toimien? Luulisi, että sama "huolellisuusraja" tulisi OM-D:llä aiemmin vastaan.ppotka kirjoitti:Vasta A1-koossa jokin D800/A7R eroaa potentiaalisesti OM-D:stä. Potentiaalisesti tarkoittaa sitä, että kummallakin laitteella kuvataan äärimmäisen huolellisesti parhailla objektiiveilla.
Tämä ei minulle auennut. Siis ilman sarvia ja hampaita...ppotka kirjoitti:ISO-kiihkoilijoille: OM-D:llä voin aina käyttää kinariin nähden sen verran alempaa herkkyyttä kuin kohinoissa ja dynamiikassa samalla ISO:lla häviäisin.
Ei kyllä avaudu mullekaan.mremonen kirjoitti:Tämä ei minulle auennut. Siis ilman sarvia ja hampaita...ppotka kirjoitti:ISO-kiihkoilijoille: OM-D:llä voin aina käyttää kinariin nähden sen verran alempaa herkkyyttä kuin kohinoissa ja dynamiikassa samalla ISO:lla häviäisin.
Eiköhän tässä viitata OMDn kennovakaajaan, tai suh. valovoimaisiin kiinteäpolttovälisiin laseihin. Ellei sitten vielä ideana ollut sama syväterävyys, eli kinarissa täytyy käyttää pimeämpää aukkoa jotta saataisiin samaa doffia.kribe kirjoitti:Ei kyllä avaudu mullekaan.mremonen kirjoitti:Tämä ei minulle auennut. Siis ilman sarvia ja hampaita...ppotka kirjoitti:ISO-kiihkoilijoille: OM-D:llä voin aina käyttää kinariin nähden sen verran alempaa herkkyyttä kuin kohinoissa ja dynamiikassa samalla ISO:lla häviäisin.
Mutta eihän nyt voi laittaa kaikkia kinokennoisia tällä lailla "samaan koriin". Ja tuokin riippuu tilanteesta. Löytyyhän sitä valovoimaa kinarillakin. Syvyysterävyyden tarve riippuu taas kuvasta.temama kirjoitti:Eiköhän tässä viitata OMDn kennovakaajaan, tai suh. valovoimaisiin kiinteäpolttovälisiin laseihin. Ellei sitten vielä ideana ollut sama syväterävyys, eli kinarissa täytyy käyttää pimeämpää aukkoa jotta saataisiin samaa doffia.
Mulla on kyllä optista etsintä ollut ikävä, vaikka molemmassa on omat hyvät puolensa. EVF:ssä on kyllä monta mukavaa ominaisuutta.Quru kirjoitti:Ja EVF epäilytti vähän, kaupassa näytti siltä että siihen tottuu ja nyt ei olisi enää optiseen paluuta.
Käytettävyys ja ergonomia taas oli suurin yksittäinen syy miksi ostin E-M1:n, enkä E-M5 tai E-M10. Jälkimmäiset tuntui vaan liian "ahtailta" ja pieniltä. E-M1:ssä on omiin räpylöihin juuri oikeilla paikoilla kaikki ja siitä saa kunnon otteen. Mielipideasioitahan nämä. Mutta kyllä E-M1 istuu paremmin käteen kun D7100, kahvalla tuo Nikon tosin vei voiton.Quru kirjoitti:Myös rungon käytettävyys sopii minulle hyvin. Rullat hyvillä paikoilla, samoin ohjelmoitavat napit.
Nimenomaan. Mutta jotakin näistä Pekka varmaan tarkoitti väittämällään. En kyllä allekirjoita sitä, kun korkeintaan laajemman syväterävyyden takia, himmentämisen kannalta. Tosin nykyisissä 16mp kinokennoisissa taitaa olla niin hirmuiset speksit kohinoiden suhteen, että käytännön ero on enemmän kuin pari aukkoa.mremonen kirjoitti:Mutta eihän nyt voi laittaa kaikkia kinokennoisia tällä lailla "samaan koriin". Ja tuokin riippuu tilanteesta. Löytyyhän sitä valovoimaa kinarillakin. Syvyysterävyyden tarve riippuu taas kuvasta.temama kirjoitti:Eiköhän tässä viitata OMDn kennovakaajaan, tai suh. valovoimaisiin kiinteäpolttovälisiin laseihin. Ellei sitten vielä ideana ollut sama syväterävyys, eli kinarissa täytyy käyttää pimeämpää aukkoa jotta saataisiin samaa doffia.
Itse en jotenkin ole tullut sinuiksi EVF:n kanssa. En tiedä johtuuko se mun silmistä vai mistä, mutta jotenkin sillä kuvaaminen on edelleen roiskimista. EVF kyllä pesee takatöllön ns. 100-0. Mulla oli hetken NEX-5N ilman sitä erillistä etsintä ja kuvaaminen oli sellaista arpomista että huh-hei. Nyt sain hankittua sen etsimen, niin kuvaaminen on yhtä juhlaa. Ja IR-kuvauksessa ei OVF:llä tee mitään.kribe kirjoitti:Mulla on kyllä optista etsintä ollut ikävä, vaikka molemmassa on omat hyvät puolensa. EVF:ssä on kyllä monta mukavaa ominaisuutta.Quru kirjoitti:Ja EVF epäilytti vähän, kaupassa näytti siltä että siihen tottuu ja nyt ei olisi enää optiseen paluuta.
Vähän sama fiilis, joskin tuon E-M1:n etsin on aivan eri maailmasta kuin aiemmin käytössäni olleet Nikon V1, Eri Penejä + VF-2 tai E-M5:n etsin. Resoluutiota piisaa ja prosessointitehoja on sen verta enemmän kuin aikaisemmin käytössäni olleissa kameroissa, että ero E-M1:n ja edellämainittujen välillä on huima.mremonen kirjoitti:Itse en jotenkin ole tullut sinuiksi EVF:n kanssa. En tiedä johtuuko se mun silmistä vai mistä, mutta jotenkin sillä kuvaaminen on edelleen roiskimista.
Klikkauksia (= mainostuloja) kalastelevaa provoilua. Lillerikennoinen harrastelijarutku on tottakai parempi kuin pro-FF jos provikat ovat kohdallaan.Avokid kirjoitti: http://sulantoblog.fi/olympus-e-m1-pare ... kyyksilla/
Vaikka oikeassa oletkin niin on tuossa myös mielestäni pointtia sarkasmin takana. Hämäräominaisuuksien ja kohinankeston osalta markkinoiden huippurunko ja silti siedettävän kuvanlaadun raja menisi muka ISO 3200 paikkeilla. Jos aiemmin kovin jätkä oli se jonka kamera taltutti hämärän parhaiten niin onko nykyään kovin jätkä se joka sietää huippurungosta mahdollisimman matalia ISOja? Minunkin silmääni Olyn ISO 3200 on lähes mihin vaan kelpaava, ISO 6400 nettikuvissa vähintään mustavalkoisena kun värintoisto on ensimmäinen joka alkaa kyykätä.elmar kirjoitti:Klikkauksia (= mainostuloja) kalastelevaa provoilua. Lillerikennoinen harrastelijarutku on tottakai parempi kuin pro-FF jos provikat ovat kohdallaan.Avokid kirjoitti: http://sulantoblog.fi/olympus-e-m1-pare ... kyyksilla/
Kyse oli minulle henkilökohtaisesti esitetystä kysymyksestä, miksi minä olen valinnut näin, vastasin siihen.mremonen kirjoitti:Tähänhän liittyy aina subjektiivinen näkemys omista tarpeista ja tarkoitusperistä.ppotka kirjoitti:Eräässä keskustelussa maailmalla satuin kutsumaan O-MD:n ympärille muodostuvaa systeemiä termillä the Golden Compromise.
Lopullinen kuva ei "tiedä" mitään kennon pikselitiheydestä tai pikselin koosta, se "tietää" vain lukumäärän. 36 on enemmän kuin 16. Kuvan korkeuteen nähden isomman lukumäärän omaavan tarähdysriski on suurempi suhteessa potentiaaliseen terävyyteen. Jos kummatkin kamerat tärähtävät millimetrin per A1-kokoinen kuva, saadaan sama terävyys, eli potentiaalinen etu menetetään. Kyse on hyvin yksinkertaisesta matematiikasta ja olen testannut asiaa D800E:llä, A7R:llä, E-M5:llä ja E-M1:llä ja isoilla vedoksilla. Edellä ei vielä ollut mainintaa kennovakaajasta. Sen vaikutus on isoissa vedoksissa näkyvä jo hyvinkin turvallisina pidetyillä ajoilla poistamassa pientä tärähdystä, jota pienissä kuvissa ei huomaa.mremonen kirjoitti:Eikö OM-D:n pikselitiheys ole suurempi kuin noissa toisissa? Mistä tuo huolellisuusvaatimus noiden kahden osalta tulee verrattuna OM-D:hen? Vai viittasitko tässä siihen, että A1-koossakin eroja syntyy vain erittäin huolellisesti toimien? Luulisi, että sama "huolellisuusraja" tulisi OM-D:llä aiemmin vastaan.ppotka kirjoitti:Vasta A1-koossa jokin D800/A7R eroaa potentiaalisesti OM-D:stä. Potentiaalisesti tarkoittaa sitä, että kummallakin laitteella kuvataan äärimmäisen huolellisesti parhailla objektiiveilla.
Tilanne:mremonen kirjoitti:ppotka kirjoitti:ISO-kiihkoilijoille: OM-D:llä voin aina käyttää kinariin nähden sen verran alempaa herkkyyttä kuin kohinoissa ja dynamiikassa samalla ISO:lla häviäisin.
Toivottavasti selvensi. Kuten siteeraamassasi viestissä kerroin, laitteen valinta on minulle jatkuvasti käynnissä oleva prosessi. En ole sitoutunut millään tavalla Olympukseen, vaikka nyt käytänkin Olympusta ja Olympus ostaa osaamistani messuesitelmien muodossa. Olen käyttänyt niin monenlaisia kameroita, että en vielä usko tämänkään olevan viimeinen. Vain se itselleni paras kompromissi juuri nyt. Joku muu valitsee toisin omista syistään.mremonen kirjoitti:Tämä ei minulle auennut. Siis ilman sarvia ja hampaita...
Ok, näinhän tämä on ihan selvä.ppotka kirjoitti:Kyse oli minulle henkilökohtaisesti esitetystä kysymyksestä, miksi minä olen valinnut näin, vastasin siihen.
No tämä selvensi tuota jopa minulle. Tosin 36MPix antaa tilaa downsamplingille jopa A1-kuvassa, joten osan se ehkä pelastaa. Ei tosin vastanne kennovakaajan kahta aukkoa.ppotka kirjoitti:Lopullinen kuva ei "tiedä" mitään kennon pikselitiheydestä tai pikselin koosta, se "tietää" vain lukumäärän. 36 on enemmän kuin 16.
Varmaan näin ja yleensä lyhyissä objektiiveissa ei edes ole vakaajia. Siis FF-maailmassa. Tosin sitten jos tarvitaan sitä lyhyttä syvyysterävyyttä siellä pimeässä, niin on todennäköisempää että laukussa on 200€ 50/1.4 kuin 1000€ 25/0.95 (vai mikä on kaksi aukkoa "nopeampi"). Puhumattakaan jos tarvitaan oikeasti laajakulmaa.ppotka kirjoitti:Tilanne:
Kyl.ppotka kirjoitti:Toivottavasti selvensi.
Sitä tuskin kukaan on väittänytkään. Joku kuitenkin väitti että "pikkukennoiset tuottavat vain monotonista kerrontaa, vaikka kuva olisi muuten teknisesti laadukas". Kyseessä oli siis väittämä, eikä yksittäisen ihmisen mielipide. Siitä tämä "sota" lähti liikkeelle.mremonen kirjoitti:Jos oma kuvaustyyli kaipaa mahdollisimman kapeaa syvyysterävyyden hallintaa, ei ole suuren kennon voittanutta.
Joo, en kyllä tuota väitettä itse allekirjoita. Tai pitäisi määritellä mitä "pikkukennoisella" tarkoitetaan. M4/3 ei mielestäni sitä täytä. Itse ainakin saan APS-C -kennoisella aikaiseksi yleensä sen tyylistä kuvaa kuin olen hakemassa, eikä m4/3 niin paljoa siitä eroa.kribe kirjoitti:Sitä tuskin kukaan on väittänytkään. Joku kuitenkin väitti että "pikkukennoiset tuottavat vain monotonista kerrontaa, vaikka kuva olisi muuten teknisesti laadukas". Kyseessä oli siis väittämä, eikä yksittäisen ihmisen mielipide. Siitä tämä "sota" lähti liikkeelle.
Niin kauan kun puhutaan mielipiteistä kaikki ovat oikeassa (tai väärässä, miten sen ottaa). On täällä ketjuja, jossa mielipiteet on esitetty faktoina, kuten vaikka tietokoneketju.kribe kirjoitti:Kuten Potkakin, kirjoitan omia mielipiteitä omiin kokemuksiin ja tarpeisiin nojaten. Siihen nähden on huvittavaa, että minä tai Pekka olemme jonkun mielestä väärässä. Mutta ei siitä sen enempää, asia on loppuunkäsitelty.
Tuohan on suoraan kuin Speden naisenlogiikasta. Jos Henkilö A on tyytyväinen kameran X kuvanlaatuun ISO6400 herkkyydellä ja puolestaan Henkilö B on sitä mieltä että kameran Y ISO3200 on kuvanlaadun puolesta maksimiherkkyys.elmar kirjoitti:Klikkauksia (= mainostuloja) kalastelevaa provoilua. Lillerikennoinen harrastelijarutku on tottakai parempi kuin pro-FF jos provikat ovat kohdallaan.Avokid kirjoitti: http://sulantoblog.fi/olympus-e-m1-pare ... kyyksilla/
Kiva, että tänne on saatu jonkinlainen konsensus. Poden hieman syyllisyydentuntoa, että sain turhan provokatiivisella viestinnälläni ketjua pois mukavuusalueelta.mremonen kirjoitti:Joo, en kyllä tuota väitettä itse allekirjoita. Tai pitäisi määritellä mitä "pikkukennoisella" tarkoitetaan. M4/3 ei mielestäni sitä täytä. Itse ainakin saan APS-C -kennoisella aikaiseksi yleensä sen tyylistä kuvaa kuin olen hakemassa, eikä m4/3 niin paljoa siitä eroa.kribe kirjoitti:Sitä tuskin kukaan on väittänytkään. Joku kuitenkin väitti että "pikkukennoiset tuottavat vain monotonista kerrontaa, vaikka kuva olisi muuten teknisesti laadukas". Kyseessä oli siis väittämä, eikä yksittäisen ihmisen mielipide. Siitä tämä "sota" lähti liikkeelle.
Niin kauan kun puhutaan mielipiteistä kaikki ovat oikeassa (tai väärässä, miten sen ottaa). On täällä ketjuja, jossa mielipiteet on esitetty faktoina, kuten vaikka tietokoneketju.kribe kirjoitti:Kuten Potkakin, kirjoitan omia mielipiteitä omiin kokemuksiin ja tarpeisiin nojaten. Siihen nähden on huvittavaa, että minä tai Pekka olemme jonkun mielestä väärässä. Mutta ei siitä sen enempää, asia on loppuunkäsitelty.
Toinen juttu on sitten se, että jos joku ottaa jonkun henkilön mielipiteet totuutena. Mutta silloin ongelma lienee vastaanottopäässä.