Pentax K-1, K-1 II
-
- Viestit: 23250
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
No suttu mikä suttu. Zeiss 100MP on 2.8 stopattuna ihan eri luokkaa ja parempi reippaasti jo f/2. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään äärilaita edes.
Vai onko tääkin rikki? Sehän meinais sitten sitä että kaikki Pentax-tuotteet ihan uutena pakasta vedettynä olleet susia.
-runko
-24-70
-15-30
-100 wr makro
4/4 epälaatua.
Vai onko tääkin rikki? Sehän meinais sitten sitä että kaikki Pentax-tuotteet ihan uutena pakasta vedettynä olleet susia.
-runko
-24-70
-15-30
-100 wr makro
4/4 epälaatua.
-
- Viestit: 1515
- Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06
Mut ne on sääsuojattuja kuiten. Mitä tohon polvikuvaan tulee, niin kuinka nopeasti luuris liikkui, kun kuvan keskellä tuntuu olevan jotain ps-mössöä?Maffer kirjoitti:No suttu mikä suttu. Zeiss 100MP on 2.8 stopattuna ihan eri luokkaa ja parempi reippaasti jo f/2. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään äärilaita edes.
Vai onko tääkin rikki? Sehän meinais sitten sitä että kaikki Pentax-tuotteet ihan uutena pakasta vedettynä olleet susia.
-runko
-24-70
-15-30
-100 wr makro
4/4 epälaatua.
-
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
- Viesti:
Kai sen Zeissin pitääkin olla parempi, on sillä hintaakin toisella tavalla. Mutta joo, ainakin kolmessa neljästä Mafferin Pentax-tuotteesta on selkeää vikaa, ei hyvä ollenkaan.
Mullakin on silti vastaavantyyppistä kokemusta koskien kallista saksalaista optiikkaa. Leica Trinovid 10x42 BA kiikari, made in Germany, ostettu -98, vesitiivis ja typpitäytteinen, veti sisäänsä muutaman vuoden käytössä huurretta niin, että heikensi selvästi kontrastia vastavalossa! Ja diopterisäätörullan asento siirtyi aikaa myöten niin, että kuvaa ei enää saanut tarkennettua äärettömään ilman laseja katsoen. 30 vuoden takuu. Korjausreissu kesti kaikkineen kuukausia, ja tulos oli ekalla kerralla että mitään ei korjattu, josta maahantuojakin otti sillä tavoin nokkiinsa, että lähetti kysymättä suoraan takaisin Saksaan. Monen harmillisen vaiheen jälkeen lopputulos oli kuitenkin hyvä. Ja on siinä oikein laadukas kuva, sitä ei käy kiistäminen (paitsi reunat ei ole yhtä terävät kuin mun Canon 10x30 IS -kiikarissa!).
Carl Zeiss Diascope 65 T* FL kaukoputki, zoom-okulaarillakin kuva terävä kuin mikä (paitsi pienillä suurennoksilla reunat täyttä sutta ja suttua), vesitiivis ja typpitäytteinen, on vetänyt sisäänsä huurretta etulinssin sisäpintaan ja myöhemmin myös tarkennuslinssiin. Kuitenkin sen verran vähän, että ei vastavalossakaan juurikaan haittaa. Ja kun varsinainen takuu oli vain 5 vuotta, jäi laittamatta huoltoon.
Leica Apo-Televid 77 kaukoputki, made in Germany, etulinssin päällystys häipyy vuosien mittaan niin, että näkyy pahasti kuvaa heikentäen! Nämä Leicat on mun veljellä, Zeiss mulla. 90-luvun Apo-Televidissa tuo on kuulemma tyyppivika.
No tämä oli offtopiccia, mutta en malttanut olla sanomatta, ettei edes Zeiss/Leica logo ole välttämättä tae kestävästä ja toimivasta laadusta. 3/3 osittain epälaatua.
Mullakin on silti vastaavantyyppistä kokemusta koskien kallista saksalaista optiikkaa. Leica Trinovid 10x42 BA kiikari, made in Germany, ostettu -98, vesitiivis ja typpitäytteinen, veti sisäänsä muutaman vuoden käytössä huurretta niin, että heikensi selvästi kontrastia vastavalossa! Ja diopterisäätörullan asento siirtyi aikaa myöten niin, että kuvaa ei enää saanut tarkennettua äärettömään ilman laseja katsoen. 30 vuoden takuu. Korjausreissu kesti kaikkineen kuukausia, ja tulos oli ekalla kerralla että mitään ei korjattu, josta maahantuojakin otti sillä tavoin nokkiinsa, että lähetti kysymättä suoraan takaisin Saksaan. Monen harmillisen vaiheen jälkeen lopputulos oli kuitenkin hyvä. Ja on siinä oikein laadukas kuva, sitä ei käy kiistäminen (paitsi reunat ei ole yhtä terävät kuin mun Canon 10x30 IS -kiikarissa!).
Carl Zeiss Diascope 65 T* FL kaukoputki, zoom-okulaarillakin kuva terävä kuin mikä (paitsi pienillä suurennoksilla reunat täyttä sutta ja suttua), vesitiivis ja typpitäytteinen, on vetänyt sisäänsä huurretta etulinssin sisäpintaan ja myöhemmin myös tarkennuslinssiin. Kuitenkin sen verran vähän, että ei vastavalossakaan juurikaan haittaa. Ja kun varsinainen takuu oli vain 5 vuotta, jäi laittamatta huoltoon.
Leica Apo-Televid 77 kaukoputki, made in Germany, etulinssin päällystys häipyy vuosien mittaan niin, että näkyy pahasti kuvaa heikentäen! Nämä Leicat on mun veljellä, Zeiss mulla. 90-luvun Apo-Televidissa tuo on kuulemma tyyppivika.
No tämä oli offtopiccia, mutta en malttanut olla sanomatta, ettei edes Zeiss/Leica logo ole välttämättä tae kestävästä ja toimivasta laadusta. 3/3 osittain epälaatua.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
-
- Viestit: 23250
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
No kun halusin käyttää sitä "potrettilasina" ettei tulis kuvaan ihan kaikkea taustaa. Siksi täys aukko. Mä kyllä mainitsin että f/4 alkaa olemaan hyvä.
Vertailukohtaa kuitenkin löytyy nikkor 100/2.8 VR makroon ja Sigman 70/2.8 tööttiin jotka olivat käyttökelpoisia jo täydestä aukosta lähtien. Kumpaakin tuli käytettyä D700-rungossa aikaisemmin. Pelkkä 12MP ei kuitenkaan selitä miksi ne olivat käyttökelpoisia aukko levällään.
Zeissin 100MP:n saa käytettynä kohtuu hintaan, mutta mutta...se on 1:2 oletuksena maksimi ja ihan kaikkea ei viitsi pilata Leitax-mountilla.
Vertailukohtaa kuitenkin löytyy nikkor 100/2.8 VR makroon ja Sigman 70/2.8 tööttiin jotka olivat käyttökelpoisia jo täydestä aukosta lähtien. Kumpaakin tuli käytettyä D700-rungossa aikaisemmin. Pelkkä 12MP ei kuitenkaan selitä miksi ne olivat käyttökelpoisia aukko levällään.
Zeissin 100MP:n saa käytettynä kohtuu hintaan, mutta mutta...se on 1:2 oletuksena maksimi ja ihan kaikkea ei viitsi pilata Leitax-mountilla.
-
- Viestit: 13424
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Onko se tosiaan niin pehmeä laidoilta, ettei edes potrettilasina mene?Maffer kirjoitti:No kun halusin käyttää sitä "potrettilasina" ettei tulis kuvaan ihan kaikkea taustaa. Siksi täys aukko. Mä kyllä mainitsin että f/4 alkaa olemaan hyvä.
Vertailukohtaa kuitenkin löytyy nikkor 100/2.8 VR makroon ja Sigman 70/2.8 tööttiin jotka olivat käyttökelpoisia jo täydestä aukosta lähtien. Kumpaakin tuli käytettyä D700-rungossa aikaisemmin. Pelkkä 12MP ei kuitenkaan selitä miksi ne olivat käyttökelpoisia aukko levällään.
Zeissin 100MP:n saa käytettynä kohtuu hintaan, mutta mutta...se on 1:2 oletuksena maksimi ja ihan kaikkea ei viitsi pilata Leitax-mountilla.
No, mutta onhan näitä Pentaxillekin, suht. edullisia vielä: Tamron 90/2.8 Di Macro, ja Sigma 105/2.8 EX DG macro
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 23250
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 13424
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Onhan se tosi pienikokoinen 100/2.8 makrolasiksi. Olisiko APS-C ollut kuitenkin se tavoiteformaatti sille...Pentaxilla on vielä aikalailla päivitettävää uusien objektiiviensa kanssa jos täydellisyyttä tavoitellaan kinokennolle.Maffer kirjoitti:No ei kukaan täyspäinen sijoita varmaan potretin naamaa minnekään kuvan nurkkaan?
Joten siltä kannalta ihan yks lysti. Kunhan ihmettelin että miten makron saa tehtyä näin.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 336
- Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27
Itsellä vanhempi möhköfantti FA 100/2.8 macro, aps-c alalta toi on terävä nurkkiin asti aukko aukikin, mitä nyt äsken seinään kokeilin 3m:n etäisyydeltä. Tarttee F4:n kinolla jotta nurkatkin tulee mukaan.
Oikeassa käytössä en tätä ole koskaan terävyyden takia joutunut himmentämään.. syväterävyyden takia kylläkin tietty.
Oikeassa käytössä en tätä ole koskaan terävyyden takia joutunut himmentämään.. syväterävyyden takia kylläkin tietty.
Nikon/Panasonic/Ricoh
-
- Viestit: 23250
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Touko 13, 2004 15 : 20
- Paikkakunta: Turku
Tuntuu hullulta kuvata olohuoneen symmetristä kuviotapettia, mutta menköön: Oma 100/WR vinjetoi täydellä aukolla ja on aavistuksen sumeampi oikeassa yläkulmassa muihin kulmiin nähden. Ei valittamista. Etäisyys 3,5 m ja K-1. Löysin aivan uuden tason pikselinpiippaukselle, aaahhhh....
En tiedä millaista potrettia kaavailet, mutta esim. harvoissa keikkakuvauksissani tämä lasi on ollut loistava. Tumma tausta jne. ja täydellä aukollakin keskusta on aivan loistava vaikka etäisyys kohteeseen on reilu 5 m.
En tiedä millaista potrettia kaavailet, mutta esim. harvoissa keikkakuvauksissani tämä lasi on ollut loistava. Tumma tausta jne. ja täydellä aukollakin keskusta on aivan loistava vaikka etäisyys kohteeseen on reilu 5 m.
-
- Viestit: 23250
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 13424
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Aika nopeastihan se sieltä tuli. Hyvä, hyvä.Maffer kirjoitti:Kamera on palannut Ruotsista Kuva-Järviselle, tänään tuli viestiä. Huollossa tehtiin sensorin kalibraatio mistä saan toivottavasti lisää tietoa kun haen laitteen myöhemmin tällä viikolla.
Pientä jännitystä ilmassa miten kenno toimii... ;-)
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 13424
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
DxO: 96%
Pentax K-1 menestyy melko mukavasti DxO:n analyysissa:
https://www.dxomark.com/Reviews/Pentax- ... ame-marvel
Conclusion: Successful first full-frame DSLR
Boasting a robust, weather-sealed construction with some interesting features, including built-in stabilization, pixel shift image merging, and Pentax’s AA filter simulator, the Pentax K-1 offers a lot at a competitive price point. What’s more, image quality is among the best we’ve tested for full-frame interchangeable lens cameras.
If you’re looking for a high-resolution 36mp DSLR for large prints, or top-quality advertising, editorial, or wedding work, the K-1 offers slightly better dynamic range and comparable results for color and noise compared to its 36Mp rivals. Its sensor scores are a cut above similarly-priced full-frame offerings from Nikon and Canon, too. The K-1 boasts better results for dynamic range at lower ISO sensitivities compared to the Canon 6D, and very similar scores to the Nikon D750 in these categories as well. It’s also ahead for color sensitivity at lower ISOs, and despite greater resolution than both the 6D and D750, it maintains similar signal-to-noise ratios. So the K-1 is a successful first full-frame DSLR from Pentax, giving photographers looking for great image quality another camera to consider. If you’re not already heavily invested in a particular brand’s lenses and accessories, put the 36Mp Pentax K-1 on your short list.
keskustelua DxO:n jutusta...
- Am I reading the DR chart correctly? From what I gather, they are saying the K-1 at ISO 100 has similar DR to the D810 at ISO 50 !?
- yes, that is correct: almost the same DR.
- They still put the D810 above the K-1. And if you look at the samples on this site, pushed 6 stops, you see that the D810 takes on a pink hue in its pushed blacks, while the Pentax stays black/grey.
https://www.dxomark.com/Reviews/Pentax- ... ame-marvel
Conclusion: Successful first full-frame DSLR
Boasting a robust, weather-sealed construction with some interesting features, including built-in stabilization, pixel shift image merging, and Pentax’s AA filter simulator, the Pentax K-1 offers a lot at a competitive price point. What’s more, image quality is among the best we’ve tested for full-frame interchangeable lens cameras.
If you’re looking for a high-resolution 36mp DSLR for large prints, or top-quality advertising, editorial, or wedding work, the K-1 offers slightly better dynamic range and comparable results for color and noise compared to its 36Mp rivals. Its sensor scores are a cut above similarly-priced full-frame offerings from Nikon and Canon, too. The K-1 boasts better results for dynamic range at lower ISO sensitivities compared to the Canon 6D, and very similar scores to the Nikon D750 in these categories as well. It’s also ahead for color sensitivity at lower ISOs, and despite greater resolution than both the 6D and D750, it maintains similar signal-to-noise ratios. So the K-1 is a successful first full-frame DSLR from Pentax, giving photographers looking for great image quality another camera to consider. If you’re not already heavily invested in a particular brand’s lenses and accessories, put the 36Mp Pentax K-1 on your short list.
keskustelua DxO:n jutusta...
- Am I reading the DR chart correctly? From what I gather, they are saying the K-1 at ISO 100 has similar DR to the D810 at ISO 50 !?
- yes, that is correct: almost the same DR.
- They still put the D810 above the K-1. And if you look at the samples on this site, pushed 6 stops, you see that the D810 takes on a pink hue in its pushed blacks, while the Pentax stays black/grey.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 23250
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Olisko kuitenkin Japanissa tehdyt kunnolla tehtyjä.Maffer kirjoitti:Voivoi...huolto korjasi asian puoliksi. Pilkkutauti katosi mutta musta palkki muuttui kolmikerroshampurilaiseksi. VMP. Pilkkuja on tosin vielä vähemmän kuin lainalaitteessa nyt. Jotenkin semmonen fiilis että kaikki rungot enemmän vähemmän skeidana suoraan paketista.
2002 vuodesta järkkäreitä eikä koskaan mitään.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viestit: 13424
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Tämä ilmiö (tumma palkki) on sen verran erikoinen, ettei sitä valmistusmaalla oikein voi selittää.Hannu KH kirjoitti:Olisko kuitenkin Japanissa tehdyt kunnolla tehtyjä.Maffer kirjoitti:Voivoi...huolto korjasi asian puoliksi. Pilkkutauti katosi mutta musta palkki muuttui kolmikerroshampurilaiseksi. VMP. Pilkkuja on tosin vielä vähemmän kuin lainalaitteessa nyt. Jotenkin semmonen fiilis että kaikki rungot enemmän vähemmän skeidana suoraan paketista.
2002 vuodesta järkkäreitä eikä koskaan mitään.
Palkinhan voi saada näkyviin korkeilla herkkyyksillä pitkillä valotusajoilla (>60 sec). Erikoisinta ainakin minulla oli, että sain sen näkyviin jopa ISO 800 arvolla (120sec, ja jälkikäsittelyssä RAWista voimakasta valoisuuden nostoa), mutta ISO 400 arvolla se oli kadonnut kuin pieru saharaan. Samoin DFS (pimeän ruudun valotus kohinan vaimennukseen) hävittää koko palkin pois.
Ja nyt mafferin K-1:ssä on edelleen palkki vaikka kävi kennon kalibroinnissa. Mutta palkki olisi muuttanut luonnettaa: nyt se ei enää ole yksi palkki, vaan kerroshampurilainen ;-)
Vähintään erikoista.
Tulee mieleen, että jos kysymyksessä ei olekaan kenno-hässäkkä vaan joku kameran sähköön liittyvä jännitejuttu tms.
Tai ehkä eivät vain kalibroinneet kennoa huolella huollossa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 23250
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
1. Originaalilaite:

2. Lainalaite:

3. Huollosta tullut:

Pentaforumilla joku ruottalainen jamppa kertoi että hänen kameraan oli huollossa tullut palkki ja sitä ei alun perin ollut siellä. Huoltomies oli huomannut sen ja kysellyt japanista apua. Sieltä oli tullut uusi kalibrointisofta ja palkki oli taas poistunut. Eli vissiin harjoitellaan asiakkaiden laitteilla sitä korjaamista?

2. Lainalaite:

3. Huollosta tullut:

Pentaforumilla joku ruottalainen jamppa kertoi että hänen kameraan oli huollossa tullut palkki ja sitä ei alun perin ollut siellä. Huoltomies oli huomannut sen ja kysellyt japanista apua. Sieltä oli tullut uusi kalibrointisofta ja palkki oli taas poistunut. Eli vissiin harjoitellaan asiakkaiden laitteilla sitä korjaamista?
-
- Viestit: 13424
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
OK. Eli ehkä odottelen muutaman hetken ennen kuin lähetän rungon huoltoon. Tuo palkki on kuitenkin niin vaatimaton ongelma minun kuvauksissani, että kärsin odotella kunnes saavat huoltosysteemin toimimaan.Maffer kirjoitti:Pentaforumilla joku ruottalainen jamppa kertoi että hänen kameraan oli huollossa tullut palkki ja sitä ei alun perin ollut siellä. Huoltomies oli huomannut sen ja kysellyt japanista apua. Sieltä oli tullut uusi kalibrointisofta ja palkki oli taas poistunut. Eli vissiin harjoitellaan asiakkaiden laitteilla sitä korjaamista?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'