Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
5 stops with IBIS alone
7-8 stops of correction when used with in-lens stabilization
Olen ollut siinä käsityksessä, että vakaajilla ei maapallon pyörimisen takia päästä kuin sinne maksimissaan noin 6,5 aukon tasolle.
Osaako kukaan vahvistaa, päästäänkö tästä sittenkin yli vai onko käsitykseni täysin väärä?
5 stops with IBIS alone
Olen ollut siinä käsityksessä, että vakaajilla ei maapallon pyörimisen takia päästä kuin sinne maksimissaan noin 6,5 aukon tasolle.
Osaako kukaan vahvistaa, päästäänkö tästä sittenkin yli vai onko käsitykseni täysin väärä?
Onkohan syynä coriolis-ilmiö?
wikipedia kirjoitti:Coriolis-ilmiö havaitaan vapaasti liikkuvan kappaleen radan poikkeamana, kun tilannetta tarkastellaan pyörivästä koordinaatistosta.
Esimerkiksi maapallon pintaan kiinnitetty koordinaatisto pyörii akselinsa ympäri, ja siksi coriolisilmiö havaitaan maapallon pinnalla tarpeeksi pitkään ja nopeasti tapahtuvissa liikkeissä. Mikäli tarkastellaan vain Maan pinnan suuntaisia liikkeitä, ilmiö ilmenee voimakkaimmillaan napa-alueilla, mutta päiväntasaajalla ei lainkaan.
5 stops with IBIS alone
Olympus OM-D E-M1X Kameralla väitetään oleva 7.5 stopin vakaaja, siis jos lasina on Sync-IS tyypin lasi. Eli tämän tiedon perusteella näyttäisi olevan mahdollista päästä yli 6.5 stopin paremmalle puolelle.
Toisaalta siinä 8K:ssa todennäköisesti jotain rajoitteita; burst mode? Timelapse? Ääntä pois? Ei tarkennusta? Hirveä croppi? Canon on tossa speksikikkailussa kunnostautunut aika hyvin.
nsamppa kirjoitti:Toisaalta siinä 8K:ssa todennäköisesti jotain rajoitteita; burst mode? Timelapse? Ääntä pois? Ei tarkennusta? Hirveä croppi? Canon on tossa speksikikkailussa kunnostautunut aika hyvin.
No tietty se 8k on croppi, jos nyt yleensä on. Jos on fullframe 8K, niin syön säkillisen canonin objektiivibokseja!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Eikös tolla huhutulla resoluutiolla 3:2 kennon pitkä sivu ole aika lähellä tuota 8k resoluutiota?
Vaikea kyllä uskoa, että tuollaisella speksillä olevan kameran ulos tänä vuonna saisivat. Noilla spekseillä kennolta liikkuu bittiä melkoista tahtia ja se pitäisi vielä käsitellä jollain tavalla ennen muistikortille päätymistä. 20 x 45Mpx raw kuvaa elektronisella sulkimella on aika paljon kuin myös tuo 8k video. Tosin 2x 1DX III prossu saattaisi tuon tehon ainakin teoreettisesti saavuttaa.
5 stops with IBIS alone
Olympus OM-D E-M1X Kameralla väitetään oleva 7.5 stopin vakaaja, siis jos lasina on Sync-IS tyypin lasi. Eli tämän tiedon perusteella näyttäisi olevan mahdollista päästä yli 6.5 stopin paremmalle puolelle.
Mielenkiintoista. Nuo isommat arvot ovat varmaankin jotain teoreettisia suorituskykyarvoja, joissa ei ole huomioitu Maan pyörimistä. Tuo stabiloinnin "hyvyyden" ilmaiseminen yksinkertaisina aukkoarvoina on ylipäätään joihinkin hatusta vedettyihin oletuksiin perustuva tulkinnanvarainen asia.
jaava kirjoitti:Onkohan syynä coriolis-ilmiö?
Ei ole, vaan keskipakokiihtyvyys on oikea syyllinen. Corioliskiihtyvyys vaikuttaa vain kappaleeseen, joka liikkuu suhteessa Maan pintaan. Silloin jos yritetään kuvata liikkeestä käsivaralla pitkillä valotusajoilla mennään metsään ihan muista syistä kuin Maan pyörimisen takia.
zone6 kirjoitti:
Ilmeisesti tämä aiempi Olympuksen informaation koskee vain IBIS yksinään tilannetta.
Huhun mukaan tämä EOS 5 olisi tämän mukainen:
5 stops with IBIS alone
Olisihan 7-8 stopin IS combo ihan mukava, mutta huhut on edelleen huhuja. Toki, onhan Canon patentoinut noita IBIS + lens IS juttuja paljon, ja jatkuvasti tuonut tätä IBIS + lens IS asiaa esille kun tästä uudesta R mountista on ollut juttua.
Ensimmäiset EOS R5 kuvat vuotaneet nettiin. Edelleen huhutaan että jonkinlainen valmistajan ilmoitus tuotteesta tai sen kehityksestä/aikataulusta tulisi jo tänään (jonkin maailmankolkan aikaan).
javal kirjoitti:Ensimmäiset EOS R5 kuvat vuotaneet nettiin. Edelleen huhutaan että jonkinlainen valmistajan ilmoitus tuotteesta tai sen kehityksestä/aikataulusta tulisi jo tänään (jonkin maailmankolkan aikaan).
No siinä on yläeturulla mitä voi kintaallakin räplätä. Toisin kuin Zetassa, missä rulla on upotettu kahvan etuosan sisään melkein kokonaan ja niin sileähampaisesti ettei kovettuneilla sormenpäillä meinaa nollakelissäkään rullata.
Maffer kirjoitti:No siinä on yläeturulla mitä voi kintaallakin räplätä. Toisin kuin Zetassa, missä rulla on upotettu kahvan etuosan sisään melkein kokonaan ja niin sileähampaisesti ettei kovettuneilla sormenpäillä meinaa nollakelissäkään rullata.
Toivottavasti takarulla on muutettu eres jotenkin käyttökelpoiseksi, R:ssä se on kelvoton.
Muuten R on mukavan yksinkertainen kun vertaa vaikkapa Sony A7 tai Olyn OM-D ykköseen.
Hannu KH kirjoitti:Toivottavasti takarulla on muutettu eres jotenkin käyttökelpoiseksi, R:ssä se on kelvoton.
Mikä sinun mielestä on tässä R :n takarullassa vikana? Etkö saa sitä pyörimään vai miksi se on käytössäsi ”käyttökelvoton”? Minä säädän takarullalla aukkoarvoa ja minun sormilla ei sen pyörittäminen ole yhtään sen hankalampaa tai vaikeampaa kuin eturullan pyörittäminenkään.
Hannu KH kirjoitti:Toivottavasti takarulla on muutettu eres jotenkin käyttökelpoiseksi, R:ssä se on kelvoton.
Mikä sinun mielestä on tässä R :n takarullassa vikana? Etkö saa sitä pyörimään vai miksi se on käytössäsi ”käyttökelvoton”? Minä säädän takarullalla aukkoarvoa ja minun sormilla ei sen pyörittäminen ole yhtään sen hankalampaa tai vaikeampaa kuin eturullan pyörittäminenkään.
Mulla kun on aina akkukahva kiinni, niin takarulla on huonossa paikassa ylhäällä syvällä joten sen käyttö ei onnistu normaalilla kuvausotteella vaan kättä täytyy nostaa jotenkin ylöspäin.
Pystykahvan takarulla on ok.
Itse kuvaan aina M-valotuksella, eturullalla aika, takarullalla aukko ja objektiivirenkaalla herkkyys.