nsamppa kirjoitti:javal kirjoitti:
Kyllä minä editoin myös 4k kamaa, ja ihan sujuvasti se onnistuu myös tuolla mun vanhemmalla vuoden 2013 iMac :llä, ei ole vielä mitään syytä siirtyä proxy filen käyttöön, täydellä resolla editointi FCP :lla onnistuu vielä hyvin.
Niin, jos käytät proxy fileä editointiin niin lopullisen kuvan laatu kyllä tavallaan heikkenee, vaikka rendaaminen tapahtuukin alkuperäistä tiedostoa käyttämällä, sillä ne ratkaistut jotka tehdään pienen resoluution proxy filellä editoitaessa vain implmentoidaan siihen lopulliseen tuotteeseen, ja ratkaisut on tehty vaikka mainitsemassasi 720p tilassa eli vähäisemmällä datalla kuin mitä olisi saatavilla alkuperäisessä filessä (tai täyden resoluution ProRes 422 :ssa). Ja asiaa vain huonontaa se että käytetään H264 :sta proxynä joka on inter frame kompressio. Tilannetta voisi ehkä verrata hyvon siihen että valokuvaat jpeg kuvan täydellä resoluutiolla ja parhaalla laadulle, teet siitä sitten pienempiresoluutiosen (resoluutioltaan 25% tai vielä penempi) ja huonompilaatuisen jepg kopion, ja haet lopulliset säädöt kohdalleen sillä pienennetyllä jpeg kopiokuvalla, ja nämä säädöt sitten implementoit siihen alkuperäiseen täyden koon jpeg tiedostoon. Minusta ei paras workflow ollenkaan.
Niin, ja lisäksi vielä huomio että toi (inter frame) H264 :sta proxy edelleen vaatii editoitaessa prosessorilta paljon tehoa, verrattuna siihen että proxy olisi intra frame kompressoitu, esim. Proxy ProRes.
Ilmeisesti kuvaat Sonyllä ja se ei taida tallettaa sisäisesti muuta kuin inter frame muodossa (XAVC S), ja 4k kuvan ollessa kyseessä tämähän käytännössä pitää muuttaa proxy :ksi tai johonkin muuhun editoitavampaan intra frame muotoon että sitä voisi läppärillä editoida. Otsikon kamera Canon EOS R tallettaa videon, jos niin halutaan, ALL-I formaatiksi joka on valmiissa muodossa editoitavaksi koskapa on valmiiksi intra frame muodossa. Minusta tämä on iso etu.
Tuossa kun EOS R kuvattua videomatskua (4k) editoin, niin oikein yllätyin miten nopeasti tämä kamera vaihtaa tarkennuksen RF 70-200 lasilla. Kosketusnäytöllä kun ohjasin tarkennuksen yhden ihmisen kasvoista toiseen niin tarkennus vaihtoi kohdetta niin nopeasti että editoijan silmä ei pysynyt mukana. Olen niin yllättynyt että piti ihan editointiohjelman avulla katsoa että miten nopeasti ajallisesti se tarkennuksen vaihto tapahtui. Tarkennuksen siirtyminen kasvoista toiseen oli niin nopeaa että välissä ei ollut yhtään ruutua jossa kasvot eivät olisi ollut tarkennettuna - siis siellä oli kaksi peräkkäistä ruutua joissa eri kasvot tarkennettuna. Tämän nopeampi ei tarkennuksen ei tarvitse ollakaan. Kuvanopeus oli 25 kuvaa sekunnissa.
Nyt menee puuroa ja velliä sekaisin niin vauhdilla että heikompaa hirvittää.
Kai toi ”sujuvasti editointi” on niin subjektiivinen käsite ettei siitä tarvii alkaa peistä kääntää. Mulle alkaa riepoo samantien jos on vähänkään tökkimistä. Se rikkoo mun flow’n ja silloin pitää asialle tehdä jotain.
No, tässä olemme kyllä samanlaisia - myös minä tykkään sujuvasta editoinnista. Siksi, siinä tapauksessa jos kameran tuottaman materiaali ei ole intra frame kompressiolla tehty, eli on inter frame tavaraa kuten H.264 niin muutan sen editointia varten intra frame muotoon eli käytännössä ProRes 422 muotoon, koska editointiohjelmalle se on huomattavasti kevyempi käsitellä kuin esim H.264.
nsamppa kirjoitti:
Yritä nyt sisäistää se ettei se kuvanlaatu voi yksinkertaisesti muuttua siitä yhtään mihinkään, käytät sitten proxyja tai et. Kyllä mä aina lopullisen previkan oon tavannu vilkaista kun värimäärittelyn oon tehny proxyyn, mut eipä ne niin hirveästi eroa. Musta on edelleen mustaa ja valkoinen valkoista. Mittareiden avulla mä värimäärittelyt teen pääsääntöisesti, koska en luota mihinkään näyttöön juurikaan.
Kyllä se muuttuu, se huononee jos esim teet värimuutoksia, tms. koska editointi tehdään informaatiolla jotka ovat enään karkeita arvioita alkuperäisestä, kuten vaikka että alkuperäisen 4k materiaalin neljän pikselin infomaatio esitetään Proxy :ssa enään yhden pikselin informaationa. Jos et usko niin teeppä 10x20 pixelin proxy ja sillä sitten muutaman kunnon värienkorjaus, siirtymä, kuvan terävöitys, tekstiä ja kaikkea muuta. Jos olet oikeasti sitä mieltä että Proxyn voi laittaa miten pieneksi tahansa ilman mitään negatiivista vaikutusta niin laita ihmeessä se hyvin, hyvin pieneksi niin edotointi on tosi nopeaa ja jouhevaa.
Mutta joo, jos olet tyytyväinen nykyisellä menetelmällä saatavaa lopputulokseen niin hyvä, asia on sinun kohdalla sillä selvä, ei meidän kannata tästä asiasta kinata.
nsamppa kirjoitti:
Mut tota ProRessien mukaan leipomista en nyt ymmärrä lainkaan. Se kun on pakkaamatonta dataa. Ainakin Sonyn A7 kamerat ulostaa jo suoraan H. 264:ää ulos, niin ei se laatua muuta mihinkään jos sen muunnat proressiks. Vähän sama ku JPG:n tallentaisi raw kuvaksi. Koko kasvaa, mut eipä lopputulos muutu mihinkään.
ProRes on myös kompressiotua dataa. Siinä jokainen ruutu on pakattu erikseen, ja voisi sanoa että jos H.264 muutetaan ProRes422 :ksi niin se vastaa aika hyvin alkuperäistä kuvanlaatua. Miksikö muuttaisin H.264 vision ProRes422 :ksi? Siksi että vastaava muunnos tehdään editointiprosessissa joka tapauksessa, sillä H.264 :sta ei voi sellaisenaan editoida, sillä se käyttää inter frame kompressiota, jossa yhden täyden informaation sisältävän ruudun jälkeen tulee seuraavissa ruuduissa vain muuttunut kuvasisällön informaatio, ja juuri nämä seuraavat ruudut editointiohjema joutuu jatkuvasti laskemaan auki editoinnin aikana, kenties useammankin kerran. Tämä on se joka tekee täyden resoluution 4k H.264 materiaalin editonnista helposti tökkivää ja hidasta, ainakin hitaammilla koneilla.
ProRes422 ei tietenkään mitenkään paranna alkuperäisen materiaalin kuvanlaatua, mutta ei myöskään huononna (jos siis puhutaan niistä kameroista joilla me kuvataan ja talletetaan sisäisesti). Mitä se tekee on se että se tekee editoinnista ja koko työnkulusta nopeampaa ja jouhevampaa, ja kompromissit kuvanlaadun suhteen jää minimiin teit mitä editointitoimenpiteitä tahansa.
Tässä erään kaverin ajatuksia asiasta siitä milloin Proxy :ä tulis käyttää.
https://www.youtube.com/watch?v=9swF9TUBGvc
Niin, ettei puurot ja vellit menisi sekaisin niin selvennän sen että minä tarkoitan Proxy filellä sellaista tiedostoa joka kopio alkuperäisestä videosta, mutta jonka infomaatiosisältö on alkuperäistä videoa pienempi johtuen pienemmästä resoluutiosta, rajummasta kompressiosta tai pakkaamisesta.
nsamppa kirjoitti:
Suosittelen noi tarkennusasetukset tsekkaamaan hetimiten kamerassasi. En mä pidä sitä tarkennuksen siirtoa nopeana muuten kuin slomoa kuvatessa. Se on aika rujon näköistä jos tarkennus vaan siirtyä töksähtää paikasta toiseen. Ainakin mä diggailen edes vähän orgaanisemman näköisestä siirtymästä.
Älä ole ollenkaan huolissasi, ainahan ne siirtymät hitaammaksi saa jos ja kun on tarve tehdä niin. Mutta kiva huomata että tarvittaessa ne voi olla hyvinkin nopeita, ja ilman mitään epäröintiä tai tarkennuksen sahaamista.