Pentaxin uutuuksista huhuja

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Bouci
Viestit: 305
Liittynyt: Elo 05, 2007 22 : 30
Paikkakunta: New Vegas

Viesti Kirjoittaja Bouci »

hkoskenv kirjoitti:
- kennovakaaja on huono
Onko sinulla jotain perustetta sille, että yleiset väitteet optisen vakaajan paremmuudesta eivät ole totta? Kennovakaajan etu on vain se, että se toimii kaikilla objektiiveilla. Mutta CaNikonistit näkevät sen aika pienenä etuna, koska heidän järjestelmiinsä saa parempia optisia kuvanvakaajia kaikissa hintaluokissa. Pentaxistin on pakko turvautua aataminaikaiseen optiikkaan.
Kennovakaajan etuja on paljon, joista tärkein on tietysti itse kuvanvakaus joka tosiaan toimii kaikilla laseilla, myös vanhoilla ja toisten valmistajienkin laseilla (manuaalitarkenteisten ja sellaisten lasien osalta jotka eivät kommunikoi rungolle polttoväliään, koskee lähinnä kiinteäpolttovälisiä, zoomeja ei niinkään). Muita ovat composition adjustment, horizon correction/ auto level, astrotracer, user-selectable AA filtering simulation ja uusimpana pixel shift resolution enhancement. Valmistajasta riippumatta kennovakaajan lisäetu linsseissä olevaan vakaajan verrattuna on tietysti linssien paino ja hinta. On päivänselvää, että se maksaa ja painaa ekstraa kun vakausmekanismi pitää olla monessa/joka lasissa erikseen.

Esimerkiksi urheilukuvaajalle tai lennossa olevia lintuja kuvaavalle noilla ei paljoa merkitystä ole, mutta muun tyyppisessä kuvauksessa näistä on varmasti hyötyä, toki painotuksista riippuen. Aiemmissa malleissa kennonsiirtoa käytettiin myös kennon pölynpoistoon, mutta nyt siinä on käytössä eri teknologia.

Miten niin on pakko turvautua aataminaikaiseen optiikkaan? :D Käytännössä kaikille mahdollisille polttoväleille löytyy, joko suoraan tai 1.4 extenderin kanssa, modernit lasit joiden kanssa se kennovakaaja toimii ihan yhtä lailla. Pakko ei ole turvautua mihinkään, se on vaan arvokas lisä, että voi halutessaan valita jonkun laadukkaan vanhemman lasin, esimerkiksi harvoin tarvitsemaansa polttoväliä kattamaan. Aloittavalle harrastajalle luulisi myös olevan etu, jos ei aina joudu paasaamaan huippuhintoja kehiin joka linssin osalta. Mutta saahan sitä toki paasata rahansa aivan kuten kukin haluaa, onhan esim. spegen tyyppisiä ihmisiä olemassa :D
Volvot ulvoo kuun savuun, ihmislapset hullaantuu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4507
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Bouci kirjoitti: Kennovakaajan etuja on paljon, joista tärkein on tietysti itse kuvanvakaus joka tosiaan toimii kaikilla laseilla, myös vanhoilla ja toisten valmistajienkin laseilla (manuaalitarkenteisten ja sellaisten lasien osalta jotka eivät kommunikoi rungolle polttoväliään, koskee lähinnä kiinteäpolttovälisiä, zoomeja ei niinkään). Muita ovat composition adjustment, horizon correction/ auto level, astrotracer, user-selectable AA filtering simulation ja uusimpana pixel shift resolution enhancement. Valmistajasta riippumatta kennovakaajan lisäetu linsseissä olevaan vakaajan verrattuna on tietysti linssien paino ja hinta. On päivänselvää, että se maksaa ja painaa ekstraa kun vakausmekanismi pitää olla monessa/joka lasissa erikseen.
Nuo "ominaisuudet" ovat niitä turhia kirjainyhdistelmiä, jota on kaikki kuluttajaelektroniikka täynnä. Hyvä jos yksi tuhannesta käyttäjästä jaksaa käyttää toisenkin kerran ja yksi miljoonasta voi jopa hyötyä niistä.

Tuo paino ja hinta on toki toimiva perustelu. Mutta toisaalta se on kompromissin hakua hyvyydestä. Halpoja ja keveitä muovioptiikoita löytyy valtamerkeillekin, jos niitä arvostaa.
Miten niin on pakko turvautua aataminaikaiseen optiikkaan? :D
Katselin vähän, ja tietoni näyttävät siltä osin vanhentuneelta. Pentaxilla näyttää olevan esimerkiksi hyvä uusi 70-200/2.8 ja tulossa 24-70/2.8. Näyttävät olevan tällä kertaa tosissaan kinorungon kanssa. Hyvä juttu.

Huippuvalovoimaisia primejä ei näytä olevan. Ne ovat ehkä friikkiobjektiiveja, mutta kyllä kattavassa kinojärjestelmässä pitäisi olla laseja tyyliin 24/1.4, 35/1.4, 50/1.4 tai isompi, 85/1.4, 135/2.
Pakko ei ole turvautua mihinkään, se on vaan arvokas lisä, että voi halutessaan valita jonkun laadukkaan vanhemman lasin, esimerkiksi harvoin tarvitsemaansa polttoväliä kattamaan. Aloittavalle harrastajalle luulisi myös olevan etu, jos ei aina joudu paasaamaan huippuhintoja kehiin joka linssin osalta. Mutta saahan sitä toki paasata rahansa aivan kuten kukin haluaa, onhan esim. spegen tyyppisiä ihmisiä olemassa :D
Sanoisin, että valtamerkeille on vanhaa optiikkaa tarjolla paljon enemmän, sekä määrällisesti että laadullisesti (jos et usko katso vaikka myyntipalstaa). Samoin halpismalleja löytyy alkaen satasen muovirimpuloista. Harakirilasejakin löytyy enemmän, käsittääkseni kaikkia ei tehdä Pentaxin tai muiden marginaalivalmistajien mounteilla.
Hannu
Bouci
Viestit: 305
Liittynyt: Elo 05, 2007 22 : 30
Paikkakunta: New Vegas

Viesti Kirjoittaja Bouci »

hkoskenv kirjoitti:
Bouci kirjoitti: Kennovakaajan etuja on paljon, joista tärkein on tietysti itse kuvanvakaus joka tosiaan toimii kaikilla laseilla, myös vanhoilla ja toisten valmistajienkin laseilla (manuaalitarkenteisten ja sellaisten lasien osalta jotka eivät kommunikoi rungolle polttoväliään, koskee lähinnä kiinteäpolttovälisiä, zoomeja ei niinkään). Muita ovat composition adjustment, horizon correction/ auto level, astrotracer, user-selectable AA filtering simulation ja uusimpana pixel shift resolution enhancement. Valmistajasta riippumatta kennovakaajan lisäetu linsseissä olevaan vakaajan verrattuna on tietysti linssien paino ja hinta. On päivänselvää, että se maksaa ja painaa ekstraa kun vakausmekanismi pitää olla monessa/joka lasissa erikseen.
Nuo "ominaisuudet" ovat niitä turhia kirjainyhdistelmiä, jota on kaikki kuluttajaelektroniikka täynnä. Hyvä jos yksi tuhannesta käyttäjästä jaksaa käyttää toisenkin kerran ja yksi miljoonasta voi jopa hyötyä niistä.

Tuo paino ja hinta on toki toimiva perustelu. Mutta toisaalta se on kompromissin hakua hyvyydestä. Halpoja ja keveitä muovioptiikoita löytyy valtamerkeillekin, jos niitä arvostaa.
Miten niin on pakko turvautua aataminaikaiseen optiikkaan? :D
Katselin vähän, ja tietoni näyttävät siltä osin vanhentuneelta. Pentaxilla näyttää olevan esimerkiksi hyvä uusi 70-200/2.8 ja tulossa 24-70/2.8. Näyttävät olevan tällä kertaa tosissaan kinorungon kanssa. Hyvä juttu.

Huippuvalovoimaisia primejä ei näytä olevan. Ne ovat ehkä friikkiobjektiiveja, mutta kyllä kattavassa kinojärjestelmässä pitäisi olla laseja tyyliin 24/1.4, 35/1.4, 50/1.4 tai isompi, 85/1.4, 135/2.
Pakko ei ole turvautua mihinkään, se on vaan arvokas lisä, että voi halutessaan valita jonkun laadukkaan vanhemman lasin, esimerkiksi harvoin tarvitsemaansa polttoväliä kattamaan. Aloittavalle harrastajalle luulisi myös olevan etu, jos ei aina joudu paasaamaan huippuhintoja kehiin joka linssin osalta. Mutta saahan sitä toki paasata rahansa aivan kuten kukin haluaa, onhan esim. spegen tyyppisiä ihmisiä olemassa :D
Sanoisin, että valtamerkeille on vanhaa optiikkaa tarjolla paljon enemmän, sekä määrällisesti että laadullisesti (jos et usko katso vaikka myyntipalstaa). Samoin halpismalleja löytyy alkaen satasen muovirimpuloista. Harakirilasejakin löytyy enemmän, käsittääkseni kaikkia ei tehdä Pentaxin tai muiden marginaalivalmistajien mounteilla.
Kuten sanoin, ei kaikille ole hyötyä noista kennovakaajan ominaisuuksista, mutta monelle on. Itse en käytä esim. astrotraceria, muita kyllä. Pixelshiftiä käyttäisin ilman muuta ja varsin usein jos rungossani sellainen olisi. Seuraavassa rungossa tuleekin olemaan :)

En minäkään arvosta halpoja ja keveitä muovirimpuloita. Se että painossa ja hinnassa säästää kun ei ole tarvetta linssissä olevalle kuvanvakaimelle, ei silti useinkaan tarkoita että lasi on muutoin halpa muovirimpula.

Okei, puhuit siis kinokoon linssivalikoimasta. Minä puhuin kropista, jonka osalta Pentaxin valikoima ei liene ainakaan huono.

Jos kinokoosta puhutaan, sieltä on tosiaan tulossa hyvä setti valovoimaisia ja sääsuojattuja zoomeja, kattaen välin 15mm-450mm ja mukaan lukien valovoimainen 15-30mm, jonka sääsuojauksesta tosin ei vielä ole varmaa tietoa, mutta ilman muuta ihmetys ja pettymys jos ei ole suojattu. Kolme näistä uusista zoomeista on olemassa ja saatavilla (70-200mm f2.8 kuulemma aivan lähiaikoina, joten sen laskin mukaan).

Digille optimoituja kiinteitä puuttuu toistaiseksi kyllä monia vaikka niitä onkin kuulemma tulossa ensi vuonna. Kolme makroa kuitenkin löytyy, joista yksi on vankasti sääsuojattu: http://www.pentaxforums.com/lensreviews ... s-c33.html Lisäksi on muutama DA-sarjan laadukas, moderni kroppilasi jotka on testattu kinokoolla toimiviksi, eli tuossa listassa kaksi tai kolme plussaa saaneet: http://www.pentaxforums.com/forums/54-p ... hread.html Eli 35mm f2.4, 55mm f1.4, 200mm f2.8 ja 300mm f4.0, joista valovoimaisia ei ole kuin kaksi, mutta kunnolla sääsuojattuja ovat kaikki muut paitsi 35mm f2.4.

Sitten on tietysti FA 50mm f1.4 ja FA-sarjan legendaariset Limited lasit, eli 31mm f1.8, 43mm f1.9 ja 77mm f1.8, jotka ovat siis edelleen saatavilla mutta joiden polttoväleistä varmaankin tulee uudet digille optimoidut versiot ensi vuonna. Veikkaan että moni kuitenkin käyttää näitä nykyisiä Limitedejä kinokennoisella vielä pitkään.

Tuossa vielä linkki Ricohin lens road mappiin: http://photorumors.com/2015/09/26/ricoh ... s-roadmap/
Kaikki DFA:t ovat siis digille optimoituja kinokoon laseja, kaikki FA:t taas 90-luvun ja 2000-luvun kinolaseja, kaikki DA:t kroppikennoiselle tarkoitettuja (joista jotkut siis kuitenkin ovat kinolaseja). Jos lasi on merkitty tähdellä, AW tai WR merkinnällä, tarkoittaa se sääsuojausta.
Volvot ulvoo kuun savuun, ihmislapset hullaantuu
Valdenaut
Viestit: 33
Liittynyt: Loka 13, 2008 20 : 00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Valdenaut »

Esitänpä minäkin oman näkemykseni syistä Pentaxin kinorungon julkaisuun:
Näkisin näin, että croppikennoiset järkkärit ovat katoava laji. Kännykät ovat vallanneet kuvaamisen ns. alimman portaan. Sitten seuraavalla tasolla tulevat taskuun mahtuvat matkakamerat ja peilittömät croppikennoiset järkkärit. Nämä kilpailevat pienellä koolla ja zoomin ulottuvuudella, helppokäyttöisyydellä ym. ominaisuuksilla. Seuraavalla portaalla tulevat kuluttajat, jotka haluavat kameraltaan hyvää kuvanlaatua ja manuaalikontrolleja. Heille on jo tarjolla erilaisia kinokennolla varustettuja vaihtoehtoja, kuten Sonyn RX-sarja (meniköhän oikein?) ja kinokennoiset järkkärit.
Koska ala on kilpailtu ja sitä hallitsevat isot toimijat, pitää pienen valmistajan yrittää erottua joukosta, ja saada asiakkaat tarjoamalla jotain sellaista, mitä muut eivät tee. Muutoinhan kuluttaja voisi yhtä hyvin ostaa "varman valinnan" eli ison tekijän tuotteen.
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Valdenaut kirjoitti:Esitänpä minäkin oman näkemykseni syistä Pentaxin kinorungon julkaisuun:
Näkisin näin, että croppikennoiset järkkärit ovat katoava laji. Kännykät ovat vallanneet kuvaamisen ns. alimman portaan. Sitten seuraavalla tasolla tulevat taskuun mahtuvat matkakamerat ja peilittömät croppikennoiset järkkärit. Nämä kilpailevat pienellä koolla ja zoomin ulottuvuudella, helppokäyttöisyydellä ym. ominaisuuksilla. Seuraavalla portaalla tulevat kuluttajat, jotka haluavat kameraltaan hyvää kuvanlaatua ja manuaalikontrolleja. Heille on jo tarjolla erilaisia kinokennolla varustettuja vaihtoehtoja, kuten Sonyn RX-sarja (meniköhän oikein?) ja kinokennoiset järkkärit.
Koska ala on kilpailtu ja sitä hallitsevat isot toimijat, pitää pienen valmistajan yrittää erottua joukosta, ja saada asiakkaat tarjoamalla jotain sellaista, mitä muut eivät tee. Muutoinhan kuluttaja voisi yhtä hyvin ostaa "varman valinnan" eli ison tekijän tuotteen.
Yksi näkemys muiden joukossa.ok.

Kennotekniikka kehittyy huimaa vauhtia. apsc kroppikennosta saa nykyään hel*etin hyvää kuvaa. Ja mahdollisuus rakentaa valokuvauskojeet pienempää kokoon kuin kinossa. Vaikka olisi peilikoneistokin.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

temama kirjoitti:Ja mahdollisuus rakentaa valokuvauskojeet pienempää kokoon kuin kinossa. Vaikka olisi peilikoneistokin.
Mutta ei mielestäni merkittävästi (peilillisiä). Jos haluaa kevyen kameran, ottaa peilittömän järkkärin. Jos jaksaa kantaa croppiDSLR:n, jaksaa kantaa myös täysikennoisen. Jos ei, ei sen cropinkaan kantaminen kivaa olisi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

JKyytinen kirjoitti:
temama kirjoitti:Ja mahdollisuus rakentaa valokuvauskojeet pienempää kokoon kuin kinossa. Vaikka olisi peilikoneistokin.
Mutta ei mielestäni merkittävästi (peilillisiä). Jos haluaa kevyen kameran, ottaa peilittömän järkkärin. Jos jaksaa kantaa croppiDSLR:n, jaksaa kantaa myös täysikennoisen. Jos ei, ei sen cropinkaan kantaminen kivaa olisi.
Näin ehkä sinulla...

Mulle vaihtaminen täyskennoisesta kroppiin keventi settiä arviolta kilolla ja kyllä tämä kroppi vaan eri malliin kulkee mukana vs. täyskäri.

Edit:

Vanha oli D800 + 24-70 ~ 1900g
Uusi D7200 + 17-55 ~ 1400g
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

hattumies kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:
temama kirjoitti:Ja mahdollisuus rakentaa valokuvauskojeet pienempää kokoon kuin kinossa. Vaikka olisi peilikoneistokin.
Mutta ei mielestäni merkittävästi (peilillisiä). Jos haluaa kevyen kameran, ottaa peilittömän järkkärin. Jos jaksaa kantaa croppiDSLR:n, jaksaa kantaa myös täysikennoisen. Jos ei, ei sen cropinkaan kantaminen kivaa olisi.
Näin ehkä sinulla...

Mulle vaihtaminen täyskennoisesta kroppiin keventi settiä arviolta kilolla ja kyllä tämä kroppi vaan eri malliin kulkee mukana vs. täyskäri.

Vanha oli D800 + 24-70
Uusi D7200 + 17-55
Näin se vaan on. Poikkeuksena Sony. CaNikon tykkää rakentaa kinoista isoja möhköjä, vaikka ennen sentään osattiin tehdä jopa filmikinorungoistakin kompaktin kokoisia laitteita.
Valdenaut
Viestit: 33
Liittynyt: Loka 13, 2008 20 : 00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Valdenaut »

Sitten vielä yksi pointti:
Pentax on ns. marginaalivalmistaja. Kun peilittömiä meilläkin (korkeasti verotettu Suomi) myydään 300-400€:n hintaan, ei katteet voi olla korkealla. Lisäksi, jotta päästäisiin hyötymään croppikennon mahdollisuudesta pienempään runkoon, pitäisi Pentaxin julkaista uusi mount. Taasen Kinokameroiden hinnat lienee jossain 1500,- luokkaa. Voluumit on toki pienempiä, mutta ei Penalla ole muutenkaan jakoa isompien voluumien joukkoon, joten mikset lähtisi hakemaan parempaa katetta? Tuskin kinon valmistaminen on merkittävästi cropin tekoa kalliimpaa..
Matti_JH
Viestit: 12229
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

temama kirjoitti: Näin se vaan on. Poikkeuksena Sony. CaNikon tykkää rakentaa kinoista isoja möhköjä, vaikka ennen sentään osattiin tehdä jopa filmikinorungoistakin kompaktin kokoisia laitteita.
D610, noin 760 g (pelkkä kameran runko)
D7200, noin 675 g (pelkkä kameran runko)

Johan siinä on vajaa sata grammaa eroa.
temama
Viestit: 10993
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Hel_NiS kirjoitti:
temama kirjoitti: Näin se vaan on. Poikkeuksena Sony. CaNikon tykkää rakentaa kinoista isoja möhköjä, vaikka ennen sentään osattiin tehdä jopa filmikinorungoistakin kompaktin kokoisia laitteita.
D610, noin 760 g (pelkkä kameran runko)
D7200, noin 675 g (pelkkä kameran runko)

Johan siinä on vajaa sata grammaa eroa.
Paljonkos se D5500 painoikaan?

Ja koollakin merkitystä, ei pelkkä paino.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

temama kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:
temama kirjoitti: Näin se vaan on. Poikkeuksena Sony. CaNikon tykkää rakentaa kinoista isoja möhköjä, vaikka ennen sentään osattiin tehdä jopa filmikinorungoistakin kompaktin kokoisia laitteita.
D610, noin 760 g (pelkkä kameran runko)
D7200, noin 675 g (pelkkä kameran runko)

Johan siinä on vajaa sata grammaa eroa.
Paljonkos se D5500 painoikaan?

Ja koollakin merkitystä, ei pelkkä paino.
Pienet peilijärkkärit ovat vain hirveitä pitää kädessä.

Ehkä joku 100D ja 1DX painoero alkaa jo merkittävä olla.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Matti_JH
Viestit: 12229
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

temama kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:
temama kirjoitti: Näin se vaan on. Poikkeuksena Sony. CaNikon tykkää rakentaa kinoista isoja möhköjä, vaikka ennen sentään osattiin tehdä jopa filmikinorungoistakin kompaktin kokoisia laitteita.
D610, noin 760 g (pelkkä kameran runko)
D7200, noin 675 g (pelkkä kameran runko)

Johan siinä on vajaa sata grammaa eroa.
Paljonkos se D5500 painoikaan?

Ja koollakin merkitystä, ei pelkkä paino.
Kummassa oli enemmän metallia, prisma sun muut?
josu1234
Viestit: 316
Liittynyt: Joulu 14, 2005 14 : 50

Viesti Kirjoittaja josu1234 »

Valdenaut kirjoitti:Esitänpä minäkin oman näkemykseni syistä Pentaxin kinorungon julkaisuun:
Näkisin näin, että croppikennoiset järkkärit ovat katoava laji. Kännykät ovat vallanneet kuvaamisen ns. alimman portaan. Sitten seuraavalla tasolla tulevat taskuun mahtuvat matkakamerat ja peilittömät croppikennoiset järkkärit. Nämä kilpailevat pienellä koolla ja zoomin ulottuvuudella, helppokäyttöisyydellä ym. ominaisuuksilla. Seuraavalla portaalla tulevat kuluttajat, jotka haluavat kameraltaan hyvää kuvanlaatua ja manuaalikontrolleja. Heille on jo tarjolla erilaisia kinokennolla varustettuja vaihtoehtoja, kuten Sonyn RX-sarja (meniköhän oikein?) ja kinokennoiset järkkärit.
Koska ala on kilpailtu ja sitä hallitsevat isot toimijat, pitää pienen valmistajan yrittää erottua joukosta, ja saada asiakkaat tarjoamalla jotain sellaista, mitä muut eivät tee. Muutoinhan kuluttaja voisi yhtä hyvin ostaa "varman valinnan" eli ison tekijän tuotteen.
No ei taida kummiskaan tuo servotarkennus peilittömissä cropeissa/täyskennoissa olla vielä perinteisen peilillisen järjestelmän tarkennuksen veroinen, nopeisiin tilanteisiin, toimintakuvaukseen?
Tietty riippuu mitä kuvaa ja moniin tarkoituksiin varsin riittääkin.
aikaarska
Viestit: 13424
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Pentax-D FA 24-70mm

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Pentax-D FA 24-70mm kino-Peruszuumi 24mp APS-C testissä:

http://www.pentaxforums.com/articles/re ... eview.html

...Lupaavalta vaikuttaa. En usko, että pettää kovin pahasti kinokennolla.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
PPellinen
Viestit: 281
Liittynyt: Heinä 27, 2009 20 : 41
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PPellinen »

Nyt tuo kinokennoinen on näytillä Pariisissa Salon de la Photo - näyttelyssä. http://www.pentaxforums.com/forums/16-p ... paris.html
Edelleenkään ei tietoa spekseistä.
Voi olla ihan ovelaa markkinointia, arvailu ja spekulaatio pitää yleisön mielenkiintoa yllä.
Maffer
Viestit: 23250
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No tossa näkee vähän miten tuo takanäyttö on toteutettu. Hienoa!
Valdenaut
Viestit: 33
Liittynyt: Loka 13, 2008 20 : 00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Valdenaut »

Tulipahan käytyä Japanissa. Koko kahden viikon mittaisella matkallani huomasin vain yhden toisen Pentax-käyttäjän. Runko oli tätä K-7...K-3 sukupolvea. Eurooppalaisen näköisillä turisteilla oli Canikon järkkäreitä ja Sonyn peilittömiä. Kiinalaiset näyttivät suosivan Olyn peilittömiä ja kännyköitä. Japanilaisilla itsellään (eläkeläis osastoa) oli miehilä mukanaan isoja kilojen painoisia obiskoita tai superzoom-kameroita ja rouvat kuvailivat simpukka-kännyköillään.
Yodobashilla ja Bic Camerassa Pentax-tuotteita sai oikein etsiä. Yleensä pitkä hyllyrivi oli Q-sarjan kameroille ja jostain hyllynpäädystä saattoi löytyä K-S2 tai K-3ii. Mielestäni Pentax oli vielä huonommin esillä, kuin mitä se oli edellisellä matkallani 1,5v sitten.
Pentaxilla on nyt aika paljon kiinni tässä uudessa kino-kamerassa. Sen avulla voisi myös saada huomiota muille malleille. Itse olen sitä mieltä, että Q:n kokoa Penan tulisi vielä pienentää ja mallistoon tarvittaisiin peilitön croppi evf:llä. Lisäksi objektiivipuolella ei ole varaa 20-40:n tapaisiin pettymyksiin (terävyys).
Enpä tiedä.. Ehkä tässä vain laitellaan firmaa myyntikuntoon 6x7 voisi kelvata jollekin isommalle valmistajalle?
aikaarska
Viestit: 13424
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Valdenaut kirjoitti:Tulipahan käytyä Japanissa. Koko kahden viikon mittaisella matkallani huomasin vain yhden toisen Pentax-käyttäjän. Runko oli tätä K-7...K-3 sukupolvea. Eurooppalaisen näköisillä turisteilla oli Canikon järkkäreitä ja Sonyn peilittömiä. Kiinalaiset näyttivät suosivan Olyn peilittömiä ja kännyköitä. Japanilaisilla itsellään (eläkeläis osastoa) oli miehilä mukanaan isoja kilojen painoisia obiskoita tai superzoom-kameroita ja rouvat kuvailivat simpukka-kännyköillään.
Yodobashilla ja Bic Camerassa Pentax-tuotteita sai oikein etsiä. Yleensä pitkä hyllyrivi oli Q-sarjan kameroille ja jostain hyllynpäädystä saattoi löytyä K-S2 tai K-3ii. Mielestäni Pentax oli vielä huonommin esillä, kuin mitä se oli edellisellä matkallani 1,5v sitten.
Pentaxilla on nyt aika paljon kiinni tässä uudessa kino-kamerassa. Sen avulla voisi myös saada huomiota muille malleille. Itse olen sitä mieltä, että Q:n kokoa Penan tulisi vielä pienentää ja mallistoon tarvittaisiin peilitön croppi evf:llä. Lisäksi objektiivipuolella ei ole varaa 20-40:n tapaisiin pettymyksiin (terävyys).
Enpä tiedä.. Ehkä tässä vain laitellaan firmaa myyntikuntoon 6x7 voisi kelvata jollekin isommalle valmistajalle?
Enpä tiedä...Pentaxilla ollut aika pitkään tämä "hiljaa hyvä tulee" mentaliteetti. Panostus kinokennoiseen osoittaa kyllä mielestäni edelleen halua olla järkkäribisneksessä mukana....Ja vaikka miten päin asiaa ajattelisi, niin kyllähän K-S2 tai K-3ii rungot ovat järkyttävän hyviä hinta/laatusuhteeltaan.

Luulen, että Sonyn A7 runkojen vauhdikas myynti ajoi lopulta päätökseen tuottaa se ihan oma digikinorunko. Vaikka sillä tuskin tulee olemaan paljon yhteistä Sonyn A7 sarjalaisten kanssa (muuten kuin kennokoko), niin varmasti oma tilaus silläkin on. Uskolliset Pentax käyttäjät ovat hinkuneet sitä jo vuosia, ja onhan se toisaalta ihan perusteltua saada edes yksi digirunko tuhansille kinoyhteensopiville K-mountin laseille - kun Pentax on muutenkin säilyttänyt K-mountin yhteensopivuuden...Varmasti silläkin jotain tekemistä, että kinokennojen hinta tippunut markkinoilla.

Itse pidän Q-sarjaa ihan tarpeettomana. Pitäisi olla edes Nikon 1 sarjasta tuttu 1" kennokoko että olisi oikeasti edes jotakin ideaa (vs. kompaktikamerat). Mutta eihän miljoona aasialaista voi olla väärässä, jos joku tuntuu haluttavalta - vaikka pikkuruinen Q-systeemi.

Kyllähän Pentax on todella pieni tekijä nykyisillä järkkärimarkkinoilla. Ja osuus vaan tippuu kun sitä kunnollista peilitöntä ei ole. Nekun ovat niin muodissa. Mutta pieni markkinaosuushan ei tietenkään vie pois sitä tosiasiaa, että Pentax tekee edelleen pääosin erinomaista ja järkevää kamerajärjestelmää.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
josu1234
Viestit: 316
Liittynyt: Joulu 14, 2005 14 : 50

Viesti Kirjoittaja josu1234 »

Vaikka en pentaxia omistakaan, toivon että tuo perinteinen hieno kameramerkki saa täyskennonsa piakkoin markkinoille, millainen sitten tulee olemaankin.
Vastaa Viestiin