Lihapiikki kirjoitti:Kyselen tässä ketjussa vähän isompaa kuvaa nykyhetkestä ja tulevasta, mutta kuitenkin liipaten kysymykseen jonkin verran.
Minulla on tällä hetkellä vanha 550D. Tarkoitus on alkaa kuvailemaan lintuja ja siihen tarkoitukseen olen harkinnut Tamronin 150-600 G2 lasia. Tämä on jo ostokorissa käynyt, mutta entteriä ei vielä ole painettu. Tarkoitus olisi myöhemmin päivittää 7D MkII tai mahdollisesti 7D MkIII, jos sellaisen tai jotain sen tyylistä tekevät. Yksi vaihtoehto olisi varmaan ostaa käytetty 7D MkII nyt ja olla siihen sitten tyytyväinen ja jos myöhemmin uutta tulee samaan sarjaan, niin harkitsisi sitten sitä.
Mutta ehkä iso kysymys on kuitenkin se, että nyt olisi periaatteessa mahdollisuus hypätä eri leiriin niin merkin tai DSLR/peilitön suhteen. 7D MkIII:sta olen lukenut, että voisivat olla mahdollisesti tappamassa tätä sarjaa. Mitä olen noita peilittömiä kaupassa testannut pikaisesti, niin omaan käteen ja yleiseen tuntumaan, fiilikseen DLSR olisi kyllä vielä selvä valinta. Lisäksi noiden peilittömien objektiivien hinnat hirvittävät. Tosi vähän olen näitä asioita seurannut viimeisinä vuosina ja aika aloittelijakin olen monessa suhteessa. Ei huvittaisi tehdä mitään hassua, jos on tiedossa, että vuodessa tai kahdessa tapahtuu täyskäännös, jolloin tuon Tamronin hankinta osoittautuisi virheeksi.
Eli mikä voisi olla järkevää lintukuvauksen kannalta, jos pöytä olisikin tyhjä? Optiikka ei saisi maksaa yli 1500€ (mieluummin lähempänä 1000€) ja runko maksimissaan 2000 - 2300 € (Mieluummin alle 2000€, käytettynä luokkaa tonnin tai alle). Hyvää tuossa leirissä pysymisessä (+Tamronin 150-600 G2) taas olisi se, että nykyinen Sigman 17-55/F2.8 saisi pysyä käytössä ja pääsisin aloittamaan lintukuvausta tuolla 550D:llä.
Lintukuvaus on kärsivällisyyttä vaativa laji ja siksi ostaisin ensimmäiseksi setiksi käytetyn, jos innostus lopahtaa niin ei häviä rahallisesti juuri mitään.
Ja jos on tarkoitus pitää tuo Sigman 17-55mm, niin 7D II luonnollinen valinta.
Uskon kyllä että 7D III tulee, mutta siihen menee vielä aikaa, tod. näk. -19--20 vaihteessa.
"Ei huvittaisi tehdä mitään hassua, jos on tiedossa, että vuodessa tai kahdessa tapahtuu täyskäännös" , ei näissä asiossa tapahdu mitään äkkinäistä muutamissa vuosissa, vaan asiat muuttuu suht hitaasti.
Canon on myös luotettavin valinta, kestävyyden sekä laajimman objektiivi valikoiman johdosta, objektiiveja löytyy hyvin myös vähän käytettynä.
Paras noista 150-600mm:stä on sigman sportti, siinä huono puoli korkeahko paino, muut 150-600:set hyvin saman tasoisia oli kyseessä ykkös tai kakkosversio.