Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta
-
-
Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta
Yksi asia kasvojentunnistuksessa ja silmätarkennuksessa on, että sen pitäisi tehdä kuvaamisesta helpompaaa, ei vaikeampaa. Kaikissa kameroissa ei nykyisin ole edes mahdollisuutta rekisteröidä preferoida kasvoja etukäteen. Sellaisella tarkennuksella joka tiekkarissa hakeutuu päähenkilön kasvojen sijaan hänen avustajansa silmiin, ei tee tositilanteessa mitään.TiRy kirjoitti: Tämä vertailu ja syvällisempi luotaus noiden eri merkkien eye-af:n toimintaan, ei kuitenkaan anna kovin ruusuista kuvaa Canonin nykyratkaisusta. Voi toki olla, ettei tuokaan tiedä mistä puhuu:
https://www.thephoblographer.com/2018/1 ... ny-system/" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsekin odotan Sonyn uutta formwarea innolla vaikka uskonkin, että nykykameroista sen edut tulevat täysimääräisesti esille vain A9 kanssa.
-
Tämä arvostelu on yleisesti täysin lytätty useilla keskustelupalstalla. Jo pelkästään valituista sanavalinnoista näkyy mikä on kaverin agenda - eikö teillä tosiaankaan ole minkäänlaista medialukutaitoa. Lisäksi muutenkin sisältö on täynnä virheitä, joita sitten kommentoidaan negatiiviseen sävyyn.TiRy kirjoitti:
Tämä vertailu ja syvällisempi luotaus noiden eri merkkien eye-af:n toimintaan, ei kuitenkaan anna kovin ruusuista kuvaa Canonin nykyratkaisusta. Voi toki olla, ettei tuokaan tiedä mistä puhuu:
https://www.thephoblographer.com/2018/1 ... ny-system/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikka tämä:
"With Canon you can tell the Canon EOS R to find a face, but if you do then you don’t have control over the autofocus points."
Virheellinen tieto, ja siitä tehdään virheellinen kommentti "That’s immediately a huge problem.".
Ja kaverilta on jäänyt kokonaan huomaamatta se mitä yllä toin esille, ja mitä tuossa linkkaamassani videossa tuotiin esille, eli Face AF tarkentaa silmään.
Tässä eräs toinen asia virhe.
"The way that Canon seemingly intended the face detection and eye detection to work is the following:
Turn on face detection"
Ohjeet meni pieleen. Kaveri ei tosiaankaan tunne kameraa, tai miten sitä käytetään.
Luitteko kommentteja osiosta mitä palautetta kaveri sai siitä mitä hän kirjoitti Sony :stä. Ei osunut siinäkään asiat kohdalleen, haukut sentään jätettiin pois.
Jos tämä on jonkun tai joidenkin mielestä syvällinen luotaus ja tämän tason syvällisen tiedon varassa täällä asioita kommentoi niin en yhtään ihmettele että näkökannoissa on syviä eroja.
Tuplat ja kuitit - niinpä niin.
-
^ Syvällisempi joka tapauksessa kuin youtube-video, jossa puhutaan yleisesti kolmesta eri kamerasta. Olin nähnyt videon, enkä kyllä silloinkaan päässyt kärryille eri eye-af:in keskinäisestä paremmuudesta.javal kirjoitti:Tämä arvostelu on yleisesti täysin lytätty useilla keskustelupalstalla. Jo pelkästään valituista sanavalinnoista näkyy mikä on kaverin agenda - eikö teillä tosiaankaan ole minkäänlaista medialukutaitoa. Lisäksi muutenkin sisältö on täynnä virheitä, joita sitten kommentoidaan negatiiviseen sävyyn.TiRy kirjoitti:
Tämä vertailu ja syvällisempi luotaus noiden eri merkkien eye-af:n toimintaan, ei kuitenkaan anna kovin ruusuista kuvaa Canonin nykyratkaisusta. Voi toki olla, ettei tuokaan tiedä mistä puhuu:
Vaikka tämä:
"With Canon you can tell the Canon EOS R to find a face, but if you do then you don’t have control over the autofocus points."
Virheellinen tieto, ja siitä tehdään virheellinen kommentti "That’s immediately a huge problem.".
Ja kaverilta on jäänyt kokonaan huomaamatta se mitä yllä toin esille, ja mitä tuossa linkkaamassani videossa tuotiin esille, eli Face AF tarkentaa silmään.
Tässä eräs toinen asia virhe.
"The way that Canon seemingly intended the face detection and eye detection to work is the following:
Turn on face detection"
Ohjeet meni pieleen. Kaveri ei tosiaankaan tunne kameraa, tai miten sitä käytetään.
Luitteko kommentteja osiosta mitä palautetta kaveri sai siitä mitä hän kirjoitti Sony :stä. Ei osunut siinäkään asiat kohdalleen, haukut sentään jätettiin pois.
Jos tämä on jonkun tai joidenkin mielestä syvällinen luotaus ja tämän tason syvällisen tiedon varassa täällä asioita kommentoi niin en yhtään ihmettele että näkökannoissa on syviä eroja.
Tuplat ja kuitit - niinpä niin.
Luin kommentit, ihan asiaahan siellä:
Yes, your description of Sony is wrong. How Sony eye-af works:
- don't think
- press focus button on the back
- camera detect all for you
- take a ton of photos and let the model move permanently in a ton of directions
- camera follow precisely the eye that is closer to the camera. If that eye moves back, the camera will choose the eye that is next to the camera
- take a ton of pictures... but: never think! The camera makes the job precisely 20...30x per second for you
- and the best: move the model and move your body too. But: Never refocus. The cameras makes the job 20...30x per second. Even if you recompose the image or if you change the focal length
- just shoot and feel free
Näin se minusta toimii ja niin sen kuuluu toimiakin. Firmwaren jälkeen vielä entistä paremmin, ilman nappulan painoa ja optiolla vaihtaa silmää napilla.
Mutta jos kerta sanot, niin ehkäpä se eos R onkin sitten tässä suhteessa parempi. Joku muu saa jatkaa halutessaan, en halua ajaa mitään omaa agendaa enkä varsinkaan etsiä vain omia näkökulmia tukevia artikkeleita.
-
- Viesti:
Käsittämättömin tämän ajan ilmiö on se, että kun joku postaa jotain juutuubiin, kaikki(?) uskoo että näin se on kun se on ihan videolla. Ihan samanlaisia pellejä ne on, kuin kaikki tännekin kirjoittelevat. Jotkut toimivat vilpittömästi ja toiset ajavat omaa agendaa. Jotkut kirjoittavat ihan höpöjä leipä suussa ja toiset taas tietämättömyyttään.
Tosin täällä (dc.net) saa usein enemmän IRL-esimerkkejä, kun joudutaan omilla vehkeillä testaamaan. Toisaalta kuka pystyy neljä tonnia laitteeseen laittaneena tuomaan julki, että p*skan myivät. Paitsi nyt Maffer.
Saman ilmiön näkee, kun seuraa muitakin harrastevideoblogeja: osa vloggaajista on niin kuutamolla, että ei mitään rajaa.
Tosin täällä (dc.net) saa usein enemmän IRL-esimerkkejä, kun joudutaan omilla vehkeillä testaamaan. Toisaalta kuka pystyy neljä tonnia laitteeseen laittaneena tuomaan julki, että p*skan myivät. Paitsi nyt Maffer.
Saman ilmiön näkee, kun seuraa muitakin harrastevideoblogeja: osa vloggaajista on niin kuutamolla, että ei mitään rajaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Toisaalta eikö siitäkin täällä vallitse aika harmoninen konsensus, että kaikki nämä otsikon alle menevät kamerat ovat pääpiirteittäin varsin kelpo kameroita ja niillä kyllä saa homman kuin homman tehtyä kunhan vain tietää niiden heikkouksia ja vahvuuksia. Ostaa niistä vain sen omiin tarpeisiinsa soveltuvimman ja räveltää sillä menemään. Kertoo sitten vahvuuksia ja heikkouksia jos siltä tuntuu. Kuka sitä nyt hankintansa pystyy täysin p*skaksi haukkumaan, jos siinä skidi feelu siellä tai toinen täällä. Paitsi nyt Maffer.mremonen kirjoitti:Tosin täällä (dc.net) saa usein enemmän IRL-esimerkkejä, kun joudutaan omilla vehkeillä testaamaan. Toisaalta kuka pystyy neljä tonnia laitteeseen laittaneena tuomaan julki, että p*skan myivät. Paitsi nyt Maffer.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
- Viesti:
Kyllä, juuri näin. Käytännössä tämä bitin ja millien vääntely kulminoituu siihen, että haetaan oikeutusta sille omalle hankinnalle, joka alkoi epäilyttää heti kun oli painettu "buy"...nsamppa kirjoitti:Toisaalta eikö siitäkin täällä vallitse aika harmoninen konsensus, että kaikki nämä otsikon alle menevät kamerat ovat pääpiirteittäin varsin kelpo kameroita ja niillä kyllä saa homman kuin homman tehtyä kunhan vain tietää niiden heikkouksia ja vahvuuksia.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Positiiviset asiat olivat mielessä päällimmäisenä kun olin äsken koskikaroja kuvaamassa. Oli rapsakka pakkanen, tunnemallista matalaa auringonpaistetta, lintuja, jäätyneet näpit ja peilittömiä sekä peilillisiä kameroita kuvaajineen. Muutama yllättävän onnistunut lentokuva täydellistytti reissun.
Siellä paikanpäällä ei käynyt mielessäkään "taistelu peilittömien ff järkkärien herruudesta" :-)
Siellä paikanpäällä ei käynyt mielessäkään "taistelu peilittömien ff järkkärien herruudesta" :-)
-
- Viesti:
Näpit eivät olisi jäätyneet kunnollisella kameralla. Kalikat sormet kyllä takaavat, että reissu ei ole kovin onnistunut vaikka miten toistelisi asiaa mielessä.
-
Muissa on vissiin käden lämmitin optiona talvikäyttöön.Maffer kirjoitti:Näpit eivät olisi jäätyneet kunnollisella kameralla. Kalikat sormet kyllä takaavat, että reissu ei ole kovin onnistunut vaikka miten toistelisi asiaa mielessä.
-
Kalikoista sormista viis mutta voiko olla onnistunut luontokuvausreissu jos törmää toiseen kuvaajaan, Vieläpä moneen?? Päivä pilalla ja sitä rataa. Kilometri on hyvä hajurako. Jos näkyy toiset jäljet niin sama mennä takaisin kotia.
Laitahan kuvia tyrkylle johonki nomad, puitteet ainakin kuulostanut olleen kunnossa :)
Laitahan kuvia tyrkylle johonki nomad, puitteet ainakin kuulostanut olleen kunnossa :)
-
- Viesti:
Kädenlämmitin maksaa 15€ varustelekassa ja niitä voi käyttää useasti. Toisin sanoen kintaat. Toimii monella dinolla.kohan kirjoitti:Muissa on vissiin käden lämmitin optiona talvikäyttöön.Maffer kirjoitti:Näpit eivät olisi jäätyneet kunnollisella kameralla. Kalikat sormet kyllä takaavat, että reissu ei ole kovin onnistunut vaikka miten toistelisi asiaa mielessä.
Muut näpsyttelijät kaikkoavat nopeasti jos nakkaa keskelle polkua jonku raadellun eläimen hyvissä ajoin ennen kuvauspaikkaa.
-
Kuulostaa hyvältä tavalta viettää harvinaisen aurinkoinen päivä. Jotta ei lipsahada suorastaan melkein kuvien sisältöön tai edes lähelle tämä keskustelu niin millä lasilla karoja kuvailet Sonyn kanssa?nomad kirjoitti:Positiiviset asiat olivat mielessä päällimmäisenä kun olin äsken koskikaroja kuvaamassa. Oli rapsakka pakkanen, tunnemallista matalaa auringonpaistetta, lintuja, jäätyneet näpit ja peilittömiä sekä peilillisiä kameroita kuvaajineen. Muutama yllättävän onnistunut lentokuva täydellistytti reissun.
-
Edelleen, ne silkkisormikkaat on hyvät.
-
Nyt kun vielä ole sitä Tamronin huhuttua FE telezoomia, 100-400mm GM on tavallisen ihmisen ykkösvalinta. Minunkin. Lottovoittajille olisi 400mm/2.8. Mutta täytyy myöntää, että pidemmissä teleobjektiiveissa FE objektiivivalikoimassa ei ole hirveästi valinnan varaa.ptakala0 kirjoitti:Kuulostaa hyvältä tavalta viettää harvinaisen aurinkoinen päivä. Jotta ei lipsahada suorastaan melkein kuvien sisältöön tai edes lähelle tämä keskustelu niin millä lasilla karoja kuvailet Sonyn kanssa?nomad kirjoitti:Positiiviset asiat olivat mielessä päällimmäisenä kun olin äsken koskikaroja kuvaamassa. Oli rapsakka pakkanen, tunnemallista matalaa auringonpaistetta, lintuja, jäätyneet näpit ja peilittömiä sekä peilillisiä kameroita kuvaajineen. Muutama yllättävän onnistunut lentokuva täydellistytti reissun.
Sinänsä A7r3 on yllättävän hyvä kamera tähänkin hommaan. Vaikka karat ovat vikkeliä niin sain parhaimmillaan 4-5 terävää lentokuvaa putkeen. Suurin ongelma oli etsimen välkkyminen sarjakuvauksessa, minkä vuoksi linnun seuraaminen oli hankalaa. Mutta siis kokonaisuutena aivan ok. Kaverille juuri kehuin, että D810 ja Nikonin 80-400mm kanssa olisi ollut valtavan paljon vaikeampaa.
PS Samaa mieltä silkkisormikkaista. Mutta niissä oli sormen päissä reikiä, joten otin merinovillasormikkaat. Eivät ole silkkisten veroisia, mutta okei kumminkin.
-
- Viesti:
Sonya pystyy juuri ja juuri käyttämään Motonetin ja kumppaneiden vitosen mekaanikon käsineillä missä on ohut vuori. Niillä on hyvä pito ja useat mallit voi upottaa järveen eikä vesi mene läpi ihan heti. Jos oikein yrittää, menee sinne sisään merinokynsikkäät ja pystyy heilumaan 20 asteen pakkasessakin jo tovin.
Ei ole bling ja hip, mutta siinä missä hipit yskii keuhokuumeessa Motonet-jäbä meuhkaa menemään virran varrella.
Kannattaa ottaa samalla reissulla LEKA-Patriot vaahtomuovisaappaat mitkä painaa kappaleelta vähemmän kuin Sony. Ilman turvapohjaa olevat painavat parilta vähemmän kuin Sony. Kestäneet jo kolme vuotta kahlaamista ja kylmää.
Ei ole bling ja hip, mutta siinä missä hipit yskii keuhokuumeessa Motonet-jäbä meuhkaa menemään virran varrella.
Kannattaa ottaa samalla reissulla LEKA-Patriot vaahtomuovisaappaat mitkä painaa kappaleelta vähemmän kuin Sony. Ilman turvapohjaa olevat painavat parilta vähemmän kuin Sony. Kestäneet jo kolme vuotta kahlaamista ja kylmää.
-
Ei minulla ollut tarkoitus mitää yleistä paremmuusjulistusta esittää. Minä heti aloituksessani ainakin yritin rajata havaintoni siihen mitä ja missä olosuhteissa mikä kuvaan, ja olisi pitänyt vielä laittaa miten kuvaan. Raportoin vain ne havainnot jotka olen tehnyt. Joka kerta kun lataan kuvat kortilta Lightroomiin niin olen positiivisesti yllättynyt ja iloinen, vaikka se kuuluisa Eye AF C puuttuukin.TiRy kirjoitti:
Mutta jos kerta sanot, niin ehkäpä se eos R onkin sitten tässä suhteessa parempi. Joku muu saa jatkaa halutessaan, en halua ajaa mitään omaa agendaa enkä varsinkaan etsiä vain omia näkökulmia tukevia artikkeleita.
En käytännössä käytä ollenkaan tätä EOS R :n Eye AF S modea. Kohde kuitenkin aina liikkuu jonkin verran sen jälkeen kun on tarkennuksen lukinnut. Ettei näin pääsisi käymään tulisi kuva ottaa niin että kertarysäyksellä painaa laukaisimen pohjaan, niin että tarkennushetken ja kuvan ottamisen välille ei tulisi aikaeroa, ja tällainen kuvaaminen on minun mielestä vähän väkinästä, pakotettua, ja ei niin rentoa. Jollekin toiselle tämä tyyli voi sopia hyvin, mutta ei minulle.
Eli Face AF :llä mennään, sillä ihan hyvin tarkennus menee sinne minne pitääkin. Niin hyvin etten odota suuria mullistuksia sen mahdollisen firmware päivityksen tähän asiaan tuovan, vaikka sen myötä tämä nyt puuttuva Eye AF C tuulleekin mukaan. Jos tulee suuria parannuksia niin olen hieman yllättynyt.
Voin kuvitella hyvin monia kuvaustapoja ja olosuhteita jossa Sony A(R)3 :n jouheva Eye AF on varmasti parempi kuin EOS R :n Eye AF S / Face AF C. Mutta ei ne minua paljoa lämmitä jos ne ei ole niitä tilanteita jotka on minulle tärkeitä. Olen tehnyt omat käytännön tutkimukseni, havaintoni ja ratkaisut - niillä mennään. Ja jos totta puhutaan, pientä saivarteluahan tämän kaikki on, sain minä onnistuneita kuvia myös sillä kameralla X, paljon. Mennään taas eteenpäin seuraavaan aiheeseen.
-
Juuri tästähän nämä meidän pienet näkemyserot lähti; sanoin heti alkuun, että kenenkään kuvaustottumuksia ja opetteluun käyttämää aikaa ei voi ennalta tietää, minkä takia minun tai sinun yksittäisellä mielipiteellä ei ole juuri väliä. Sinä sanoit kirjoittajia papukaijoiksi, jotka mainosvideoiden perusteella hypettää vehkeitään eivätkä omista omakohtaista kokemusta toisista vehkeistä. Minä sanoin, että kukaan ei voi omistaa joka kameraa ja pelkästään faktojen, arvosteluiden ja isomman joukon mielipiteiden perusteella kameroista voi objektiivisesti keskustella.javal kirjoitti:Ei minulla ollut tarkoitus mitää yleistä paremmuusjulistusta esittää. Minä heti aloituksessani ainakin yritin rajata havaintoni siihen mitä ja missä olosuhteissa mikä kuvaan, ja olisi pitänyt vielä laittaa miten kuvaan. Raportoin vain ne havainnot jotka olen tehnyt. Joka kerta kun lataan kuvat kortilta Lightroomiin niin olen positiivisesti yllättynyt ja iloinen, vaikka se kuuluisa Eye AF C puuttuukin.TiRy kirjoitti:
En käytännössä käytä ollenkaan tätä EOS R :n Eye AF S modea. Kohde kuitenkin aina liikkuu jonkin verran sen jälkeen kun on tarkennuksen lukinnut. Ettei näin pääsisi käymään tulisi kuva ottaa niin että kertarysäyksellä painaa laukaisimen pohjaan, niin että tarkennushetken ja kuvan ottamisen välille ei tulisi aikaeroa, ja tällainen kuvaaminen on minun mielestä vähän väkinästä, pakotettua, ja ei niin rentoa. Jollekin toiselle tämä tyyli voi sopia hyvin, mutta ei minulle.
Eli Face AF :llä mennään, sillä ihan hyvin tarkennus menee sinne minne pitääkin. Niin hyvin etten odota suuria mullistuksia sen mahdollisen firmware päivityksen tähän asiaan tuovan, vaikka sen myötä tämä nyt puuttuva Eye AF C tuulleekin mukaan. Jos tulee suuria parannuksia niin olen hieman yllättynyt.
Voin kuvitella hyvin monia kuvaustapoja ja olosuhteita jossa Sony A(R)3 :n jouheva Eye AF on varmasti parempi kuin EOS R :n Eye AF S / Face AF C. Mutta ei ne minua paljoa lämmitä jos ne ei ole niitä tilanteita jotka on minulle tärkeitä. Olen tehnyt omat käytännön tutkimukseni, havaintoni ja ratkaisut - niillä mennään. Ja jos totta puhutaan, pientä saivarteluahan tämän kaikki on, sain minä onnistuneita kuvia myös sillä kameralla X, paljon. Mennään taas eteenpäin seuraavaan aiheeseen.
Toisessa kappaleessa kuvailit juuri sen ominaisuuden, mikä Sonystä löytyy ja muilla ei vielä tällä haavaa ole. En edelleenkään ole vakuuttunut sen Sonyn (jos se kalliimpi peilitön oli esim a7r3) toimivuudesta tai sitten sinun asetuksista käyttää ko. kameraa, jos et sillä onnistunut kuvaamaan kuvailemallasi tavalla. Tuohan on juuri sitä Sonyn ominta aluetta; AF-C AINA päällä ja kohteen tai kuvaajan liikkumisella ei ole tuon taivaallista väliä, tarkennus kyllä seuraa. Kun Eos R saa sen jatkuvan eye-af:n, uskon vastoin odotuksiasi, että siitä tulee sinun suosituin tapa tarkentaa (ihmisiä). Muihin eos R:n tarkennusominaisuuksiin en ole syvällisemmin päässyt vielä tutustumaan, vaikka nekin toki kiinnostaa.
Ja eteenpäin joo, pääasia että keskustelua riittää niin laitteista kuin kuvauksestakin ja homma on hauskaa!
-
Tuohan on kaiketi ihan hieno lasi ja piirtää ääripäässäkin kunnolla. Sonyn suurin händikäppi laseissa on tuolla telepäässä, kunhan saavat sen kuntoon niin voi vilkuilla enemmän tosissaan siihen suuntaan. Tuskin menee kauan.nomad kirjoitti: Nyt kun vielä ole sitä Tamronin huhuttua FE telezoomia, 100-400mm GM on tavallisen ihmisen ykkösvalinta. Minunkin. Lottovoittajille olisi 400mm/2.8. Mutta täytyy myöntää, että pidemmissä teleobjektiiveissa FE objektiivivalikoimassa ei ole hirveästi valinnan varaa.
Sinänsä A7r3 on yllättävän hyvä kamera tähänkin hommaan. Vaikka karat ovat vikkeliä niin sain parhaimmillaan 4-5 terävää lentokuvaa putkeen. Suurin ongelma oli etsimen välkkyminen sarjakuvauksessa, minkä vuoksi linnun seuraaminen oli hankalaa. Mutta siis kokonaisuutena aivan ok. Kaverille juuri kehuin, että D810 ja Nikonin 80-400mm kanssa olisi ollut valtavan paljon vaikeampaa.
PS Samaa mieltä silkkisormikkaista. Mutta niissä oli sormen päissä reikiä, joten otin merinovillasormikkaat. Eivät ole silkkisten veroisia, mutta okei kumminkin.
-
- Viesti:
Tuo on se, jolla on merkitystä ja se todella toimii Sonyssa. Ei tarvitse kertatarkennusta, mihinkään.TiRy kirjoitti:
Tuohan on juuri sitä Sonyn ominta aluetta; AF-C AINA päällä ja kohteen tai kuvaajan liikkumisella ei ole tuon taivaallista väliä, tarkennus kyllä seuraa.