Pin Hole Day
-
Pin Hole Day
Mikkelissä oli valtuuskunta juvemmalta, ja paikallisryhmä oppia ottamassa. Veturitalleja ja satamaa kuvattiin monen kuvaajan voimin, ja neulanreikä opiskana. Toisilla sananmukaisesti, toisilla laserilla leikattu reikä. Toiset sai suttukuvia, toiset aivan uskomattoman tarkkoja kuvia ilman mitään valoa taittavaa ainetta kameran ja kohteen välissä! Laitan oman tähän syötiksi, jos vaikka jostain löytyisi ihan kunnollisiakin? Ja niinkuin yleensä, kuvien laatuun vaikuttavia tekijöitä on muitakin kuin kalusto... rei'än laadun lisäksi sen koko ja erityisesti halkaisijan ja polttovälin suhde! Diffraktrio pahalainen astuu tässäkin maailmassa pilaamaan kuvia! Digikameralla olisi hieman filmiä helpompaa testata, kun olis saanu aikaseks ennen h-hetkeä...
Tietysti alkuperäisen idean mukaan olisi itse tehty laatikko, purkki tai tölkki, mihin olisi viritetty filmi tai valokuvapaperi sisälle, ja valotus itse tehdyn reiän läpi, pitkään ja hartaasti. Meidän reissussamme melkein kaikki oikaisivat siinä, että objektiivina kyllä toimi pieni reikä, mutta tallentaminen tapahtui kennolle...
Kuvia kehiin, kenellä on, toivon minä!
Tässä omani, Vainion mainiolla tekstillä: "Kuulin että Tornator jo romutettu on, itse tunsin kokeneeni saman kohtalon..."
PS. Aika lailla joutui käsittelemään tuotakin kuvaa; minulla oli Pen F runkona tällä retkellä, enkä ole erityisesti huomiota kiinnittänyt kennon puhtauteen aikaisemmin. Vaan sepä on tuo neulanreikä siitä mukava vehjes, että teräviä ovat kennopölyt kuvissa, erottuisi korvat ja karvat, jos sellaisia olisi... monta "oliota" piti poimia laastarilla kuvasta pois! Kannattaisi kenno puhdistaa ennen seuraavaa pin hole -harjoitusta... Neulanreiästähän valo tulee periaatteessa suoraan kennolle, siis vain yhdestä suunnasta, eli se normiopiskalla pienellä aukolla näkyvä pyöreä epämääräinen suttu kennolla onkin neulanreikäkuvassa teräväsärmäinen, milloin mitäkin muistuttava kuvio, eikä mikään epämääräinen, vaan erittäin teräväreunainen ja umpimusta!
Tietysti alkuperäisen idean mukaan olisi itse tehty laatikko, purkki tai tölkki, mihin olisi viritetty filmi tai valokuvapaperi sisälle, ja valotus itse tehdyn reiän läpi, pitkään ja hartaasti. Meidän reissussamme melkein kaikki oikaisivat siinä, että objektiivina kyllä toimi pieni reikä, mutta tallentaminen tapahtui kennolle...
Kuvia kehiin, kenellä on, toivon minä!
Tässä omani, Vainion mainiolla tekstillä: "Kuulin että Tornator jo romutettu on, itse tunsin kokeneeni saman kohtalon..."
PS. Aika lailla joutui käsittelemään tuotakin kuvaa; minulla oli Pen F runkona tällä retkellä, enkä ole erityisesti huomiota kiinnittänyt kennon puhtauteen aikaisemmin. Vaan sepä on tuo neulanreikä siitä mukava vehjes, että teräviä ovat kennopölyt kuvissa, erottuisi korvat ja karvat, jos sellaisia olisi... monta "oliota" piti poimia laastarilla kuvasta pois! Kannattaisi kenno puhdistaa ennen seuraavaa pin hole -harjoitusta... Neulanreiästähän valo tulee periaatteessa suoraan kennolle, siis vain yhdestä suunnasta, eli se normiopiskalla pienellä aukolla näkyvä pyöreä epämääräinen suttu kennolla onkin neulanreikäkuvassa teräväsärmäinen, milloin mitäkin muistuttava kuvio, eikä mikään epämääräinen, vaan erittäin teräväreunainen ja umpimusta!
-
Re: Pin Hole Day
Jaahans. Pitäiskö sitä itekin sitten hommata joku neulanreikätulppa Sonyyn? hmmm. Sellaista en olekaan vielä kokeillut.
Vaikka laulun Tornator (vai oliko esikuva sittenkin S/S Mercator joka romutettiin 1959) taisi olla vähän isompi laiva jolla liikenneöitiin mm. atlantin valtamerellä ja koki kovia toisen maailmasodan aikana.
Juha ”Watt” Vainio näki kumpaistakin laivaa Kotkan satamassa joskus nuoruusvuosinaan.
Tunnelmallinen kuva, ja sopii tuon laulun tunnelmiin.JL Anttola kirjoitti: ↑Huhti 29, 2024 11 : 24 Kuvia kehiin, kenellä on, toivon minä!
Vaikka laulun Tornator (vai oliko esikuva sittenkin S/S Mercator joka romutettiin 1959) taisi olla vähän isompi laiva jolla liikenneöitiin mm. atlantin valtamerellä ja koki kovia toisen maailmasodan aikana.
Juha ”Watt” Vainio näki kumpaistakin laivaa Kotkan satamassa joskus nuoruusvuosinaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Jatketaas aiheella. Laitan tähän tuosta edellä olevasta kuvasta osasuurennoksen, versiosta ennen käsittelyä. Siinä on pari mahtavaa pölypalleroa kuvassa! Nuo samaiset pallerot toki jo erottuisivat normaalilla objektiivilla pienellä aukolla otetussa kuvassa, mutta vain epämääräisinä palleroina. Siis tarkotan noita lentävältä korpilta näyttäviä, en olemattomia pikkupalleroita, mitä niitäkin näkyy kennolla olevan. Nuo pienemmät ei normiopiskakuvassa näkys yhen yhtään. Neulanreikäkuvassa erottuvat aika lailla selvästi, kaikki!
Tää on niiko kevätaurinko ja olohuoneen ikkunat meijän rouvan silmissä... jos ei halua välttämättä puhistustalkoisiin, kannattaa ummistaa silmänsä (tai ainakin suunsa). Tai kannattaa olla ottamatta neulanreikäobjektiivilla kuvia digikameralla.
Tää on niiko kevätaurinko ja olohuoneen ikkunat meijän rouvan silmissä... jos ei halua välttämättä puhistustalkoisiin, kannattaa ummistaa silmänsä (tai ainakin suunsa). Tai kannattaa olla ottamatta neulanreikäobjektiivilla kuvia digikameralla.
Viimeksi muokannut JL Anttola, Huhti 29, 2024 12 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viesti:
Täällähä on kaljatölkillä saatu skarppia jälkeä:
viewtopic.php?t=12773333
Veikkaan et diffraktio menee niin pahaksi pikkukennolla ettei ole kovin järkevää. 4x5" on sellainen hyvä lähtökohta.
viewtopic.php?t=12773333
Veikkaan et diffraktio menee niin pahaksi pikkukennolla ettei ole kovin järkevää. 4x5" on sellainen hyvä lähtökohta.
-
Eilisellä pin hole day -retkellä oli yhdellä sonydigijärkkäriukolla laserilla leikattu neulanreikä, 0,2 millin halkasijalla. Joko se reijänlaatu, tai polttoväli eli etäisyys reijästä kennoon, tai molemmat oli vaikuttavia tekijöitä (tai Sonyn raakakuvanparannusparametrit...), mutta tuloksena oli kyllä neulanreikäkuvaksi uskomattoman tarkka ruutu! Mites mittasuhde-ero laakafilmistä täyskennoon tai täyskennosta m43-kennoon, kummassa välissä on suhteellinen ero suurempi, taitaa olla liki sama? Ite - ilman perusteita tosin - vielä oisin taipuvainen ajattelemaan, että kyse on reijän laadusta ja sattumalta lähemmäs oikeeta osuneesta polttovälistä; toki totta on tietysti Mafferin tieto siitä, että fyysisiltä mitoiltaan pienempi tallennuspinta aiheuttaa enemmän diffraktiota. Täytys hommata yks laserleikattu reikä, ja helposti säädettävä polttoväli, ja sitte jaksaa systemaattisesti testata...
Vuos sitte eka kertaa kokeilin neulanreikää digikameran edessä. Kamera oli terassilla jalustalla, sen edessä oli pehmoleluja mannekiineinä. Räppäsin kameraan virrat päälle, takatöllöön ilmesty samassa siitä katottuna suhtkoht hyvä kuva niistä leluista; miun ensimmäinen reaktio oli, että en ollu vielä laittanutkaan sitä neulanreikää kameran nokalle, että siihen on jäänyt joku objektiivi! Olin jotenkin - kaikesta lukemastani teoriasta huolimatta - suhtautunut epäuskoisesti, pitäny höpinänä alitajunnassani, koko neulanreikää... se oivallus just sillä hetkellä, kun olin varmistanut, että siinä kamerassa oli neulanreikä edessä, ei mitään valoa taittavaa elementtiä, se oikeastaan oli koko neulanreikäkuvauksen klimaksi! Että jumankaut, ne jätkäthän on kirjottanu ihan asiaa, tää ei ookkaan humpuukia! Kannattaa ihan omin silmin havaita, tai ainakin minun kannatti!
Jaakko
Vuos sitte eka kertaa kokeilin neulanreikää digikameran edessä. Kamera oli terassilla jalustalla, sen edessä oli pehmoleluja mannekiineinä. Räppäsin kameraan virrat päälle, takatöllöön ilmesty samassa siitä katottuna suhtkoht hyvä kuva niistä leluista; miun ensimmäinen reaktio oli, että en ollu vielä laittanutkaan sitä neulanreikää kameran nokalle, että siihen on jäänyt joku objektiivi! Olin jotenkin - kaikesta lukemastani teoriasta huolimatta - suhtautunut epäuskoisesti, pitäny höpinänä alitajunnassani, koko neulanreikää... se oivallus just sillä hetkellä, kun olin varmistanut, että siinä kamerassa oli neulanreikä edessä, ei mitään valoa taittavaa elementtiä, se oikeastaan oli koko neulanreikäkuvauksen klimaksi! Että jumankaut, ne jätkäthän on kirjottanu ihan asiaa, tää ei ookkaan humpuukia! Kannattaa ihan omin silmin havaita, tai ainakin minun kannatti!
Jaakko
-
Joo, ei ole kysymys mistään ihmeellisestä Sony kuvanparannushimmelistä, vaan reiän koko ja etäisyys on natsannut paremmin.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Jotkut on käyttänyt speedbooster focal reduceria neulanreiän kanssa, MFT kamerassa:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4281509
https://www.dpreview.com/forums/post/60750483
https://www.dpreview.com/forums/thread/4281509
https://www.dpreview.com/forums/post/60750483
-
Asiasta innostuneena kävin tänään hakemassa Teknofokuksesta pari laserleikattua neulanreikä levyä (kiitos jälleen kerran Hannu!).JL Anttola kirjoitti: ↑Huhti 29, 2024 13 : 03 Eilisellä pin hole day -retkellä oli yhdellä sonydigijärkkäriukolla laserilla leikattu neulanreikä, 0,2 millin halkasijalla. Joko se reijänlaatu, tai polttoväli eli etäisyys reijästä kennoon, tai molemmat oli vaikuttavia tekijöitä
Jaakko
Toinen on 0.3mm ja toinen 0.4mm reikä.
Tein nopeita testejä ja 0.3mm reikä vaikutti skarpimmalta tässä vaiheessa. Kuvaa sai myös tarkemmaksi kun lisäsin loittorenkaita.
-
"Tornatorin matkassa näit Rion kuumat yöt, tutkit tarkkaan kauniit Honolulun kaislavyöt" eli Junnun Albatrossi-laulun Tornator kulki varsin laajasti maailman meriä! Noita samannimisiä Saimaan hinaajia lie ollut enemmänkin, kun tuossa Mikkelin satamasta kuvatussa on perässä numero ykkönen? Voishan se mennä niinkin, että "tornatorin matkassa näit kallan kirkkaat yöt, tutkit tarkkaan tuhdit savonrannan ruusuvyöt" tjsp?
Miulla on sellanen tellinki tuolle neulanreijälle, missä pystyn jonkin verran - parikymmentä milliä - polttoväliä eli reikälevyn etäisyyttä kennolta hienokierteisellä säädöllä siirtämään, tai tarkemmin sanottuna noin kymmenen milliä, ja toiset saman verran kun käännän koko systeemin toisin päin runkotulppaan muokatussa kannakkeessa. Parilla reiällä, ehkä kokeilisin nyt 0,2 ja 0,3 millillä, voisi aikaan saava tyyppi testata tuota polttovälin ja reikäkoon vaikutusta kuvien laatuun. Loittorenkaallahan tuohon sitten saisi jo vaikka teleoptiikan aikaiseksi, ja erikennoisten kameroiden kanssa kokeilemalla selviäisi kennokoonkin vaikutus. Tarvittaisiin vain viitseliäisyyttä, ja sopivat kaverit ja kamerat hommaan... toivottavasti toteutuu ennen ensi vuoden pin hole -päivää. Tai pin-up päivää, kuten yksi vieraistamme retken nimitti.
Palataas hetkeksi oikeaan asiaan. Tuota speedbooster-ajatusta vähän vierastan; siinähän yhdistettäisiin valoa taittava rakenne eli objektiivi neulanreikään; ei noudata enää oikeaa puhdasta rotuoppia se? Vai onko puhdasoppisuus jo menetetty, kun kuva talletetaan diginä kennolle? No oikeesti, ilman syvällisempää piirtämistä tai laskemista tuntus, ettei kyllä neulanreikä-idean ja speedboosterin maailmat samalla valonkulkureitillä toisiaan kohtaa?
Jaakko
Miulla on sellanen tellinki tuolle neulanreijälle, missä pystyn jonkin verran - parikymmentä milliä - polttoväliä eli reikälevyn etäisyyttä kennolta hienokierteisellä säädöllä siirtämään, tai tarkemmin sanottuna noin kymmenen milliä, ja toiset saman verran kun käännän koko systeemin toisin päin runkotulppaan muokatussa kannakkeessa. Parilla reiällä, ehkä kokeilisin nyt 0,2 ja 0,3 millillä, voisi aikaan saava tyyppi testata tuota polttovälin ja reikäkoon vaikutusta kuvien laatuun. Loittorenkaallahan tuohon sitten saisi jo vaikka teleoptiikan aikaiseksi, ja erikennoisten kameroiden kanssa kokeilemalla selviäisi kennokoonkin vaikutus. Tarvittaisiin vain viitseliäisyyttä, ja sopivat kaverit ja kamerat hommaan... toivottavasti toteutuu ennen ensi vuoden pin hole -päivää. Tai pin-up päivää, kuten yksi vieraistamme retken nimitti.
Palataas hetkeksi oikeaan asiaan. Tuota speedbooster-ajatusta vähän vierastan; siinähän yhdistettäisiin valoa taittava rakenne eli objektiivi neulanreikään; ei noudata enää oikeaa puhdasta rotuoppia se? Vai onko puhdasoppisuus jo menetetty, kun kuva talletetaan diginä kennolle? No oikeesti, ilman syvällisempää piirtämistä tai laskemista tuntus, ettei kyllä neulanreikä-idean ja speedboosterin maailmat samalla valonkulkureitillä toisiaan kohtaa?
Jaakko
-
Niin, no kyllähän se sotkee neulanreikä-ideaa tietty kun optiikkaa tulee väliin.JL Anttola kirjoitti: ↑Huhti 29, 2024 22 : 59
Jaakko
https://en.wikipedia.org/wiki/Telecompressor
...Mutta toisaalta se vähentää m43 systeemin "kroppikerrointa" ja puristaa laajemman kuvakulman m43 kennolle (kuin ilman)..Samalla kuva myös vähän terävöityy - teoriassa.
On kuitenkin hieman arvoitus miten hyvin neulanreikä toimii. Minulla on yksi halpa focal reducer jolla voin ehkä kokeilla juttua. Tosin niissä edellä linkkaamissani dpreviewn foorumin keskusteluissa oli testikuvia.