Tuossa voi ola kyseessä just se, että D800 eroaa D800E ja D810 malleista. Kun D800:n kanssa joudut AA-suotimen vuoksi terävöittäään kuvaa hieman enemmän, niin myös kohina tuppaa nousemaan. AA-suodinhan ei blurraa kohinaa vaikka se blurraa kuvaa.Rockford kirjoitti:D810:stä ei ole kokemusta, mutta D800:n kuvissa ainakin minusta kannattaa käyttää kohtuullista luminanssikohinan poistoa, koska se tekee jäljelle jäävästä luminanssikohinasta paljon nätimmän näköistä kuin se muuten olisi.
Monessa kuvassa olen tutkaillut sen vaikutusta yksityiskohtiin, eikä arvoilla 15-20 ole näyttänyt hirveästi yksityiskohtia katoavan, eikä ainakaan siinä määrin, että sitä voisi 1200 px leveässä nettikuvassa kukaan huomata. Tuota suurempia arvoja en ole juurikaan käyttänyt. Tai sitten noi mun kuvat ei sitten ole tarpeeksi teräviä edes lähtökohtaisesti.
Tietysti on myös totta, että luminanssi kohinanpoiston arvot 15-20 ovat merkitykseltään vielä pieniä kun ajatellaan 36mpx resoa vs. nettikuvaa.
Vrt. mitä edellä kirjoitin. AA-suotimen poistaminen on vähän sama asia kuin objektiivin vaihtaminen sutusta paremmaksi.Rockford kirjoitti:Jos oletetaan että D800e/D810 antaa AA-suotimen puutteen vuoksi paremman per-pikseli-terävyyden kuin D800 niin varmaan siinä on mahdollista syödä enemmän yksityiskohtiakin kohinanpoistolla oikeasti terävästä kuvasta. Vai ajattelenko nyt jotenkin väärin?
Ainoa AA-suodinta vailla oleva kamerani on vaatimaton Coolpix A. Minun Flickr pursuaa sillä otettuja kuvia joissa terävöitys on arvossa 10-15. Ero kuvan luonteessa on aika iso jos sitä vertaa johonkin AA-suotimella varustettuun 16mpx kameraan. Tosin ei tätä eroa huomaa nettikuvasta, vaan se vaatii kuvan katsomista mahdollisimman isona.
Vaikka AA-suotimen vaikutuksen voi jollakin tapaa kompensoida terävöittämällä hieman enemmän (riippuu AA-suotimen paksuudesta), niin kyllä tämä uusi kehityslinja on ihana. Paljon vähemmän kikkailua kohinanpoiston vs. terävöityksen kanssa. spegekin voisi vaan luottaa siihen hyvään kameraansa ja keskittyä muihin asioihin. Esimerkiksi miettimään paljonko saturaatiota on tarpeeksi.