Digikuvaus- ja kuvankäsittelyoppaita ym. / 2009
Kirjojen yhteydessä mainittu normaalihinnat.
Opi digikuvaus päivässä
Tekijä: Reima Flyktman
Kustantaja: Readme.fi
Julkaistu: 11/2009
ISBN : 978-952-220-171-3
Sidosasu: Nidottu
Sivuja: 127
Hinta: 17.50 euroa
Pieni käytännönläheinen kirjanen auttaa alkuun digikuvauksessa. Kirja opastaa kameran valinnassa ja käyttöönotossa, kuvien siirtämisessä, varmuuskopioinnissa ja tietysti varsinaisessa kuvaamisessa. Kuvausohjeita löytyy mm. tarkennuksesta, sarjakuvauksesta, itselaukaisimen ja jalustan sekä salaman käytöstä. Käsiteltävina aiheina ovat myös polttovälit, valotusajan ja -aukon valinta, mittaustavan valinta ja sommittelu. Myös kuvankäsittelyn perusteet tehdään tutuiksi.
Valo
- aika, aukko & herkkyys
Tekijä: Michael Freeman
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 09/2009
ISBN : 978-951-0-35534-3
Sidosasu: Nidottu
Sivuja: 192
Hinta: norm. 49€
Valotus on loputtoman monitasoinen kysymys, vaikka viime kädessä kyse on vain kolmen tekijän yhteisvaikutuksesta (aika, aukko, herkkyys).
Digiaika ei ole yksinkertaistanut tätä valokuvauksen ydinkysymystä, vaan valotukseen kytkeytyy nyt paljon enemmän erilaisia tekijöitä kuin filmiaikana, ja oikea valotus on edelleen suurin huolenaihe useimmille valokuvaajille.
Freemanin mukaan täydelliseen valotukseen tarvitaan nykyisin kolmea valokuvauksen osa-aluetta: tekniikkaa, valokuvaajan omaa tyyliä ja kuvankäsittelyä. Kirjan sisältö on jaksotettu tätä jakoa vastaavasti.
Kirjan tavoitteena on ohjata ymmärtämään, miten ja miksi valotus toimii niin kuin se toimii, jotta kuvaaja voisi aina empimättä valita ”oikean” valotuksen ja ymmärtäisi lisäksi mitä ”oikea” kussakin tilanteessa tarkoittaa.
Ensimmäinen luku (Nopea ja idioottivarma) on eräänlainen yhteenvetoluku. Siinä Freeman kiteyttää vuokaavioksi joukon menetelmiä, joita ammattilaiset käyttävät valotusratkaisuja tehdessään. Kolmen esimerkin avulla Freeman näyttää, miten päätöskaavio toimii käytännössä. Samalla hän kuitenkin painottaa, että kuvaustilanteessa ei usein ole aikaa valotusratkaisujen miettimiseen ja päätöskaavion läpikäymiseen, vaan ratkaisujen on tultava ”selkäytimestä”.
Toinen luku eli Tekniikka käsittelee mm. kennon toimintaa, valotustermejä (kuten luminanssi, illuminanssi ja reklektanssi), kohinaa, dynamiikka-aluetta (sekä kameran kennossa että kuvattavassa näkymässä) sekä valo- ja valotusmittausta.
Kolmas luku (Kaksitoista) on kirjan keskeisin luku. Siinä valotustilanteet on jaettu kahteentoista päätyyppiin. Oman pitkäaikaisen kokemuksensa perustella Freeman on havainnut, että kaikki valotustilanteet voidaan lopulta sijoittaa yhteen näistä kahdestatoista luokasta, joista jokainen vaatii omanlaisiaan ratkaisuja. Luvussa käydään läpi kaikki kaksitoista tyyppiä runsain esimerkkikuvin.
Luku neljä (Tyyli) käsittelee kuvaajan henkilökohtaisen tyylin vaikutusta valotusratkaisuihin. Vaikka jokaiselle kuva-aiheelle on olemassa tietty valotusalue, ei kuitenkaan voida sanoa että olisi olemassa yksi ainoa ”oikea” valotus. Valotuksessa ei yleisellä tasolla ole oikeaa tai väärää, mutta jokaiselle valokuvaajalle on kuitenkin tietyssä kuvaustilanteessa yksi ainoa oikea valotus, joka vastaa niin teknisiä kuin luoviakin tarpeita ja sitä mitä valokuvaaja haluaa kuvallaan kertoa.
Viimeinen luku on nimeltään Kuvankäsittely. Freeman pitää tärkeänä valotuksen säätämistä jo kuvausvaiheessa, mutta hän myöntää ettei ole realistista erottaa digikuvausta kokonaan digitaalisesta kuvankäsittelystä. Erityisesti raw-kuvien kohdalla valotukseen voidaan vaikuttaa vielä kuvan ottamisen jälkeen. Freeman kuitenkin korostaa, että alkuperäisten tiedostojen tulisi olla mahdollisimman laadukkaita, jotta kuvankäsittelyohjelmista saataisiin kaikki irti. Hänen mielestään ohjelmistojen kehitys itse asiassa vaatii entistä parempaa valotuksen hallintaa jo kuvausvaiheessa. Luvussa käsitellään valotuksen säätöä kuvankäsittelyssä ja valotusten yhdistämistä laajan dynamiikka-alueen kohteissa HDR- ja tone mapping -tekniikoilla sekä valotusten yhdistämistä käsin.
Kokonaisuudessaan Valo - aika, aukko & herkkyys -kirja on kokeatasoinen niin tekstin kuin kuvienkin suhteen.
Kirja on suunnattu aktiiviharrastajille ja työkseen kuvaaville. Kirjan lukaiseminen ei ole oikotie onnistuneisiin valotuksiin, vaan useimmilta oppien omaksuminen vaatinee pureskelua ja runsaasti käytännön kokeiluja.
Kirja on käännös englanninkielisestä alkuteoksesta Michael Freeman´s Perfect Exposure.
Michael Freeman on tunnettu lontoolainen valokuvaaja, tietokirjailija ja luennoitsija. Hänen valokuva-saiheisia kirjojaan on myyty useille kielille käännettynä yli miljoona kappaletta.
(A.H. 8.11.2009)
Photoshop
& raw valokuvaajille
Tekijä: Martin Evening
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 09/2009
ISBN : 978-951-0-35272-4
Sidosasu: Sidottu
Sivuja: 676
Hinta: norm. 67 €
Digiarkistointi - säilytä muistot ja tiedostot
Tekijä: Petteri Järvinen
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 08/2009
ISBN : 978-951-0-35531-2
Sidosasu: Sidottu
Sivuja: 383
Hinta: norm. 42 €
Tilannekuvauksen
opas - amatööristä akrobaatiksi
Tekijä: Jouko Leskelä
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 07/2009
ISBN : 978-951-0-35277-9
Sidosasu: Sidottu
Sivuja: 152
Hinta: norm. 39 €
Jouko Leskelä pohdiskelee uudessa kirjassaan tilannekuvauksen olemusta
ja tilannekuvaajan tarvitsemia valmiuksia. Kirja tarjoaa lukijalle myös vinkkejä
omaan kuvaamiseen, mutta ei varsinaisesti puutu valokuvauksen tekniikkaan. Valotuksen
periaatteet ja oman kameran säätömahdollisuudet tilannekuvaajaksi
ryhtyvän on syytä hallita jo entuudestaan.
Leskelä lähestyy tilannevalokuvausta sen olemusta eritellen ja erilaisin
jaotteluin sekä oman tuotantonsa kautta. Kuvia on runsaasti ja niihin liittyvät
kuvatekstit kertovat kuvan ottoa edeltävistä hetkistä. Mukaan on
mahdutettu myös annos historiaa.
Pääosa teksteistä on alkujaan julkaistu vuonna 2008 Kamera-lehden
tilannekuvausta käsittelevässä yhdeksänosaisessa sarjassa.
Photoshop
Elements - vaativa kuvankäsittely
Tekijä: Philip Andrews
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 07/2009
ISBN: 978-951-0-35275-5
Sidosasu: Sidottu
Sivuja: 448
Hinta: norm. 49 €
Photoshop Elements - vaativa kuvankäsittely -kirja on tarkoitettu niille, jotka
haluavat kehittää Elements-taitojaan alkeita pitemmälle.
Photoshop Elements on kehittynyt pelkästä kuvankäsittelyohjelmasta
kokonaiseksi digivalokuvausjärjestelmäksi. Noin 450-sivuinen opas sisältää
runsaasti kuvitettuja vaiheittaisia ohjeita, jotka kattavat koko työnkulun:
kuvien lataaminen koneelle - arkistointi - muokkaus - tulostaminen paperikuviksi
tai julkaisu netissä.
Kirjassa käsitellään mm.: kuvien säätö automaattisesti
ja manuaalisesti, valinnan tekeminen valintatyökaluilla tai maskaamalla,
häviötön kuvankäsittely, vanhojen valokuvien entistäminen,
filtereiden käyttö, raw-kuvien käsittely jne.
Esimerkkikuvat ja tekstit ovat pääosin Elementsin 7-versiosta, mutta
myös aikaisempien versioiden käyttäjät on huomioitu.
Photoshop Elements -ohjelmasta:
Ammattilaisten käyttämän Adobe Photoshop -ohjelman yksinkertaistettu
versio Photoshop Elements on kehitetty erityisesti harrastajille ja kotikäyttäjille.
Se on hinnaltaan varsinaista Photoshop-ohjelmaa huomattavasti edullisempi. Käyttöliittymä
on yksinkertaisempi, mutta ohjelma sisältää riisutussa muodossa
melkein kaikki Photoshop-ohjelman ominaisuudet ja lisäksi sellaisia ominaisuuksia,
joita varsinaisessa Photoshop-ohjelmassa ei ole. Elements riittää hyvin
tavalliselle kotikäyttäjälle. Photoshop Elements -ohjelma tulee
monien skannereiden ja digitaalikameroiden oheistuotteena. Sitä on saatavissa
sekä Windows- että Mac OS -käyttöjärjestelmiin.
Photoshop
CS4 - kuvankäsittely
Tekijä: Petteri Paananen, Juha Kaukoniemi
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 06/2009
ISBN: 978-951-0-35269-4
Sidosasu: Nidottu
Sivuja: 151
Hinta: norm. 34 €
Petteri Paanasen ja Juha Kaukoniemen Photoshop-opas on uudistunut CS4-version
myötä.
Photoshop CS4 - kuvankäsittely -kirjaan on helppo tarttua. Se kertoo olennaisimmat
asiat Photoshop-ohjelmasta selkeästi ja ytimekkäästi.
Ohjelman keskeisimmät toiminnot esitellään kirjassa vaihe vaiheelta
ja havainnollisin esimerkkikuvin. Lisäksi kuhunkin aiheeseen liittyviä
pieniä vinkkejä tai valikko- ja pikanäppäinkomentoja on koottu
värillisiin "boxeihin".
Photoshopista saa kirjan lukemalla nopeasti ja vaivattomasti perustiedot sekä
tuntuman vaikeampiinkin tekniikoihin.
CS4-version uusista ominaisuuksista käsitellään mm. häviöttömän kuvankäsittelyn
mahdollisuudet, uudet kuvankorjaus- ja maskauspaneelit, näytönohjaimen käyttö
kuvansäädön apuna, sisällön huomioiva skaalaaminen.
Itämeren rannalla - valokuvaajan meriselityksiä
Tekijä: Markku Saiha
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 04/2009
ISBN : 978-951-0-35159-8
Sidosasu: Sidottu
Sivuja: 184
Hinta : norm. 49 €
Itämeren rannalla -kuvateos on porilaisen valokuvaaja Markku Saihan visuaalinen
kannanotto Itämeren suojelun puolesta. Ikänsä Itämeren rannalla
asuneena Saihalla riittää kuvien lisäksi monenlaisia muistoja ja
tarinoita, joiden siivittäminä lukija pääsee matkaamaan niin
tyynelle kuin tuulisellekin merelle.
Saiha on entinen Luontokuva-lehden päätoimittaja. Hän on ollut perustamassa
maamme ensimmäistä luonnonvalokuvaajien yhdistystä sekä ammatikseen luontoa kuvaavien
organisaatiota vuonna 2005.
Saiha sai kesäkuussä 2009 ensimmäisen Pisara Meressä -palkinnon luonnon,
Reposaaren, Selkämeren ja Itämeren hyväksi tehdystä työstä. Palkinnon tarkoituksena
on tuoda julki suomalaista ja eritoten porilaista luontoa ja luonnon hyväksi tehtyä
pyyteetöntä työtä. Palkinto jaetaan vastedes vuosittain.
Jokaisesta myydystä Itämeren rannalla -kirjasta menee yksi euro Pidä
Saaristo Siistinä ry:lle.
Lemmikkikuvaus
- musti & mirri linssin takaa
Tekijät: Paul Walker
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 02/2009
ISBN : 978-951-0-35046-1
Sidosasu: Nidottu
Sivuja: 128
Hinta: norm. 49 €
Digikuva
- myynti, osto & käyttöoikeus
Tekijät: Timo Suvanto, Olli Rinne, Sakari Mäkelä
Kustantaja: WSOYpro/Docendo-tuotteet
Julkaistu: 01/2009
ISBN: 978-951-0-34167-4
Sidosasu: Sidottu
Sivuja: 200
Muuta: Värikuvat
Hinta: 42 e
Digikameroiden ja Internetin yleistymisen myötä amatöörien
ottamien kuvien osuus julkaistuista kuvista on kasvanut huimasti. Tuoreen Digikuva
- myynti, osto & käyttöoikeus -kirjan mukaan tällä
hetkellä julkaisuissa olevista kuvista yli puolet on amatöörien
ottamia. Filmikaudella kaupallista kuvaamista hallitsivat lähes yksinomaan
ammattilaiset.
Timo Suvannon, Olli Rinteen ja Sakari Mäkelän kirjoittama Digikuva
- myynti, osto & käyttöoikeus on suunnattu kuviensa myynnistä
haaveileville amatööreille. Kirja on hyvin käytännönläheinen
ja se sisältää ohjeita siitä, mille tahoille, miten, millaisia
ja millä hinnoilla kuvia kannattaa tarjota.
Kirjassa käydään aluksi läpi myyntiin aiotun kuvan tekniset
vaatimukset. Sen jälkeen kirjoittajat kertovat omista kokemuksistaan kuvamyynnissä
paljastaen myös hinnat, joita ovat kuvistaan saaneet. Kovin tuottoisalta
bisnekseltä ei kuvamyynti kirjan perusteella vaikuta. Kuvien myyminen tuntuu
onnistuvan paremmin, jos kuvaaja on myös kirjoitustaitoinen eli kuva myy
paremmin artikkelin yhteydessä. Toisaalta artikkelin saa helpommin läpi,
jos on tarjota siihen valmiit kuvat.
Luvussa Myynti ja markkinointi käsitellään kuvien myyntiä
kaupallisten kuvapankkien ja oman verkkokaupan kautta sekä esitellään
eri mahdollisuuksia, joilla harrastajakuvaaja voi tehdä itseään
tunnetuksi.
Mahdollisina kuvan ostajina esitellään paikallislehti, mainostoimisto,
kirjankustantamo ja mallikansiota kokoavat mallinalut.
Erilaisia kuvan myyjiä -luvussa joukko amatööripohjalta
lähteneitä kuvaajia kertoo (kirjan tekijöiden lisäksi) taustastaan
ja nykyisestä tilanteestaan kuvaajana. Osan voi katsoa jo siirtyneen ammattilaisiksi.
Kirjan loppupuoli on omistettu kuvaa koskeville taloudellisille ja juridisille
kysymyksille: sopimuksille, veroasioille, apurahoille ja tekijänoikeuksille.
Asioita tarkastellaan kaikkien osapuolten kannalta - kuvaajan lisäksi myös
kuvassa esiintyvien henkilöiden ja kuvan muiden kohteiden osalta. Kaikista
luvuista löytyy runsaasti käytännön esimerkkejä alv-laskelmia
ja apurahahakemuksia myöten. Tärkeää tietoa sisältyy
erityisesti Valokuvan juridiikka -lukuun, jossa pykälät on jälleen
avattu selkeiksi käytännön esimerkeiksi. Viimeiseen lukuun on vielä
koottu kuvaa koskevat tärkeimmät säädökset sellaisinaan
kirjan tekijöiden kommenteilla varustettuina.
Kaiken kaikkiaan kirja antanee harrastajakuvaajille monenlaista ajattelemisen
aihetta ja hyödyllistä tietoa.
Millaiselta sitten näyttää kuvamyynnin tulevaisuus? Millaisilla
kuvilla kiristyvässä kilpailussa pärjää?
Kirjan tekijät uskovat, että jatkossa tulevat pärjäämään
vain ne, jotka pystyvät tuottamaan riittävän omaperäisiä
ja korkealuokkaisia kuvia. Menestyminen voi tapahtua vain laadun, ei määrän
kautta. Kyllästyminen ns. bulkkikuvaan on viime aikoina ollut ilmeistä,
ja pikku hiljaa siirryttänee taas takaisin mittatilauskuviin.
Vinkit-osion pääsivulle
armi.holtto(at)digicamera.net |