Tulostuskoko?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Half1

Tulostuskoko?

Viesti Kirjoittaja Half1 »

Jos kuvaa 10Dllä RAW-kuvan, ja vie JPG-formaattiin ilman mitään croppauksia ym. niin mikä on tulostuskoko jos vienti menee 300dpi:llä. Riittääkö tuo mihin asti, A3? vai A4-kokoon? Epäilen ainakin että suurempaan se ei riitä ilman suurentamista, vaikkapa C1:llä....

jymmärsikö joku päänsärkyni?

Kysymys on painotyöstä...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TPA

Viesti Kirjoittaja TPA »

Jos nyt ihan nopeasti ottaa laskimen käteen niin saa tulokseksi noin 26cm*17cm.

3072pix*2048pix tulostettuna 300dpi tekee 10,24in*6,83in, joka on sentteinä noin 26cm*17cm.
Speedlite

Viesti Kirjoittaja Speedlite »

Aaneloseen resoluutio riittää hyvin. A3 vaatii interpolointia jollakin softalla, mutta laadun ei kuulemma pitäisi huonontua liian paljon. En ole kokeillut, joten en voi myöskään vahvistaa tuota.
Esansaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esansaari »

Helpoin tapa laskea on pistää PS:än image size päälle :)

Käytännössä 250dpi on riittävän tarkka - silmällä et paljoa tarkempaa erota - luupilla harvemmin kuviasi kai katselet.

Olen itse tehnyt melko onnistuneesti 10D:llä jotakin 45x30 cm valokuvia. Tällöin ei tosiaan kannata liikaa rajailla kuvaa, ja isokin kannattaa pitää satasessa. Joskus tulostin vanhalla 5mpix kameralla 75x50 julisteita, mutta julisteita ei katsotakkaan samalla tavalla kuin kymppikuvia.
Arhi Esansaari
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

13x19cm on mun eniten tulostama koko, siihen tietysti 10D tekee helposti hyvää..
20x30 cm fotot menee myös ihan kunnialla läpi.
Itse olen hiljan tehnyt muutaman 50x75cm kuvan Ifillä.
Laadun saa kohtuullisen hyväksi, mutta työtä on jonnin verran.

Tuohon kokoon interpolointi aiheuttaa jo hiukan onkelmia jos sen vaan kylmästi runttaa image size laatikoihin. Samoin kannattaa tarkistaa asetukset joilla interpolointi tehdään.

Interpoloinnin lisäksi isoon kokoon jää kohina näkyviin selvemmin.
Siinä se suurin aika meneekin kohinan kanssa seurustellessa.

Mutta kuten sanottu: Isoa kuvaa (juliste) katsotaan usein ihan eri tavalla, eikä sitä automaattisesti katso niin kriittisesti.
======================
Vastaa Viestiin