"Kopteri" kuvaus
"Kopteri" kuvaus
Oli tuolla toisessa osiossa tai nauhassa jo juttua kopterikuvauksesta ja sen vaikeudesta. Nyt sattui yhdellä kävelyretkellä mahdollisuus yrittää sitäkin. Yririn kuvata suoraan kohti tulevaa, ohi lentävää ja laskeutunutta kopteria. Laitan linkin muutaman kuvan albumiin:
https://flic.kr/s/aHsmQ2Rfpm" onclick="window.open(this.href);return false;
Niinkuin tuloksista näkyy, ei se helppoa ole. Olen nyt analysoinut kuvat ja pystynyt rajaamaan ongelmat kolmeen pääkohtaan: Kohdistaminen, tarkennus ja pannaaminen ovat ne asiat, mitkä vaativat vielä harjoittelua!
Tässä vielä kuva testiolosuhteista. Suolampi Anttolan Neitvuoren reittien varressa. Eihän tuo suolampikaan ihan staattinen kohde ole, kyllä se muuttuu jo vuodenaikojen, saati sitten vuosikymmenten mukana! Sen muuttumisnopeus kuitenkin sopii paremmin minun kuvauskyvyilleni. Kuvan olen yrittänyt käsitellä muistuttamaan mahdollisimman hyvin sitä värimaailmaa, millaisena paikan ja hetken koin toissapäiväisellä kävelyretkellä; muuten mukavalla mutta pirunmoisia ylämäkiä oli laitettu reitille!
JL Anttola
https://flic.kr/s/aHsmQ2Rfpm" onclick="window.open(this.href);return false;
Niinkuin tuloksista näkyy, ei se helppoa ole. Olen nyt analysoinut kuvat ja pystynyt rajaamaan ongelmat kolmeen pääkohtaan: Kohdistaminen, tarkennus ja pannaaminen ovat ne asiat, mitkä vaativat vielä harjoittelua!
Tässä vielä kuva testiolosuhteista. Suolampi Anttolan Neitvuoren reittien varressa. Eihän tuo suolampikaan ihan staattinen kohde ole, kyllä se muuttuu jo vuodenaikojen, saati sitten vuosikymmenten mukana! Sen muuttumisnopeus kuitenkin sopii paremmin minun kuvauskyvyilleni. Kuvan olen yrittänyt käsitellä muistuttamaan mahdollisimman hyvin sitä värimaailmaa, millaisena paikan ja hetken koin toissapäiväisellä kävelyretkellä; muuten mukavalla mutta pirunmoisia ylämäkiä oli laitettu reitille!
JL Anttola
-
Re: "Kopteri" kuvaus
Mä jo luulin otsikon perusteella, että sä olet hankkinut dronen. :) Kivan näkönen lampi.
-
tervehdys.
Lohdullista, -tommoisia ne minullakin on , muutama sata yritystä ja kahta vaille yhtä monta täyttä suttua. -Olen nyt lukenut kirjaa maamme etanoista ja kotiloista, taidan ottaa siltä suunnalta seuraavan elukkakuvausprojektin, lehmiä tietenkin unohtamatta.
Lohdullista, -tommoisia ne minullakin on , muutama sata yritystä ja kahta vaille yhtä monta täyttä suttua. -Olen nyt lukenut kirjaa maamme etanoista ja kotiloista, taidan ottaa siltä suunnalta seuraavan elukkakuvausprojektin, lehmiä tietenkin unohtamatta.
-
-
Noita eläväisiä koptreita en ole kokeillut, mutta pojan dronea kokeilin seurata. Pääsääntöisesti automaattitarkennus oli karvan verran liian hidas eli dronen kauimmaisin kohta oli tarkka, jos ollenkaan. Kun vaihdoin tarkennuksen manuaaliin ja pyysin poikaa ajamaan tiettyjen puiden välistä, kun olin laittanut tarkennuksen tiettyyn kohtaan ko. alueelle, niin sitten alkoi onnistua.
Lauoin siis dronea seuraten sarjalla, jolloin yhdestä ohilennosta tuli 15-20 kuvaa, joista pari oli teräviä. Tämä saattaisi toimia noilla elävilläkin. Käsittääkseni niillä on jokin likimain vakioreitti, jonka pystyy hahmottamaan hieman pidemmällä seurannalla ilman kuvaamista. Dronekokeilukuvat poistin pian niiden tsekkauksen jälkeen.
Lauoin siis dronea seuraten sarjalla, jolloin yhdestä ohilennosta tuli 15-20 kuvaa, joista pari oli teräviä. Tämä saattaisi toimia noilla elävilläkin. Käsittääkseni niillä on jokin likimain vakioreitti, jonka pystyy hahmottamaan hieman pidemmällä seurannalla ilman kuvaamista. Dronekokeilukuvat poistin pian niiden tsekkauksen jälkeen.
-
Muutamia vinkkejä millä itse olen onnistunut:
- kannattaa aloittaa taivasta vasten lentävistä harjoittelu.
- jos joku automaattinen tai puoliautomaattinen tila, niin valotuksenkorjaus ainakin +1 EV.
- valotusaika 1/1600 tai nopeampi. Riippuu putken milleistä.
- esitarkennus suurinpiirteiselle etäisyydelle missä lentävät.
- kuvaus molemmat silmät auki, vasen silmä näkee kameran ohi missä ”kopteri” menee.
- nopea sarjakuvaus ja nappi pohjaan heti, kun näkee kohteen etsimen tarkennusalueella.
Huteja tule ja delete napista kannattaa poistaa ylimääräiset varmistukset, niin saa nopeammin hudit pois jo kamerassa. Ainakin Canoneissa saa yhden varmistuksen otettua pois.
- kannattaa aloittaa taivasta vasten lentävistä harjoittelu.
- jos joku automaattinen tai puoliautomaattinen tila, niin valotuksenkorjaus ainakin +1 EV.
- valotusaika 1/1600 tai nopeampi. Riippuu putken milleistä.
- esitarkennus suurinpiirteiselle etäisyydelle missä lentävät.
- kuvaus molemmat silmät auki, vasen silmä näkee kameran ohi missä ”kopteri” menee.
- nopea sarjakuvaus ja nappi pohjaan heti, kun näkee kohteen etsimen tarkennusalueella.
Huteja tule ja delete napista kannattaa poistaa ylimääräiset varmistukset, niin saa nopeammin hudit pois jo kamerassa. Ainakin Canoneissa saa yhden varmistuksen otettua pois.
-
Kopterikuvausharjoittelua. Pirullista... Tummasyyskorento (?). Suurin osa tarkentui taustahiekkaan, johtui varmaan 3x3 tarkennusalueesta, olis pitänyt valita yksi sompi tai pieni keskusta-aluepiste. Olyn MC-20 jatke 40-150 Pro putkessa. Jälkikäsittely ei mokia poista...
black meadowhawk
black meadowhawk
black meadowhawk
black meadowhawk
black meadowhawk
black meadowhawk
black meadowhawk
black meadowhawk
MakaJu
"Elämä on kuvauksellista"
https://www.flickr.com/photos/139785057@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/139785057@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Sopineeko tämä laskeutunut kirjoukonkorento kopretti vielä tähän, teemanhan tästä saisi. Poistakee tarvittaessa, kiitos. Reissussa mukana se paras kamera, Canon IXUS 285 ; )
Käsittelyssä lievää törkeämpää säätelyä.
A blue hawker
Käsittelyssä lievää törkeämpää säätelyä.
A blue hawker
MakaJu